اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امام جمعه مشهد جشنواره امسال را تایید کرد


امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه هنرمندان در عرصه هنر نباید فقط رسالت شاد کردن مردم را داشته باشند، گفت: بنده جشنواره امسال و جهت آن را تائید کردم زیرا سمت و سوی جشنواره امسال، ترویج فیلم‌های ارزشی بود.

خبرگزاری فارس: آیت الله سید‌احمد علم‌الهدی ظهر امروز در دیدار جمعی از مسئولان بسیج هنرمندان مشهد اظهار کرد: سازمان بسیج در جمع هنرمندان تشکلی بسیار مقدس و ضروری است.

وی اذعان داشت: تقدس سازمان بسیج هنرمندان به دلیل وجود عناصری است که در جریان هنر بوده و در این سازمان انسجام می‌یابند تا رویکرد هنر و افراد هنرمند را تغییر دهند.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه افراد متدین، بسیجی شده و در سازمان بسیج متمرکز می‌شوند، افزود: کسی که وارد بسیج می‌شود انگیزه دینی دارد حتی اگر از نظر رفتار و مبانی فکری اشکالاتی داشته باشد.

به گفته وی، بسیج دستگاهی سازنده است و فردی که وارد آن می‌شود نشان از ارتباط قلبی و گرایش فکری او به انقلاب و دین است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دین، تشکلی ضروری است، یادآور شد: در سازمان بسیج هنرمندان نیروهای متدین هنرمند در هر رشته هنری شناسایی و منسجم می‌شوند تا هنر به عنوان ابزاری قوی در استخدام دین درآید.

امام جمعه مشهد با اعلام اینکه سازمان بسیج هنرمندان، سازمانی ارزشمند در عرصه هنر است، گفت: جایگاه هنر به طور کل باید در عرصه دین برای بسیجیان هنرمند مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه موقعیت هنر مانند موقعیت علم است، گفت: علم ابزاری است که با چشم و مغز ارتباط دارد و هنر ابزاری است که در جهت دادن احساس نقش دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر احساس در کنار عقل نباشد همه تشخیص‌های علم می‌میرد و نمی‌توان گفت جریانی که در جهت سازندگی و پرورش احساس نقش دارد باید از عرصه زندگی حذف شود.

علم‌الهدی ادامه داد: علم و هنر دو بال هستند لذا هنر نقش ابزاری دارد و در دین، مسئله هنر مطرح است نه نفس هنر و اینکه چگونه از هنر بهره‌برداری شود حائز اهمیت است.

امام جمعه مشهد گفت: یک هنرمند متدین مانند فردی است که غذایی لذیذ را مصرف می‌کند که درون آن خرده شیشه وجود دارد لذا باید موضع دین برای هنر روشن شود تا هنرمند با ترس و لرز به هنر ورود نکند.

وی با بیان اینکه تمام رشته‌های هنری اعم از هنرهای تجسمی، تصویری، موسیقی، هنر هفتم و ... هرکدام بحث فقهی و شرعی مخصوص به خود را دارند، گفت: در همه رشته‌های هنری حلال و حرام وجود دارد و این مسئله در همه آنها یکسان نیست.

وی ادامه داد: هنرمندان می‌توانند مصادیق حلال و حرام را در هنر با مراجعه به فتواهای رهبری و مراجع تقلید تشخیص داده و به آن دست یابند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنچه مسلم است شما هنرمندان بسیجی باید در حوزه معاونت هنری و سینمایی از مقام معظم رهبری استفتاء بگیرید و در هر کار هنری که در صدد انجام آن هستید از فتواهای ایشان و مراجع استفاده کنید.

علم‌الهدی تصریح کرد: خود، اجتهاد نکنید و نظر ندهید و راجع به حلال و حرام در هنر در استفتائات تحقیق کنید.

وی در ادامه خطاب به هنرمندان بسیجی با اشاره به اینکه از مصادیق حرام در هر رشته‌ای اجتناب کنید افزود: حتی در رشته ادبیات و شعر نیز فضاهای حلال و حرام وجود دارد لذا مسئله‌دان و مسئله‌گوی رشته هنری خود باشید.

امام جمعه مشهد افزود: سازمان بسیج هنرمندان باید یک مرجعیت دینی برای هنرمندان بیابد تا بتواند در جریان‌های تبلیغی، هنری و ... نقش خود را به درستی ایفا کرده و به این وسیله هنر در استخدام دین باشد.

وی ادامه داد: در بحث هنرهای تصویری، سینما و تئاتر اگر فردی در رابطه با فیلمی انتقاد می‌کند متاسفانه به جریان ضد فیلم و ضد هنر شناخته می‌شود و این برخورد درستی نیست.

وی ادامه داد: سینما واقعیتی جهانی دارد که هرگز نمی‌توان منکر آن شد؛ هرچند گاهی اوقات تحجر‌هایی در بعضی افراد در این زمینه به وجود می‌آید اما باید به سینما و به فیلم‌هایی که در آن پخش می‌شود نیز جهت داد.

علم‌الهدی با بیان اینکه سینما باید در استخدام دین درآید، افزود: ما باید سینما را به عنوان هنری قوی و موثر قبول کرده و نگذاریم این هنر فوق‌العاده در مقابل دین قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه طی 35 سال از پیروزی انقلاب در نظام اسلامی هنرمندان زیادی از جمله حاتمی‌کیا به عنوان هنرمند ارزشی پرورش یافته‌اند که این افراد از امکانات انقلاب استفاده کرده و هنرمند شده‌اند، افزود: متاسفانه بسیاری از هنرمندان در کشور شکرگزار این نعمت نیستند.

وی تصریح کرد: امروز سینمای ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و نظام انقلاب اسلامی باعث این مسئله شده چرا که سینمای ایران قبل از انقلاب فقط می‌توانست فیلم خارجی وارد کرده و دوبله کند.

علم‌الهدی ادامه داد: هنرمندان امروزی در عرصه هنر و سینما همه چیز خود را از نظام انقلاب و اسلام دارند و هزینه‌هایی که این نظام برای هنرمندان تصویری کرده‌ باعث رشد آنان شده لذا هنر تصویری باید در خدمت دین باشد.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه هنرمندان در عرصه هنر نباید فقط رسالت شاد کردن مردم را داشته باشند، گفت: بنده جشنواره امسال و جهت آن را تائید کردم زیرا سمت و سوی جشنواره امسال، ترویج فیلم‌های ارزشی بود.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج هنرمندان باید ارزیابی کند که چه هنرهایی در خدمت دین و ترویج آن قرار دارند، گفت: 400 سال پیش هنرمندان هنرهای تجسمی در خدمت عزاداری سید‌الشهدا (ع) بوده و علم‌هایی را از نمادهای قدرتی مانند شیر، پر طاووس و ... ساخته‌اند که متاسفانه پس از 400 سال تاکنون دیگر هنرمندان هنرهای تجسمی طبق نمادهای کنونی در خدمت سالار شهیدان قرار نگرفته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مصرف هنرهای تصویری در دین بیش از هنرهای موسیقی است.

علم‌الهدی با بیان اینکه موسیقی در خدمت ابتذال حرام است، گفت: طبق فتوای تمام مراجع در رابطه با موسیقی‌های سنتی و غیرسنتی تحقیق کنید کدام موسیقی در خدمت دین در کجا و چگونه می‌تواند باشد.

وی در خاتمه بیان کرد: ائمه (ع) از همه ابزارها در جهت توسعه دین استفاده کردند اما از موسیقی این بهره را نبردند زیرا کاربرد این هنر در ترویج دین نیست.


ویدیو مرتبط :
دیدار با امام جمعه مشهد همزمان با میلاد امام جواد (ع)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امام جمعه مشهد: رفسنجانی جزو سران فتنه نیست



 

 

امام جمعه مشهد: رفسنجانی جزو سران فتنه نیست

 

 

امام جمعه مشهد گفت: توجه به مسائل حوزه های علمیه از نزدیك، برای مقام معظم رهبری موضوعیت داشته اما غیر از اینها باید گفت، سفر رهبر معظم انقلاب به قم در راستای مدیریت جریان فتنه سال ۸۸ بود و تداوم مدیریت، این سفر را اقتضا می كرد.

 

به گزارش ایسنا، سیداحمد علم الهدی در جلسه تحلیل و بررسی دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری به قم در مشهد افزود: رهبر معظم انقلاب، فتنه را از قبل مدیریت كردند و تنها قدرتی كه فتنه را مهار كرد، مدیریت رهبری بود. انتخابات در خرداد ۸۸ بود و زمزمه و جریان رئیس جمهوری از اول فروردین ۸۸ در بین مردم شروع شد، اما رهبر معظم انقلاب از آبان ۸۷ فتنه را پیش بینی كردند. هنوز هم آقا فتنه را مدیریت می كنند و ادامه دارد به طوری كه هم اكنون هم این مدیریت تمام نشده است.

عضو مجلس خبرگان در خصوص نقش و جایگاه هاشمی رفسنجانی گفت: آنچه امروز با آن مواجه هستیم، سران فتنه هستند و مسلم است كه رفسنجانی جزو آنها نیست و در مجموعه فتنه نیست و اگر كسی تحلیل كند این تحلیل درست نیست.

وی تصریح كرد: وقتی تهاجم علیه رهبری شروع شد، مجلس خبرگان باید وارد عمل می شد. بی تردید این اقدام باید از حوزه ریاست شروع می شد و وقتی حوزه ریاست وظیفه اش را انجام نداد، خود اعضای مجلس خبرگان تشكلی را درست كردند و از رهبری دفاع كردند. این حداقل گلایه ما از رفسنجانی است و تا وقتی این مسئله جبران نشود، گلایه ما ثابت است. این اصل قضیه است؛ بخش دیگرش اینكه ما حق نداریم ایشان را تخریب كنیم.

علم الهدی در پاسخ به سوال دیگری كه چرا سران فتنه را محاكمه نمی كنند، گفت: اینكه چرا سران فتنه را محاكمه نمی كنند، به قوه قضائیه مربوط است و كاری نداریم، اما اگر سران فتنه محكوم شوند نهایت به زندان می افتند در حالی كه زندان نفرت اجتماعی و ورشكستگی اجتماعی از هر چیزی بدتر است و شگردشان این است كه سران فتنه سه نفر نیستند و می خواهند «خاتمی» را از دو نفر دیگر جدا كنند و لابی هایی كرده اند و می كنند، زیرا خاتمی تنها كسی است كه می تواند جریان های سیاسی لائیك اصلاحات را بازسازی كند.

وی تاكید كرد: بی تردید اگر این آقا (خاتمی) بیاید، با ورودش حتی قبل از انتخابات مجلس، دوباره جریاناتی را به راه خواهد انداخت كه باید نگذاریم چنین شود. نباید كاری كنیم كه یكی از اینها دوباره به میدان بیاید، اینها در مقام لابی كردن هستند و اگر بیایند، اصلاحات را بازسازی می كنند و دوباره بساط فتنه پهن می شود.../ایسنا