اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش ۶ برابری نرخ برخی تجهیزات پزشکی قابل قبول نیست/ اشتباه در قیمت‌گذاری برخی داروها و لوازم پزشکی اصلاح می‌شود



افزایش نرخ برخی تجهیزات پزشکی, قیمت‌گذاری برخی داروها

افزایش ۶ برابری نرخ برخی تجهیزات پزشکی قابل قبول نیست/ اشتباه در قیمت‌گذاری برخی داروها و لوازم پزشکی اصلاح می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: افزایش ۶ ـ ۵ برابری قیمت برخی تجهیزات پزشکی طی یکسال گذشته به هیچ وجه قابل قبول نیست. در قیمت‌گذاری برخی داروها و لوازم پزشکی نیز اشتباهاتی صورت گرفته که قطعاً اصلاح می‌شود.

رسول دیناروند افزود:‌ در مورد تجهیزات پزشکی به شکلی که در مورد دارو قیمت گذاری در وزارت بهداشت انجام می‌شود، قیمت گذاری وجود ندارد و قیمت‌گذاری این کالاها بیشتر از طریق سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده صورت می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با این حال تلاش وزارت بهداشت این است که قیمت این کالاها به نحوی نباشد که به مردم فشار وارد شود. باید به سمت کاهش هزینه‌های مردم حرکت کنیم به عنوان نمونه اقداماتی انجام شده که قیمت برخی ملزومات درمان بیماریهای قلبی از جمله استنت ها ارزان شود، البته هنوز مردم این ارزان شدن را در بازار لمس نمی کنند اما به زودی این اتفاق می‌افتد.

دیناروند گفت: برنامه وزارت بهداشت افزایش نظارت برای کنترل قیمتها و به خصوص جلوگیری از افت کیفیت این اقلام است و مطمئناً به مردم اجحاف نخواهد شد.

وی ادامه داد: نقاط ضعفی در گذشته بوده که حتماً جبران می‌شود. در مورد تجهیزات پزشکی گر چه وزارت بهداشت قیمت گذاری نمی‌کند اما با توجه افزایش دوبرابری نرخ ارز مرجع از 1226تومان یا 1150 تومان اوایل پارسال به حدود 2470 تومان فعلی افزایش قیمت 100درصدی اقلامی که با ارز مرجع وارد می‌شود، قابل قبول است.

دیناروند افزود: ‌البته بسیاری از کالاهای پزشکی اکنون با ارز آزاد وارد می‌شوند و در مورد اینها افزایش 200 درصدی یا 3 برابری قیمت نیز قابل قبول است اما بلبشویی که اکنون در بازار می‌بینیم افزایش 5 تا 6 برابری قیمت برخی تجهیزات پزشکی طی یکسال گذشته است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ این مسئله در مورد برخی اقلام تولید داخل بیشتر بحث برانگیز است چون سهم افزایش نرخ ارز بری قیمت تمام شده این کالاها قطعاً، کمتر از این میزان است و درصدی از افزایش قیمت برای این کالاها قابل قبول است.

وی اضافه کرد: در مورد برخی داروها هم متأسفانه شاهد قیمت گذاری اشتباه در گذشته هستیم به طوری که قیمت برخی از این اقلام 150 درصد اضافه شده در حالی که حتی افزایش دوبرابری قیمت آنها نیز توجیه ندارد،‌بنابراین هر جایی که اشتباه صورت گرفته باشد چه در مورد دارو و چه تجهیزات پزشکی قطعاً اصلاح می‌شود./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
برندینگ تجهیزات پزشکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت برخی تجهیزات پزشکی تا 100 برابر


رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت:‌ با توجه به اینکه در فصل ارائه بودجه هستیم، از سرپرست وزارت بهداشت انتظار می رود از بودجه بخش سلامت تمام و کمال دفاع کند‌ چرا که قیمت تجهیزات پزشکی در برخی موارد تا 100 برابر افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر:  رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران گفت:‌ با توجه به اینکه در فصل ارائه بودجه هستیم، از سرپرست وزارت بهداشت انتظار می رود از بودجه بخش سلامت تمام و کمال دفاع کند‌ چرا که قیمت تجهیزات پزشکی در برخی موارد تا 100 برابر افزایش یافته است.

دکتر سید تقی نوربخش افزود:‌ تخصیص منابع، تصحیح ساختار و سیاستگذاری حوزه بهداشت از مهمترین چالشهای پیش روی سرپرست جدید وزارت بهداشت است.

این فوق تخصص جراحی زانو خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بودجه وزارت بهداشت نسبت به بودجه عمومی کشور بیشتر از 6 درصد نیست واین رقم نه تنها نسبت به کشورهایی مانند کانادا و انگلیس بلکه در قیاس با کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی که جمعیت آن یک سوم ایران است، بسیار اندک و ناچیزاست.
 
عضو شورایعالی نظام پزشکی ادامه داد:‌ بخش عمده ای از چالشهای این وزارتخانه تخصیص منابع در این بخش است و سرپرست جدید وزارت بهداشت می تواند با کارشناسیهای لازم در این حوزه به دفاع از بودجه آن بپردازد.
 
وی، رقم اختصاص داده شده به بخش سلامت را در سطح دانست و گفت:‌ این رقم برخلاف اصل 29 قانون اساسی است که سرپرست جدید می تواند با تدبیر درست این عدد را به واقعیت نزدیکتر کند.
 
رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود: سیستم ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده نیز از دیگر چالشهای جدی این وزارتخانه به شمار می رود که در حال حاضر کاملا تبیین شده اما از آن جایی که این سیستم با همکاری کامل پزشکان نبود و منابع آن به طورکامل تامین نشد، هنوز جای کار دارد.
 
عضو شورایعالی نظام پزشکی یادآورشد:‌ قیمت برخی از تجهیزات پزشکی تا 3 و در برخی موارد 100 برابر افزایش یافته است و تخصیص ارز مورد نیاز برای این کالاها نیز از دیگر اولویتهای سرپرست وزارت بهداشت به شمار می رود.
 
نوربخش، تامین تجهیزات پزشکی را حتی از تامین دارو مهمتر دانست و گفت: ‌با تامین منابع مالی و حل این مشکل وزارت بهداشت، به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا می کند.