اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

الزاما نیاز به ارسال ذخایر اورانیوم ایران نیست



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,ماری هارف

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگن به قلم ارشد محمد نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ایران براساس یک موافقتنامه هسته ای با قدرت های جهان الزاما مجبور نخواهد بود ذخایر اورانیوم غنی شده سطح بالا خود را به خارج از این کشور منتقل کند.

ماری هارف در کنفرانسی تلفنی با اشاره به هدف افزایش زمان مورد نیاز ایران به منظور دستیابی به ماده شکافت پذیر کافی برای ساخت یک بمب اتمی افزود :« به منظور تحقق زمان یک ساله برای فرار هسته ای ایران نیاز نیست ذخایر اورانیوم این کشور به خارج منتقل شود. برای کنترل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و تحقق هدف طولانی تر شدن زمان فرار هسته ای این کشور راه های مختلفی وجود دارد.»

ایران و شش قدرت جهان در تلاش برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای با ایران از طریق مذاکره هستند تا حساس ترین فعالیت هسته ای ایران در ازای کاهش تحریم های اقتصادی علیه این کشور متوقف شود.هارف مانند دیگر مقامات آمریکایی گفت :« شانس دستیابی به یک موافقتنامه وجود دارد. من می توانم بگویم احتمال دستیابی به موافقتنامه 50-50 است.»

سه شنبه ضرب الاجل تعیین شده توسط انگلیس ، چین ، فرانسه ، آلمان ، روسیه و آمریکا برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای چارچوب با ایران است.اگرچه برخی مقامات در مصاحبه با رویترز گفته اند ایران نشان داده مایل است بخش زیادی از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از این کشور منتقل کند اما عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران روز یکشنبه چنین چیزی را تکذیب کرد و گفت :« چنین چیزی در دستور کار ایران قرار ندارد.»

هارف گفت دو طرف هرگز درمورد انتقال اورانیوم غنی شده به خارج توافق نکرده اند. راه های مختلفی برای تحقق هدف آمریکا در افزایش زمان فرار هسته ای ایران به یک سال وجود دارد.


اخبار  سیاست  خارجی   - بهار  نیوز 


ویدیو مرتبط :
ذخایر اورانیوم ایران با غنای پایین هم باید کاهش یابد!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز: ایران به ذخایر اورانیوم 20 درصد خود نیفزوده است



ذخایر اورانیوم ایران,اورانیوم 20 درصد غنی شده

رویترز: ایران به ذخایر اورانیوم 20 درصد خود نیفزوده است

دیپلما‎ت‎‏های غربی که حاضر به افشای نام خود نشدند، مدعی شدند که ایران ذخایر اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را افزایش نداده است و آن را تبدیل به سوخت رآکتور می‎کند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز ذخایر گاز اورانیوم با غنای متوسط با نظارت شدید غرب است و رژیم صهیونیستی تهدید کرده است اگر از طریق دیپلماسی برنامه هسته‎ای ایران کاهش نیابد و حجم ذخایر بالا برود، آنها حمله نظامی خواهند کرد.

فعالیت‎های جمهوری اسلامی تحت نظارت مستمر IAEA است و پس از آنکه غرب با عدم پذیرش تفاهم نامه سه جانبه ایران-برزیل-ترکیه، حاضر به دادن اورنیوم لازم برای راکتور تحقیقاتی تهران که برای تولید دارو است، نشد؛ در سال 2010 غنی‎سازی 20 درصد را آغاز کرده بود.

برپایه گزارش آژانس، ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۲۴۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی تولید کرده است.

اکنون رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نبرده می‌نویسد ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی را افزایش نداده و آن را تبدیل به سوخت کرده است.

یکی از این دیپلمات‌ها گفته است که به نظر می‌رسد در طول سه ماه گذشته ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران افزایش اندک یا حتی بدون افزایش بوده است.

به نوشته رویترز این دیپلمات‌ها که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، می‌گویند احتمالا  ایران حتی سرعت تبدیل اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی به سوخت را در ماه‌های اخیر افزایش داده است.

در ادامه مطلب آمده است، مطابق با گزارش آژانس، ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران از ماه فوریه (شش ماه پیش) ۹ درصد افزایش داشته اما هنوز از «خط قرمزی» که بنیامین نتانیاهو ترسیم کرد، کمتر است.

سخنگوی نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی و امور امنیتی اوایل هفته اعلام کرده بود، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در گفتگوی تلفنی موافقت کردند به زودی با هم دیدار کنند.
اشتون ابراز امیدواری کرده بود در آینده نزدیک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با ظریف ملاقات و پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو کنند./مهر