اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افشاگری آقای رئیس و آقای وزیر از انحرافات ارزی بانک ها!



نوشدارو پس از مرگ سهراب

افشاگری آقای رئیس و آقای وزیر از انحرافات ارزی بانک ها!

"ارزها کجا رفته است؟" این سوالی است که وزیر اقتصاد بعد از کش و قوس های فراوان درباره بالا و پایین رفتن تاریخی قیمت ارز می پرسد! سوالی که شاید برای پرسیدن آن کمی دیر باشد و در واقع پاسخ آن نیز باید در جیب اقتصادی های دولت باشد نه این که تازه مطرح شود.از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی نیز از احتمال برداشت جدید از حساب بانکها بابت ...

شفاف: "ارزها کجا رفته است؟" این سوالی است که وزیر اقتصاد  بعد از کش و قوس های فراوان درباره بالا و پایین رفتن تاریخی  قیمت ارز می پرسد!

سوالی که شاید برای پرسیدن آن کمی دیر باشد و در واقع پاسخ آن نیز باید در جیب اقتصادی های دولت باشد نه این که تازه مطرح شود.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی نیز از احتمال برداشت جدید از حساب بانکها بابت "مابه‌التفاوت ارز دریافتی" خبر داد و گفت:" گزارش‌های مختلفی از انحرافات قابل توجه بانکها در مصرف ارز داریم به طوری‌که برخی بانکها در مواردی به صورت مخفیانه ارزهای دولتی را به بازار تزریق کردند." تا معلوم نشود این برخی بانک ها چگونه تخلفات تا این حد گسترده انجام دادند که از زیر نظر وزیر اقتصاد و بانک مرکزی پنهان مانده است؟

ماجرا اما به همان روزهای حبابی شدن قیمت ارز باز می گردد.روزهایی که دلار 2000 تومانی هم شد تا رکورد تاریخی در اقتصاد کشور ثبت کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که بازار ارز در کشور دچار اختلال شد تا جایی که استانبول شاهد تغییر ساعتی و لحظه ای قیمت دلار بود و این وضعیت سایر بازارها را نیز با مشکلات جدی مواجه کرده بود و هنوز با وجود ثابت شدن تقریبی قیمت ارز اثرات سوء آن برای مردم باقی ست چرا که گرانی هایی رو ایجاد کرد که هرگز به قیمت قبل باز نگشت.

در همان زمان اختلالات بازار ارز اما دولتی‌ها معتقد بودند،  جو سازی برخی رسانه‌ها البته با رویکرد هدفمند سیاسی در آشفتگی بازار نقش عمده ای داشته است.در همان روزها نیز سخن از دستهایی بود که پنهانی در بازار فعالیت می کنند و می خواهند دولت را با مشکل مواجه کنند هر چند که  در مقابل غیر دولتی‌ها نیز معتقدبودند برخی اقدامات خود دولتی‌ها باعث التهابات ارزی در کشور شده است .

یکی از انتقادات جدی  منتقدین اقتصادی دولت در آن روزها اما ، ناهماهنگی و عدم نظارت صحیح بر سیستم بانکی کشور بود که نتیجه آن درزخ دادن  بزرگترین اختلاس تاریخ ایران نیز مشخص شد.

حالا اما در حالی که هنوز تکلیف  حقیقت این ماجرا برای افکار عمومی روشن نیست، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در اقدامی هماهنگ از تخلفات ارزی کسترده برخی از بانک ها خبر داده اند.

محمود بهمنی با تاکید بر اینکه تا به امروز گزارشهای مختلفی از انحرافات قابل توجه بانکها در مصرف ارز داشته ایم، اظهارداشت: ما بررسی‌هایی انجام دادیم و مشخص شد ارزی که دولت برای انجام واردات کالا و کنترل بازار در اختیار شبکه بانکی قرار داد، به صورت مخفیانه در مواردی به بازار تزریق شد و هیچ کس نمی پذیرد که چنین اتفاقی بیفتد و نرخ ارزی به نرخ آزاد فروخته شود و قطعا بانک مرکزی این مسئله را بررسی می کند و اگر لازم باشد نام بانک یا موسسات متخلف را اعلام می کنیم و نمی گذاریم ارز به جاهای انحرافی برویم که نصیب یک عده خاص شود.

رئیس کل بانک مرکزی از تعیین تکلیف میلیاردها دلار ارز دولتی واگذار شده به بانکها برای رفع نیازهای اقتصاد کشور خبر داد و گفت: در این رابطه مجلس نیز بحث‌هایی را مطرح کرده بود و ما پاسخ آن را در زمان لازم خواهیم داد.

از سوی دیگر سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال 90 بانک مرکزی بیشتر از مصارف ارزی کشور ارز عرضه کرد، گفت: هم اکنون این سئوال مطرح می شود که این ارزها به کجا رفته است؟

وی خاطر نشان کرد: ما وارد جزئیات شدیم و مشخص شد که بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور در بازار فرعی عرضه شده است؛ بنابراین بانک مرکزی موظف شد به حساب و کتاب بانکها به لحاظ ارزی رسیدگی کند و با انحراف بانکها در این زمینه برخورد کند.

حسینی تاکید کرد: بانک مرکزی نیز هم اکنون این موضوع را دنبال می کند و بانکها باید پاسخگوی انحرافات ارزی خود باشند.

وی از تصویب این مصوبه هیات وزیران با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: اگر کسی ارز گرفته باشد و طبق مقررات عمل نکند ،باید پاسخگو باشد؛ وگرنه به صورت موقت و علی الحساب بدهکار است تا رسیدگی شود.

به این ترتیب هنوز تکلیف دستگاه اقتصادی کشور با بانک ها مشخص نیست و بعد از گذشت چند ماه ، وزیر اقتصاد تازه دم از اما و اگر می زند و مقصر اختلالات ارزی را به نوعی برخی بانک ها معرفی می کند.برخی بانک هایی که به نظر می رسد دولتی ها هنوز اطلاعات موثقی از آن ندارند!/شفاف


ویدیو مرتبط :
آسیب های انحرافات جنسی (2)..!! آقای قرائتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بعد از شکست سیاست های ارزی، آقای رئیس حوزه بین الملل را هدف قرار داد!



 

 

بعد از شکست سیاست های ارزی، آقای رئیس حوزه بین الملل را هدف قرار داد!

 

بیش از دوهفته از تسخیر موقت سفارت انگلستان می‌گذرد اما اظهار نظر‌ها در این باره همچنان ادامه دارد. در حالیکه اکثر سیاسیون و نمایندگان مجلس از این اقدام دانشجویان حمایت کردند و معتقد بودند اقدام دانشجویان در پاسخ به استعمار و حیله گری‌های چدین و چند ساله استعمار پیر، کاملا توجیه پذیر بوده است اما وزارت خارجه در موضعی منفعلانه از این اقدام دانشجویان اظهار تاسف کرد تا فریاد سیاسیون را بلندکند.

حالا در حالیکه هنوز بسیاری از سیاسیون از این اقدام وزارت خارجه ناراضی هستند، محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی نیز از این موضع وزارت خارجه حمایت کرده است تا خوراک خوبی برای رسانه های غربی باشد.

بعد از تسخیر موقت سفارت انگلستان بود که وزارت خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از برخی رفتارهای غیرقابل قبول معترضان در مقابل سفارت انگلیس در تهران، از مسئولان امر خواست تا اقدامات و بررسی‌های فوری و ضروری را در این زمینه به عمل آورند.

بعد از آن علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه ایران نیز در اجلاس دو روزه بن که برای بررسی مسایل افغانستان برگزار شده بود در گفت‌وگو و دیدار با مقامات کشورهای اروپایی درخصوص وقایع سفارت انگلیس توضیح داد و بر عذر خواهی وزارت خارجه ایران از وقوع این اتفاق تاکید کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، صالحی در این گفت‌وگو‌ها نسبت به وقایع حمله به سفارت انگلیس ابراز «تاسف عمیق» کرده و تاکید داشته «حمله به سفارت انگلیس قابل پیش‌بینی نبوده و مورد تایید نیست.»

اما اظهارات صالحی درباره حوادث سفارت انگلیس در دیدار با وزیر امورخارجه سوئد نیز مطرح شد. بعد از آنکه خبرگزاری‌های غربی از ابراز تاسف صالحی وزیر امور خارجه ایران در دیدارش با وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست «بن ۲» خبر دادند، این امر باردیگر در دیدار وزیر خارجه سوئد مورد تاکید قرار گرفت.

آن‌گونه که گزارش شد، علی‌اکبر صالحی و کارل بیلت وزیرامور خارجه سوئد در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «بن ۲» گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. صالحی در دیدار با وزیر خارجه سوئد گفته بود: «حمله به سفارت انگلیس قابل پیش‌بینی نبوده و مورد تایید نیست.»

پیش از این هم رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ورود به سفارت انگلیس توسط دانشجویان را «غیرقابل پیش‌بینی» خوانده بود.

در حالیکه این اظهار نظر‌ها به زعم بسیاری از سیاسیون حتی از وزارت خارجه ایران هم قابل قبول نیست، محمود بهمنی در اظهاراتی مشابه مواضع وزارت خارجه ایران را تایید کرد.

آقای رئیس که این روز‌ها اوضاع خوبی ندارد و سیاست‌های ارزی و سکه‌ای اشت به در بسته می‌خورد در این باره گفت: «حمله به سفارت بریتانیا، تلاش‌های این بانک را برای کاهش نرخ ارز بی‌اثر کرده است.»

آقای بهمنی در گفتگو با مسئولان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای پایین آوردن نرخ ارز گفت: «این تلاش در حال به ثمر نشستن بود که متاسفانه با حرکت صورت گرفته در مورد سفارت انگلیس، نرخ ارز تاثیر پذیرفت.»

به نظر می‌رسد محمود بهمنی این روز‌ها به دنبال ریسمانی است که برای شکست‌های متمادی سیاست‌های ارزی‌اش به آن چنگ زند و خود را از اتهام برهاند و تسخیر موقت سفارت انگلستان این بهانه را برای وی فراهم کرده است.

این در حالی است که پیش از وقوع این اتفاق نیز وضعیت ارز بهتر از اینکه امروز هست، نبود و همواره با وجود وعده‌ها و دستورات آقای رئیس، نوسانات شدید نرخ ارز و چند نرخی بودن آن در استانبول ادامه داشت و این مساله نمی‌تواند بهانه خوبی برای رهایی از سیل انتقادات کار‌شناسان اقتصادی باشد.

آنچه مسلم است، هر چه باشد، وزارت امور خارجه کشور، نهاد رسمی برای روابط دیپلماتیک است و تصمیم گیری‌هایش در این حوزه قابل توجیه‌تر از سایر نهاد هاست و سیاسیون متخصص در روابط بین الملل نیز در این رابطه صاحب نظر هستند اما معلوم نیست از چه زمانی بانک مرکزی به وزارت خارجه اضافه شده است و به عنوان بخشی از وزارت خارجه پذیرفته شده است که این گونه به این اقدام دانشجویان می‌تازد؟

آیا بهتر نیست به جای این سخنان و بهانه جویی‌ها به دنبال راه حل اساسی و کار‌شناسی شده برای بازار ارز و سکه بود تا صف‌های طویل جلوی بانک‌ها ایجاد نشود و عده‌ای دلال جیب‌هایشان از این وضعیت پر پول نشود؟

باید نشست و دید سرانجام بازار ارز و سکه چه خواهد بود و آیا بانک مرکزی سرانجام شکست را می‌پذیرد یا خیر؟.../شفاف