اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشای جاسوسی از مسلمانان سرشناس آمریکا



اخبار,اخبار بین الملل,ادوارد اسنودن

 
 اخبار بین الملل - افشای جاسوسی از مسلمانان سرشناس آمریکا

اسناد تازه انتشار یافته از اسنودن از ابعاد جدیدی از جاسوسی‌های آمریکا از شهروندان پرده برمی‌دارند؛ مطابق این اسناد مسلمانان آمریکایی هدف جاسوسی‌های اف‌بی‌‌‌آی و آژانس امنیت ملی قرار داشته‌اند

به گزارش تسنیم، اسناد تازه انتشار یافته ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی‌های آمریکا نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس اف‌بی‌آی از مسلمانان سرشناس آمریکایی جاسوسی کرده‌اند. مطابق این اسناد که شرح آن در سایت افشاگر «اینترسپت» منتشر شده واشنگتن در راستای آنچه مقابله با تروریسم خوانده سیاستمداران، فعالان حقوق شهروندی و وکلای مسلمان در آمریکا را هدف جاسوسی‌های خود قرار داده است.

مطابق این اسناد، آژانس امنیت ملی و اف‌بی‌آی از 7485 آدرس پست الکترونیکی بین سالهای 2002 و 2008 جاسوسی کرده است.

«فیصل گیل»، از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه و از کارکنان اداره امنیت داخلی آمریکا در زمان جورج بوش، «عثیم غفور»، وکیل سرشناس آمریکا در پرونده‌های مرتبط با تروریسم، «هوشنگ امیراحمدی»، شهروند ایرانی ــ آمریکایی و استاد دانشگاه راتگرز آمریکا، «آگا سعید»، استاد پیشین علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا و از فعالان آزادی‌های مدنی و «نیهاد عواد»، مدیر اجرایی شورای روابط آمریکا و اسلام پنج تن از نفراتی بوده‌اند که هدف جاسوسی‌های آمریکا قرار داشته‌اند.

اسنودن ژوئن سال 2013 فاش کرد سازمان امنیت ملی آمریکا و پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیون‌ها آمریکایی و اروپایی را از طریق شرکت‌های بزرگ اینترنتی همچون فیس‌بوک، یاهو، گوگل، اپل و مایکروسافت شنود و رهگیری می‌کنند.

ابعاد دامنه رسوایی جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا با افشای اطلاعات مربوط به جاسوسی این سازمان از کشورهای دوست آمریکا فراتر رفت.

اسنودن پس از دریافت پناهندگی موقت یک‌ساله از دولت روسیه، اکنون در این کشور به سر می‌برد.
 اخبار بین الملل -  تسنیم


ویدیو مرتبط :
افشای جاسوسی های جدید انگلیس و آمریکا از موبایل ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای جاسوسی آمریکا و انگلیس از ترکیه



اخبار,اخبار بین الملل , افشای جاسوسی آمریکا

 

اخبار بین الملل - افشای جاسوسی آمریکا و انگلیس از ترکیه

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل براساس اسناد ادوارد اسنودن اعلام کرد که آمریکا و انگلیس از ترکیه جاسوسی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، این اسناد که از سوی ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا فراهم شده، نشان می‌دهد که ترکیه یکی از اهداف اصلی آمریکا در زمینه جاسوسی بوده است و رهبری سیاسی در واشنگتن، آژانس امنیت ملی را موظف کرده بود تا مقاصد رهبری ترکیه را پیگیری کرده و عملیات‌های آنها را در 18 حوزه دیگر نظارت کند.

طبق این گزارش، در یکی از اسناد ترکیه در حد ونزوئلا و حتی بالاتر از کوبا قرار گرفته و در راستای منافع آمریکاست که درباره آن اطلاعات جمع آوری کند.

طبق اسناد، مقاصد رهبری ترکیه بالاترین درجه اهمیت را داشته است و پس از آن اطلاعات نظامی، زیرساختی، اهداف سیاست خارجی و امنیت انرژی قرار داشتند.

آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2006 عملیات جاسوسی گسترده‌ای را با هدف نفوذ در کامپیوترهای رهبران سیاسی ارشد ترکیه آغاز کرد.

ترکیه ماه گذشته سفیر آلمان در آنکارا را پس از انتشار گزارشی مبنی بر اینکه برلین، آنکارا را از سال 2009 جزو لیست جاسوسی قرار داده و سال‌هاست که از ترکیه جاسوسی می‌:رده است احضار کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این جاسوسی‌ها گفت که چنانچه این گزارش‌ها صحت داشته باشد، غیرقابل پذیرش است. طبق اسناد اسنودن، ترکیه از شرکای قدیمی ان اس ای در آسیا بوده است. ماموران مخفی آمریکا در جنگ با شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) سال‌ها از نیروهای ترکیه حمایت کرده‌اند.

در همین حال اسناد اسنودن نشان می‌دهد که مقر ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) از اکتبر 2008 ماموران خود را موظف کرد تا دسترسی خود را به وزارت انرژی ترکیه ارتقا دهند. نام مهمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه نیز علنا به عنوان "هدف" سازمان اطلاعاتی انگلیس عنوان شده است و این در حالی است که وی شهروندی دوگانه ترکیه انگلیس را دارد.
اخبار بین الملل - ایسنا