اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشای جاسوسی اطلاعاتی آلمان از 80 کشور


رسانه های آلمان از شنود مکالمات شهروندان 80 کشور از جمله ترکیه و آلبانی توسط سرویس اطلاعاتی این کشور پرده برداشتند.

مهر: رسانه های آلمان از شنود مکالمات شهروندان 80 کشور از جمله ترکیه و آلبانی توسط سرویس اطلاعاتی این کشور پرده برداشتند.

سازمان اطلاعات فدرال آلمان (BND) از 80 کشور جهان از جمله ترکیه جاسوسی کرده و در مورد مقامات و شهروندان این کشور ها اطلاعات جمع آوری کرده است. هفته نامه اشپیگل با اعلام این خبر نوشت ماموریت جاسوسی این سازمان از بیشتر این کشورها از سال 2009 شروع شده است، با این حال مدارک موجود نشان می دهد دولت آلمان از سال 1976 این فعالیت را علیه ترکیه آغاز کرده است.

بر این اساس در فهرست جاسوسی BND اسامی 30 کشور به عنوان "کشورهای اصلی" آمده است که اطلاعات به دست آمده از آنها حائز اهمیت بیشتری است. طبق این گزارش ترکیه و آلبانی از جمله این کشور ها هستند. از جمله مواردی که در جاسوسی از ترکیه مورد توجه BND بوده می توان به مسئله کردها، جنبش "فتح الله گولن"، حرکت های اسلامی، جنایات سازمان دهی شده و فساد مالی اشاره کرد.

اشپیگل با اشاره به اظهارات "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان در گفتگوی تلفنی با "احمد داوداوغلو" همتای ترکش مبنی بر این که از این موضوع توسط رسانه ها با خبر شده است، نوشت: اشتاین مایر نمی تواند از فعالیت های سرویس اطلاعاتی آلمان در ترکیه شگفت زده شده باشد زیرا وی طی سال های 1999 تا 2005 به عنوان وزیر خارجه کشور از این فعالیت ها باخبر بوده است.

جاسوسی اطلاعاتی آلمانی ها از کشورهای جهان در حالی انجام می گیرد که افشای جاسوسی تلفنی آمریکا از "آنگلا مرکل" صدراعظم این کشور در سال گذشته موجبات خشم مقامات برلین علیه واشنگتن را به همراه داشت. در آن زمان مرکل با بیان این که "این اقدام در بین دو دولت دوست قابل قبول نیست" فعالیت های جاسوسی آمریکا را محکوم کرد. این در حالی است که دولت آلمان نیز از سال ها مشغول فعالیت های جاسوسی مشابهی بوده است.


ویدیو مرتبط :
افشای جاسوسی های جدید انگلیس و آمریکا از موبایل ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای نقش سیا در جاسوسی از آلمان



اخبار,اخباربین الملل نقش سیا در جاسوسی از آلمان


اخبار بین الملل - افشای نفش سیا در جاسوسی از آلمان

دو تن از مقام‌های آژانس اطلاعات مرکزی آسیا (سیا) اعلام کردند که این آژانس در عملیات جاسوسی علیه آلمان که با جذب یک مقام اطلاعات برلین همراه شده، دست داشته است؛ اقدامی که باعث خشم دولت مرکل شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان برنان، رئیس سیا خواسته تا درباره این مساله اعضای اصلی کنگره آمریکا را مطلع کند چرا که این مساله تهدیدی بر مخدوش شدن مجدد روابط میان واشنگتن و متحد نزدیک اروپایی‌اش برلین است. هنوز مشخص نیست که برنان چه زمان می‌خواهد با قانونگذاران کنگره به گفت‌وگو بپردازد.

دفتر دادستانی فدرال آلمان مستقر در کارلسروهه واقع در غرب این کشور چند روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک مرد جوان 31 ساله به ظن جاسوس بودن، دستگیر شد و تحقیقات از او در حال انجام است.

سیاستمداران آلمانی گفته‌اند که این مظنون کارمند سرویس اطلاعات خارجی این کشور تایید کرده است که به یک رابط آمریکایی جزئیات مهم کمیته تحقیقات پارلمان آلمان درباره مساله ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را ارائه می‌کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: روابط میان برلین و واشنگتن به شدت مهم است چرا که هر دو کشور روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و این روابط طیف وسیعی را از جمله مسائل امنیتی و اطلاعاتی را شامل می‌شود. تمامی این موارد برای هر دو کشور از اولویت بالایی برخوردار است. بنابراین ما خواستار حل این مشکل هستیم.

افشاگری سال 2013 اسنودن شامل جاسوسی و شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) باعث بروز مناقشاتی در روابط بین دو کشور شد.

کاخ سفید موافقت کرد تا شنود مکالمات تلفنی مرکل را متوقف کند اما از امضای توافق "جاسوسی نه" با برلین امتناع کرده است و دستگیری این جاسوس 31 ساله نیز باعث بدتر شدن روابط بین دو کشور شده است.

مرکل در جریان سفر خود به پکن در جریان کنفرانس خبری مشترک با لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین گفت: اگر این گزارش‌ها صحیح باشد یک مورد جدی خواهد بود.

رسانه‌های آلمانی گزارش دادند، این فرد مظنون که نامی از وی برده نشده، ابتدا به اتهام جاسوس بودن، بازداشت شد اما بعدا تایید شد که وی با آمریکا کار می‌کند. این فرد برای سرویس اطلاعات فدرال آلمان کار می‌کرد.
  اخبار بین الملل - ایسنا