اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش قیمت آب و برق و حامل های انرژی؟


رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر این که دولت بر اساس قانون بودجه 92 درصدد افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا سقف 38 درصد است.

عصر ایران: غلامرضا مصباح مقدم در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: دولت بر اساس قانون بودجه امسال باید 50 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها درآمد کسب کند که دو راهکار برای تامین این میزان وجود دارد که یکی از این راهکارها افزایش قیمت برخی حامل های انرژی است که قانون بودجه 92 نیز اجازه افزایش 38 درصدی قیمت برخی از این حامل ها مانند بنزین و گازوئیل را داده است حتی احتمال افزایش  قیمت آب و برق نیز وجود دارد.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی  افزود: خبرهایی شنیده می شود مبنی بر این که دولت در صدد افزایش قیمت حامل های انرژی تا سقف 38 درصد بر اساس قانون بودجه است که در این صورت بخشی از درآمدهای کاهش یافته هدفمندسازی یارانه ها از این طریق جبران می شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه های دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، آیا افزایش قیمت حامل های انرژی بار هزینه ای برای مردم به دنبال نخواهد داشت؟ گفت: این افزایش قیمت نیز مانند سایر هزینه هایی است که در اثر تورم به مردم تحمیل شده است.
 
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: قیمت همه کالاها بر اثر بالا بودن نرخ تورم افزایش یافته و خدماتی که دولت یازدهم ارائه می دهد سه سال است که تغییر نداشته و این خدمات نیز مانند سایر هزینه هایی است که مردم تحمل می کنند اما دولت باید نسبت به خانواده های کم درآمد جامعه توجه ویژه داشته باشد و سهم این اقشار را در هدفمندی یارانه ها افزایش دهد که راهکار حمایت از این اقشار حذف دو الی سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی خواهد بود و آنچه که از این محل صرفه جویی می شود باید در اختیار خانواده های کم درآمد قرار گیرد تا قدرت خرید آنها در برابر افزایش قیمت حامل های انرژی جبران شود.
 
مصباحی مقدم تاکید کرد: تنها راهکار منطقی برای تامین درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت حامل های انرژی است.
 
استفاده از صندوق توسعه برای هزینه های جاری سم مهلک برای اقتصاد است
 
وی با اشاره به اینکه قیمت حامل های انرژی بر اساس قانون بودجه 38 درصد افزایش می یابد درباره شنیده هایی مبنی بر پرداخت یارانه نقدی از محل صندوق توسعه ملی به خانه ملت گفت: صندوق توسعه ملی از منابع دولت خارج شده است بنابراین امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای هزینه های جاری کشور سم مهلک برای اقتصاد ایران است.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: منابع صندوق توسعه ملی باید در جهت تولیداتی سرمایه گذاری شود که زاینده، ماندگار و توسعه اقتصادی برای نسل های آینده را در پی دارد.
 
مصباحی مقدم افزود: اگر از منابع صندوق توسعه برداشت شود بدان معنا است که تمام منابعی که در این صندوق ذخیره شده را حراج کرده باشیم.
 
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان درباره میزان نرخ رشد اقتصادی با بیان این که این نرخ رشد از آغاز دولت نهم تا پایان دولت دهم روند نزولی داشته است خاطرنشان کرد: نرخ رشد اقتصادی در پایان سال 91 منفی 0.5 درصد بوده است.


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش قیمت آب و برق در کیش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس اتاق بازرگانی ایران: دولت برای افزایش قیمت آب معدنی حساسیت دارد اما حامل های انرژی را به خوبی افزایش می دهد



  ، تامین ارز واردات,اخبار,اخبار اقتصادی

 

رییس اتاق بازرگانی ایران: دولت برای افزایش قیمت آب معدنی حساسیت دارد اما حامل های انرژی را به خوبی افزایش می دهد

بازرگانی - محمد نهاوندیان در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: مشکل ما این است که به طور مرتب برای چرخه اقتصاد مانع ایجاد می شود.

محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران که در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران حضور یافته بود در سخنانی به بررسی موضوعات مطرح شده در نشست پرداخت تا به نوعی سخنان اعضای هیات نمایندگان را جمع بندی کرده باشد.

 

محمد نهاوندیان با اشاره به وجود نگاه های مختلف برای تقویت اقتصاد ملی وجود دارد گفت: «گروهی منتظر است تا از یک جایی کمکی بیاید و اقتصاد ملی تقویت شود. نگاهی به آسمان دارد و یا نگاهی به خارج. یک نگاه دیگر هم هست که معتقد است برای تقویت اقتصاد باید اجازه داد تا چرخه آن بچرخد. اقتصاد ایران در شرایط فعلی نیازی به تزریق از بیرون ندارد و تنها مشکل ما این است که به طور مرتب برای چرخه اقتصاد مانع ایجاد می شود».

 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تبریک روز کارگر به لزوم از بین بردن نگاه تضادآمیز بین کار و سرمایه اشاره کرد و به سخنان مقام معظم رهبری در این مورد استناد کرد.

نهاوندیان گفت: «در سالی که به نام تولید ملی نامگذاری شده باید تضاد بین کار کارگر و سرمایه سرمایه دار را از بین ببریم و به گفته مقام معظم رهبری هم به کار و هم به سرمایه و هم به کارگر و هم به سرمایه دار احترام بگذاریم».

 

وی هم چنین در باب فرصت تاریخی تقویت صادرات و تامین ارز واردات از طریق صادرات سخنانی بیان کرد و توضیح داد: «یک بار در تاریخ ما در دوران درخشان دولت ملی تراز تجارت خارجی ما بدون نفت تراز شد اکنون هم اگر ارز حاصل از صادرات در اختیار واردات قرار گیرد این امر شدنی است».

 

محمد نهاوندیان خطاب به فعالان گفت که این موضوع مصوب شده تا ارز حاصل از صادرات برای واردات هزینه شود و تنظیم کننده این کار نیز اتاق بازرگانی باشد.

 

وی افزود: «راه حل هم این است که اتاق با ارز صادراتی واردات را تامین کند و سیاست ارزی بانک مرکزی هم به صورت شناور و رقابتی باشد. در این صورت دیگر ما نگران نیستیم که بخواهیم با دیوار تعرفه از خودمان دفاع کنیم».

 

رییس اتاق ایران در ادامه صحبت های خود به قرائت نظر اتاق در مورد فاز دوم هدفمندی در صحن مجلس اشاره کرد و گفت: «در فاز دوم نباید فشار جدید به بخش تولید بیاید.چگونه است که دولت برای افزایش اندک قیمت بطری آب معدنی هم نظر می دهد و روی آن حساسیت دارد و اجازه صادر نمی کند اما قیمت حامل های انرژی که در اختیار خودش است را به خوبی افزایش می دهد. اگر این حامل ها در اختیار یک شرکت خصوصی بود باز هم دولت این چنین اجازه افزایش قیمت می داد؟».

 

نهاوندیان در آخرین بخش از سخنان خود خواستار همدلی و همفکری برای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار شد. وی 29 بند این قانون را 29 موضوع مهم چون ایجاد پنجره واحد، پاسخگو بودن دستگاه ها.... را مطالبه تمام فعالان اقتصادی خواند که باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود تا در نهایت به هدف برسد»./خبرآنلاین