اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

امام اختلافات را تبدیل به صمیمیت می‌كردند



 

 

امام اختلافات را تبدیل به صمیمیت می‌كردند

آرمان‌های امام؛دو دهه پس از عروج

منتجب‌نیا:امام اختلافات را تبدیل به صمیمیت می‌كردند


امام بعد از خداوند، مردم را ملاك و اعتبار مشروعیت خود می‌دانستند و همیشه بر رضایت مردم تاكید داشتند/ ایشان با اتكا به خدا و مردم، در همه بحران‌ها آرامش خود را حفظ می‌كردند و هرگز تحت تاثیر احساسات قرار نمی‌گرفتند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی تاكید كرد: در مواقع اختلاف، ایشان با یك جمله آن را تبدیل به صمیمیت و اخوت می‌كردند
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در مورد شیوه برخورد امام(ره) با بحران‌ها، اظهار داشت: ایشان در تصمیم‌گیری‌ها مبانی و احكام شرعی و الهی را بر همه چیز مقدم می‌دانستند و در مرحله بعد، رضایت مردم و توجه به مطالبات آنها را در نظر داشتند.
وی افزود: امام این آموزه را كه بعد از خداوند به اكثریت مردم -و نه اقلیت آنها- توجه شود، از آیات و روایات گرفته بودند و لذا پس از احراز رضایت پروردگار، به عنوان یك مجتهد عالی‌رتبه، نظرات نخبگان و عامه مردم را لحاظ می‌كردند و هرجا یك تصمیم مطالبات مردم را تامین می‌كرد، بر نظر نخبگان و خواص هم ترجیح می‌دادند.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی یادآور شد: موارد متعددی داشتیم كه امام بعضی خواص را به خاطر رضایت عامه مردم، عزل می‌كردند، زیرا نتوانسته بودند در كنار مردم بمانند. لذا امام بعد از خداوند، مردم را ملاك و اعتبار مشروعیت خود می‌دانستند و همیشه بر رضایت مردم تاكید داشتند.
منتجب‌نیا تصریح كرد: امام با روحیه آرامی كه به دست آورده بودند و با اتكا به خدا و مردم، در همه بحران‌ها آرامش و اطمینان خود را حفظ می‌كردند و هرگز تحت تاثیر احساسات قرار نمی‌گرفتند و عوامل بیرونی نمی‌توانست ایشان را تحت تاثیر قرار دهد. در همین راستا، هنگام حمله ارتش عراق به ایران، برخلاف تصور همه تحلیلگران از شكست ایران، ایشان با كمال آرامش فرمودند، دیوانه‌ای سنگی پرتاب كرده است و ما هم چنان سیلی به او خواهیم زد كه نتواند از جای خودش برخیزد.
وی ادامه داد: در زمان امام بحران‌های سیاسی و اقتصادی كمی نداشتیم، اما ایشان باز هم با آرامش همه‌چیز را تدبیر می‌كرد و به گونه‌ای رفتار می‌كرد تا همه تصور كنند، امام متعلق به همه آنها و پدر ملت است و هیچ‌كس ایشان را مخالف خود فرض نكند، مگر اینكه كسی با مردم و انقلاب اعلام جنگ كند.
منتجب‌نیا گفت: به دلیل همین انس و الفت مردم با امام، در مواقع اختلاف، ایشان با یك جمله آن را تبدیل به صمیمیت و اخوت می‌كردند و این حس اطمینان‌بخشی را امام در همه حال داشتند.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، در پاسخ به سوال دیگری در مورد اصول مغفول شده اندیشه امام، اظهار داشت: مهمترین نكته مورد غفلت واقع شده، مساله مردم‌داری و جمهوریت نظام است، زیرا این موضوع امروز كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
اقا امام خامنه ای برادری اتحاد صمیمیت وحدت بین مسلمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیدحسن خمینی: مبارزه با تحجر با رحلت امام(ره) بر زمین ماند / اختلافات قومیتی را ملی نکنید



اخبار,اخبار سیاسی , حسن خمینی

آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با بیان اینکه جامعه ما دِین بسیار بزرگی به اهل بیت(ع) دارد، اظهار داشت: اسلام، تشیع و شخص امیرالمومنین(ع) در جامعه ایران یک ملیت ساخته است.

یادگار امام(ره) با تأکید بر اینکه نواندیشی را باید در چارچوب دینی دنبال کنیم، گفت: یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به رغم مشخص شدن، تبیین نشد.

به گزارش انتخاب، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با بیان اینکه جامعه ما دِین بسیار بزرگی به اهل بیت(ع) دارد، اظهار داشت: اسلام، تشیع و شخص امیرالمومنین(ع) در جامعه ایران یک ملیت ساخته است.

وی با اشاره به سخنان حضار در جلسه در خصوص مشکلات و محرومیت های اهالی عرب خوزستان، افزود: موضوع عرب‌های خوزستان اساسا بحث ملی ندارد، زیرا ملیت ما ملیت قومی نبوده و ملیت پیامبر و امیرالمومنین(ع) است.

وی ادامه داد: شیعه بودن به معنی عدم اختلاف نیست و در استانهای مختلف ممکن است میان شهرهای گوناگون اختلاف وجود داشته باشد؛ اما این اختلافات را ملی نکنید، بلکه ارتباطات خود را افزایش دهید تا حل شوند.

یادگار امام گفت: اختلافات قومیتی را خود مردم خوزستان باید حل کنند؛ البته اگر واقعا در استان برای رشد منزلتی گروه خاصی محدودیت وجود دارد، آن تصمیم باید لغو شود و مسئول مربوطه هم عزل شود یا حتی اگر قانون نانوشته ای وجود دارد باید با آن برخورد کرد؛ اما در افق ملی من تصور نمی کنم که چنین تصمیماتی اتخاذ شده باشد.

وی تأکید کرد: نگذارید در مساله محدودیت امکانات، موضوع قومی شود؛ اما اگر واقعا در مواد خاصی مسأله قومیتی است، موضوع را در حد خودش ببینید و آن را تشدید نکنید، زیرا تشدید یک امر غلط، بعضا راه حل آن نیست.

آیت الله سید حسن خمینی با اشاره به سفر خود به استان خوزستان یادآور شد: استان خوزستان ظرفیت های بسیار بالایی برای پیشرفت دارد که باید از آنها استفاده کرد و عزم دولت بر پیگیری و حل این مشکلات است.

«آزاد اندیشی دینی» و دیدگاههای امام در این زمینه، دیگر موضوعی بود که یادگار امام در پاسخ به دغدغه های برخی حضار در جلسه به آن پرداخت.

وی در این زمینه اظهار داشت: یکی از بحث های بسیار مهم امام در سال پایانی عمر شریفشان مبارزه با تحجر است که متأسفانه با رحلت ایشان روی زمین ماند.

آیت الله سید حسن خمینی افزود: اساسا اغلب انقلاییون مسلمانی که وارد مبارزه شدند، از طیف سنتی نبودند، بلکه نوعی نواندیشی و پویایی فقهی در نگاهشان بود و با همین نگاه وارد جهاد شدند و ساختار انقلاب را نیز همین جریان نواندیشی دینی شکل داد و تا آخر نیز امام روی این جریان فکری تأکید داشتند.

یادگار امام به یکسال پایانی عمر امام اشاره کرده و یادآور شد: ایشان در آن سال سد های بزرگی را شکستند که بعضا اکنون هم بحث از آنها غیر ممکن است.

وی در آسیب شناسی جریان فکری نواندیشی دینی گفت: نواندیشی به معنای آن نیست که هیچ اصولی وجود ندارد؛ بلکه اصول باید تعریف شود و شاید یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به رغم مشخص شدن، تبیین نشد. لذا این عرصه رشد ناهمگونی پیدا کرد و عده ای آن را به سمتی بردند که از بین برود؛ طبیعتا در چنین شرایطی طرف مقابل به خوبی سوء استفاده می کند و ایرادات جزئی در این طرف را به کل آن تعمیم میدهد؛ لذا موضوع نواندیشی را در چارچوب دینی باید دنبال کنیم.

وی در پایان با محکوم کردن آنچه به عنوان جنایت در یمن واقع می شود کلام امام خمینی درباره آل سعود را یاد آور شد و گفت: یمن مرز حق طلبی و ایستادگی است و همه وظیفه داریم به این امر مهم کمک کنیم.

در این دیدار محمد کیانوش راد، ولی الله شجاع پوریان، جاسم شدید زاده، قمیشی، عمویی، جمشیدی، دکتر کهرام و... در محورهای مختلفی نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند. 

 

اخبار سیاسی - انتخاب