اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشای یك پنهان‌كاری بنزینی



اخبار ,اخبار اقتصادی , پنهان‌كاری بنزینی

اخبار اقتصادی - افشای یك پنهان‌كاری بنزینی

در دوران تحریم، علاوه بر ریفورمیت و MTBE این ماده نیز به بنزین معمولی افزوده شده است كه در اظهارات جدید میركاظمی و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، اشاره‌ای به آن دیده نمی‌شود. این درحالی است كه بنابراعلام مدیران وقت پتروشیمی، بنزین پیرولیز با بنزین معمولی مخلوط می‌شد

با اوج گرفتن مباحث مربوط به اكتان‌افزای تولیدی پتروشیمی و دفاع مسعود میركاظمی، ماجرای آلودگی بنزین وارد مرحله جدیدی شده است. در این میان با استناد به اخبار رسمی وزارت نفت در دوران میركاظمی، می‌توان به اطلاعات جدیدی از تركیب ماده دیگری به جز «ریفورمیت» با بنزین معمولی دست یافت.

 

به نوشته آرمان، این ماده سرطان‌زا و خطرناك كه حاوی ۵۰ درصد بنزن است، به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد كه در دوران میركاظمی به بنزین معمولی افزوده شد و نام آن «بنزین پیرولیز» است.

 

بنزین پیرولیز چیست؟

بنزین پیرولیز یك محصول جانبی حاوی حدود ۵۰ درصد بنزن است و برای تولید محصولات پتروشیمی دیگر به كار می‌رود. این ماده به دلیل درصد بالای بنزن، خواص سرطان‌زایی مستقیم دارد و بر سیستم عصبی، پوست، چشم و سیستم تنفسی اثرات منفی فراوان دارد. در دوران تحریم، این ماده علاوه بر ریفورمیت معروف، با بنزین معمولی مخلوط شده است. بنابر اعلام شركت پتروشیمی، این ماده مخلوطی از چند آروماتیك است كه فراریت نسبتا بالایی دارند لذا سریعاً تفكیك شده وارد هوا می‌شوند.

 

ماجرایی كه میركاظمی از كنار آن می‌گذرد!

در دوران تحریم، علاوه بر ریفورمیت و MTBE این ماده نیز به بنزین معمولی افزوده شده است كه در اظهارات جدید میركاظمی و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، اشاره‌ای به آن دیده نمی‌شود. این درحالی است كه بنابراعلام مدیران وقت پتروشیمی، بنزین پیرولیز با بنزین معمولی مخلوط می‌شد: علیرضا ضیغمی، مدیرعامل وقت شركت ملی پالایش و پخش، خبر شماره 157630 شانا، مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۹: «بنزین پیرولیز و ریفرمیت یكی از فرآورده‌های تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی و نفتای سبك نیز از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های كشور است كه پیش از این به خارج از كشور صادر می‌شد، ولی با توجه به نیاز داخل هم‌اكنون از این فرآورده‌ها برای تولید بنزین مورد نیاز داخل استفاده می‌شود.»

 

سیداسماعیل موسوی، مدیرعامل وقت پتروشیمی جم، خبر شماره 158526 شانا، مورخ ۵ مهر ۱۳۸۹: «بنزین پیرولیز تولیدی پتروشیمی جم به عنوان یكی از محصولات فرعی واحد الفین از ابتدای راه‌اندازی این مجتمع تولید می‌شد، ولی به دلیل عدم نیاز داخلی آن را صادر می‌كردیم. از هنگام اجرای طرح تولید ضربتی بنزین در مجتمع‌‌های پتروشیمی تاكنون، این محصول برای اختلاط با بنزین معمولی در اختیار شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار گرفته است. »رضا امیری، مدیرعامل وقت شركت پتروشیمی بندرامام، در خبر شماره 160080 شانا، مورخ ۴ آبان ۱۳۸۹ از تولید ۱۹ هزار و ۴۵۸ تن بنزین پیرولیز و ۱۰۷ هزار و ۳۳۴ تن بنزین (ریفورمیت) در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر امسال در این شركت خبر داد و افزود: «بنزین تولیدی برای مصرف مستقیم به عنوان بنزین سوپر در جایگاه عرضه‌های سوخت به كار نمی‌رود، بلكه نقش اصلی آن به دلیل درجه بهسوزی بالا تنها در جهت افزایش اكتان محصولات تولیدی پالایشگاه و نیازمند اختلاط با مواد افزاینده دیگر است».

 

 تقدیر احمدی‌نژاد از مدیران مربوطه

یك شاهد دیگر بر توزیع بنزین پیرولیز در دوران تحریم، تقدیر احمدی‌نژاد از مسئولان مربوطه است! نوشته حاضر درصدد زیر سوال بردن زحمات مدیران پتروشیمی در شرایط سخت تحریم نیست و شاید اگر تلاش متخصصان صنعت نفت نبود، كشور در دوران تحریم با بحران شدیدتر سوخت مواجه می‌شد. در واقع آن كسانی كه باید پاسخگو باشند نخست، بانیان تحریم و دوم، مدیران ارشدی هستند كه این تصمیم را گرفتند.

 

اما صرفاً جهت اثبات ادعای مخلوط كردن بنزین پیرولیز با بنزین معمولی، به نقل از خبر شماره 159548 خبرگزاری شانا، اسامی برخی مدیران و دلیل تقدیر از آنها ذكر می‌شود: عبدالحسین بیات: (معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل)، مدیر و هماهنگ كننده طرح تولید بنزین در شركت ملی صنایع پتروشیمی با تشكیل جلسات و پیگیری شبانه روزی و نظارت لازم در كلیه مجتمع‌های تولید بنزین، تصمیمات به موقع به منظور رفع هر گونه كمبود و تنگنای تولید در مجتمع‌های پتروشیمی با تامین منابع مالی و تامین قطعات و مواد شیمیایی با هدف تداوم تولید ریفرمیت، بنزین پیرولیز و MTBE. رضا امیری: مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شركت پتروشیمی بندر امام به عنوان بزرگ‌ترین شركت تولیدی كشور، همكاری فعال برای تولید MTBE و بنزین پیرولیز و هماهنگی با مجتمع‌های تولیدی برای نقل و انتقال محصولات از مجتمع‌های تولیدكننده بنزین. حسن بیگی: (مدیرعامل شركت پتروشیمی جم)، مدیرعامل شركت پتروشیمی جم به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید كننده الفین جهان با تولید بنزین پیرولیز و هماهنگ‌كننده جهت دریافت خوراك و محصول از پتروشیمی نوری در امر تولید بنزین پیرولیز و هماهنگی در امر بارگیری كشتی‌های بنزین پیرولیز. عادل نژادسلیم: مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شركت پتروشیمی امیركبیر به عنوان تولید كننده بخشی از بنزین پیرولیز در طرح ضربتی تولید بنزین كشور. احمد محمدی بوساری: مدیرعامل شركت پتروشیمی اراك به عنوان تولیدكننده بخشی از بنزین پیرولیز و هماهنگی مناسب برای ارسال این محصول به پالایشگاه‌های شازند و اصفهان در تمام مدت طرح ضربتی تولید بنزین.

 

 سوالی كه حامیان بنزین آلوده باید به آن پاسخ دهند

با اثبات آلودگی اكتان‌افزای پتروشیمی (كه معمولاً ریفورمیت را اصلی‌ترین آنها می‌دانند و نامی از «بنزین پیرولیز» نمی‌برند)، رسانه‌های فارس، تسنیم، كیهان و از این دست حملات خبری خود را متوجه زنگنه و تیم او كرده‌اند، تنها به گناه توزیع بنزین پاك! میركاظمی نیز كه در دوران خود ماجرای بنزین پتروشیمی را كلید زد، به مدعی دیگری تبدیل شده است. سوال اینجاست كه آیا آمیختن ماده سرطان‌زای «بنزین پیرولیز» با بنزین معمولی، از دید این افراد قابل دفاع است؟ اگر نیست چرا هیچ نامی از آن برده نمی‌شود؟

اخبار اقتصادی - آرمان 

 


ویدیو مرتبط :
مستند« یك روز ،یك وزیر » یك روز كاری باآقای دكتر گودرزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه امام به مسئولین پنهان كاری انجام ندهند



 

 

توصیه امام به مسئولین پنهان كاری انجام ندهند

 

آرمان‌های امام؛دو دهه پس از عروج

نجفقلی حبیبی:امام به مسئولین توصیه می‌كرد، پنهان كاری انجام ندهند

در راستای تربیت سیاسی امام مسائل مملكت را ابتدا با مردم در میان می‌گذاشتند/امام به رضایت خداوند توجه داشت و بحران‌ها را از طریق توكل به خدا و تكیه بر مردم، كه قدرت خدا از طریق آنها تجلی می‌یافت، حل می‌كردند.

عضو شورای مركزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها معتقد است، امام بحران ها را از طریق "تربیت سیاسی" حل می‌كرد.
نجفقلی حبیبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی در مورد شیوه برخورد امام با بحران‌ها با یادآوری اینكه اینكه ایشان با بحران‌های عجیب و غریب و گوناگونی مواجه بود، اظهار داشت: با توجه به اینكه امام به رضایت خداوند توجه داشت بحران‌ها را از طریق توكل به خدا و تكیه بر مردم، كه قدرت خدا از طریق آنها تجلی می‌یافت، حل می‌كردند: همانگونه كه در مقطع جنگ و و حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی این گونه رفتار كردند و در هیچ مقطعی خود را از مردم كنار نكشیدند.
وی افزود: امام تاكید داشتند، همه مسئولین تا جایی كه امكان دارد همه چیز را به مردم بگویند و خودشان هم در عمل هیچگاه برخلاف اراده مردم پنهان كاری انجام نمی‌دادند.
عضو شورای مركزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینكه سه راه حل برای حل بحران‌ها توسط حكومت‌ها وجود دارد، گفت: راه اول تكیه به بیگانگان است كه امام همیشه از آن بیزار بودند، راه دوم تكیه بر خودمحوری و رفتار استبدادی است كه ممكن است مسائل را به طور مقطعی حل كند اما برای همیشه آن را حل نخواهد كرد و دهها مشكل دیگر از دل آنان بیرون خواهد آمد، راه حل سوم هم تكیه بر خواست و مصالح ملی است كه امام همیشه از آن استفاده می‌كردند.
حبیبی با بیان اینكه راه حل مطلوب حكومت‌ها در مواجهه با مشكلات توضیح دادن آنها به مردم است، تصریح كرد: وقتی دشمن توطئه‌ای را چیده است و می‌خواهد كاری كند باید به مردم آن را توضیح داد تا خودشان ماهیت موضوع را تشخیص داده و در نتیجه بیداری و یافتن راه حل‌های عمومی در ذهن مردم نقش بندد. در این صورت وقتی حكومت با تهدیدات مقابله كند مردم متوجه می‌شوند كه كار آن صحیح بوده است، زیرا قبلا آموزشهای لازم را از طریق تربیت سیاسی كه امام به آن اهمیت زیادی می‌دادند دیده بودند.
وی ادامه داد: در راستای تربیت سیاسی امام مسائل مملكت را ابتدا با مردم در میان می‌گذاشتند و چیزی را پنهان نمی‌كردند و اینگونه نبود كه منتظر بمانند تا شاید موضوع از طریق دستگاه‌های داخلی یا مذاكره با دولت‌های خارجی حل شود، بلكه اولویت شان بر این بود كه مردم باید از مسائل آگاه شوند و لذا با بیانی بسیار ساده كه از روستایی گرفته تا تحصیل كرده، آن را درك كنند مشكلات را توضیح می‌دادند.
عضو شورای مركزی انجمن اسلامی مدرسین با بیان اینكه امام با استفاده از همین شیوه در بحران‌های بسیار سخت در نماندند، یادآور شد: به طور مثال انفجار حزب جمهوری اسلامی و از دست دادن ده‌ها مسوول كشور، از جمله شهید بهشتی، می‌توانست كشور را با بحران سختی مواجه كند، اما امام به راحتی آن را حل كردند. همچنین در آغاز جنگ ایشان چنان آرامشی به مردم و مسوولین دادند كه همه تعجب كردند، تا جامعه متزلزل نشود و سپس در فضای آرام راه حل‌ها را ترسیم كنند.
حبیبی اظهارداشت: تربیت سیاسی مستلزم ارتباط مستقیم حكومت، به ویژه رئیس آن، با مردم و صداقت و صراحت است كه دراین صورت می‌توان از خطرات گذر كرد و دقیقا با همین شیوه امام افكار عمومی جهان را به صداقت انقلاب اسلامی جلب كرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اصول مغفول مانده اندیشه امام، گفت: آزادی و حق حاكمیت مردم كه در سخنان امام بطور مكرر و به روشنی بر‌ان تاكید شده است، اكنون آنچنان مورد توجه قرار نمی گیرد و این مساله را از جریان گفت‌وگوهای دولت و مجلس و... می توان مشاهده كرد...../تحلیل:ایلنا