اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امام (ره) هنگام تحویل وصیت‌نامه توصیه به پرهیز از اختلاف كردند



اخبار,اخبارسیاسی ,هاشمی  رفسنجانی

 

 اخبار سیاسی  - آیت‌الله هاشمی در بخشی از خاطرات انقلاب:
امام (ره) هنگام تحویل وصیت‌نامه توصیه به پرهیز از اختلاف كردند

بخشی از خاطرات آیت‌الله هاشمی در ۱۹ آذر سال ۱۳۶۶ توسط پایگاه اطلاع‌رسانی رییس‌ تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است كه در آن خاطراتی از جلسه تحویل وصیتنامه امام نقل شده است.

تا ساعت هشت صبح در منزل كار كردم. به خدمت امام رفتیم. آقایان منتظری، مشكینی، خامنه‌ای، موسوی اردبیلی، موسوی‌خوئینی‌ها، مهدوی‌كنی، [میرحسین موسوی] نخست وزیر، كروبی، امام جمارانی، احمدآقا، [حسن] صانعی و بعضی از افراد دفتر امام بودند. امام وصیتنامه جدیدشان را تحویل جمع دادند و خواستند كه در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوی نگهداری شود و وصیتنامه قدیم را كه پنج سال پیش نوشته بودند، استرداد فرمودند و توضیحی در علت تعویض ندادند. صحبت‌های كوتاهی در توصیه به وحدت و پرهیز از اختلاف فرمودند. چون نكات غیر قابل اعلانی داشت، قرار شد همه آن منتشر نشود. (۱)


از آنجا به مجلس آمدیم. آقای منتظری نیامدند و به قم برگشتند. در حضور جمع، مراسم پلمب و تحویل و تحول در دفتر من انجام شد و آقای مشكینی صحبت كوتاهی كردند.


ظهر جمعی از حزب‌اللهی‌های مازندران آمدند و مبلغی كمك برای جبهه آوردند. آقای [محمد] اصغری، سردبیر روزنامه كیهان آمد. مصاحبه می‌خواست و كمك برای خرید كاغذ.


عصر شورای عالی دفاع جلسه داشت. در مورد اضافه شدن چهار ماه خدمت سربازان و تخلیه بعضی از روستاهای مرزی كردستان تصمیم‌گیری شد. دیر وقت به خانه رسیدم.


یاسر از پادگان برای مرخصی آمده بود. گفت آموزش را فشرده كرده‌اند، برای تسریع در اعزام به جبهه و لباس‌های بسیجی‌اش را آورده بود، برای كوتاه كردن كه مناسب خودش بشود.


١- این تصمیم امام، بازتاب گسترده‌یی داشت و رادیو‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های كشور‌های مختلف به ویژه رسانه‌های غربی درباره آن اظهارنظر كردند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این وصیتنامه می‌تواند شامل اشارات ضمنی ضعیفی بر آنچه كه بعد از درگذشت [امام] خمینی ۸۷ ساله در ایران اتفاق خواهد افتاد، باشد. برطبق گزارش‌های تایید نشده، [امام] خمینی از دو سال قبل از یك حمله قلبی رنج می‌برد و از سوی پزشكان به وی توصیه‌شده فعالیت‌های خود را كم كند.»


خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: «مرتبا شایعاتی درمورد حال و سلامت آیت‌الله خمینی جریان دارد ولی به نظر می‌رسد كه ایشان سطح عادی فعالیت‌های خود را حفظ كرده است.

 

 اخبار سیاسی  - اعتماد


ویدیو مرتبط :
توصیه امام خمینی(ره) به اقشارملت درباره پرهیز از اختلاف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

منظور حسن روحانی کدام بخش از وصیت نامه امام(ره) بود؟



اخبار,اخبار سیاسی, قوای مسلح


اخبار سیاسی - در سخنرانی روز ارتش
منظور حسن روحانی کدام بخش از وصیت نامه امام(ره) بود؟

تأمل در ادبیات حضرت امام (ره) در بخش مربوط به وصایای ایشان به نظامیان حاکی از آن است که ایشان نه تنها وارد شده به سیاست را برای نظامیان ممنوع کرده اند ، بلکه فراتر از آن ، تاکید داشته اند که این نیروها حتی به این مسائل نزدیک هم نشوند و خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند.

 حسن روحانی ، رئیس جمهور در مراسم روز ارتش با تأکید بر وصیت امام خمینی(ره) راجع به عدم دخالت نظامیان در سیاست با بیان اینکه "ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به توصیه امام پایبند است،گفت:‌ «امام تاکید کردند که نیروهای نظامی در کار سیاسی مداخله نکنند. ضمن اینکه نیروهای ارتش کاملا به مسایل سیاسی آگاهی دارند اما هرگز در دسته‌بندی‌ها و بازی‌های سیاسی مداخله نمی‌کنند و ارتش هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم‌خواهی نکرده و همواره دنبال دفاع از کشور بوده است.»

تأمل در ادبیات حضرت امام (ره) در بخش مربوط به وصایای ایشان به نظامیان حاکی از آن است که ایشان نه تنها وارد شده به سیاست را برای نظامیان ممنوع کرده اند ، بلکه فراتر از آن ، تاکید داشته اند که این نیروها حتی به این مسائل نزدیک هم نشوند و خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند.

امام (ره) در وصیت نامه خویش ، هشدار می دهند که ورود نظامیان به سیاست باعث "تباهی" است.

در اینجا بی مناسبت نیست که بخش مربوط به نظامیان و سیاست در وصیت نامه بنیانگذار جمهوری اسلامی را مرور کنیم:

« نه تنها وصیت اكید من به قوای مسلح آن است كه همان طور كه از مقررات نظام ،عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً ، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی های سیاسی دور نگه دارند.

در این صورت می توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است كه افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است ،دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است كه اگر قوای مسلح ، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد،برخلاف مصالح اسلام و كشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب واردشوند كه - بی اشكال به تباهی كشیده می شوند - و یا در بازیهای سیاسی واردشوند، از قدم اول با آن مخالفت كنند. و بر رهبر و شورای رهبری است كه باقاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا كشور از آسیب در امان باشد.»
 اخبار سیاسی - عصر ایران