اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

المانیتور: دو پیام امیر کویت برای مقامات ایران



اخبار,پیام امیر کویت برای مقامات ایران

 


اخبار سیاست خارجی - المانیتور:
دو پیام امیر کویت برای مقامات ایران/سفر آیت الله هاشمی به عربستان در دستور کار تهران است

موضوع مهم مورد اختلاف دیگر میان تهران و ریاض، مسئله یمن است. ریاض نگران قدرت گرفتن حوثی‌ها در این کشور است و مدعی است که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند. اما تهران این مسئله را تکذیب و اعلام کرده است که فاصله خود را با طرف‌های درگیر در یمن حفظ کرده است.

به گزارش «تیک»، اگرچه کسی پیش‌بینی نمی‌کند که این رویه به زودی به موفقیت بیانجامد، اما نشانه‌های واضحی از گرم شدن روابط از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران در سال گذشته مشاهده شده است، فردی که اولویت دولتش تقویت روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

یک مسئله در سفر این هفته امیر کویت به ایران بسیار حائز اهمیت است، و آن این است که سفر وی تاریخی توصیف شده است. زیر این اولین سفر وی به یک کشور خارجی از زمان انتخاب شدن به عنوان امیر کویت در سال 2006 است، مسئله‌ای که نشانه بهبود تدریجی روابط دو طرف است.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در این‌باره به المانیتور می‌گوید: یکی دیگر از اهداف سفر امیر کویت به ایران ایجاد اتحاد و یکپارچگی در مسیر تلاش‌ها برای مقابله با افراطی‌گری و فرقه‌گرایی در منطقه بوده است.  روحانی به دنبال تجمیع این تلاش‌ها است و پیش از این نیز در سفر خود به عمان این مسئله را مطرح کرد، اکنون نیز وی می‌تواند این مسئله را با امیر کویت در میان بگذارد.

از سوی دیگر یک منبع نزدیک به مقامات کویت نیز در گفتگو با المانیتور تاکید می‌کند: مهم‌ترین بخش سفر شیخ صباح احمدالصباح به ایران، دیدار وی با رهبر عالی این کشور خواهد بود. کویت مشتاق به یافتن راه‌حلی برای نزدیک کردن دو قدرت منطقه‌ای به یکدیگر است و این در حالی است که این کشور یک متحد تاریخی برای عربستان سعودی است. از سوی دیگر روابط این کشور با ایران نیز خوب است و هیچ تنشی میان دو کشور وجود ندارد. بنابراین کویت می‌تواند تلاش‌ها برای بهبود روابط میان تهران و ریاض را که تاکنون انجام شده است، تقویت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود می‌افزاید: شیخ صباح دو پیام در این سفر خود برای مقامات ایران داشت، یک نحوه عادی سازی روابط و کاهش اختلافات میان تهران و کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگری نحوه حل بحران سوریه.

دیدار میان آیت‌الله خامنه‌ای و احمد الصباح بسیار مثبت بود. بیانیه امیر کویت در این‌باره نیز به این شرح بود: کویت کاملا آماده است که صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز شود. در این بیانیه همچنین آمده است که در جریان دیدار احمد الصباح با مقامات ارشد ایرانی، دو طرف درباره افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری میان خود به توافق رسیدند. وی همچنین در این بیانیه بر امیدواری درباره حل بحران سوریه در یک رویه صلح‌امیز و بر اساس خواست مردم این کشور تاکید کرد. بر اساس این بیانیه، رهبر ایران به امیر کویت گفته است: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال روابطی سالم با همسایگان خود در خلیج فارس بوده و اکنون نیز درصدد ادامه همین سیاست است. نزدیکی کشورهای مناطق و وجود روابط سالم میان آنان برای تمام منطقه مفید و سودمند است، اما اگر این اصل مورد احترام قرار نگیرد، اختلافات میان دو طرف موجب خشنودی دشمنان مشترک خواهد شد.

امیرعبداللهیان در این‌باره به المانیتور می‌گوید: هر نوع دیدار میان مقامات ارشد کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران باعث تقویت صلح و ثبات و بهبود روابط می‌شود. ما تمامی کشورهای این منطقه را مهم می‌دانیم، اما در عین حال معتقدیم که روابط میان ریاض و تهران می‌تواند به پایان دادن به تنش‌ها در منطقه بسیار کمک کند. در واقع تمام کشورهای منطقه با توجه به تهدیدات، در تلاش برای تقویت روابط و پایان دادن به اختلافات میان خود هستند.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه با تایید دعوت دولت عربستان از هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران برای سفر به این کشور می‌افزاید: انجام این سفر در دستور کار ما قرار دارد، اما نیاز به برخی برنامه‌ریزی‌ها دارد. با توجه به روابط میان دو کشور، هر دعوتی باید به دقت برنامه‌ریزی شود و وزرای خارجه دو کشور در حال کار کردن بر روی این مسئله هستند. دو کشور اهمیت بسیاری در منطقه دارند و به همین دلیل ما جلسات متعددی را با هم برگزار می‌کنیم و امیدواریم این جلسات ادامه یابد.

در عین حال دو دعوتنامه دیگر نیز برای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ارسال شده است. یکی برای حضور وی در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در جده و دیگری دعوت رسمی از وی برای سفر رسمی به عربستان. اگرچه ظریف گفته است که به دلیل همزمانی اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی با مذاکرات هسته‌ای در ژنو وی نمی‌تواند در این اجلاس حضور داشته باشد، اما این به معنای غیبت ایران در این اجلاس نیست. زیرا یکی از معاونان وی در این اجلاس شرکت خواهد کرد، مگر اینکه مشخص شود موضوعات مورد بحث در اجلاس به قدری مهم نیست که نیاز به حضور عمومی در آن باشد.

از سوی دیگر مسائل مختلفی میان دو کشور ایران و عربستان وجود دارد، اختلاف بر سر سوریه، یمن، بحرین و لبنان. تهران معتقد است تصمیم عربستان برای دخالت نظامی در بحرین در سال 2011 باعث سرکوب تظاهرات صلح‌آمیز مردم این کشور برای ایجاد اصلاحات در آن شده است و اوضاع را در آن پیچیده‌تر کرده است.

امیرعبداللهیان می‌گوید: ما راه‌حلی برای حل این بحران ارائه کردیم و معتقدیم که مذاکرات داخلی می‌تواند به دستیابی به راه‌حلی برای بحران این کشور بیانجامد. ما همچنین معتقدیم که برخی افراط‌گرایان در رژیم بحرین تلاش‌های پادشاه این کشور برای برداشتن گام‌های موثر در این زمینه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. ما معتقدیم که شرایط بسیار دشوار است، اما ایران همواره پیشنهاد داده است که می‌تواند به دستیابی به راه‌حل در این زمینه کمک کند.

در عین حال موضوع مهم مورد اختلاف دیگر میان تهران و ریاض، مسئله یمن است. ریاض نگران قدرت گرفتن حوثی‌ها در این کشور است و مدعی است که ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند. اما تهران این مسئله را تکذیب و اعلام کرده است که فاصله خود را با طرف‌های درگیر در یمن حفظ کرده است.

اما نه مسئله یمن و نه مسئله بحرین، نمی‌تواند به اندازه بحران سوریه در روابط میان دو کشور تاثیرگذار باشد. ایران عربستان را به حمایت مالی و نظامی از گروه‌های مسلح سوریه در سه سال گذشته متهم می‌کند و این در حالی است که عربستان مدعی است ایران در سوریه با ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای، در صدد حفظ بشار اسد، متحد خود در قدرت است.

در واقع به نظر می‌رسد اختلافات میان ایران و عربستان در مناطقی که دو طرف نفوذ دارند، ایجاد شده است. به همین دلیل بسیاری تلاش می‌کنند برای حل اختلافات میان دو کشور راه‌حلی بیندیشند و در این میان هزینه‌ای که ممکن است برای آن صرف شود، هیچ اهمیتی ندارد.

اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
امیر کویت مست به ایران آمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امیر کویت به مقامات ایران چه خواهد گفت؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سفر  امیر کویت به ایران


 اخبار سیاست خارجی - خبرگزاری فرانسه:
امیر کویت به مقامات ایران چه خواهد گفت؟

در آستانه سفر مهم امیر کویت به ایران، برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران عرب می‌گویند که ایران باید برای نشان دادن تغییر در سیاست‌هایش نسبت به کشورهای عرب همسایه حاشیه خلیج فارس، گام‌های عملی بردارد.

به گزارش تیک ، یکشنبه، شیخ صباح الاحمد الصباح در رأس هیأتی بلندپایه وارد تهران می‌شود؛ امید می‌رود این سفر به تقویت رابطه نه چندان گرم کویت با ایران، بیانجامد.

سفر امیر کویت به ایران در شرایطی صورت می گیرد که اختلافاتی میان این دو کشور به ویژه در زمینه حل بحران سوریه وجود دارد؛ همچنین کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج فارس از نزدیکی ایران به قدرت‌های جهانی به دنبال توافق هسته‌ای نگرانند.

ریاض کهواجی "Riad Kahwaji"، رئیس مؤسسه تحقیقات نظامی خاورمیانه و خلیج فارس که مقر آن در دوبی است، به خبرگزاری فرانسه گفته: دیدار امیر کویت از ایران فرصتی برای بررسی آمادگی ایران در زمینه توسعه روابط خود با کشورهای همسایه‌ و همچنین گشودن صفحه‌ای جدید با آنان است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه می‌گوید: تا کنون ایران سیاست خود را تغییر نداده است؛ برعکس، ایران حضور خود را در سوریه، عراق، لبنان و یمن افزایش داده است.

وی ادامه می دهد: کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، نمی پذیرند که ایران بر کشوری عربی مسلط باشد؛ بنابراین، هیچ اتفاقی در جهت بهبود رابطه کشورهای منطقه با ایران نخواهد افتاد، مگر ایران تغییراتی واقعی در سیاست خود صورت دهد.

همچنین روزنامه "الرأی"- چاپ کویت، نیز نوشته که شیخ صباح در گفت‌وگوهایش با ایران، نماینده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

این روزنامه اضافه کرده: امیر کویت به رهبران ایران خواهد گفت که این کشورها امیدوارند که تهران به تمامیت ارضی دیگر کشورها احترام بگذارد.

همچنین "انور عشقی"- رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه که در شهر جده واقع است، به خبرگزاری فرانسه گفته که به نظر می رسد اراده ایران برای آشتی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قاطع است؛ با این حال این تحلیلگر سعودی نیز اضافه می کند که ایران برای این خواست خود باید اقدامات عملی انجام دهد.

انور عشقی گفت: فکر می کنم فرصتی مناسب برای بهبود روابط از جمله روابط ایران و عربستان ایجاد شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک خاورمیانه در جده تأکید می کند که ایران در حال بازنگری در سیاست خارجی خود است.
اخبار سیاست خارجی  - تیک