اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اقدام اتحادیه اروپا برای تحریم اسرائیل


روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از یک مسوول اروپایی اعلام کرد: کالاهای تولید شده در شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری فلسطین و قدس شرقی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با علامت های ویژه از سایر محصولات متمایز خواهند شد.

عصر ایران: روزنامه اسرائیلی معاریو به نقل از یک مسوول اروپایی اعلام کرد: کالاهای تولید شده در شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری فلسطین و قدس شرقی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با علامت های ویژه از سایر محصولات متمایز خواهند شد.

هدف از این اقدام کمک به تحریم و نخریدن آنهاست. با این علامت ویژه مردم در اروپا می توانند این کالاها را نخرند.

اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد معتقدند این شهرک ها در خاک فلسطین ساخته شده اند به همین دلیل اسرائیل با این اقدام بخش هایی از سرزمین فلسطین را اشغال می کند و این کالاها در سرزمین های اشغالی تولید شده اند.

تحریم کالاهای اسرائیلی کلید خورد

به گفته این مقام اروپایی سه هفته دیگر آخرین مذاکرات در مورد مسایل فنی و قانونی مربوط به چگونگی قرار دادن این علامت ها انجام خواهد شد.

این مقام اروپایی با بیان این که "این اوج روندی است که از دوسال قبل آغاز شده و اکنون زمان مشاهده نتایج آن رسیده " افزود: اتحادیه اروپا در ماه های اخیر شاهد خودداری اسراییل از ساخت شهرک های جدید بوده و امیدوار است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این سیاست را دنبال کند.

با این حال اتحادیه اروپا احتمال گسترش شهرک های اسراییلی را نیز از نظر دور نداشته و تاکید کرده است اگر بعد از قرار دادن علامت های ویژه، اسرائیل بار دیگر فعالیت های ساخت شهرک های یهودی نشین را گسترش دهد اقدامات بیشتری علیه شهرک های یهودی نشین اسرائیل به کار خواهد گرفت.

"ایلیت شاکید" وزیر دادگستری اسراییل در واکنش به این تصمیم اتحادیه اروپا گفت: "این مسئله ساده ای نیست. اروپا گام هایی را در مسیر یهودستیزی برمی دارد که ما را به یاد روزها تاریک می اندازد. در اتحادیه اروپا به صورت کامل آنچه را که در خاورمیانه روی می دهد فراموش می کنند.

وی افزود: با این اقدام اتحادیه اروپا با این مساله موافق نیستیم و باید با آن برخورد کرد زیرا اسراییل قدرت دارد. اسرائیل قدرت مصرف کنندگی دارد."


ویدیو مرتبط :
کلیپ سرانجام تحریم های اتحادیه اروپا در برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال تحریم رژیم اسرائیل از سوی اتحادیه اروپا



اخبار,اخباربین الملل, رژیم اسرائیل


 اخبار بین الملل -  احتمال تحریم رژیم اسرائیل از سوی اتحادیه اروپا

تشدید سیاست های تجاوزگرانه رژیم اسرائیل و به ویژه ایجاد اخلال این رژیم در روند صلح خاورمیانه، به تدریج مواضع متحدان همیشگی صهیونیست ها در اروپا را نیز از آن دور می کند. در همین راستا، جدیدترین خبرها حاکی از اقدام اتحادیه اروپا در راستای تدوین طرحی جهت تحریم رژیم اسرائیل است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «هاآرتص»، اتحادیه اروپا سندی محرمانه را میان 28 دولت عضو توزیع کرده که مشتمل بر پیش نویس طرحی برای تحریم رژیم اسرائیل است. بر اساس این طرح، اگر رژیم اسرائیل در کرانه باختری دست به اقدامی بزند که رسیدن به راه حل «دو دولت» را غیرممکن سازد، تحریم هایی علیه این رژیم وضع خواهد شد.

از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که این سند را از «سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا» دریافت کرده اند، خواسته شده متن این طرح را به طور گسترده توزیع نکرده و آن را به رویت مقامات اسرائیلی نیز نرسانند. با این حال، دیپلمات های اسرائیلی در برخی پایتخت های اروپایی، وجود چنین سندی را تأیید کرده و جزئیاتی از آن را نیز به دست آورده اند. با این حال، آن ها نتوانسته اند متن کامل سند را به دست بیاورند.

سه دیپلمات اروپایی و دو مقام ارشد اسرائیلی که همگی به شرط فاش نشدن نامشان حاضر به گفت و گو در این زمینه شده اند، می گویند سند مذکور مشتمل بر مجموعه ای از «هویج ها و چماق ها» در ارتباط با بحث تشکیل دو دولت در سرزمین های اشغالی است؛ اما میزان چماق های آن بسیار بیشتر است.

یک دیپلمات اروپایی می گوید: «روند صلح کاملاً متوقف شده، اما تحولات میدانی همچنان جریان دارد. ناامیدی شدیدی در این زمینه در اروپا وجود دارد و فعالیت های شهرک سازی رژیم اسرائیل قابل تحمل نیست. این سند بخشی از روند همفکری است که این روزها در بروکسل در حال انجام است و هدف از آن، دریافتن این موضوع است که برای حفظ راه حل دو دولت چه کاری می توانیم انجام دهیم».

بر اساس سیاست کنونی اتحادیه اروپا، هرگونه توسعه روابط با رژیم اسرائیل مشروط به اقداماتی است که این رژیم ممکن است درباره روند صلح و راه حل دو دولت انجام دهد. بنیان سند جدید تهیه شده در این اتحادیه نیز این است که اگر رژیم اسرائیل اقداماتی انجام دهد که بر اساس آن ها تحقق راه حل دو دولت غیرممکن شود، اتحادیه اروپا از طریق وضع تحریم و محدود کردن روابط خود با این رژیم به آن پاسخ خواهد داد.

دیپلمات های اروپایی مطلع از سند مذکور می گویند در طرح پیشنهادی مذکور، درباره اقداماتی بحث شده که خط قرمز اتحادیه اروپا به شمار می رود. به عنوان مثال، در آن به مناطقی از سرزمین های اشغالی اشاره شده که رژیم اسرائیل نباید در آن ها اقدام به توسعه شهرک سازی های خود کند. به اعتقاد اتحادیه اروپا، توسعه شهرک سازی ها در این مناطق می تواند به پیوستگی سرزمینی دولت فلسطینی ضربه زده و اینکه بیت المقدس پایتخت هر دو دولت باشد را غیرممکن سازد.

تحریم هایی که در سند جدید پیش بینی شده نیز شامل تحریم کالاهای تولید شده در شهرک های اسرائیلی، محدود کردن همکاری با رژیم اسرائیل در زمینه های مختلف و حتی محدود کردن توافقنامه تجارت آزاد اروپا با این رژیم است.

البته سند مذکور هنوز در مراحل ابتدایی طرح و بحث قرار دارد. یک دیپلمات ارشد اروپایی در این زمینه می گوید: «این سند هنوز یک غذای نپخته است و روند کار تازه شروع شده که البته با کندی پیش می رود». دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در سرزمین های اشغالی در پاسخ به سوالات درباره این موضوع اظهارنظری نکرده است.

با این حال، نفس وجود این سند و به علاوه، محرمانه نگه داشته شدن آن، سبب ایجاد نگرانی هایی در میان مقامات اسرائیلی شده است. دیپلمات های اروپایی و مقامات ارشد اسرائیلی می گویند تهیه کننده اصلی سند جدید، کریستین برگر، مدیر بخش خاورمیانه در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپاست. وی همان کسی است که در ژوئیه 2013 نیز طرح تحریم رژیم اسرائیل به واسطه توسعه شهرک سازی ها را مطرح نمود.

مقامات ارشد وزارت خارجه رژیم اسرائیل می گویند آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه این رژیم، موضوع وجود این سند را در دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا مطرح کرده است. وی از موگرینی خواسته اطمینان حاصل کند که برگر – که از سوی کاترین اشتون، سلف موگرینی منصوب شده – هم راستا با سیاست ها و خط مشی های جدید اتحادیه اروپاست.


  اخبار بین الملل  - تابناک