اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشای جاسوسی آلمان از هیلاری کلینتون



اخبار,اخباربین الملل,  سرویس های امنیتی آلمان

 
 اخبار بین الملل - افشای جاسوسی آلمان از هیلاری کلینتون

  سرویس های امنیتی آلمان بخشی از صحبت های هیلاری کلینتون زمانی که او وزیر امور خارجه امریکا بوده را ضبط کرده اند.

به گزارش فرارو، رابطه آمریکا و آلمان پس از افشاگری های ادوارد اسنودن مبنی بر شنود مکالمات انگلا مرکل توسط کاخ سفید شکننده تر از هر زمان دیگری شد؛ با این حال به تازگی رسانه های المانی خبری منتشر کرده اند که سرویس های امنیتی آلمان «تصادفی» (!) بخشی از صحبت های هیلاری کلینتون، که در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما وزیر امور خارجه او بود را ضبط کرده اند.

روزنامه «سایتونگ» و دو رادیوی محلی «NDR» و «WDR» بدون اینکه اشاره ای به زمان و محل ثبت این مکالمه کرده باشند چنین خبری را مخابره کرده اند. البته روزنامه سایتونگ به نقل از مقامات دولتی نوشته که این مکالمه خیلی تصادفی ثبت شده است؛ همین منبع در ادامه افزوده است که این برنامه از قصد و جهت جاسوسی از وزیر امور خارجه وقت آمریکا صورت نگرفته است.

با این حال رسانه های آلمانی اعتقادشان بر این است که اگر این مکالمه به صورت تصادفی ضبط شده چرا سریعا از بین برده نشده است؛ به عقیده آنها پذیرش تصادفی بودن این اتفاق «احمقانه» است. این در شرایطی است که روز گذشته نه مقام های آلمانی و نه شورای امنیت ملی آمریکا هیچ کدام درباره این موضوع صحبت نکرده اند.

پیش تر در سال 2013 بود که ادوارد اسنودن یکی از کارکنان سرویس امنیتی آمریکا فاش کرد که این کشور صحبت مقام های عالی رتبه آلمان از جمله مکالمه های انگلا مرکل را شنود کرده است. این اتفاق را باید به اتفاق ماه ژوییه که مارکوس آر، یکی از کارکنان سرویس امنیتی المان که متهم به فعالیت دو جانبه برای آمریکایی ها بود اضافه کرد.

همین سه رسانه آلمانی در ادامه اشاره کرده اند جزئیات این ضبط مکالمه در همان پرونده هایی بوده که مارکوس آر، آن را در اختیار سرویس امنیتی آمریکا قرار داده است. همین تحقیقات در ادامه نشان داده که آلمانی ها به سرویس امنیتی خودشان دستور داده اند صحبت های مقامات یکی از کشورهای عضو ناتو را شنود کنند؛ هر چند که در این پرونده ذکر نشده است کدام کشور.

آن طور که رسانه های آلمانی گزارش کرده اند این مباحث در آخرین دیدار جان کری، وزیر امور خارجه فعلی آلمان و همتای آلمانی اش فرانک والتر اشتاینمایر مطرح شده است.


 اخباربین الملل - فرارو


ویدیو مرتبط :
هیلاری کلینتون در پارتی!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای نقش سیا در جاسوسی از آلمان



اخبار,اخباربین الملل نقش سیا در جاسوسی از آلمان


اخبار بین الملل - افشای نفش سیا در جاسوسی از آلمان

دو تن از مقام‌های آژانس اطلاعات مرکزی آسیا (سیا) اعلام کردند که این آژانس در عملیات جاسوسی علیه آلمان که با جذب یک مقام اطلاعات برلین همراه شده، دست داشته است؛ اقدامی که باعث خشم دولت مرکل شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان برنان، رئیس سیا خواسته تا درباره این مساله اعضای اصلی کنگره آمریکا را مطلع کند چرا که این مساله تهدیدی بر مخدوش شدن مجدد روابط میان واشنگتن و متحد نزدیک اروپایی‌اش برلین است. هنوز مشخص نیست که برنان چه زمان می‌خواهد با قانونگذاران کنگره به گفت‌وگو بپردازد.

دفتر دادستانی فدرال آلمان مستقر در کارلسروهه واقع در غرب این کشور چند روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک مرد جوان 31 ساله به ظن جاسوس بودن، دستگیر شد و تحقیقات از او در حال انجام است.

سیاستمداران آلمانی گفته‌اند که این مظنون کارمند سرویس اطلاعات خارجی این کشور تایید کرده است که به یک رابط آمریکایی جزئیات مهم کمیته تحقیقات پارلمان آلمان درباره مساله ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را ارائه می‌کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: روابط میان برلین و واشنگتن به شدت مهم است چرا که هر دو کشور روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و این روابط طیف وسیعی را از جمله مسائل امنیتی و اطلاعاتی را شامل می‌شود. تمامی این موارد برای هر دو کشور از اولویت بالایی برخوردار است. بنابراین ما خواستار حل این مشکل هستیم.

افشاگری سال 2013 اسنودن شامل جاسوسی و شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) باعث بروز مناقشاتی در روابط بین دو کشور شد.

کاخ سفید موافقت کرد تا شنود مکالمات تلفنی مرکل را متوقف کند اما از امضای توافق "جاسوسی نه" با برلین امتناع کرده است و دستگیری این جاسوس 31 ساله نیز باعث بدتر شدن روابط بین دو کشور شده است.

مرکل در جریان سفر خود به پکن در جریان کنفرانس خبری مشترک با لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین گفت: اگر این گزارش‌ها صحیح باشد یک مورد جدی خواهد بود.

رسانه‌های آلمانی گزارش دادند، این فرد مظنون که نامی از وی برده نشده، ابتدا به اتهام جاسوس بودن، بازداشت شد اما بعدا تایید شد که وی با آمریکا کار می‌کند. این فرد برای سرویس اطلاعات فدرال آلمان کار می‌کرد.
  اخبار بین الملل - ایسنا