اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

الجزیره: توقیف کشتی آمریکایی توسط ایران به چه معنا بود؟



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,روابط تهران و واشنگتن

تهران و واشنگتن در آبهای خلیج (فارس) پیامهای خود را منتقل کردند.

شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد توقیف کشتی آمریکایی نمایش قدرتی از طرف ایران بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ، ایران کشتی باری آمریکایی را که برای مدت کوتاهی در آبهای منطقه ای ایران توقیف کرده بود آزاد کرد.

  به  گزارش  تیک  ؛ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیروی دریایی ایران را به مجبور کردن کشتی متعلق به شرکت مرسک به حرکت به طرف ایران متهم کرد.

خبرگزاری فارس ایران نیز اعلام کرد نیروی دریایی ایران این کشتی را به علت اختلافات مالی بین مالکان این کشتی با سازمان بنادر ایران، در آبهای ایران توقیف کرد.

فتیحه زلیلف خبرنگار این شبکه گزارش داد: تهران و واشنگتن در آبهای خلیج (فارس) پیامهای خود را منتقل کردند.

انتقال یک کشتی اجاره ای متعلق به یک شرکت آمریکایی با تمام سی و چهار سرنشین آن به بندر عباس در سواحل خلیج (فارس) ، پیامی روشن از تهران به شمار می آید. این پیامها با اظهارات اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که به یکی از رسانه های آمریکایی گفت این حق آمریکا است که در آبهای خلیج (فارس) برای حفظ و تضمین حرکت کشتیهای بین المللی در منطقه حضور داشته باشد و به ایران درباره پیامدهای ارسال سلاح به یمن هشدار داد، آغاز شد.

جف راتکه سخنگوی رسمی پنتاگون گفت: «آزادی دریانوردی در منطقه خلیج (فارس) مسئله مهمی برای دولت آمریکا به شمار می آید ، آمریکا یک ناو هواپیمابر و چند کشتی در دریای عرب و منطقه برای تضمین امنیت و آزادی دریانوردی و اجرای تعهداتمان به شرکای آمریکا در منطقه، مستقر کرده است. رئیس جمهور هفته گذشته بر این مسئله تاکید کرده بود.»

درحالی که برخی رسانه های داخلی ایران به نقل از مسئولان ایرانی اعلام کرده اند این حادثه دارای ابعاد سیاسی یا نظامی نیست و آن را به اختلافات مالی مرتبط کرده اند، رسانه های دیگر اعلام کردند نیروی دریایی ایران این کشتی را به علت نقض آبهای منطقه ای ایران توقیف کرده است.

ناظران معتقدند اگر این کشتی زود آزاد نمی شد می توانست اوضاع را پیچیده کند.

تحلیلگران تاکید کردند سرعت توقیف ، انتقال و آزادی این کشتی نمایش قدرتی از طرف ایران و برای نشان دادن حضور خود در یکی از آبراه های مهم بین المللی بوده است.

واشنگتن از همان لحظه اول این حادثه تلاش کرد این رفتار ایران را کم اهمیت جلوه دهد که به نظر می رسد تلاشها برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران نقش زیادی در جلوگیری از تشدید درگیری بین دو طرف و مهار چنین حوادثی دارد. 

 

 اخبار سیاست  خارجی -  تیک


ویدیو مرتبط :
توقیف کشتی جزیره مارشال توسط نیروی دریایی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا: توقیف کشتی باری آمریکایی توسط ایران صحت ندارد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,کشتی باری آمریکایی توسط ایران

یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که خبر توقیف شدن یک کشتی باری آمریکایی توسط ایران صحت ندارد.

به گزارش تسنیم، یک مقام ارشد آمریکایی در مصاحبه با ان‌بی‌سی برخی گزارش‌ها درباره اقدام ایران در توقیف کردن یک کشتی باری آمریکایی را تکذیب کرد.

شبکه العربیه در صفحه توئیتر خود ادعا کرد که ایران یک کشتی باری آمریکایی با 34 خدمه را توقیف کرد.

این شبکه سعودی مدعی شد که نیروی دریایی ایران پس از توقیف کشتی آمریکایی، آن را به سمت بندر عباس هدایت کرده است.

از سوی دیگر سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ایران یک کشتی با پرچم جزایر مارشال و وابسته به شرکت مایرسک را در خلیج فارس توقیف کرده است.

وی گفت که توقیف این کشتی پس از آن صورت گرفت که قایق های گشت ایرانی به سوی این کشتی شلیک کرده و به آن دستور دادند که به سوی یکی از بنادر ایران حرکت کنند.

 

اخبار سیاست خارجی - تسنیم