اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

البرزی ها رکوددار «HIV»


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: البرز یکی از پرخطرترین استان‌های کشور درخصوص تعداد مبتلایان به ایدز است.

عصر ایران: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: البرز یکی از پرخطرترین استان‌های کشور درخصوص تعداد مبتلایان به ایدز است.

دکتر محمد مهدی گویا در همایش روز جهانی مبارزه با ایدز اظهار کرد: طرح 15 ساله کنترل همه‌گیری ایدز از امسال در برخی کشورها از جمله ایران آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این طرح مسئولان همه کشورها از جمله ایران باید دست به دست هم دهند تا سال 2030 همه‌گیری ایدز به پایان برسد.

گویا افزود: این طرح در دو مرحله اجرایی می‌شود که مرحله اول آن در یک بازه زمانی پنج ساله (تا سال 2020) و مرحله دوم آن نیز در بازه زمانی 10 ساله (تا سال 2030) اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: پنج سال اول این طرح مربوط به شناسایی مبتلایان به این بیماری است؛ چراکه تا زمانی که آمار مبتلایان به ایدز کشور مشخص نشود، راهکارهای لازم برای کنترل این بیماری و پیشگیری از آن اجرایی نخواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: درحال حاضر حدود 25 الی 30 درصد مبتلایان به ایدز درکشور شناسایی شده‌اند.

وی درادامه به اقداماتی که در مرحله دوم این طرح اجرایی خواهد شد اشاره کرد و افزود: در مرحله دوم طرح بایستی 90 درصد افراد شناسائی شده تحت درمان قرار گیرند.

با اجرای مراقبت‌های درمانی، باید غربالگری لازم بر روی 90 درصد افراد تحت درمان انجام شود تا مشخص شود که این درمان‌ها تا چه میزان موفقیت آمیز بوده است.

مهم‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری کاهش مشکلات اجتماعی و بهداشتی درکشور است.

وی توضیح داد: باید جامعه به سمتی پیش رود که مردم اطلاع جامع و مناسبی از نحوه ابتلا به این بیماری و شرایط پیشگیری از آن داشته باشند. ایدز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی دنیا است. بنابراین مردم باید درخصوص این بیماری پرخطر اطلاعات کافی داشته باشند.

گویا اظهار کرد: طی 35 سال گذشته موارد ابتلا به بیماری ایدز در دنیا کم شده و با یافتن روش‌های درمانی عمر این افراد به عمر افراد طبیعی نزدیک‌تر شده است.

میزان موفقیت همه کشورهای دنیا در کنترل این بیماری یکسان نبوده به طوری که کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، اروپای شرقی و آسیای میانه درکنترل این بیماری موفقیت کمتری داشته‌اند.

گویا توضیح داد:‌ انتشار این بیماری در کشور نیز مانند دیگر کشورها یکسان نیست و در بعضی از مناطق، استان‌ها و شهرها خطر جدی‌تر است. البرز یکی از پرخطرترین استان‌های کشوردر خصوص تعداد مبتلایان به ایدز و امکان فراگیری این بیماری است.

گویا یادآورشد: ‌شهرستان کرج نیز به نسبت سایر شهرستان‌های این استان از خطرپذیری بیشتری برخورداراست. اگر می‌خواهیم قدم‌های مناسبی برای کنترل این بیماری برداریم باید نگاه جدی به این بیماری داشته باشیم و برای کنتزل آن وقت و هزینه درنظر بگیریم.


ویدیو مرتبط :
HIV چیست؟ راه های انتقال ویروس ایدز HIV

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تست HIV در منزل چیست؟



 

 

 

تست HIV در منزل چیست؟

 

نمونه‌گیری در منزل Home testing kits:

Consumer-controlled test kits (کیتهای تست کنترل شده مصرف کننده) که به کیتهای تست در خانه (Home testing kits) موسومند اولین بار در سال ۱۹۹۷ گواهی تایید گرفتند. اگرچه این کیتها گهگاه در اینترنت تبلیغ میشوند ولی تنها
Home Access HIV-1 test system توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) تایید شده است و صحت بقیه انواع کیتها مورد تایید نیست.

طرز استفاده آن بدین صورت است که قطره خونی از سر انگشت بر روی کارت مخصوص آن چکانده و کارت را به یکی از آزمایشگاههای مورد تایید که این آزمایش را انجام میدهند پست میکنید، به هر فرد یک شناسه داده میشود تا برای پیگیری جواب از طریق تلفن مورد استفاده قرار گیرد، فرد میتواند با یک مشاور، قبل و بعد از آماده شدن جواب تست، مشورت کند.
تمامی کسانی که تست آنها مثبت شده جهت انجام تست تاییدی ارجاع میشوند.
مزیت عمدة « نمونه‌گیری در منزل» شامل راحتی، سرعت و محرمانه بودن آن است. در كشورهایی كه تست HIV رایگان نیست « نمونه‌گیری در منزل» یك راه مقرون به صرفه برای انجام تست است ولی عدم وجود "مشاورهٔ رو در رو" قبل و بعد از انجام تست یكی از اشكالات آن است.

در ایالات متحده تنها یك كارخانه، مجوزِ FDA (سازمان غذا و داروی جهانی) را برای ساخت كیت « تست HIV در منزل» دارد.

در انگلستان فروش هر گونه كیت برای مصرف شخصی، غیر قانونی است.

 

كیت تست فوری HIV

كیت تست فوری HIV بمعنای آن است كه نتیجه تست، بدون نیاز به مشورت کردن با فرد مجرب، در همان لحظه خوانده می‌شود. بطور كلی اینگونه تستها بخاطر دقت كم آنها و فقدان حمایت عاطفی برای فرد، توصیه نمی‌شوند. در حال حاضراین نوع تست در بسیاری از كشورها بطور قانونی خرید و فروش نمی‌شود.

اگر تست HIV من منفی باشد آیا بدین معناست که شریک جنسی من هم HIV منفی است؟
خیر، جواب تست HIV شما تنها وضعیت آلودگی با HIV شما را مشخص میکند و اینکه شریک جنسی شما HIV منفی است یا مثبت است را مشخص نمیکند و او هم می بایست تست HIV بدهد تا وضعیت سلامتش از نظر آلودگی با HIV تعیین گردد.


اگر تست HIV من مثبت باشد و مشخص شود که HIV مثبتم، چه باید بکنم؟
دراین حالت، شما هرچه زودتر از سلامت خود مراقبت کنید بهتر است. درمان اولیه و پیش گرفتن شیوه زندگی سالم، به شما کمک میکند که سالم بمانید و مراقبتهای پزشکی، ظهور علایم ایدز و ایجاد وضعیتهای تهدیدکننده حیات را در شما به تاخیر می اندازد.
کارهای بسیار مهمی که بایستی سریعا برای محافظت از سلامت خود انجام دهید عبارتند از:

۱- به پزشکی که در زمینه ایدز کار میکند مراجعه کنید، حتی اگر احساس مریضی نمیکنید. پزشکی را بیابید که تجربه درمان افراد HIV مثبت را دارد. امروزه داروهای فراوانی برای آلودگی با HIV وجود دارد که میتواند سلامت شما را تداوم بخشد. هیچگاه نگویید که «هنوز برای فکر کردن برای درمان خیلی زود است!»

۲- تست سل (TB test) انجام دهید. ممکن است آلوده به سل باشید و از آن آگاه نباشید، سل کشف نشده میتواند منجر به بیماریهای وخیمی گردد ولی اگر زود تشخیص داده شود با موفقیت قابل درمان است.

۳- سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد الکل یا استفاده از مواد مخدر (مانند متاآمفتامین ها) میتواند سیستم ایمنی شما را تضعیف کند. برای ترک یا کاهش مصرف اینگونه مواد، هرچه زودتر اقدام کنید.

۴- جهت بررسی از نظرتشخیص بیماریهای مقاربتی (STD) اقدام کنید. بیماریهای مقاربتی تشخیص داده نشده میتواند باعث مشکلات جدی شود. همچنین باید برای جلوگیری از بیماریهای مقاربتی (STD) حتما از کاندوم استفاده کنید (safe s e x)

منبع:iranhiv.com