اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشای اسامی 10 تا 15نفر از همکاران بابک زنجانی



اخبار,اخبارسیاسی,پرونده زنجانی


 اخبار سیاسی - پای وزیر اطلاعات دولت دهم هم به پرونده باز شد
افشای اسامی 10 تا 15نفر از همکاران بابک زنجانی

 وزیر دادگستری گفته است پرونده بابک زنجانی دارای پیچیدگی‌های زیادی است و متاسفانه راه‌ها در این پرونده هموار نمی‌شود. مصطفی پورمحمدی اولین شخصی نیست که از گره‌های کور پرونده بابک زنجانی خبر می‌دهد. پیش از وی بارها افراد درگیر با این پرونده هم به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

از آن جمله امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده «بابک زنجانی» که در گفت‌وگو با «شرق» گفته بود: «پرونده زنجانی همچنان راکد است و هیچ نتیجه قابل توجهی در مورد این پرونده حاصل نشده است. نه فعالیت اقتصادی زنجانی متوقف شده و نه هیچ‌یک از بدهی‌های وی به دولت قابل پرداخت است.» ابهام و حاشیه‌ها حرف اول را در این پرونده 5/2میلیارددلاری می‌زند، حتی اگر نام‌هایی در این میان به‌عنوان همکار زنجانی هم منتشر شود. سلطانی که از منتقدان گره‌های کور پرونده زنجانی است، دیروز در مصاحبه با سایت «نفتنا» اطلاعات تازه‌ای در مورد پرونده زنجانی داده است.

 

وی گفته «در بررسی این پرونده به اسامی گردن‌کلفتی رسیده‌ایم و به‌زودی نام 10 تا 15‌نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد.» همکارانی که به گفته سلطانی نام برخی از مدیران رده‌بالای دولت قبل هم در آن به چشم می‌خورد. نام مدیران رده‌بالا و وزرای احمدی‌نژاد پیش از این هم در پرونده زنجانی مطرح شده بود؛ وقتی مسوولان درگیر با این پرونده خبر دادند پای نامه فروش نفت به زنجانی امضای وزیر نفت، اقتصاد، صنعت و معدن و رییس کل بانک‌مرکزی وجود دارد. سلطانی در این گفت‌وگو به اسامی جدیدی هم اشاره کرده است.

 

وی در پاسخ این سوال که آیا این امکان وجود دارد که کمیسیون اصل 90 از مسوولان دولت قبلی که از زنجانی حمایت می‌کردند، شکایتی کند؟ گفته است: «ممکن است این شکایت به زودی انجام شود. اسامی آقایان مصلحی، حسینی، قاسمی و بهمنی در تایید نام زنجانی آمده است.» وی افزوده است: «پیش از این؛ به این افراد هشدار لازم داده شده است. قرار است این هفته از سازمان بازرسی، اطلاعات و سایر نهادهای نظارتی به کمیسیون بیایند اما روند پرونده با شکایت کمیسیون اصل 90 هم مختومه نخواهد شد. برخی ادعاهای تایید نشده از ر. ف داماد وزیر [... ] قبلی، آقای [... ] وجود دارد که البته از این افراد مهم‌تر هم در این پرونده هست و ما همه آنها را به دستگاه قضایی خواهیم کشید.»

 

سلطانی همچنین از فشار زنجانی برای خرید «بانک پارسیان» خبر داده است. اما آنچه افراد درگیر با پرونده زنجانی بر آن بارها تاکید کرده‌اند این است که زنجانی یک فرد نیست. به گفته بیژن زنگنه پرونده زنجانی نمی‌تواند کار یک شخص باشد و احتمالا افراد دیگری هم در این کار دخیل بوده‌اند. سلطانی هم بر همین موضوع صحه گذاشته و گفته «یک جریان فوق‌العاده قوی پشت این ماجراست و تنها بحث ما 13هزارمیلیارد نیست. نباید به پرونده زنجانی خیلی ساده نگاه کرد بلکه جریانی در پشت زنجانی قرار دارد که مساله‌اش فراتر از فساد اقتصادی است. ما احساس می‌کنیم جریان بابک زنجانی کودتای خزنده اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بوده است که با نزدیکی به مسوولان در حال اجرایی‌شدن آن بوده‌اند.

 

جریان اطراف زنجانی خیلی هوشمندانه مسایل را رصد می‌کردند؛ مثلا اگر قرار بوده آقای روحانی، رییس‌جمهوری در جلسه‌ای حضور داشته باشد تیم زنجانی مساله را به گونه‌ای مدیریت می‌کرده که زنجانی هم در آنجا حضور داشته باشد. تلویزیون هم این دیدار را نشان می‌دهد که زنجانی در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور حضور دارد. آنها خیلی حساب‌شده همه جوانب را در نظر می‌گیرند.» به گزارش تسنیم دادستان تهران هم در جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی از آخرین تحقیقات انجام شده در پرونده زنجانی ارائه داد. اما هیچ جزییاتی از این گزارش منتشر نشده است.


شبهه‌ای در پرونده زنجانی
روز 9دی 92 که زنجانی دستگیر شد، تیتر بسیاری از رسانه‌ها حکایت از آن داشت که میلیاردر جوان در اوین است. اما حالا سلطانی می‌گوید: «شبهه‌ای در رابطه با زندان‌بودن زنجانی وجود دارد.» وی در پاسخ این سوال که آیا زنجانی در خانه امن نگهداری می‌شود گفت: «مشخص نیست. ما درباره حضور زنجانی در زندان شبهاتی داریم.


اعضای تیم زنجانی یک‌باند هستند و مافیا دارند و مدام بابک‌سازی می‌کنند. بابک زنجانی کوچک‌تر از این حرف است که همه این کارها را به تنهایی انجام داده باشد.» البته سلطانی در جای دیگری از این مصاحبه سخنانی درباره شرایط ایده‌آل زنجانی در زندان سخنانی گفته که احتمال صحت شبهه در زندان نبودن زنجانی را کمرنگ می‌کند: «شرایط زنجانی ایده‌آل است حتی از زمانی که آزاد بود هم راحت‌تر است. نگرانی ندارد و عواملش در وزارتخانه‌های مختلف و دستگاه‌های سیاسی و اقتصادی فعال هستند. زنجانی اکنون آزاد نیست و در زندان است اما صد‌نفر مانند بابک زنجانی کارهای او در بیرون از زندان را پیش می‌برند.»

 

ابتدا رقم 13هزارمیلیاردتومان بدهی زنجانی در اولویت بود و حالا در مقابل اسامی و رابطه‌های زنجانی، گویا این رقم رنگ باخته است. چون سلطانی حرفی از بدهی و تسویه آن به میان نیاورده و پورمحمدی هم در بخشی کوچک به آن پرداخته است. مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده «اموال بابک زنجانی تکافوی بدهی‌های دولت را می‌دهد.» به عبارت دیگر همه اموال زنجانی در ایران نیست، بخش اعظم دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زنجانی در ترکیه بوده و بخشی در مالزی.»


  اخبار سیاسی - شرق


ویدیو مرتبط :
ثروت بابک زنجانی. مستند چگونگی ثروتمند شدن زنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای نام 10 تا 15 نفر از همکاران زنجانی


سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده «بابک زنجانی» که از منتقدان گره‌های کور پرونده زنجانی است، دیروز در مصاحبه با سایت «نفتنا» اطلاعات تازه‌ای در مورد پرونده زنجانی داده است. وی گفته «در بررسی این پرونده به اسامی گردن‌کلفتی رسیده‌ایم و به‌زودی نام 10 تا 15‌نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد.»

تابناک: وزیر دادگستری گفته است پرونده بابک زنجانی دارای پیچیدگی‌های زیادی است و متاسفانه راه‌ها در این پرونده هموار نمی‌شود. مصطفی پورمحمدی اولین شخصی نیست که از گره‌های کور پرونده بابک زنجانی خبر می‌دهد.

روزنامه شرق نوشت؛ پیش از وی بارها افراد درگیر با این پرونده هم به این موضوع اعتراف کرده‌اند. از آن جمله امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده «بابک زنجانی» که گفته بود: «پرونده زنجانی همچنان راکد است و هیچ نتیجه قابل توجهی در مورد این پرونده حاصل نشده است. نه فعالیت اقتصادی زنجانی متوقف شده و نه هیچ‌یک از بدهی‌های وی به دولت قابل پرداخت است.»

ابهام و حاشیه‌ها حرف اول را در این پرونده 5 /2 میلیارددلاری می‌زند، حتی اگر نام‌هایی در این میان به‌عنوان همکار زنجانی هم منتشر شود. سلطانی که از منتقدان گره‌های کور پرونده زنجانی است، دیروز در مصاحبه با سایت «نفتنا» اطلاعات تازه‌ای در مورد پرونده زنجانی داده است. وی گفته «در بررسی این پرونده به اسامی گردن‌کلفتی رسیده‌ایم و به‌زودی نام 10 تا 15‌نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد.»

همکارانی که به گفته سلطانی نام برخی از مدیران رده‌بالای دولت قبل هم در آن به چشم می‌خورد. نام مدیران رده‌بالا و وزرای احمدی‌نژاد پیش از این هم در پرونده زنجانی مطرح شده بود؛ وقتی مسوولان درگیر با این پرونده خبر دادند پای نامه فروش نفت به زنجانی امضای وزیر نفت، اقتصاد، صنعت و معدن و رییس کل بانک‌مرکزی وجود دارد.

سلطانی در این گفت‌وگو به اسامی جدیدی هم اشاره کرده است. وی در پاسخ این سوال که آیا این امکان وجود دارد که کمیسیون اصل 90 از مسوولان دولت قبلی که از زنجانی حمایت می‌کردند، شکایتی کند؟ گفته است: «ممکن است این شکایت به زودی انجام شود. وی افزوده است: «پیش از این؛ به این افراد هشدار لازم داده شده است. قرار است این هفته از سازمان بازرسی، اطلاعات و سایر نهادهای نظارتی به کمیسیون بیایند اما روند پرونده با شکایت کمیسیون اصل 90 هم مختومه نخواهد شد.

برخی ادعاهای تایید نشده از ر. ف داماد وزیر [... ] قبلی، آقای [... ] وجود دارد که البته از این افراد مهم‌تر هم در این پرونده هست و ما همه آنها را به دستگاه قضایی خواهیم کشید.» سلطانی همچنین از فشار زنجانی برای خرید «بانک پارسیان» خبر داده است. اما آنچه افراد درگیر با پرونده زنجانی بر آن بارها تاکید کرده‌اند این است که زنجانی یک فرد نیست.

به گفته بیژن زنگنه پرونده زنجانی نمی‌تواند کار یک شخص باشد و احتمالا افراد دیگری هم در این کار دخیل بوده‌اند. سلطانی هم بر همین موضوع صحه گذاشته و گفته «یک جریان فوق‌العاده قوی پشت این ماجراست و تنها بحث ما 13هزارمیلیارد نیست. نباید به پرونده زنجانی خیلی ساده نگاه کرد بلکه جریانی در پشت زنجانی قرار دارد که مساله‌اش فراتر از فساد اقتصادی است.

ما احساس می‌کنیم جریان بابک زنجانی کودتای خزنده اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بوده است که با نزدیکی به مسوولان در حال اجرایی‌شدن آن بوده‌اند. جریان اطراف زنجانی خیلی هوشمندانه مسایل را رصد می‌کردند؛ مثلا اگر قرار بوده آقای روحانی، رییس‌جمهوری در جلسه‌ای حضور داشته باشد تیم زنجانی مساله را به گونه‌ای مدیریت می‌کرده که زنجانی هم در آنجا حضور داشته باشد.

 تلویزیون هم این دیدار را نشان می‌دهد که زنجانی در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور حضور دارد. آنها خیلی حساب‌شده همه جوانب را در نظر می‌گیرند.» به گزارش تسنیم دادستان تهران هم در جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی از آخرین تحقیقات انجام شده در پرونده زنجانی ارائه داد. اما هیچ جزییاتی از این گزارش منتشر نشده است.

شبهه‌ای در پرونده زنجانی


روز 9دی 92 که زنجانی دستگیر شد، تیتر بسیاری از رسانه‌ها حکایت از آن داشت که میلیاردر جوان در اوین است. اما حالا سلطانی می‌گوید: «شبهه‌ای در رابطه با زندان‌بودن زنجانی وجود دارد.» وی در پاسخ این سوال که آیا زنجانی در خانه امن نگهداری می‌شود گفت: «مشخص نیست. ما درباره حضور زنجانی در زندان شبهاتی داریم.

اعضای تیم زنجانی یک‌باند هستند و مافیا دارند و مدام بابک‌سازی می‌کنند. بابک زنجانی کوچک‌تر از این حرف است که همه این کارها را به تنهایی انجام داده باشد.» البته سلطانی در جای دیگری از این مصاحبه سخنانی درباره شرایط ایده‌آل زنجانی در زندان سخنانی گفته که احتمال صحت شبهه در زندان نبودن زنجانی را کمرنگ می‌کند: «شرایط زنجانی ایده‌آل است حتی از زمانی که آزاد بود هم راحت‌تر است. نگرانی ندارد و عواملش در وزارتخانه‌های مختلف و دستگاه‌های سیاسی و اقتصادی فعال هستند.

زنجانی اکنون آزاد نیست و در زندان است اما صد‌نفر مانند بابک زنجانی کارهای او در بیرون از زندان را پیش می‌برند.» ابتدا رقم 13هزارمیلیاردتومان بدهی زنجانی در اولویت بود و حالا در مقابل اسامی و رابطه‌های زنجانی، گویا این رقم رنگ باخته است. چون سلطانی حرفی از بدهی و تسویه آن به میان نیاورده و پورمحمدی هم در بخشی کوچک به آن پرداخته است.

مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده «اموال بابک زنجانی تکافوی بدهی‌های دولت را می‌دهد.» به عبارت دیگر همه اموال زنجانی در ایران نیست، بخش اعظم دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زنجانی در ترکیه بوده و بخشی در مالزی.»