اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش 15 برابری واردات روغن پالم


مشاور و سخنگوی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، ضمن انتقاد جدی از نسبت دادن تخلفات برخی شرکت‌ها به کل گروه بزرگ فعال صنعت شیر کشور بدون توجه به تبعات موضوع، تصریح کرد: براساس آمار رسمی، سال گذشته بیش از 50درصد روغن خوراکی وارداتی را روغن پالم تشکیل داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: مشاور و سخنگوی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، ضمن انتقاد جدی از نسبت دادن تخلفات برخی شرکت‌ها به کل گروه بزرگ فعال صنعت شیر کشور بدون توجه به تبعات موضوع، تصریح کرد: براساس آمار رسمی، سال گذشته بیش از 50درصد روغن خوراکی وارداتی را روغن پالم تشکیل داده است.

سوال اینجاست که 760 هزارتن روغن پالم را چه کسی وارد کشور کرده، سهم صنعت لبنیات در این واردات چقدر است و اساسا به توصیه چه کسانی، ارز دولتی برای آن به‌عنوان کالای اساسی تامین شده است؟

 وی گفت: آیا بهتر نبود قبل از آنکه استفاده از روغن پالم را اعلام عمومی کنند، برای مردم توضیح می‌دادند که روغن پالم چیست، چگونه طی 10 سال گذشته، واردات آن به کشور بیش از 10 یا 15 برابر شده و اینکه کدام وزارتخانه بیشترین نقش را در تغییر ترکیب روغن خوراکی کشور داشته است؟

به گفته وی، از میان بیش از 700 فرآورده شیری، تنها هشت محصول، آن‌هم با مجوز وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد، با روغن پالم تولید و عرضه می‌شود و در این میان، تنها یک شرکت لبنی استفاده غیرمجاز ازچربی گیاهی داشته و به‌عنوان متخلف تحت پیگرد قرار گرفته.

بنابراین اینکه تخلفات اندک به کل جامعه دو میلیون نفری دامداران و 1070 شرکت فعال لبنی تعمیم داده شود، اصولی نیست و در شرایطی دستگاه‌های مسوول، سازوکارنظارتی و مجوز قانونی برای برخورد با چند متخلف را اعمال نکرده‌اند، اکنون نباید به روشی غیرمعمول، تمام صنایع لبنی را متهم کنند.


ویدیو مرتبط :
8 برابر شدن واردات روغن پالم صحت ندارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش واردات روغن پالم



اخبار,اخباراجتماعی , روغن پالم

افزایش روغن پالم ایران از مالزی در این مدت در حالی افزایش یافته است که میزان واردات چین، اتحادیه اروپا و هند به عنوان بزرگترین واردکنندگان پالم از مالزی کاهش یافت.

آمار شورای روغن نخل مالزی نشان می دهد واردات روغن پالم از مالزی به ایران باوجود هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا آمار رسمی که دفتر ایرنا در کوالالامپور از شورای روغن نخل مالزی استخراج کرده است نشان می دهد میزان واردات روغن پالم ایران از مالزی با وجود هشدارهای قبلی در پنج ماهه امسال 6.55 درصد به نسبت سال گذشته میلادی افزایش داشته است.

'رسول دیناروند' معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرده است برای کاهش اسید چرب ترانس در روغن های کشور که ارتباط مستقیم با ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی دارد تلاش های زیادی صورت گرفته و با توجه به این که میزان اسیدچرب اشباع شده در روغن پالم بیش ازسایر روغن هاست با کنترل و نظارت هایی که صورت گرفته، واردات این روغن از 750 هزار تن در سال به 430 هزار تن کاهش یافته است و این روند نظارتی همچنان ادامه دارد.

اما آمار شورای روغن نخل مالزی گویای چیز دیگری است. این آمار نشان می دهد در پنج ماهه سال گذشته میلادی ایران 118 هزار و 761 تن روغن پالم از مالزی وارد کرد و این میزان در مدت مشابه امسال به 126 هزار و 539 تن رسید که افزایش 6.55 درصدی را نشان می دهد.

افزایش روغن پالم ایران از مالزی در این مدت در حالی افزایش یافته است که میزان واردات چین، اتحادیه اروپا و هند به عنوان بزرگترین واردکنندگان پالم از مالزی کاهش یافت.

میزان واردات روغن پالم چین از مالزی در پنج ماهه امسال به 216 هزار و 258 تن رسید در حالی که این کشور در مدت مشابه سال گذشته 305 هزار و 895 تن واردات از مالزی داشت.

میزان واردات اتحادیه اروپا نیز از 201 هزار و 547 تن سال گذشته به 172 هزار و 52 تن و میزان واردات هند از 181 هزار و 921 تن در پنج ماهه پارسال به 153 هزار و 819 تن در سال جاری رسید.

میزان صادرات روغن پالم مالزی در پنج ماهه سال گذشته میلادی 6 میلیون و 650 هزار 785 تن بود که در مدت مشابه امسال به شش میلیون و 116 هزار و 604 تن رسید که کاهش 534 هزار و 181 تنی را نشان می دهد.

میزان قیمت روغن نخل خام (پالم) نیز در مالزی طی پنج ماهه امسال کاهش داشته و در ماه مه به دو هزار و 166 رینگیت رسید در حالی که سال گذشته در این ماه قیمت روغن پالم دو هزار و 605 رینگیت (هر دلار برابر با حدود 3.77 رینگیت) بود.

آمار نشان می دهد واردات روغن پالم کشورهای جهان از مالزی کاهش داشته اما میزان واردات ایران افزایش یافته و شاید این امر بدون درنظر گرفتن مضرات خوراکی آن ناشی از کاهش قیمت ها باشد.

برخی خبرها نشان می دهد مالزی از طریق واردکنندگان روغن پالم در حال فشار بر دولت ها برای افزایش واردات این محصول استراتژیک مالزی هستند تا از میزان فشارهای اقتصادی به این کشور کاسته شود.

پس از فشار وزارت بهداشت کشورمان در سال گذشته میلادی و تبلیغات وسیع مضرات پالم ، میزان واردات پالم ایران از مالزی کاهش 42.1 درصدی یافت.

این امر باعث شد مقامات مالزی اسفند ماه سال گذشته به کاهش واردات روغن پالم ایران واکنش نشان دهند و تاکید کنند با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در آینده ای نزدیک مذاکره و تیم تحقیقاتی به منظور معرفی ارزش غذایی روغن پالم و ماهیت واقعی آن برای ایرانیان تشکیل می دهند.

'عمار داگلاس یوگاه امباس' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی مدعی بود تبلیغات منفی در خصوص مسائل بهداشتی پالم در ایران شکل گرفته و بر واردات ایران از مالزی تاثیر گذاشته است.

همزمان فرانسه برچسب بدون پالم را بر روی 630 محصول خود نصب کرده تا مشتریان را نسبت به خطرات پالم آگاه کند. سایر کشورهای اروپایی نیز بر روی 330 محصول تولیدی خود برچسب بدون پالم نصب کرده اند.

روغن پالم محصول استراتژیک مالزی است که زندگی حدود 10 درصد از مردم این کشور به طور کامل به آن وابسته است و جایگاه آن به مرحله ای رسیده که ایجاد هرگونه چالش در مسیر توسعه تجارت این محصول به مساله امنیت ملی گره می خورد.

روزنامه 'نیو استریت تایمز' مالزی نیز به تازگی در مقاله ای روغن پالم را 'مساله امنیت ملی' دانست و هرگونه اقدام منفی در مسیر توسعه تجارت این محصول را یک مساله امنیتی خواند.

مالزی در حال حاضر پنج میلیون و 400 هزار هکتار مزارع پالم دارد و در سال حدود 20 میلیون تن روغن پالم تولید می کند و 250 هزار کشاورز در این کشور 30 میلیون نفری در این تولید نقش ایفا می کنند.

زندگی حدود دو میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت 30 میلیون نفری این کشور نیز از نظر اقتصادی به روغن پالم وابسته است، از این رو شرایط ثبات بازار پالم برای این جمعیت از اهمیت خاصی برخوردار است.


 اخباراجتماعی  -  ایرنا