اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

المانیتور منتشر کرد; پیش بینی باربارا اسلاوین از کابینه روحانی



پیش بینی باربارا اسلاوین از کابینه روحانی

المانیتور منتشر کرد

پیش بینی باربارا اسلاوین از کابینه روحانی

شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم احتمالا با محمد نوبخت، سخنگوی روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی که هم اکنون معاون بخش تحقیقات اقتصادی مرکز مطالعات استراتژیک است، جایگزین خواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران روز یکشنبه به مجلس شورای اسلامی رفت و اقدامی را انجام داد که محمود احمدی نژاد در 8 سال اخیر به ندرت در پی آن بود. روحانی در مجلس از ابعاد بحران اقتصادی ایران سخن گفت.

 

روحانی گفت کارگروه هایی که او تشکیل داده از مشکلات اقتصادی عدیده ای پرده برداشته اند که از ماه آینده دولت وی باید با آنها دست و پنجه نرم کند. برای مثال، تورم 42 درصدی که بالاترین نرخ تورم در منطقه و شاید جهان است دست کم 10 رقم بالاتر از نرخی است که دولت احمدی نژاد اعلام کرده است. همچنین دولت احمدی نژاد به طور متوسط از سال 2005 تا کنون سالیانه 14 هزار موقعیت شغلی ایجاد کرده  و برای نخستین بار از جنگ ایران و عراق تا کنون ، برای دو سال پیاپی، رشد اقتصادی کشور منفی بوده است.

 

این اظهارات روحانی به معنی توقع های کمتر نسبت به پیشرفت سریع، پس از روی کار آمدن دولت جدید است. اما در عین حال به این نکته اشاره دارد که روحانی با چه چالش هایی روبرو خواهد بود و برای مقابله با آنها هم در سیاست و هم در همکاران به تغییراتی نیاز خواهد داشت.

 

نخستین اقدامی که روحانی باید انجام دهد، خودداری از غیر واقع بین بودن در مشکلات جاری اقتصادی است. احمدی نژاد در 8 سال گذشته همواره برآوردی مثبت از وضعیت اقتصادی داشت. برای مثال او می گوید شرایط اقتصادی مردم ایران از سال 2005، بهتر است و این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا دچار بحران اقتصادی هستند.

 

اخیرا نیز شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم، به المانیتور گفت: رشد اقتصادی ایران در سال های 2011 و 2012، مثبت بوده – باوجود اینکه برآورد صندوق بین المللی پول با این موضع در تناقض است – و تحریم ها نیز به نفع بخش های مهم اقتصاد ایران تمام شده است. حسینی احتمالا با محمد نوبخت، سخنگوی روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی که هم اکنون معاون تحقیقات اقتصادی مرکز مطالعات استراتژیک است، جایگزین خواهد شد.

 

بیژن خواجه پور، کارشناس اقتصاد ایران در پیش بینی وزرای احتمالی کابینه روحانی می گوید این احتمال وجود دارد که روحانی از مقامات سابق در دولت های خاتمی و هاشمی استفاده کند که اغلب تحصیلکرده آمریکا هستند.  

 

برای مثال محمود واعظی، معاون سابق وزارت خارجه در امور اروپا و آمریکا، احتمالا وزیر خارجه خواهد شد. او هم اکنون مسئول بخش سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک است. محمد نهاوندیان که سال ها رئیس اتاق بازرگانی بوده نیز به عنوان وزیر صنایع و بازرگانی مطرح است. برخی نیز می گوید محمدرضا نعمت زاده، در دوره روحانی وزیر نفت می شود. بحث هایی نیز در مورد بازگرداندن محمد جواد ظریف؛ نماینده سابق ایران در سازمان ملل مطرح است.

 

علاوه بر موضوعات اقتصادی، سیاست خارجی نیز در دولت روحانی نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. او که پیش از این اعلام کرده بود خواستار تعامل با جامعه جهانی است، روز یکشنبه در مجلس تاکید کرد خصمانه سخن گفتن با دشمنان مشکلی را حل نمی کند. ما باید دشمن را بشناسیم تا بتوانیم پاسخ درخور به آن بدهیم.

 

فریده فرحی، کارشناس امور ایران در دانشگاه هاوایی می گوید: دولت روحانی با موانعی مواجه خواهد بود که شامل نارضایتی تندرو ها از بازگشت مقامات مرتبط با خاتمی و هاشمی به قدرت است. اما روحانی با صادقانه سخن گفتن می تواند زمان بخرد و حسن نیت خود را نشان بدهد.

فرحی در ادامه می گوید ، روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد با مردم صادق خواهد بود شاید این یکی از آسان ترین تعهداتی باشد که می تواند آن را اجرا کند./دیپلماسی ایرانی

 

 


ویدیو مرتبط :
کابینه دکتر روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

المانیتور: حسن روحانی ایرانیان را سورپرایز کرد...



حسن روحانی,انتخابات ریاست جمهوری ایران,کاندیدهای ریاست جمهوری

المانیتور: حسن روحانی ایرانیان را سورپرایز کرد/شیخ دیپلمات از طیف اعتدالگرای هاشمی است/اصولگرایان میانه رو هم به او رای می دهند/مستند او جوانان قهر کرده از صداوسیما را پای تلویزیون کشاند

حسن روحانی بسیاری از ایرانیان را با مصاحبه ی تلویزیونی تهاجمی اش در دفاع از عملکرد هسته ای خود در دوران خاتمی رئیس جمهور سابق ایران سورپرایز و غافلگیر کرد.

حسن روحانی در مستند نیم ساعته ی خود که برای ملیون ها ایرانی از طریق تلویزیون ایران پخش شد گفت: سلام ما بر ایرانی که امروز چهره‌اش غبارآلود است.

المانیتور با بیان این جمله ادامه می دهد: روحانی با بازخوانی شعر مهدی اخوان ثالت گفت: ما در زمستان، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستیم و هوا بس ناجوانمردانه سرد است

در 30 دقیقه ای که برای هر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ایران در نظر گرفته شده، روحانی که نسبت به دیگران از شهرت کمتری برخوردار است نمایش قدرتمندی از خود نشان داد.

بیوگرافی و سوابق سنگین، مهم و البته پشت پرده ی او هم در این مستند پخش شد.

این روحانی از همان ناحیه و طیف متعادلینی می اید که ایت الله هاشمی رفسنجانی نمایندگی آن در جامعه محسوب می شود.

مبارزات انتخاباتی حسن روحانی طی هفته ی گذشته شتاب پیدا کرده و رسانه ها می گویند که چندین روز تا حمایت و اجماع کامل اصلاح طلبان بر او که می تواند تعداد قابل توجهی از ارا را به او اختصاص دهد باقی مانده است.

حسن روحانی بسیاری از ایرانیان را با مصاحبه ی تلویزیونی تهاجمی اش در دفاع از عملکرد هسته ای خود در دوران خاتمی رئیس جمهور سابق ایران سورپرایز و غافلگیر کرد.

او همچنین در حال جذب ارای اصولگرایان میانه رو هم هست.

مستند روحانی مبارزات انتخاباتی او را قدری جلو انداخت و این سئوال را در ذهن بسیاری از ایرانیان به وجود آورد: ایا ممکن است اصلاح طلبان شانس پیروزی داشته باشند؟

این مستند باعث شد که بسیاری از جوانان تهران که می گفتند، معمولا تلویزیون مشاهده نمی کنند دوباره پای تلویزیون بنشاند.

یکی از بینندگان مستند حسن روحانی گفت: قبل از مشاهده مستند، فکر می کردم حسن روحانی آدم مهمی نیست. اما حالا می بینم که او برای ایران در دراز مدت سودمند و مفید واقع خواهد شد.

بیننده دیگری گفت: سوابق او خیلی جالب تر از آنچه فکر می کردم بود.

برای نخستین بار بود که اکثر ایرانیان از سابقه ی افتخار امیز روحانی در جنگ به عنوان دست راست فرمانده جنگ و متحد فعلی سیاسی اش رفسنجانی آگاه می شدند.

در بخشی از مستند او با اشاره به برخی تهمت ها طی این 8 سال می گوید، زمانی که به آن فکر می کنم، قلبم آتش می گیرد.

در این مستند فیلمی از روسای جمهور سابق یعنی خاتمی و هاشمی در تمجید از ذهن استراتژیک حسن روحانی و نقش فعالش در پایان دادن به جنگ پخش شد./انتخاب