اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اقدامات آمریکا و انگلیس برای نجات VOA و BBC از پارازیت



 

 

اقدامات آمریکا و انگلیس برای نجات VOA و BBC از پارازیت

 

ویکی لیکس فاش ساخت:

اقدامات آمریکا و انگلیس برای نجات VOA و BBC از پارازیت

اسناد جدید ویکی لیکس که از سوی روزنامه گاردین بریتانیا منتشر شده نشان می دهد که ایالات متحده وبریتانیا در سال گذشته درباره ارسال پارازیت از سوی ایران به روی دو شبکه خبری VOA و BBC با یکدیگر رایزنی های جدی داشته اند.

به موجب اسناد جدید وزارت امور خارجه آمریکا که از سوی سایت ویکی لیکس افشا شده و روزنامه گاردین بریتانیا آن را منتشر کرده ، مسئول امور ایران در سفارت آمریکا در لندن در مذاکراتی که در روز 3 فوریه سال جاری میلادی ( بهمن 1388) با " جیم ترنر " معاون امور چند جانبه در وزارت امور خارجه و مشترک المنافع بریتانیا داشته با اشاره به ارسال امواج پارازیت از سوی دولت ایران به روی شبکه های خبری VOA و BBC در پی یافتن راهی برای مقابله با این اقدام دولت ایران بوده اند.

بر اساس این سند، ترنر به دیپلمات آمریکایی طرف مذاکره می گوید: به زودی پارلمان اروپا این موضوع را به بحث خواهیم گذاشت و با صدور قطعنامه ای  اقدام دولت ایران در ارسال پارازیت به روی شبکه های " وی او ای " ، " بی بی سی فارسی " و " دویچه وله " را محکوم خواهیم کرد .

در این مذاکره ،مقام بریتانیایی به دیپلمات آمریکایی پیشنهاد می دهد که به همراه فرانسه (میزبان ماهواره یوتل ست ) از این اقدام ایران به  اتحادیه بین المللی ارتباطات ماهواره ای ( ITU) شکایت کنند.

این مقام بریتانیایی همچنین از دیپلمات آمریکایی می خواهد که دولت آمریکا نیز به همراه بریتانیا به دولت فرانسه فشار وارد کنند تا دولت فرانسه از مدیران ماهواره یوتل ست بخواهند  که شبکه های ماهواره ای تحت کنترل دولت ایران را از روی ماهواره هاتبرد خارج کنند.

در این مذاکره جیم ترنر به دیپلمات آمریکایی اطلاع می دهد که ماهواره یوتل ست تصمیم گرفته است در پی شکایت دیگر شبکه های موجود روی شبکه هاتبرد ، شبکه خبری بی بی سی فارسی را به دلیل ارسال پارازیت از سوی ایران به روی ماهوراه هاتبرد ، از پوشش این ماهواره خارج کند.

همچنین بر اساس این سند بر اساس گزارشی محرمانه از سوی سفارت خانه بریتانیا در تهران که به وزارت امور خارجه این کشور ارسال شده ، نتایج تحقیقات این سفارت خانه حاکی است که کمتر از 15 درصد مردم تهران به هر دو شبکه خبری " وی او ای " آمریکا و " بی بی سی فارسی" انگلیس دسترسی دارند. در بسیاری از مناطق تهران شبکه بی بی سی فارسی با مشکل پارازیت مواجه بوده و در برخی مناطق تصویر این شبکه به دلیل ارسال پارازیت قطع و وصل می شده است.

این گزارش می افزاید شبکه خبری بی بی سی فارسی برای جبران زیان هایی که از ناحیه ارسال پارازیت بر کاهش مخاطبانش در تهران و دیگر شهرها و روستاهای ایران داشته تصمیم گرفته تا گزارش ها و اخبار خود را بیشتر بر روی سایت قرار دهد ، اما این گزارش می افزاید که دسترسی به سایت بی بی سی فارسی در ایران با توجه به فیلتر بودن آن ، تنها برای عده معدودی امکان پذیر است.

در این گزارش همچنین اشاره شده که شبکه بی بی سی فارسی برای جبران کم شدن مخاطب خود بر اثر پارازیت ها، تصمیم به ارسال بلوتوث های یک دقیقه ای خلاصه اخبار روزانه بی بی سی فارسی به روی شبکه های تلفن همراه در ایران گرفته است.

بر اساس این گزارش جیم ترنر مقام بریتانیایی مسئول ایران در وزارت امور خارجه و امور مشترک المنافع بریتانیا ، در مذاکرات خود با پولاف مسئول ناظر امور ایران در سفارت آمریکا در لندن به وی می گوید که دولت بریتانیا با توجه به اینکه از گذشته دارای نفوذ کمی در اتحادیه بین المللی ارتباطات ماهواره ای ( ITU ) بوده ، بنابراین به تلاش های فرانسه در این زمینه پیوسته است.

ماهواره یوتل ست که صاحب ماهواره هاتبرد نیز است یک کمپانی فرانسوی است ؛ در سال گذشته این ماهواره فرانسوی از اقدام ایران به ارسال پارازیت بر روی امواج این ماهواره به اتحادیه بین المللی ارتباطات ماهواره ای شکایت برد.

دراین سند محرمانه  مقام بریتانیایی به دیپلمات آمریکایی می گوید که شکایت بردن به اتحادیه بین المللی ارتباطات ماهواره ای اقدامی سمبلیک بوده و این اتحادیه ابزارهای لازم برای الزام کردن دولت ایران به قطع ارسال پارازیت را ندارد ، از این رو دولت بریتانیا تصمیم گرفته تا برای مقابله با تلاش های ایران برای ارسال پارازیت دست به اقدام های جدی تری از جمله محدود کردن فعالیت شبکه خبری انگلیسی ایران (پرس تی وی) در لندن دارد.

این مقام بریتانیایی با این حال می افزاید که طبق قوانین بریتانیا دست دولت این کشور برای اعمال محدودیت به روی فعالیت های شبکه ماهواره ای پرس تی وی ایران در لندن بسته است و تنها در صورتی می توان فعالیت های این شبکه در لندن را محدود کرد که بهانه ای همچون مسایل امنیت ملی یا مغایرت فعالیت های این شبکه با تعهدات بین المللی دولت بریتانیا در میان باشد .

این مقام بریتانیایی می افزاید که در حال حاضر (در بهمن ماه 1388) دولت بریتانیا شرایط را برای اعمال فشار و محدودیت بر روی شبکه پرس تی وی مناسب نمی بیند و برای اعمال فشار به روی شبکه پرس تی وی، به تحریم های گسترده تر بین المللی در ماه های آینده امید بسته است . از نظر دولت بریتانیا اگر تحریم های بین المللی علیه ایران سخت تر شود ، بهانه های لازم برای برخورد با فعالیت های شبکه پرس تی وی در لندن فراهم تر می شود.

بر طبق این سند مقام بریتانیایی به دیپلمات آمریکایی خبر می دهد که دولت بریتانیا تصمیم گرفته در چارچوب اقدامات فوری خود برای مقابله با اقدامات ایران در ارسال پارازیت بر روی شبکه خبری بی بی سی فارسی ، به دولت فرانسه فشار بیاورد تا کمپانی یوتل ست را مجبور کند تا شبکه های ماهواره ای دولت ایران را از سرویس دهی ماهواره هاتبرد خارج کند. مقام بریتانیایی از دولت آمریکا می خواهد تا در اعمال فشار به دولت فرانسه ، به بریتانیا بپیوندد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
BBC و VOA چرا و چطور تاسیس شد ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پروژه هماهنگ آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلیس برای تشدید فشار به ایران



 

پروژه هماهنگ آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلیس برای تشدید فشار به ایران

 

پروژه هماهنگ آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلیس برای تشدید فشار به ایران:‌ از مسدودسازی دارایی های بانک مرکزی تا دعوت به تحریم نفتی

شب گذشته در اقدامی  هماهنگ برخی كشورهای اروپایی و آمریكایی تحریم های جدیدی  علیه سیستم بانكی و صنایع نفت و گاز ایران اعلام كردند .

پیشگام اعلام تحریم های جدید علیه ایران دولت بریتانیا بود كه در اقدامی بی سابقه اعلام كرد كه كلیه مراودات خود با همه بانك های ایران از جمله بانك مركزی را از ساعت 3 بعد از ظهر دوشنبه ( به وقت گرینویچ ) متوقف می كند.

جورج آزبورن وزیر دارایی بریتانیا با اعلام این موضوع گفت كه این تحریم های جدید با هدف ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته ای كه برای امنیت این كشور مهم است ، وضع می شود.

تا كنون سابقه نداشته است كه دولت بریتانیا مبادلات مالی و بانكی خود با یك كشور خارجی را به طور كلی قطع كند.

كمی بعد از این اقدام بریتانیا دفتر ریست جمهوری فرانسه نیز با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه به تحریم های جدید علیه بانك مركزی ایران می پیوندد.

كاخ الیزه ضمن دعوت از دیگر كشورهای  اروپایی ، آمریكا ، كانادا و ژاپن برای پیوستن به تحریم بانك مركزی و تحریم نفتی ایران افزوده است كه كلیه دارایی های بانك مركزی ایران در فرانسه را مسدود می كند.

فرانسه از متحدان خود خواسته است ضمن مسدود كردن دارایی های بانك مركزی ایران دیگر از این كشور نفت خریداری نكنند.

دولت كانادا نیز روز گذشته اعلام كرد كه بانك مركزی ایران را هدف تحریم قرار می دهد . دولت اوتاوا همزمان روز گذشته  اعلام کرد که صادرات تجهیزات مربوط به پتروشیمی و صنایع نفت و گاز را به ایران ممنوع کرده است.

بر اساس این تحریم دولت كانادا  شرکت‌های کانادایی همچنان می‌توانند به قرار‌دادهایی که پیش از ۲۲ نوامبر (۳۰ آبان) با ایران منعقد کرده‌اند، وفادار بمانند. اما از این پس، نمی توانند تجهیزات مربوط به صنایع انرژی را به ایران صادر کنند.

همچنین جان بیرد، وزیر خارجه کانادا روز گذشته با صدور بیانیه ای ضمن ادعای این مساله كه رهبران ایران صلح جهانی را مخدوش ساخته اند ! افزوده است كه از این پس دولت کانادا فرستادن پول به ایران را تنها به ایرانی‌تبارهای کانادا محدود می‌کند.

در نهایت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز با امضای یک فرمان اجرایی برای نخستین بار صنعت پتروشیمی ایران را هدف تحریم های اقتصادی آمریکا قرار داد.

همچنین روز گذشته هیلاری کلینتون و تیموتی گایتنر، وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا در یك كنفرانس خبری مشترك در واشنگتن اعلام كردند كه آمریكا ایران را در فهرست بزرگ ترین كشورهای فعال در پولشویی بین المللی قرار داده است .

هیلاری کلینتون در این كنفرانس خبری ضمن اشاره به این نكته كه اگر ایران بر مواضع كنونی خود در زمینه هسته ای پافشاری كند با فشارها و انزوای بین المللی فزاینده ای روبرو خواهد شد ، از تحریم های جدید آمریكا علی صنعت پتروشیمی ایران خبر داد .   

كلینتون همچنین از گسترش تحریم های موجود بر صنایع نفت و گاز ایران و قرار دادن نام تعداد دیگری از افراد و موسسات مربوط به برنامه اتمی این کشور در فهرست تحریم های آمریکا خبر داد.

همچنین وزیر خزانه داری آمریكا اعلام كرد كه واشنگتن برای نخستین بار تمامی بخش بانکداری ایران از جمله بانک مرکزی را به عنوان تهدیدی برای دولت ها و موسسات مالی که با بانک های ایرانی معامله می کنند شناسایی می کند.

همچنین گفته می شود اتحادیه اروپا امروز ( سه شنبه) قرار است نام 190 تن از مقامات ایران را در لیست جدید تحریم خود قرار دهد . بر اساس این تحریم ها سفر این افراد به كشورهای اروپایی ممنوع شده و دارایی های آنها در این كشورها مسدود می شود.

طی یک هفته گذشته شدیدترین فشارهای سیاسی از سوی آمریکا و متحدانش علیه ایران اعمال شده است به گونه ای که در همین چند روز سه قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

ایران این فشارها را ناعادلانه می داند و اعلام کرده که از مواضع اصولی خود از جمله در بحث هسته ای عدول نمی کند.../عصرایران