اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امام خميني شوخي نکرده اند!



رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه به دلیل در پیش گرفتن روش‌های غلط برای اقناع و پاسخگویی مردم، اکنون نارضایتی در متن جامعه وجود دارد هشدار داد که هزینه‌دار کردن اعتراض و انتقاد یعنی زمینه‌سازی برای یک ناامنی درازمدت در جامعه و در نتیجه تضعیف نظام.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدخاتمی در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه‌های بوعلی سینا وعلوم پزشکی همدان با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع،ازدانشگاهیان واهالی همدانی به عنوان مردمانی بزرگ، سرافراز و پرافتخار یادکرد.

 

وی افزود:«همدان یکی از کانون‌های درخشان فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی بوده و قبل و درجریان و بعد از انقلاب حضورو شایستگی پربار خود را در همه عرصه‌ها نشان داده است.»

 

رئیس‌دولت اصلاحات با اشاره به فرارسیدن ماه محرم اظهار داشت:«جایگاه محرم در جان، روح و تاریخ ما بی‌همتاست و محرم است که توانسته است مسلمانان و بخصوص ایرانیان را در جستجوی هدف آفرینش وبعثت پیامبران که استقرار نظمی مبتنی بر عدالت و قسط و با محوریت انسان آگاه و مختار و آزاد است پویا نگه دارد و امید را در دل‌ها زنده كند.»

 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«با وجود همه مشکلاتی که در طول تاریخ به خصوص برای مردم ما و بسیاری از مردم جهان اسلامی با وجود حکومت‌های جبار و منحرف و بداخلاق و ضد مردمی پیش آمده، محرم روح نشاط و امیدواری را در دل مردم و ملت‌ها و بخصوص ملت ایران زنده نگه داشته است.»

 

به گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی؛ وی یادآور شد:« واقعا هیچ عاملی به اندازه عاشورا و امام حسین(ع) در تحول و پویایی تاریخی ملت ما اثر نداشته است و بطور محسوس انقلاب اسلامی مدد گرفته ازارزش‌های عاشورا وگیرنده پیام آموزش و رهنمود اباعبدالله (ع) بوده است.»

 

وی ادامه داد:«یکی از عوامل موفقیت در دوران دفاع مقدس و آن همه فداکاری مردم هم عشق به عاشورا بود چرا که درس گرفتن از امام حسین (ع) برای ملت ما کاملا محسوس و ملموس است.»

 

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها با بیان اینکه«عشق به اهل بیت و بخصوص ابا عبدالله در هر ایرانی وجود دارد»، اظهار داشت:«این عشق ممکن است در افرادی وجود داشته باشد که حتی اعتقادات قوی نداشته باشد یا حتی مسلمان نباشد، ولی در ا مساله عشق به حسین(ع) همه مشترک هستند که این خود بحث‌های جامعه‌شناختی و روانشناسی اجتماعی بسیار دقیق و همه‌جانبه‌ای را می‌طلبد.»

 

وی تاکید کرد:«اگر عاشورا و خاطره آن و یاد امام حسین(ع) نبود، شاید ملت ما در مقابل طوفان‌ها، تنگناها و تندبادهای سهمگین خیلی زود از بین می‌رفت و از عرصه تاریخ مانند بسیاری از ملت‌ها و تمدن‌ها که حذف شدند، حذف می‌شد.»

 

رئیس بنیاد باران افزود:«روحیه ایرانی که روحیه‌ای خداجو،خداپرست، صاحب فرهنگ عظیم و عمیق و با سابقه تاریخی است با اسلام بارورتر و با گرایش به اهل بیت جلایی خاصی پیدا کرد و توانست تمدن و فرهنگ خود را علی‌رغم فشارها و حکومت‌های جبار و ظالمی که متاسفانه بسیاری از آن‌ها به نام دین حکومت می کردند، زنده نگه دارد.»

 

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت:«همه شما دانشگاهی هستید و به مناسبت شهادت یکی از چهره های برجسته حوزه و دانشگاه مرحوم آیت‌الله مفتح که از علاقه‌مندان به امام و نیزمتفکری بزرگ و مبارزی روشن‌بین بود روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شد ؛مطمئنا اگر امروز آن عزیز در قید حیات بود بیشتر در جریان روشن‌بینی حضور داشت.»

 

وی ادامه داد:« امام هم نماینده جریان روشن‌بینی بود و امروز اگر مفتح بود تلاشش در جهت تقویت این جریان و تفکر بود اما دشمنان این اسوه‌ها را خیلی زود هدف قرار دادند و این عزیزان را از ما گرفتند.»

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به نامگذاری روز شهات شهید دکتر آیت‌الله مفتح به نام وحدت حوزه و دانشگاه، تصریح کرد:«وحدت این نیست که حوزه به جای دانشگاه بیاید و حوزه دانشگاه بشود.»

 

وی تاکید کرد:«آن اندیشه‌هایی که معتقد است 90 درصد دانشجویان ما منحرفند نمی‌تواند مدعی این باشد که می‌تواند وحدت را در دانشگاه و حوزه تحقق بخشد یا آن تفکری که بکلی از اسلام و انقلاب بیگانه است از او این انتظار نیست بخواهد نزدیک حوزه بشود و با حوزه وحدت پیدا کند.»

 

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه«مشکل ما بحران تفکر است»، اظهار داشت:«معتقدم در این صدو پنجاه سال اخیر در ورای مسائل سیاسی که وجود داشته بحران تفکر داریم؛یعنی آمدن ارزش‌ها و معیارها که در تمدن غرب بوده و به هر حال در اینجا آمده یک آشفتگی در ذهن ما ایجاد کرده است.»

 

وی افزود:« از یک طرف مسایل بسیار مهم و جذابی در تفکر جدید وجود داشته و از سوی دیگر سنت فکری و فرهنگی خودمان و بخصوص اسلام یک سرچشمه بزرگی بوده است که ارزش‌ها و مفاهیم ارزنده‌ای را به ما می‌داده است.»

 

خاتمی ادامه داد:« در این میان ما ایرانی‌ها به دنبال این بودیم وهستیم كه چگونه ارزش‌ها ومعیارهای اصلی را از عوارض و ظواهرجدا بکنیم و در عین حال بتوانیم آنچه بشر در اثر پیشرفت‌های فکری و اجتماعی و تاریخی به دست آورده است را با بدست آوریم.»

 

وی به طرح مسئله مردم‌سالاری اشاره کرد و گفت:«این مساله مهمی است و نمی‌شود بگوییم دین اصلا کاری به مردم ندارد و چون وجدان بشر به دلیل تحولی که در آن ایجاد شده، دموکراسی را به عنوان مطلوب‌ترین و کم‌هزینه ترین شیوه برای اداره جوامع پذیرفته است.طبعا مردم مسلمان هم نمی توانند خود را از این دست آورد بزرگ بشری جدا كنند.»

 

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها یادآور شد:«در شرق و غرب بشر از حکومت‌های مستبد و دیکتاتور رنج برده، و از این تجربه به این نتیجه رسیده که راه و رسم مساله این است به نحوی از انحا، حکومت بر آمده از متن وجدان آگاه مردم باشد و نیز این حکومت تحت نظارت و کنترل مردم باشد و ارباب واقعی مردم باشند.»

 

خاتمی افزود:«ما اسلام واقعی را در بینش و روش امام می‌بینیم که "جمهوری اسلامی" را مطرح می‌کند یعنی دموکراسی را پذیرفته است اما به نقص‌هائی که دموکراسی دارد و جامعه‌شناسان و فیلسوفان غرب هم آن‌ها را مطرح کرده‌اند یعنی فقدان عنصر معنوی و الهی در درون جوامع، توجه کرده و جمهوری اسلامی یعنی آن ارزشها هم به دموکراسی اضافه شود.»

 

وی تاکید کرد:«جمهوری اسلامی یعنی مردم ارباب باشند، کرامت و حقوق داشته باشند، آزاد باشند در عین حال مردم مسلمان و متدینی هستند که ارزشهای الهی بر آن‌ها حاکم است، منظورم ظواهر نیست؛ظواهر مهم است ولی روح حقیقی الهی و معنوی و عرفانی برجامعه حاکم باشد که امام و انقلاب ما این را عرضه کردند.»

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«وقتی با اهانت به عكس حضرت امام،جان مردم و ما آتش می‌گیرد، به دلیل این است که آن امام، واقعا نماینده تفکر اسلامی است که انسان‌های این مرز و بوم به آن دلبسته‌اند برای این است كه امام خمینی مظهرآزادگی و آزادی ملت ایران است؛ کدام کلام بالاتر از این برای مردم‌سالاری است که میزان رای مردم است؟»

 

خاتمی ادامه داد:«امام خمینی که شوخی نکرده‌اند!میزان رای مردم است یعنی چی؟اگر کسانی در جامعه بیایند بگویند ما روش‌هایی که داریم حداقلش این است که این میزان رای مردم است این خط امام و راه امام است و باید مورد احترام قرار بگیرد نه اینکه با همه تهمت‌ها، فشارها، زجرها و کوبیدن‌ها او را بخواهند از نظام جدا کنند.»

 

وی تاکید کرد:«معنی این رفتارها و روش‌ها این است که نظام اسلامی برای رای مردم احترامی قائل نیست، این افرادی که چنین رفتارها انجام می‌دهند نباید بگویند که در خط امام و راه امام و انقلاب هستند.»

 

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:«اخلاق معیار بزرگ دینی است. سیاستی که در اسلام مورد قبول است سیاست اخلاقی است، اگر بنا شد ما هم تحت عنوان دین، بدترین بداخلاقی‌ها را بکنیم و شیوه‌های ماکیاولیستی پیاده بکنیم نمی‌توانیم ادعا بکنیم که ما طرفدار دین هستیم!»

 

خاتمی افزود:«یکی از مسائلی که نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه است، همکاری این دو نهاد برای برون‌رفت از این بحران تفکر و تثبیت تفکری است که هم نیازهای انسان امروز را جواب دهد و در عین حال جانمایه‌های اصلی دین و فرهنگ غنی ما را دریافت کند.»

 

وی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات اظهار داشت:« در این حوادث مسائل تلخ فراوانی پیش آمد که من فقط مساله‌ای کوچک را مطرح می کنم.اینکه گفته شود آنچه پیش آمده مورد قبول اکثریت مردم است پوشاندن مساله است.»

 

رئیس‌دولت اصلاحات تاکید کرد:«اگر آمارگیری کنیم می‌بینیم که اکثریت مردم از نحوه اداره جامعه راضی نیستند و نارضایتی در متن جامعه وجود دارد.»

 

وی هشدار داد:«اگر برای این که امنیت کشور حفظ شود این امر را بپوشانیم همانند زمانی است که وقتی سرمان درد می‌کند با مصرف مسکن آن درد را به صورت موقتی ساکت کنیم و به دنبال علت درد نباشیم.»

 

خاتمی افزود:«درد نعمت بزرگ الهی است،خداوند طوری بدن انسان را آفریده که وقتی اختلالی در عملکرد آن ایجاد می‌شود با درد اعلام می‌کند که مشکل دارد و این درد هشدار دهنده است، پوشاندن درد وقتی که منشا آن وجود دارد باعث از بین رفتن کل بدن خواهد شد.»

 

سیدمحمد خاتمی تاکید کرد:«اگر واقعا مساله‌ای در جامعه وجود دارد با پوشاندن آن، تبلیغات و هیاهو از بین نمی‌رود.آیا این مساله نیست که اکثریت نخبگان ما امروز ناراضی هستند و باید به حرف آن‌ها گوش داد؟ ما که می‌گوییم به حرف اینها گوش دهید علاقه‌مند به نظام هستیم.»

 

وی همچنین گفت:«با فحاشی و ناسزا گفتن و هر تهمتی به کسانی‌که محبوب بخش‌های مهم جامعه هستند مشکل حل نمی شود، چرا که در پیش گرفتن این روش‌ها زمینه سازمنتقل کردن نارضایتی به اصل نظام و حکومت است.»

 

رئیس دولت اصلاحات به اصول قانون اساسی در رابطه با مردم و حقوق آن‌ها اشاره کرد و افزود:«همین قانون اساسی گفته است که باید مردم حرفشان را بزنند، صحبت کنند. اینکه بگوییم هر کس اعتراض دارد نسبتی به او بدهیم و فشار به او وارد کنیم، چهره‌های شناخته شده را تحت فشار قرار بدهیم و برایشان حکم های ناروا ببریم مشکل را حل نمی‌کند.»

 

وی تصریح کرد:«روشن است که نارضایتی و مشکل وجود دارد و نمی‌شود آن را انکار کرد بخصوص نارضایتی نخبگان بسیار خطرناک است؛نخبگان جنبه مرجعیت در جامعه دارند، نخبگان اکثریت نیستند ولی آنها هستند که مملکت را اداره می‌کنند. نخبگان تاثیر گذار در جامعه هستند.»

 

به عقیده خاتمی، برای ایجاد امنیت و تقویت جامعه باید به این حرف‌ها گوش داده شود و با روش‌های نادرست با این مسائل برخورد نشود.

 

رئیس دولت اصلاحات با طرح مجدد این سئوال که مگر اصلاحات چه می‌خواهد؟، اظهار داشت:«اصلاحات می‌گوید این انقلاب، قانون اساسی و معیارهای دینی و امام را قبول داریم و معتقدیم در بسیاری از موارد؛دراین معیارها انحراف به وجود آمده است و باید اصلاح شود.»

 

وی تاکید کرد:«دعوت کردن به اصلاح امور عین تقویت نظام است اینکه حالا بگوییم این دعوت کردن به اصلاح امور، انحراف، فتنه و براندازی است که مشکل حل نمی‌شود؛ نتیجه این است که خیرخواهان نظام محدود می‌شوند و کسانی میدان را بدست می‌گیرند که هیچ‌چیز را قبول ندارند.»

 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«انتخابات باید به صورتی برگزار شود که در آن حرف و حدیث نباشد، اصلاحات بیش از برگزاری درست انتخابات و عمل به قانون اساسی چیز بیشتری نمی‌خواهد.»

 

وی افزود:«بالاخره بخش قابل توجهی از جامعه روی این موضوع حرف دارند و باید آن را شنید،باید آنها واقعا قانع شوند که واقعا انتخابات درست برگزار شده که البته قانع شدن هم با زندان افكندن و سرکوب کردن و محدود کردن حاصل نمی‌شود؛باید اعتراضات مردم و نخبگان جامعه را به رسمیت بشناسیم و به كمك یكدیگر مشكلات را حل كنیم.»

 

خاتمی با تاکید بر اینکه«انقلاب ما آمد تا ایران رادر تمام زمینه‌ها یک الگو کند»، گفت:« امروز باید ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا واقعا به سوی الگو شدن حرکت می‌کنیم ؟وضع اقتصاد و عدالتمان بهتر شده است؟ حیثیتمان در عرصه بین‌الملل بهتر شده؟دروغ و تهمت و بدخلاقی بیشتر شده یا کمتر؟ ستم کمتر شده یا بیشتر؟»

 

وی یادآور شد:« یکی از مهم‌ترین مسائلی که ابا عبدالله به ما یاد داده‌اند این است که زیر بار ستم نرویم، این ستم هر کس که بکند بد است باید تذکر داد و گفت.»

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«هزینه‌دار کردن اعتراض و انتقاد در جامعه یعنی زمینه‌سازی برای یک ناامنی درازمدت در جامعه و تضعیف نظام.»

 

رئیس بنیاد باران با اشاره به جلسات تبیین اصلاحات که سال گذشته او در این بنیاد برگزار کرد، گفت:«دوستان جزوه تبیین اصلاحات و توضیحات ما در آن چهار جلسه را بخوانند. مرزهای ما با آنهایی که ضد دینند،با متحجران، حتی با کسانی‌که می‌گویند دین نباید در حیات سیاسی دخالت کند،در دفاع از انسان، کرامت انسان و حقوق انسان و اخلاق و عدالت مشخص است؛دلبستگی به ایران و سرنوشت آن داریم و فکر نمی‌کنم با فشارها مشکل حل شود.

 

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«ممکن است دلسوزان و علاقه‌مندان به نظام و انقلاب محدود شوند و نتوانند کاری انجام دهند ولی این روش به نفع نظام و انقلاب نیست؛باید همان‌هایی که اعتراض دارند ولی به چارچوب‌ها معتقدند آنها به صحنه بیایند تا در غیبتشان کسانی که هیچ چیز را قبول ندارند میدان‌دار نشون

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بقیع - امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام جعفر صادق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی نامه بزرگ شیعیان امام علی



حضرت علي ( ع ) نخستين فرزند خانواده هاشمي است كه پدر و مادر او هر دو فرزند هاشم اند . پدرش ابوطالب فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم بن عبدمناف است و مادر او فاطمه دختر اسد فرزند هاشم بن عبدمناف مي باشد . خاندان هاشمي از لحاظ... فضائل اخلاقي و صفات عاليه انساني در قبيله قريش و اين طايفه در طوايف عرب ، زبانزد خاص و عام بوده است . فتوت ، مروت ، شجاعت و بسياري از فضايل ديگر اختصاص به بني هاشم داشته است . يك از اين فضيلتها در مرتبه عالي در وجود مبارك حضرت علي ( ع ) موجود بوده است . فاطمه دختر اسد به هنگام درد زايمان راه مسجدالحرام را در پيش گرفت و خود را به ديوار كعبه نزديك ساخت و چنين گفت : خداوندا ! به تو و پيامبران و كتابهايي كه از طرف تو نازل شده اند و نيز به سخن جدم ابراهيم سازنده اين خانه ايمان راسخ دارم . پرودگارا ! به پاس احترام كسي كه اين خانه را ساخت ، و به حق كودكي كه در رحم من است ، تولد اين كودك را بر من آسان فرما ! لحظه اي نگذشت كه ديوار جنوب شرقي كعبه در برابر ديدگان عباس بن عبدالمطلب و يزيد بن تعف شكافته شد . فاطمه وارد كعبه شد ، و ديوار به هم پيوست . فاطمه تا سه روز در شريفترين مكان گيتي مهمان خدا بود . و نوزاد خويش سه روز پس از سيزدهم رجب سي ام عام الفيل فاطمه را به دنيا آورد . دختر اسد از همان شكاف ديوار كه دوباره گشوده شده بود بيرون آمد و گفت : پيامي از غيب شنيدم كه نامش را علي بگذار .

 

 

 

دوران كودكي:


حضرت علي ( ع ) تا سه سالگي نزد پدر و مادرش بسر برد و از آنجا كه خداوند مي خواست ايشان به كمالات بيشتري نائل آيد ، پيامبر اكرم ( ص ) وي را از بدو تولد تحت تربيت غير مستقيم خود قرار داد . تا آنكه ، خشكسالي عجيبي در مكه واقع شد . ابوطالب عموي پيامبر ، با چند فرزند با هزينه سنگين زندگي روبرو شد . رسول اكرم ( ص ) با مشورت عموي خود عباس توافق كردند كه هر يك از آنان فرزندي از ابوطالب را به نزد خود ببرند تا گشايشي در كار ابوطالب باشد . عباس ، جعفر را و پيامبر ( ص ) ، علي ( ع ) را به خانه خود بردند . به اين طريق حضرت علي ( ع ) به طور كامل در كنار پيامبر قرار گرفت . علي ( ع ) آنچنان با پيامبر ( ص ) همراه بود ، حتي هرگاه پيامبر از شهر خارج مي شد و به كوه و بيابان مي رفت او را نيز همراه خود مي برد . بعثت پيامبر ( ص ) و حضرت علي ( ع ) شكي نيست كه سبقت در كارهاي خير نوعي امتياز و فضيلت است . و خداوند در آيات بسياري بندگانش را به انجام آنها ، و سبقت گرفتن بر يكديگر دعوت فرموده است . از فضايل حضرت علي ( ع ) است كه او نخستين فرد ايمان آورنده به پيامبر ( ص ) باشند . ابن ابي الحديد در اين باره مي گويد : بدان كه در ميان اكابر و بزرگان و متكلمين گروه معتزله اختلافي نيست كه علي بن ابيطالب نخستين فردي است كه به اسلام ايمان آورده و پيامبر خدا را تاييد كرده است .


حضرت علي ( ع ) نخستين ياور پيامبر ( ص ):


پس از وحي خدا و برگزيده شدن حضرت محمد ( ص ) به پيامبري و سه سال دعوت مخفيانه ، سرانجام پيك وحي فرا رسيد و فرمان دعوت همگاني داده شد . در اين ميان تنها حضرت علي ( ع ) مجري طرحهاي پيامبر ( ص ) در دعوت الهيش و تنها همراه و دلسوز آن حضرت در ضيافتي بود كه وي براي آشناكردن خويشاوندانش با اسلام و دعوتشان به دين خدا ترتيب داد . در همين ضيافت پيامبر ( ص ) از حاضران سؤال كرد : چه كسي از شما مرا در اين راه كمك مي كند تا برادر و وصي و نماينده من در ميان شما باشد ؟ فقط علي ( ع ) پاسخ داد : اي پيامبر خدا ! من تو را در اين راه ياري مي كنم پيامبر ( ص ) بعد از سه بار تكرار سؤوال و شنيدن همان جواب فرمود : اي خويشاوندان و بستگان من ، بدانيد كه علي ( ع ) برادر و وصي و خليفه پس از من در ميان شماست . از افتخارات ديگر حضرت علي ( ع ) اين است كه با شجاعت كامل براي خنثي كردن توطئه مشركان مبني بر قتل رسول خدا ( ص ) در بستر ايشان خوابيد و زمينه هجرت پيامبر ( ص ) را آماده ساخت .

 

حضرت علي ( ع ) بعد از هجرت:

 

بعد از هجرت حضرت علي ( ع ) و پيامبر ( ص ) به مدينه دو نمونه از فضايل علي ( ع ) را بيان مي نمائيم :

1 - جانبازي و فداكاري در ميدان جهاد : حضور وي در 26 غزوه از 27غزوه پيامبر ( ص ) و شركت در سريه هاي مختلف از افتخارات و فضايل آن حضرت است .

2 - ضبط و كتابت وحي ( قرآن ) كتابت وحي و تنظيم بسياري از اسناد تاريخي و سياسي و نوشتن نامه هاي تبليغي و دعوتي از كارهاي حساس و پرارج امام ( ع ) بود . ايشان آيات قرآن چه مكي و چه مدني ، را ضبط مي كرد . به همين علت است كه وي را از كاتبان وحي و حافظان قرآن به شمار مي آورند . در اين دوران بود كه پيامبر ( ص ) فرمان اخوت و برادري مسلمانان را صادر فرمود و با حضرت علي ( ع ) پيمان برادري و اخوت بست و به حضرت علي ( ع ) فرمود : تو برادر من در اين جهان و سراي ديگر هستي . به خدايي كه مرا به حق برانگيخته است ... تو را به برادري خود انتخاب مي كنم ، اخوتي كه دامنه آن هر دو جهان را فرا گيرد . حضرت علي ( ع ) داماد رسول اكرم ( ص ) عمر و ابوبكر با مشورت با سعد معاذ رئيس قبيله اوس دريافتند جز علي ( ع ) كسي شايستگي زهرا ( س ) را ندارد . لذا هنگامي كه علي ( ع ) در ميان نخلهاي باغ يكي از انصار مشغول آبياري بود موضوع را با ايشان در ميان نهادند و ايشان فرمود : دختر پيامبر ( ص ) مورد ميل و علاقه من است . و به سوي خانه رسول به راه افتاد . وقتي به حضور رسول اكرم ( ص ) رسيد ، عظمت محضر پيامبر ( ص ) مانع از آن شد كه سخني بگويد ، تا اينكه رسول اكرم ( ص ) علت رجوع ايشان را جويا شد و حضرت علي ( ع ) با تكيه به فضايل و تقوا و سوابق درخشان خود در اسلام فرمود : آيا صلاح مي دانيد كه فاطمه را در عقد من درآوريد ؟ پس از موافقت حضرت زهرا ( س ) آن حضرت به دامادي رسول اكرم ( ص ) نائل آمدند .

 

غدير خم:


پيامبر ( ص ) بعد از اتمام مراسم حج در آخرين سال عمر پربركتش در راه برگشت در محلي به نام غديرخم در نزديكي جحفه دستور توقف داد ، زيرا پيك وحي فرمان داده بود كه پيامبر ( ص ) بايد رسالتش را به اتمام ( 9 )برساند . پس از نماز ظهر پيامبر ( ص ) بر بالاي منبري از جهاز شتران رفت و فرمود : اي مردم ! نزديك است كه من دعوت حق را لبيك گويم و از ميان شما بروم درباره من چه فكر مي كنيد ؟ مردم گفتند : گواهي مي دهيم كه تو آيين خدا را تبليغ مي كردي پيامبر فرمود : آيا شما گواهي نمي دهيد كه جز خداي يگانه ، خدايي نيست و محمد بنده خدا و پيامبر اوست ؟ مردم گفتند : آري ، گواهي مي دهيم . سپس پيامبر ( ص ) دست حضرت علي ( ع ) را بالا گرفت و فرمود : اي مردم ! در نزد مؤمنان سزاوارتر از خودشان كيست ؟ مردم گفتند : خداوند و پيامبر او بهتر مي دانند . سپس پيامبر فرموند : اي مردم ! هر كس من مولا و رهبر او هستم ، علي هم مولا و رهبر اوست . و اين جمله را سه بار تكرار فرمودند . بعد مردم اين انتخاب را به حضرت علي ( ع ) تبريك گفتند و با وي بيعت نمودند .

 

غدیر خم

 

حضرت علي ( ع ) بعد از رحلت رسول اكرم ( ص ):

 

پس از رحلت رسول اكرم ( ص ) به علت شرايط خاصي كه بوجود آمده بود ، حضرت علي ( ع ) از صحنه اجتماع كناره گرفت و سكوت اختيار كرد. نه در جهادي شركت مي كرد و نه در اجتماع به طور رسمي سخن مي گفت . شمشير در نيام كرد و به وظايف فردي و سازندگي افراد مي پرداخت . فعاليتهاي امام در اين دوران به طور خلاصه اينگونه است :

1 - عبادت خدا آنهم در شان حضرت علي ( ع )

2 - تفسير قرآن و حل مسائل ديني و فتواي حكم حوادثي كه در طول 23سال زندگي پيامبر ( ص ) مشابه نداشت .

3 - پاسخ به پرسشهاي دانشمندان ملل و شهرهاي ديگر .

4 - بيان حكم بسياري از رويدادهاي نوظهور كه در اسلام سابقه نداشت .

5 - حل مسائل هنگامي كه دستگاه خلافت در مسائل سياسي و پاره اي از مشكلات با بن بست روبرو مي شد .

6 - تربيت و پرورش گروهي كه از ضمير پاك و روح آماده ، براي سير و سلوك برخوردار هستند .

7 - كار و كوشش براي تامين زندگي بسياري از بينوايان و درماندگان تا آنجا كه با دست خويش باغ احداث مي كرد و قنات استخراج مي نمود و سپس آنها را در راه خدا وقف مي نمود .

 

خلافت حضرت علي ( ع ):


در زمان خلافت حضرت علي ( ع ) جنگهاي فراواني رخ داد از جمله صفين ، جمل و نهروان كه هر يك پيامدهاي خاصي به دنبال داشت .

 

شهادت امام علي ( ع ):

 

بعد از جنگ نهروان و سركوب خوارج برخي از خوارج از جمله عبدالرحمان بن ملجم مرادي ، و برك بن عبدالله تميمي و عمروبن بكر تميمي در يكي از شبها گرد هم آمدند و اوضاع آن روز و خونريزي ها و جنگهاي داخلي را بررسي كردند و از نهروان و كشتگان خود ياد كردند و سرانجام به اين نتيجه رسيدند كه باعث اين خونريزي و برادركشي حضرت علي ( ع ) و معاويه و عمروعاص است . و اگر اين سه نفر از ميان برداشته شوند ، مسلمانان تكليف خود را خواهنددانست . سپس با هم پيمان بستند كه هر يك از آنان متعهد كشتن يكي از سه نفر گردد . ابن ملجم متعهد قتل امام علي ( ع ) شد و در شب نوزدهم ماه رمضان همراه چند نفر در مسجد كوفه نشستند . آن شب حضرت علي ( ع ) در خانه دخترش مهمان بودند و از واقعه صبح با خبر بودند ، وقتي موضوع را با دخترش در ميان نهاد ، ام كلثوم گفت : فردا جعده را به مسجد بفرستيد . حضرت علي ( ع ) فرمود : از قضاي الهي نمي توان گريخت . آنگاه كمربند خود را محكم بست و در حالي كه اين دو بيت را زمزمه مي كرد عازم مسجد شد . كمر خود را براي مرگ محكم ببند ، زيرا مرگ تو را ملاقات خواهدكرد . و از مرگ ، آنگاه كه به سراي تو درآيد . جزع و فرياد مكن ابن ملجم ، در حالي كه حضرت علي ( ع ) در سجده بودند ، ضربتي بر فرق مبارك خون از سر حضرتش در محراب جاري شد و محاسن آن حضرت وارد ساخت . شريفش را رنگين كرد . در اين حال آن حضرت فرمود : فزت و رب الكعبه به خداي كعبه سوگند كه رستگار شدم سپس آيه 55سوره طه را تلاوت فرمود : شما را از خاك آفريديم و در آن بازتان مي گردانيم و بار ديگر از آن بيرونتان مي آوريم . حضرت علي ( ع ) در واپسين لحظات زندگي نيز به فكر صلاح و سعادت مردم بود و به فرزندان و بستگان و تمام مسلمانان چنين وصيت فرمود : شما را به پرهيزكاري سفارش مي كنم و به اينكه كارهاي خود را منظم كنيد و اينكه همواره در فكر اصلاح بين مسلمانان باشيد . يتيمان را فراموش نكنيد ، حقوق همسايگان را مراعات كنيد . قرآن را برنامه ي عملي خود قرار دهيد . نماز را بسيار گرامي بداريد كه ستون دين شماست . حضرت علي ( ع ) در 21ماه رمضان به شهادت رسيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد ، و مزارش ميعادگاه عاشقان حق و حقيقت شد .