اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امام معتقد بودند با حضور مردم می‌توان...



 

امام معتقد بودند با حضور مردم می‌توان...

 

آرمان‌های امام ؛دو دهه پس از عروج

رئوفیان :امام معتقد بودند با حضور مردم می‌توان از انسداد سیاسی بیرون آمد


امام با مردم بحران‌ها را مدیریت می‌كرد/امام از حضور مردم در صحنه به نفع مردم و نظام استفاده می‌كردند و از اینكه یك طیف و جناح با تحقق استراتژی حضور حداكثری در جهت منافع خود برآید مخالف بودند.

ایلنا: دبیر كل حزب اسلامی ایران‌زمین گفت: امام معتقد بودند با حضور مردم می‌توان از انسداد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیرون آمد.
ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ حضرت امام(ره) را یك رهبر دینی و سیاسی كه شاخصه‌های رهبری ایشان برگرفته از قرآن، سنت، احادیث و روایات است دانست و گفت: قطعا حضرت امام تشنه قدرت نبود بلكه در صدد ایجاد حكومتی بود تا اسلام كه در رژیم پهلوی تا لبه سقوط در تاریخ پیش رفته بود را نجات دهد.
وی با بیان اینكه امام (ره)، اسلام، انسان و بشریت را در خطر می‌دید و به همین دلیل قیام كرد، اظهار داشت: ایشان به دنبال نجات انسان از شیطان درون(هوای نفس)و شیطان برون (استكبار جهانی) بود. تغییر ساختارهای اداری وقت و ایجاد ساختار اسلامی، تربیت نیروی انسانی اسلامی در كرسی‌های قضاوت كه احكام اسلامی را مورد قضاوت قرار دهند و توجه به كرامت و حرمت انسان‌ها مطابق توصیف آن در قوانین شرعیه از دیگر اهداف امام بود.
دبیر كل حزب اسلامی ایران‌زمین با بیان اینكه قوانینی كه امام در حكومت اسلامی به دنبال آن بود، قوانین الهی بودند؛ به فرمان هشت ماده‌ای امام درهمین راستا اشاره كرد و گفت: در بند بند این فرمان ماندگار به حفظ حقوق مردم و از میان بردن موجبات تضییع این حقوق اشاره شده است.
وی با بیان اینكه برخی از آرمان‌های مد نظر امام امروز مغفول مانده است؛ اظهار داشت: البته در برخی از زمینه‌های خواست امام همچون محرومیت‌زدایی، توسعه و عمران واقعا كار شد.
رئوفیان در عین حال تصریح كرد: امام می‌فرمود چنان‌چه 20 سال همه با هم و با همت مضاعف كار كنند تازه این كشور به نقطه صفر یعنی آغاز راه توسعه می‌رسد اما امروز پس از گذشت سه دهه از انقلاب هنوز به آنچه مدنظر امام بود نرسیده‌ایم و در برخی موارد نیز هنوز واقعا به نقطه صفر نرسیده‌ایم تا مسیر رشد را آغاز كنیم.
وی شایسته‌سالاری در مدیریت كشور را از جمله تاكیدات امام عنوان كرد و با بیان اینكه در شایسته‌سالاری دچار افت و خیز بوده و هستیم گفت: كسانی كه با شعار عدالت‌محوری و عدالت‌مداری و در راستای تحقق عدالت تلاش می‌كنند باید بدانند شرط لازم در دستیابی به این هدف شایسته‌سالاری و سپردن امور به مدیران كارآمد، متدبر و متدین است.
دبیر كل حزب اسلامی ایران‌زمین تاكید كرد: حضرت امام در فرمان هشت ماده‌ای خود به طور كلی دغدغه مردم را داشت، اصلاح ساختارهای اداری و قضایی از دیگر دغدغه‌های امام بود و اما آیا امروز مسئولین در ادارات ما مطمئن هستند كه حقوق مردم تضییع نمی‌شود و آیا مطمئن هستند كه فساد اداری صورت نمی‌گیرد، رشوه دریافت نمی‌شود و بانك‌ها خسارت دیركرد و بهره‌ نمی‌گیرند؟
وی رشد فرهنگی، برچیده‌شدن بدحجابی، مواد مخدر و فحشا را از دیگر دغدغه‌های امام برشمرد و گفت: دولت‌ها پس از دولت‌ها آمدند و امروز هم دولت دهم در حال كار است؛ اما باید امروز بازخوانی شود كه وضع موجود با شاخصه‌های حضرت امام كه در غالب فرمان هشت ماده‌ای، وصیت‌نامه سیاسی الهی و بیانات‌شان همخوانی دارد یا خیر؟
رئوفیان تاكید كرد: صدا و سیما نیز یكی از نهادهای موثر در این زمینه است كه در شناساندن چهره امام به نسل جدید نباید گزینشی برخورد كند تا ذهنیت خاصی نسبت به امام در جامعه ایجاد شود بلكه باید به صورت جامع و مانع شخصیت امام را به تصویر بكشاند.
وی تصریح كرد: امام به دنبال این بود كه مردم از صحت قضا، ابلاغ، اجرا و احضار احساس آرامش داشته باشند و نسبت به اینكه در حكام عدل اسلامی جان، مال و حیثیت آنها در امان است، اطمینان قلبی داشته باشند.
دبیر كل حزب اسلامی ایران‌زمین با بیان اینكه امروز تا به آنچه كه مد نظر امام بود راه طولانی داریم وظیفه قوه قضائیه را در تحقق فرمان هشت ماده‌ای امام؛ ویژه و سنگین عنوان كرد و با اشاره به عملكرد مسئولان در عرصه سیاست‌ خارجی كشور اظهار داشت: روحیه استكبارستیزی امام در جهان شهره عام و خاص بود اما ایشان شخصیتی بودند كه جمیع تضادها را در خود داشتند؛ به عنوان مثال حتی امام اگر می‌خواست دشمن خود را خطاب قرار دهد با ادب و احترام خطاب می‌كرد، به هیچ عنوان دشنام و كلام بد به زبان نمی‌آورد و مسخره‌ نمی‌كرد؛ از طرف دیگر دشمن هم برای امام احترام قائل بود. امروز نیز كسانی كه داعیه رهروئی امام را دارند باید همانند آن امام باشند.
وی با بیان اینكه در عرصه سیاست خارجی می‌توانستیم خیلی بهتر از آنچه امروز هستیم باشیم، اضافه كرد: البته اقتدار و عزت ما هنوز به بركت نام حضرت امام و مقام معظم رهبری باقی است اما مسئولین موظف‌اند در مواضع خود دقت كافی را داشته باشند تا هزینه‌ای از این باب ایجاد نكنند.
این فعال سیاسی با تاكید بر ارج نهادن به توصیه‌های مقام معظم رهبری در این راستا، اضافه كرد: نباید امروز بازار مصرف كشورهای همسایه ما و البته برخی از كشورهای آفریقایی به لحاظ گفتمان دیپلماسی تا حدی نامطلوب مسئولین از دست برود.
رئوفیان گفت: به لحاظ اقتصادی نیز جامعه امروز با آنچه كه مد نظر امام بود فاصله زیادی دارد؛ به عنوان مثال مالكیت خصوصی به میزانی كه باید مورد توجه قرار گیرد دارای اهمیت نیست. باید مالكیت مولد را به اندازه‌ای كه حق و حقوق افراد تامین شود گسترش داد.
وی مبارزه با فقر را از دیگر آرمان‌های حضرت امام برشمرد و با بیان اینكه این كار بسیار دشوار است، گفت: در مورد آنچه كه در خصوص فقر زدایی امام به دنبال آن بود كم گذاشته‌ایم و هنوز عقب هستیم.
دبیر كل حزب اسلامی ایران‌زمین در خصوص شیوه و روش برخورد امام (ره) با مخالفان به قضیه مسعود رجوی اشاره كرد و گفت: امام در مدیریت بحران با توكل به خدا و البته تكیه بر مردم پیش می‌رفت. امام معتقد بود كه با حضور مردم در صحنه می‌توان از انسداد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی بیرون آمد و بدین‌ترتیب حضرت امام(ره) همیشه به نقش مردم تاكید ویژه‌ای داشتند.
وی خاطرنشان كرد: امام از حضور مردم در صحنه به نفع مردم و نظام استفاده می‌كرد و از اینكه یك طیف، باند و جناح با تحقق استراتژی حضور حداكثری در جهت منافع خود برآید مخالف بودند.
رئوفیان با بیان اینكه امام با مردم بحران‌ها را مدیریت می‌كرد به روش برخورد ایشان با مخالفان اشاره كرد و گفت: برخورد بنیان‌گذار انقلاب با مخالفان با برخورد با معاندان متفاوت بود؛ بدین ترتیب كه در برابر افرادی كه در ضدیت با نظام نبودند اما به هر حال مخالفتی داشتند و حتی اگر مخالف شخص ایشان نیز بودند می‌فرمود اشكالی ندارد و در هر حال یك دفعه برخورد و قلع و قمع نمی‌كردند بلكه مدارا می‌كردند و در برخورد با برخی كج‌فهمی‌های سیاسی نیز دارای مشی ارشادی بود...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
امام خامنه ای:شکست یک ملت آن وقتی است که معتقد بشود که

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: حضور هاشمی در حرم امام رضا (ع)


تصاویری از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم امام رضا(ع) را مشاهده می کنید.