اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

العربیه: ناوگاه دریایی ایران ضعیف و قدیمی است؛ آنها توانایی مقابله با اعراب را ندارند!



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,حمله عربستان سعودی به یمن

تحلیلگر مسایل راهبردی و نظامی در لندن، مدعی شد حمله عربستان سعودی به یمن تلاش ایران برای تشکیل کشور شیعی در یمن را ناکام گذاشت.

به گزارش «تیک»، سرلشکر مامون ابونوار در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه، در پاسخ به این سوال العربیه که آیا درخواست حسن روحانی رئیس جمهور ایران از پادشاه عربستان برای توقف حملات هوایی به یمن نشانه موفقیت عملیات طوفان قاطعیت است گفت: حملات هوایی به یمن تا حدودی موفقیت آمیز بوده است، اما عربستان سعودی کاملا می داند که با حملات هوایی نمی تواند حوثی ها را شکست دهد.

 

البته این حملات هوایی باعث کاهش جدی توان رزمی حوثی ها می شود. در واقع این حملات ممکن است باعث توازن قدرت در یمن شود تا حوثی ها به مذاکره وادار شوند. شرایط ژئوپلتیک برای مدتی به نفع ایران بود. اگر عربستان عملیات طوفان قاطعیت را آغاز نمی کرد، تاوان سنگینی داشت. حملات هوایی از نظر سیاسی و نظامی سودمند است.


ابونوار افزود: نفوذ و دخالت ایران در یمن از مدت ها پیش آغاز شد! تهران خواستار تشکیل کشور حوثی و شیعی در یمن بود. دخالت عربستان در این شرایط مناسب بود، اما همه بحران ها باید با گفتگو و مذاکره پایان یابد. البته رسیدن به این مرحله به زمان نیاز دارد و به این سادگی نیست.

وی درباره اتهامات به ایران در مورد حمایت از حوثی ها خاطر نشان کرد: ناوگان عربستان و مصر کنترل باب المندب را در دست دارند و اعزام کشتی های ایرانی به این منطقه اهمیت چندانی ندارد. استقرار ناوگان عربستان و مصر در این منطقه اقدام پیش دستانه درستی بود.

 

من بعید می دانم درگیری در این منطقه رخ دهد یا کشتی های ایرانی برای نزدیک شدن به سواحل یمن تلاش کنند. تردیدی نیست که این اقدام ایران تحریک آمیز و تلاش برای نمایش قدرت است. ناوگان دریایی ایران ضعیف و قدیمی است و توانایی مقابله با ناوگان های عربی را در منطقه ندارد. البته ایران قایق های انتحاری در اختیار دارد. اولویت اصلی ایران عراق و سوریه است. تهران می خواهد در پای میز مذاکره با غرب نفوذ خود را در یمن حفظ کند.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  - تیک


ویدیو مرتبط :
مستند مقابله نیروی دریایی ایران با دزدان دریایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران به بحرین به عنوان تاج پادشاهی نگاه می کند/ اعراب منطقه! از ما برای مقابله با ایران حمایت کنید!



 

ایران به بحرین به عنوان تاج پادشاهی نگاه می کند/ اعراب منطقه! از ما برای مقابله با ایران حمایت کنید!

 

وزیر خارجه بحرین طی اظهاراتی، ایران را متهم به چشم دوختن به بحرین به عنوان تاج پادشاهی کرد!

وی در ادامه ادعاهای خود خواستار حمایت اعراب از بحرین برای مقابله با ایران شد.

وی گفت: ایران همیشه به بحرین به عنوان تاج پادشاهی نگاه می کند . وی اضافه کرد: بحرین راه ورودی ایران به خلیج فارس است.

وزیر خارجه بحرین گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس نباید در مقابل ایران تنها باشند و دیگر کشورهای عرب باید در این خصوص همکاری کنند.

خالد بن الخلیفه گفت: مردم کشورهای عرب باید به خطر ایران که در شکل های مختلف ظاهر می شود توجه کنند!

وی در ادامه ادعا کرد: تهدید ایران خیلی جدی است.

وی که ماه گذشته با همتای ایرانی اش در نیویورک دیدار کرد، گفت: من مخالف مذاکره با تهران نیستم اما تهران به دخالت در امور اعراب ادامه می دهد.../انتخاب