اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش گرایش جوانان به مواد مخدر شیمیایی ‌


جانشین ستاد مبارزه با موادمخدر خراسان شمالی از افزایش گرایش جوانان به موادمخدر شیمیایی در استان و کشور خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: جانشین ستاد مبارزه با موادمخدر خراسان شمالی از افزایش گرایش جوانان به موادمخدر شیمیایی در استان و کشور خبر داد.

سرهنگ محمدرضا یزدان پناه در خصوص علل گرایش این افراد به این مواد اظهارداشت: عده‌ای از جوانان به علت عدم اطلاع از مضرات و پیامدهای مواد صنعتی و شیمیایی و نادیده گرفتن عوارض آن دچار باورهای غلط شده به طوریکه تصور می‌کنند مصرف تفریحی و تجربه مصرف آنها سبب کسب لذت، تفریح و خوشگذرانی می شود و سبب اعتیاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: غافل از اینکه بسیاری از معتادان مصرف کننده مواد صنعتی با همین انگیزه اقدام به مصرف نموده و یکبار مصرف سبب ایجاد تمایل و احساس مثبت برای ادامه مصرف در آنان شده که موجبات وابستگی روانی به این‌گونه مواد را در آنان فراهم کرده است.

یزدان پناه اظهار داشت: پژوهش‌ها نشان داده است که آثار سوء ناشی از مصرف مواد صنعتی و شیمیایی به مراتب بالاتر از آثار مواد مخدر طبیعی بوده و بروز خسارت‌های شدید روانی در ابعاد مختلف را به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: باید باور داشت که مصرف مواد صنعتی سبب ایجاد توهم در ذهن و بروز لطمه به سیستم اعصاب مرکزی مغز خواهد شد، بنابراین بیمار مغزی نمی‌تواند با احساس شعف روبرو شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها نشان می دهد که در دراز مدت همزمان با وابستگی روانی به مواد صنعتی، کاهش میل جنسی در مصرف کننده را به دنبال داشته و سبب تضعیف قوای جنسی خواهد شد.

وی گفت: مصرف این‌گونه مواد و بروز وابستگی‌های روحی و روانی برای مصارف مجدد، سبب روان پریشی و آشفتگی‌های ذهنی در مصرف کننده می شود.


ویدیو مرتبط :
پایان نامه ارشد: علل گرایش جوانان و نوجوانان شهرستان کاشان به مواد مخدر و راهکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابراز نگرانی از گرایش جوانان به مواد مخدر


معاون اول رئیس‌جمهور از گرایش برخی جوانان و قشر تحصیلکرده به مواد مخدر، ابراز نگرانی کرد.

خبرآنلاین: "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس‌جمهور ظهر امروز (پنجشنبه) در مراسم امحاء بیش از ۵۰ هزار کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، با بیان اینکه بیشترین میزان تولید و کشت مواد مخدر در کشور افغانستان صورت می‌گیرد، اظهار داشت: متاسفانه بر اساس آمارهای رسمی سطح زیر کشت این مواد در افغانستان هر سال افزایش پیدا می‌کند.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: کشورهای مختلف و بخصوص همسایگان افغانستان آسیب‌ها و خسارات فراوانی را از این موضوع متحمل شده‌اند و در این میان ایران هم بدلیل همسایگی با این کشور و هم بدین خاطر که در مسیر ترانزیت قرار دارد، بیش از کشورهای دیگر آسیب دیده است.

جهانگیری با اشاره به تعداد قابل توجه معتادان به مواد مخدر در کشور و اظهار نگرانی از گرایش به این مواد در میان جوانان و قشر تحصیلکرده جامعه خاطرنشان کرد: روی آوردن به مواد مخدر و روانگردان‌ها آثار مخرب فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی به همراه دارد.

معاون اول رییس‌جمهور اظهار داشت: علی رغم همه بدرفتاری‌های غرب با جمهوری اسلامی، ایران خود را متعهد دانسته بر اساس آموزه‌های دینی و ارزش‌های انسانی با تولید و مصرف مواد مخدر مبارزه جدی داشته باشد و وجود بیش از ۳ هزار و هفتصد شهید و ۱۲ هزار جانباز در مسیر مبارزه با مواد مخدر گویای اهتمام نظام اسلامی در این زمینه است.

جهانگیری پیش نیاز توسعه جدی و همه جانبه کشور را وجود نیروی انسانی سالم، فعال، خلاق و کارآمد دانست و بر لزوم حفاظت و صیانت نیروی انسانی از خطر اعتیاد تاکید کرد و گفت: این تکلیفی است که همه دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط باید آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی در ادامه یکی از بهترین و اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کردن این مسئله دانست و خانواده‌ها، آموزش و پرورش، نهادهای اطلاع رسانی و حوزه‌های علمیه را به تلاش در جهت آموزش، اطلاع رسانی و مقابله با مواد مخدر فرا خواند.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه کشورهای غربی باید گام‌های جدی‌تری در زمینه مبارزه با مواد مخدر بردارند، گفت: تجربه ناموفق بیش از ده سال حضور ناتو و نیروهای بین‌المللی در افغانستان در زمینه کاهش کشت و تولید مواد مخدر گویای این واقعیت است که این گروه‌ها یا مشوق تولید مواد مخدر بوده‌اند و یا توان مقابله با آن را نداشته‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است، از مسئولین و ستاد مبارزه با مواد مخدر خواست ضمن ارزیابی عملکرد سال‌های گذشته، روش‌ها و اقدامات مفید تقویت و در کنار آن با اصلاح برخی اقدامات، زمینه حرکت رو به جلو در مبارزه با مواد مخدر را فراهم کنند.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: براساس گزارش سازمان ملل، مواد مخدر، جنایت و تروریسم، سه تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی بشمار می‌آیند که در این میان مواد مخدر خود به عنوان دست نامرئی، همواره موجب جرم و جنایت‌های سازمان یافته بسیاری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای مبارزه اصولی باید کشت و تولید مواد مخدر را از سرچشمه متوقف کرد، افزود: یکی از سیاست‌هایی که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر است که ستاد باید در جهت تحقق این سیاست‌ها حرکت کند.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از شماری از خانواده‌های شهدایی که در مسیر مبارزه با مواد مخدر به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند و همچنین شماری از جانبازان و فعالان دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر تجلیل و قدردانی شد.

گفتنی است پس از این مراسم بیش از ۵۰ هزار کیلوگرم مواد مخدر شامل تریاک، حشیش، شیشه و مرفین با حضور دکتر جهانگیری و مسئولین قضایی و انتظامی کشور امحاء شد.