اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اقدام سنای آمریکا درباره توافق بزرگ با ایران


مجلس سنا روز سه‌شنبه درباره بازبینی توافق هسته‌ای با ایران رای‌گیری خواهد کرد تا درصورت کسب ۶۷ رای توانایی بی‌اثر ساختن مخالفت رئیس‌جمهور این کشور با تحریم‌های ایران را داشته باشند.

خبرگزاری تسنیم:  کمیته روابط خارجی سنا سه‌شنبه آینده (14 مارس) درباره توافق هسته‌ای با ایران رای‌گیری خواهد کرد. این رای‌گیری به کنگره این فرصت را خواهد داد تا درباره توافق با ایران بازبینی‌های مورد نظر خود را انجام داده و درصورت به دست آوردن حد نصاب آرا مانع از لغو تحریم‌های ایران توسط اوباما شود.

از 2 آوریل که ایران و 1+5 بر سر چارچوب توافق هسته‌ای به توافق رسیدند کاخ سفید لابی‌ خود برای جلب حمایت بیشتر در میان سناتورهای آمریکایی را آغاز کرد اما تاکنون موفق به متقاعد ساختن تمام دموکراتهای سنا نشده است زیرا بسیاری از آنها معتقدند که کنگره بر اساس قانون اساسی تعهد دارد این موضوع را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهد.

این طرح تا کنون به صورت رسمی از سوی 9 سناتور دموکرات مورد حمایت قرار گرفته و تعدادی از دموکراتها نیز به صورت ضمنی از آن حمایت کرده‌اند. با توجه به آمار و ارقام موجود به نظر می‌رسد درصورت ادامه شرایط موجود جمهوریخواهان تنها به 4 رای دیگر برای رسیدن به 67 رای مورد نظر و بی‌اثر ساختن وتو باراک اوباما نیاز دارند.

پیش از این نیز میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که سنا در خصوص قانونی رای گیری خواهد کرد که به دنبال دادن اطمینان به نمایندگان است که آنها پیش از دستیابی به توافق نهایی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور تا ژوئن 2015 میلادی، حق اظهار نظر خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: دولت اوباما باید به کنگره و مردم آمریکا توضیح دهد که چرا یک توافقنامه موقت باید موجب کاهش فشار بر کشور پیشرو در حمایت از ترور شود.

مک کانل در ادامه این بیانیه اعلام کرد: سنا این پارامترها را مورد بررسی و بازنگری قرار خواهد داد و به صورت قانونی از طریق قانون بررسی توافقنامه هسته ای با ایران، پاسخ خواهد داد. رای گیری در خصوص این قانون قرار است هفته آینده در کمیته روابط خارجی سنا انجام شود.

در حالی که ایران و قدرت های جهانی روز پنج شنبه گذشته به توافق اولیه بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافته اند و دو طرف قرار است تا 30 ژوئن برای دستیابی به توافق جامع تلاش کنند ولی برخی نمایندگان کنگره بر این باورند که نمایندگان باید پیش از هرگونه توافق با ایران، حق اظهار نظر نهایی را داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
ماجرای توافق ایران و آمریکا چیست؟ | آیا خبر توافق صحت دارد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرط سنای آمریکا برای توافق بزرگ با ایران


جمع زیادی از اعضای مجلس سنای آمریکا شرط هایی را برای موافقت با هر توافق هسته ای با ایران مطرح کرده اند که مهمترین آن خودداری ایران از غنی سازی اورانیوم است.

عصر ایران: جمع زیادی از اعضای مجلس سنای آمریکا شرط هایی را برای موافقت با هر توافق هسته ای با ایران مطرح کرده اند که مهمترین آن خودداری ایران از غنی سازی اورانیوم است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ 83 عضو از مجموع 100 عضو مجلس سنای آمریکا با امضای نامه ای خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور این کشور ضمن بیان شرط های خود برای موافقت با هر توافقی هسته ای اعلام کردند: ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد.

معمولا در شرایط بسیار محدودی، این تعداد از اعضای مجلس سنا با امضای یک متن واحد درباره موضوع معین ، موافقت می کنند.

مخالفت این تعداد از اعضای مجلس سنای آمریکا با غنی سازی ایران در حال مطرح می شود که قبل از این مقامات ارشد دولت آمریکا و در راس آنها اوباما، به صراحت از برنامه گروه 1+5 برای موافقت مشروط با غنی سازی اورانیوم در خاک ایران خبر داده اند.

در میان امضا کنندگان این نامه در، تعداد زیادی از اعضای دموکرات و جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا دیده می شود.
این تعداد از نمایندگان قبل از این هم بارها تلاش کردند تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب کنند اما با مخالفت کاخ سفید، آنها تاکنون نتوانسته اند تحریم جدیدی علیه تهران تصویب کنند.

کاخ سفید بارها گفته است تصویب تحریم جدید علیه ایران روند مذاکرات هسته ای با این کشور را با مشکل مواجه می کند.

براساس بخشی از متن توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه 1+5، دولت آمریکا باید کنگره این کشور را از تحریم های جدید علیه ایران بازدارد.

در بخشی از متن نامه 83 عضو مجلس سنای آمریکا خطاب به اوباما آمده است:  معتقدیم براساس معاهده منع گسترش سلاح هسته ای، ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد.

در این نامه اضافه شده است: "معتقدیم هر توافق هسته ای با ایران باید برنامه هسته ای نظامی این کشور را برچیند و تهران باید تا ابد از در پیش گرفتن راه غنی سازی اورانیوم یا پلوتنیوم به سمت بمب اتمی منع شود."

از جمله شرط های دیگر مطرح شده در این نامه نیز نیروگاه اراک است. در این باره آمده است:" نیروگاه اراک که با آب سنگین فعالیت می کند باید تعطیل شود و سیستم بازرسی طولانی مدتی از مراکز هسته ای ایران شکل بگیرد."