اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش مرگ بر اثر مصرف قرص‌ برنج در ایران


قائم‌مقام رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در هفت ماهه نخست امسال 397 مورد مرگ ناشی از مصرف قرص‌برنج به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش 15 درصدی داشته است.

خبرگزاری ایسنا: قائم‌مقام رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در هفت ماهه نخست امسال 397 مورد مرگ ناشی از مصرف قرص‌برنج به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش 15 درصدی داشته است.

"عبدالرزاق برزگر" در این باره گفت: متأسفانه در سال‏‌های گذشته عده‌ای با تفکر غلط مبنی بر اینکه قرص‌برنج هیچ خطری ندارد این ماده سمی را بنا به هر دلیلی استفاده کردند که سرانجامی جز مرگ برای آنان نداشته است.

وی تصریح‌کرد: عرضه قرص برنج از سال‌گذشته در داروخانه‎ها و عطاری‎ها ممنوع شده است و مردم باید آگاهی لازم در رابطه با اثرات مرگبار این ماده شیمیایی را بدانند.

قائم‌مقام رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: از ابتدای سال تاکنون سه تن در استان بر اثر خوردن قرص برنج جان خود را از دست داده‎اند که نشان می‎دهد خیلی از خانواده‎ها از خطرات این قرص آگاه نیستند.

برزگر در ادامه با اشاره به راه‎اندازی بانک ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی و ادارات تابعه، گفت: این موضوع در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده و قوه قضائیه با همکاری بخش‎های مختلف این طرح‏ را به مرحله اجرا درآورده است.

وی تصریح‌کرد: اقدامات اولیه برای راه‎اندازی بانک ژنتیک انجام شده و درحال حاضر 9 مرکز فعال در کشور کارهای لازم در این خصوص را انجام داده‎اند و در آینده استان‎های بیشتری این بانک راه‎اندازی خواهد کرد.

قائم‌مقام رییس سازمان پزشکی قانونی از مزایای این طرح را جمع‎آوری اطلاعات ژنتیک افراد مجرم عنوان کرد و گفت: در این شرایط امکان رسیدگی به پرونده‎ها در اسرع وقت فراهم می‌شود.

وی راه‎اندازی بانک ژنتیک را فاز به فاز عنوان کرد و گفت: با اختصاص اعتبارات لازم این کار به تدریج انجام خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
مرگ 97 نفر در استان تهران به دلیل مصرف قرص برنج در 9 ماه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ ۱۴ نفر در تهران بر اثر مصرف قرص برنج



اخبار,اخبار اجتماعی ,مسمومیت با قرص برنج

در دو ماه نخست امسال ۱۴ مورد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش مهر، پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال ۱۴ نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ که تعداد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۵۸ نفر اعلام شده بود ۷۵.۹ درصد کاهش یافته است.

بنابر این گزارش از کل فوت شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در دو ماه نخست امسال ۹ نفر مرد و ۵ نفر زن بوده اند.

در این گزارش آمده است: در اردیبهشت ماه امسال نیز تعداد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج با ۷۳.۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ نفر اعلام شده است.

آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی نمودن و جلوگیری از آفت ضدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار میگیرد،به نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

این قرص ظرف مدت ۳ تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد در اثر مرگی دردناک خواهد مرد.در صورتیکه فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آنرا استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که اگر سم از بدن وی خارج نشود موجب مرگ وی خواهد شد.

اخبار اجتماعی - مهر