اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش 28 درصد قیمت شیر و 17 درصدی قیمت لبنیات



افزایش 28 درصد قیمت شیر و 17 درصدی قیمت لبنیات

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: در شرایط کنونی که ارز مرجع واردات خوراک دام حذف شده و هزینه‌های تولید افزایش یافته مذاکرات بسیاری صورت گرفته و مقرر شد 28 درصد قیمت شیرخام و 17 درصد قیمت فرآورده‌های لبنی افزایش یابد.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس تفاهم نامه منعقد شده بین اتحادیه مرکزی دامداران و شرکت پشتیبانی امور دام، دولت موظف است تا پایان سال نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها را با ارز مرجع تامین کند و در صورت تغییر هزینه‌های تولید، مابه التفاوت آن را بپردازد.

وی تاکید کرد:‌ براساس تعهداتی که دولت در تفاهم‌نامه منعقد شده با دامداران متقبل شده است، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای صورت گیرد تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

تخصیص 2 میلیارد دلار برای واردات خوراک دام و طیور
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از تخصیص دو میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دام و طیور که در کشتی‌ها بلاتکلیف هستند خبر داد و گفت: براساس مذاکرات دامداران و مرغداران با مسئولان دولت و مجلس، مقرر شد بانک مرکزی تا دو میلیارد دلار اعتبار برای واردات نهاده‌های تولیدی که ماه‌ها در مرزهای جنوبی کشور بلاتکیلف بود اختصاص دهد.

وی اظهار کرد:‌ برای تامین سالانه نهاده‌های وارداتی بخش دام و طیور به حدود چهار میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم که در پنج ماهه باقیمانده از امسال، حدود سه میلیارد دلار اعتبار لازم است که امیدواریم پس از تخصیص اعتبار دو میلیارد دلاری، اعتبار باقیمانده برای تامین نیاز صنعت دام و طیور به نهاده‌های تولید تامین شود.

اجرای قوانین قبل از آزادسازی قیمت شیر و لبنیات
به گفته سلطانی دولت باید در شرایطی که بازار با نوسانات بسیاری مواجه است، پیش از آزادسازی قیمت شیر و سایر فرآورده‌های لبنی، قوانینی مانند اعلام نرخ خرید تضمینی این محصولات را اجرا کند تا اگر دامداران نتوانستند تولید خود را به قیمت واقعی در بازار عرضه کنند، با قیمت مشخص شده این محصولا به صورت تضمینی از دامداران خریداری شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران افزود:‌ از سوی دیگر اتحادیه دامداران موظف است در صورت بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها، سیاست واردات فرآورده‌های لبنی و شیر خام را به گونه‌ای اعمال کند تا بتواند تعادل را در بازار داخلی ایجاد کند.

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست آزاد سازی قیمت محصولات لبنی در پی افزایش ۵۰ درصدی نرخ شیر خام



 

 

درخواست آزاد سازی قیمت محصولات لبنی در پی افزایش ۵۰ درصدی نرخ شیر خام

 

رییس اتحادیه فرآورده های لبنی اعلام كرد: در حالی كه مجوز افزایش قیمت لبنیات، در سال جاری طی دو مقطع ۱۸ درصد بوده است، قیمت شیر خام از ابتدای سال جاری بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته كه در این میان صنایع لبنی از سازمان حمایت آزاد سازی نرخ فرآورده های لبنی را خواستار شده اند.

مجید علیداد در گفت وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با وجود مصوبه تنظیم بازار دامداران نتوانستند به تعهدات خود عمل كنند و شیر مورد نیاز صنایع لبنی را به قیمت معین شده، تامین كنند و قیمت شیرخام همچنان روبه افزایش است.

به گفته ی وی در جلسه ی تنظیم بازار كه به ریاست معاون رییس جمهوری برگزار شد، هیچ یك از دامداران و مسوولان وزارت جهاد كشاورزی حضور نیافتند و تصمیم گیری در این جلسه به فردا موكول شده است.

علیداد اظهار كرد: میزان شیرخام كارخانه های لبنی ۲۰ درصد كاهش یافته و قیمت آن همچنان رو به افزایش است؛ به گونه ای كه هر كیلو شیرخام صنعتی درجه یك با بار میكروبی زیر ۱۰۰ هزار و ۳.۲ درصد چربی باید كیلویی ۶۰۰ تومان فروخته شود اما كیلویی ۶۹۰ تومان درب كارخانه تحویل داده می شود.

رییس اتحادیه فرآورده های لبنی گفت: در حالی كه سازمان هدفمندی یارانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین علوفه و كاهش قیمت آن به وزارت جهاد كشاورزی و دامداران اختصاص داده است و قیمت جو ۱۰ درصد كاسته شده، قیمت شیرخام نه تنها كاهشی نداشته بلكه افزایش دارد كه دراین صورت تولید فرآورده هایی همچون شیر پاستوریزه و شیر استریل كه حاشیه ی سود كمتری دارند، از چرخه ی اقتصادی خارج می شوند و اكنون تولید آنها بسیار كاهش یافته و در بازار عرضه نمی شوند.

به گفته ی وی با ممنوعیت واردات شیر خشك صنعتی بخشی از شیر خام برای تولید این محصول مصرف می شود و با توجه به مقرون به صرفه بودن فروش شیر خام برای تولید شیر خشك، دامداران میزان زیادی از شیر خام تولیدی را روانه كارخانه های شیرخشك می كنند كه این موضوع مشكلات صنایع لبنی را مضاعف كرده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام كرده است: كاهش تولید و افزایش قیمت شیر خام طی ماه های گذشته، علیرغم تعهد اتحادیه دامداران كشور مبنی بر تامین شیر مورد نیاز صنایع لبنی باعث شده كارخانه های لبنی كشور با ۲۰ درصد كسری ورودی شیر خام مواجه شوند كه در این صورت كارخانه های لبنی كشور به دلیل كاهش مواد اولیه (شیرخام)، به تولید سایر محصولات لبنی كه دارای حاشیه سود بیشتری است، متمایل شده اند.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، باتوجه به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت دولت به وزارت جهاد كشاورزی برای تامین علوفه این وزارتخانه موظف است سطح تولید شیر خام را حفظ كند و از افزایش غیر منطقی قیمت محصولات دامی جلوگیری كند.

اما مسئولان امور تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی در این باره پاسخی نداده اند و دامداران نیز اعلام می كنند امسال هشت و نیم میلیون تن شیر خام تولید می شود و حاضر هستند شیرخام را به نرخ ۵۲۰ تومان مصوب دولت بفروشند، اما نمی خرند و كارخانه های لبنی با جوسازی دنبال آزادسازی واردات شیرخشك هستند.../ایسنا