اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افول وبلاگ‌ ها در ایران از نگاه واشنگتن پست


روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به وضعیت وبلاگ‌‌نویسی در ایران پرداخته و نوشته که اکثر بلاگرها در سال‌های اخیر به شبکه‌های اجتماعی کوچ کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به وضعیت وبلاگ‌‌نویسی در ایران پرداخته و نوشته که اکثر بلاگرها در سال‌های اخیر به شبکه‌های اجتماعی کوچ کرده‌اند.

مشرق نیوز نوشت: این روزنامه دوره زمانی سال‌های 2000 تا 2009 را به عنوان اوج رونق وبلاگ‌ نویسی در ایران معرفی کرده که طی آن صدها هزار ایرانی با به راه انداختن وبلاگ‌های شخصی به بیان دیدگاه‌ها و مطالب خود می‌پرداختند.

به نوشته واشنگتن پست، وبلاگ‌ها طی یک دهه، توانستند نقش مهمی در بازتعریف فضای گفتمان سیاسی ایران بازی کنند.

نویسنده مطلب واشنگتن پست با بیان این که با 165 خواننده وبلاگ‌ها و 20 وبلاگ‌نویس گفتگو کرده و وضعیت 24 هزار وبلاگ فارسی را مورد بررسی قرار داده، نوشته است: فقط 20 درصد از وبلاگ‌های فعال در سال‌های 2008 و 2009 در پاییز سال گذشته همچنان فعال مانده بودند و تقریبا 70 درصد وبلاگ‌ها به حالت نیمه‌فعال درآمده بودند که ماهانه فقط یک مطلب منتشر می‌کردند.



بر اساس این نظرسنجی، 53 درصد افراد گفته‌اند علت تمایل به وبلاگ‌ نویسی، رضایت فردی بوده است. 35 درصد علت وبلاگ‌نویسی خود را بیان سخنانی که در فضای عمومی نمی‌توان گفت، اعلام کرده‌اند. 33 درصد نیز بیان مسائل زندگی روزانه، 24 درصد هم به اشتراک گذاشتن اخباری که توسط رسانه های رسمی پوشش داده نمی‌شوند را دلیل استفاده از وبلاگ عنوان کرده‌اند.

در باب علت توقف وبلاگ‌نویسی نیز نظرسنجی واشگتن پست نشان می‌دهد 27 درصد افراد به علت مسائل شخصی، 22 درصد به علت وقت گذراندن بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی و 8 درصد هم به علت ترس از سانسور، وبلاگ را رها کرده‌اند.

در حالی که واشنگتن پست تلاش کرده وضعیت فیلترینگ را عامل کاهش تمایل ایرانی‌ها به وبلاگ‌ها معرفی کنند، در همان گزارش بر مبنای نظرسنجی از بلاگرها اعتراف شده که اکثر آنها دلایل شخصی را عامل کناره‌گیری از وبلاگ‌نویسی عنوان کرده‌اند.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد اکثر افرادی که از وبلاگ‌نویسی کناره‌گیری کرده‌اند، به استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک روی آورده‌اند.

واشنگتن پست همچنین نوشته است که استفاده برخی اعضای کابینه دولت روحانی از شبکه های اجتماعی، بر روند کوچ بلاگرها به سمت شبکه‌های اجتماعی، اثرگذار بوده است.


ویدیو مرتبط :
اعتراض واشنگتن پست به مسابقه کاریکاتور ترامپ در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرایط توافق نهایی ایران و ۱+۵ از نگاه واشنگتن‌پست



اخبار,اخبارسیاسی,شرایط توافق نهایی ایران و ۱+۵

اخبار سیاست خارجی - شرایط توافق نهایی ایران و ۱+۵ از نگاه واشنگتن‌پست

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با ذکر چندین شرایط برای توافق نهایی با ایران گزارش کرد که شرایط این توافق بسیار دشوارتر از توافق کنونی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «دیوید ایگناتیوس» ستون نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: هم‌اکنون که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا پیشرفت‌هایی را در زمینه توافق هسته‌ای «گام اول» با ایران به دست آورده است، مقامات در حال برنامه‌ریزی یک راهبرد برای رسیدن به یک توافق جامع گسترده‌تر و سخت‌تر با ایران هستند.

مقامات این توافق را «وضعیت نهایی» توصیف می‌کنند و شرایط آن بسیار دشوارتر خواهد بود زیرا آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده‌اش (1+5) به دنبال از بین بردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران هستند و فقط نمی‌خواهند آن را فریز کنند. یک مسئله پیچیده دیگر این است که مذاکره‌کنندگان در آینده حتی بیشتر زخم‌ زبان‌های افراط‌گرایان اسرائیل، کنگره و تهران را دفع خواهند کرد.

در حالی که استراتژیست‌های دولت آمریکا به دنبال توافع جامع هستند، با این حال در این توافقنامه چندین مسئله اولویت دارد. دستورکار مذاکره‌کننده‌گان به شرح زیر است:

اول آنکه، آمریکا می‌خواهد هیچ‌ رأکتور آب سنگینی در اراک نباشد نه فقط اینکه توقف در منابع این رأکتور صورت گیرد زیرا این رأکتور پلوتونیومی تولید می‌کند که می‌تواند بازفراوری شود و به بمب تبدیل شود.

دوم آنکه، آمریکا به ایران فشار خواهد آورد تا شمار چشمگیری از 19 هزار سانتریفیوژهایش و حتی شاید نیمی از این تعداد را از بین ببرد. واشنگتن پیشتر اعلام کرده است که ایران حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز با برنامه غنی‌سازی که به صورت دو جانبه تعریف شده باشد را دارا است.

سوم آنکه، آمریکا تشویق به تعطیلی تأسیسات غنی‌سازی فردو می‌کند. ایران احتمالاً به دنبال پنهان کردن فردو برای استفاده‌های دیگر است.

چهارم آنکه، آمریکا به شدت تعهد ایران در توافق اولیه برای بازرسی فعالیت‌های احتمالاً نظامی و تسلیحاتی در پارچین و دیگر تأسیسات را مورد پیگرد قرار می‌دهد. در حالی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی‌هایی را به دست آورند، موضوعات دیگری را برای مذاکره کشف می‌کنند.

در نهایت، آمریکا مجبور خواهد بود با شرکای مذاکره‌کننده خود ساختاری را برای دور بعدی مذاکرات به وجود آورد. یک کمیسیون مشترک از کارشناسان ناظر بر اجرای توافق 6 ماهه ایران و 1+5 هستند.

در حالی که واشنگتن به سمت تعامل با تهران است، مقامات آمریکا این مسئله را درک می‌کنند که باید به همپیمانان عرب سنی خود تضمین دهند که به سمت شیعه تمایل ندارد.

یک عامل غیرقابل پیش‌‌بینی در این مذاکرات اسرائیل است، اوباما از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل خواسته است در انتقادهای خود وقفه بیاندازد و یک تیم به واشنگتن بفرستد تا یک راهبرد وضعیت نهایی برای مسئله هسته‌ای ایران پیدا کنند. گرفتن بله از ایران به اندازه کافی در مذاکرات ژنو سخت بود اما بخش واقعاً سخت این مذاکرات تازه شروع شده است.

اخبار سیاست خارجی - فارس