اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش 10 درصدی اجاره مسکن در تابستان


رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران اعلام کرد: اجازه بها در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

خبرگزاری مهر: حسام عقبایی در نشستی خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا قیمت‌های کنونی بازار مسکن به نرخ‌های واقعی نزدیک شده است؟ گفت: قیمت‌های کنونی تقریبا به قیمت‌های واقعی نزدیک شده است و بازار مسکن هم دیگر توان افزایش قیمت‌ها بیش از این را ندارد، بنابراین به سمت واقعی شدن پیش می رود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های زیادی در تعیین قیمت تاثیر گذار است، افزود: مناقشات بین المللی و سیاسی، سیاست‌های پولی و بانکی، برنامه های دولت در بخش مسکن، اختصاص منابع و ارائه تسهیلات بانکی، ارائه زمین به سازندگان و دیگر سیاست‌هایی که از سوی دولت به اجرا می رسد، می تواند نقش زیادی در تعیین قیمت‌ها داشته باشد.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه در ۶ ماه سال ۹۴ بازار مسکن در وضعیت آرامی به سر می برد و قیمت‌ها افزایشی نداشت، گفت: در ۱۳ روز اول شهریور در شهر تهران تعداد ۶ هزار و ۴۲ قرارداد خرید و فروش و ۸ هزار و ۴۳۴ قرارداد اجاره منعقد شد.

عقبایی با بیان اینکه در شهریور ۹۴ در مجموع ۱۴ هزار و ۸۹۹ قرارداد در شهر تهران بسته شد، گفت: همچنین در مرداد ۹۴ در شهر تهران ۱۴ هزار و ۳۵۵ قرارداد خرید و فروش داشتیم و ۲۰ هزار و ۵۹۵ قرارداد اجاره هم بسته شد.

وی با اشاره به اینکه کل قراردادها در مرداد سال ۹۴ در شهر تهران به رقم ۳۵ هزار و ۹۲۴ قرارداد رسید، افزود: در مقایسه با تیر ۹۴ شاهد رشد قراردادها در مرداد ماه امسال بودیم.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه در تیرماه ۹۴ در شهر تهران ۱۲ هزار و ۸۹۸ قرارداد خرید و فروش و ۱۹ هزار و ۷۴۶ قرارداد اجاره بسته شد گفت: در شهر تهران از ابتدای سال سیر صعودی را در معاملات خرید و فروش داشتیم البته در تیرماه به دلیل ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر با کاهش روبرو بودیم.

عقبایی با اشاره به آمار خرید و فروش مسکن در کل کشور گفت: در ۱۳ روز اول شهریور معاملات خرید و فروش مسکن در کل کشور به رقم ۳۶ هزار و ۵۲۳ قرارداد و اجاره نامه به ۲۹ هزار و ۸۰۳ قرارداد رسیده است.

وی تصریح کرد: در مجموع در کل کشور در ۱۳ روز اول شهریور ماه ۶۹ هزار و ۴۱۷ قرارداد داشتیم همچنین در مرداد امسال ۸۶ هزار و ۷۶۲ قرارداد خرید و فروش و ۷۱ هزار و ۷۹۲ قرارداد اجاره به ثبت رسید.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه در مرداد ۹۴ در کل کشور هم سیر صعودی نسبت به تیرماه داشتیم اما در بخش اجاره مردادماه نسبت به تیر کاهش داشت، گفت: در مجموع می توان گفت روند انجام معاملات املاک در کشور سیر صعودی داشته است.

عقبایی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در بازار مسکن را پیش بینی نمی‌کنیم، گفت: وضعیت فعلی اقتصاد مسکن با توجه به ثبات اقتصادی که در کشور داریم، آرام است و مردم می توانند مطمئن باشند که اگر خانه ای را فروختند تا چند ماه آینده احتمال اینکه افزایش قیمت وجود داشته باشد، نیست.

وی در خصوص بازار اجاره بها گفت: در اوایل تیرماه شاهد موج حباب گونه ای از افزایش اجاره بودیم اما برخی متاسفانه از رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی اجاره صحبت می کردند در صورتی که چنین ظرفیتی در بازار مسکن وجود ندارد.

رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک ایران با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش نداشته است و اجاره بها هم به تبع آن افزایش نمی یابد، افزود: سیاست‌های پولی و مالی در بازار مسکن موثر است، بنابراین برخی از مالکان ارزش ملک را با سود بانکی مقایسه می کنند و بر این اساس اجاره بها را تعیین می کنند که این رویه درستی نیست.

عقبایی با اشاره به اینکه رشد اجاره بها در تابستان ۹۴ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۳ بوده است، گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و کاهش جابه جایی ها در مهرماه شاهد کاهش حجم معاملات اجاره هستیم.

وی با اشاره به اینکه دریافت مالیات از خانه های خالی می تواند عرضه مسکن را افزایش دهد و اجاره بها را کاهش دهد، افزود: زمانی بود که سازندگان به رشد کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد راضی نبودند اما الان این سودها منطقی تر شده است.


ویدیو مرتبط :
بازار مسکن و افزایش رقم اجاره‌ منزل تا 12 درصد در تابستان 96

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش 10.4 درصدی اجاره‌ بهای مسکن


طبق گزارش مرکز آمار ایران اجاره مسکن در نیمه اول امسال 10.4 درصد افزایش یافت.

خبرگزاری مهر: طبق گزارش مرکز آمار ایران اجاره مسکن در نیمه اول امسال 10.4 درصد افزایش یافت.

گزارش قیمت مسکن و اجاره در نقاط شهری نیمه اول 94 منتشر شد.

براساس سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور که با هدف شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور در راستای ساماندهی امور مسکن پیاده‌سازی شده است، بنگاه‌های معاملات ملکی مؤظف هستند مشخصات کلیه معاملات خرید و فروش که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در این سامانه ثبت کنند.

با توجه به این که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (متوسط وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 11744 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 0.7 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.5 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به دوره قبل 21.0 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 36.0 درصد، کاهش داشته است.

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 14758 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 1.2 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.0 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور نسبت به دوره قبل 15.1 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 24.4 درصد،‌کاهش داشته است.

متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 74 هزار و 653 ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 7.7 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.4 درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور نسبت به دوره قبل 21.4 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.0 درصد کاهش داشته است.