اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش قیمت‌ خودرو در روزهای آخر سال



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش قیمت‌ خودرو

 

اخبار اقتصادی - افزایش قیمت‌ خودرو در روزهای آخر سال

در شرایط فعلی كه تعداد خودروهای موجود در سطح فروش خودرو در كشور بیشتر از تعداد مشتریان و مراجعه‌كنندگان به بازار است به‌طور طبیعی قیمت‌ها نباید افزایش یابد. سازمان‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان باید با فروشندگانی كه بی‌دلیل قیمت‌ها را در بازار افزایش داده‌اند برخورد كند.

قیمت این روزها به دلیل نزدیكی به ایام عید، رو به افزایش است. رشد بی‌رویه قیمت ارز از یك طرف و محدودیت عرضه تولیدكنندگان باعث شده قیمت‌ها تا یك میلیون و 300 هزار تومان بالا رود. همچنین این اواخر عرضه خودروهای یورو 4 با مدل 93 هم مزید بر علت شده و باعث این افزایش شدید قیمتی در بازار خودرو شده است.

به نوشته تهران امروز، البته به اعتقاد برخی كارشناسان با نزدیك شدن به ایام پایانی سال به دلیل ادامه یافتن ركود بازار خودرو قیمت‌ها در این حوزه به ثبات رسیده است اما برخی فروشندگان با سوءاستفاده از نزدیكی به سال جدید این محصولات را با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ واقعی بازار عرضه می‌كنند.

به عنوان مثال اگرچه قیمت تندر 90 در كارخانه حدود 35 میلیون و 500 هزار تومان و در بازار آزاد حدود 37 میلیون تا 37 میلیون و 500 هزار تومان است اما برخی دفاتر فروش خودرو این محصول را با قیمت تا حدود 39 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری می‌كنند.

 

گرانفروشی این فروشندگان درحالی است كه پیش از ورود شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو در اواخر سال 91، سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان، مسئول رسمی قیمت‌گذاری خودرو و مقابله با گرانفروشی‌های این چنینی بود اما پس از آن و با ورود شورای رقابت نقش سازمان حمایت در این حوزه كمرنگ شد. در این زمینه یك فعال صنعت خودرو به ایسنا گفته است: «به دلیل اینكه عرضه خودروها نسبت به تقاضا در بازار آزاد زیاد است بنابراین دلیلی برای گرانی این محصولات وجود ندارد.»

«مصطفی ممقانی» با بیان اینكه بسیاری از این فروشندگان در اواسط سال 91 سودهای كلانی از ناحیه تفاوت قیمت كارخانه و بازار خودروها كسب كرده‌اند، معتقد است: «در آن زمان تقاضای خودرو در بازار صعودی و رو به بالا بود و دلالان و واسطه‌ها نیز به‌طور روزانه قمیت این محصولات را افزایش می‌دادند.

 

با این حال در شرایط فعلی كه تعداد خودروهای موجود در سطح فروش خودرو در كشور بیشتر از تعداد مشتریان و مراجعه‌كنندگان به بازار است به‌طور طبیعی قیمت‌ها نباید افزایش یابد.

 

سازمان‌های نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان باید با فروشندگانی كه بی‌دلیل قیمت‌ها را در بازار افزایش داده‌اند برخورد كند. پیش از این سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان به‌طور دوره‌ای آمار بازرسی‌های این سازمان از سطح دفاتر و نمایندگی‌های فروش خودرو در سطح كشور و میزان كشف تخلفات و جرایم را منتشر می‌كرد اما در یك سال اخیر ارائه آمارهای این چنینی نیز كمرنگ شده است.»

افزایش قیمت‌ها تا یك میلیون و 300 هزار تومان
قیمت هر دستگاه مگان مدل 92 با 500 هزار تومان افزایش به 89 میلیون تومان رسیده و مدل 93 این خودرو كه با استاندارد یورو 4 عرضه می‌شود نیز با قیمت 93 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. قیمت تندر 90 نیز در روزهای اخیر با افزایش روبه‌رو بوده است به‌طوری كه قیمت هر دستگاه تندر 90 مدل E2 تولید شركت پارس خودرو از 37 میلیون و 400‌هزار تومان به 38 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

 

در مورد تندر 90 تولید ایران خودرو نیز باید به افزایش 700 هزار تومانی قیمت مدل E2 این خودرو اشاره كنیم كه در حال حاضر 36 میلیون و 700 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.مدل E1 این خودرو نیز در بازار به قیمت 32 میلیون و 500 هزار تومان تا 32 میلیون و 800 هزار تومان معامله می‌شود كه تغییر قیمت خاصی را طی روزهای اخیر نشان نمی‌دهد.

 

قیمت پژو پارس سال با استاندارد یورو 2 نیز در بازار 34 میلیون و 300 هزار تومان و پژو پارس سال با استاندارد یورو 4 هم در بازار 35 میلیون و 300 هزار تومان عرضه می‌شود.در مورد پژو 206 صندوق دار مدل V8 نیز باید به افزایش قیمت یك میلیون تومانی این خودرو اشاره كنیم كه در حال حاضر 38 میلیون تومان معامله می‌شود.

 

پژو 206 تیپ 5 نیز با رشد قیمت یك میلیون و 300 هزار تومانی، این روزها در بازار 38 میلیون تومان معامله می‌شود.قیمت پژو 206 تیپ 2 هم با افزایش 700 هزار تومانی به 37 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

 

در مورد سمند LX نیز می‌توان به قیمت 27 میلیون و 800 هزار تومانی قیمت این خودرو اشاره كنیم كه نسبت به روزهای گذشته افزایش 300 هزار تومانی را نشان می‌دهد.رشد قیمت تیبا نیز در روزهای اخیر 300 هزار تومان بوده و این خودرو به قیمت 22 میلیون و 800 هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

ایران بیست و یكمین خودروساز جهان شد
آسیب‌پذیری شدید صنعت خودرو ایران در برابر تحریم‌ها بیش از پیش ماهیت وابسته این صنعت را نمایان كرده و انتقادهایی را نسبت به نهادینه شدن وابستگی این صنعت به تكنولوژی و نیروی كار خارجی با وجود بیش از نیم قرن سابقه به‌دنبال داشته است.

 

بر اساس این گزارش از 626 هزار و 110 دستگاه خودرو تولیدی ایران در سال 2013 بالغ بر 538 هزار و 170 دستگاه از نوع خودروهای سواری و 87 هزار و 940 دستگاه خودرو تجاری بوده است. ایران در میان تولیدكنندگان خودروهای سواری و تجاری رتبه 20 جهان را در این سال به خود اختصاص داده است.

اخبار اقتصادی - تهران امروز

 


ویدیو مرتبط :
سال آینده، قیمت حامل های ارژی بدون افزایش قیمت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات معاون وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو تا آخر سال



اخبار,اخبار اقتصادی,افزایش قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - معاون وزیر صنعت:
قیمت خودرو تا پایان سال افزایش نمی‌یابد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هرگونه افزایش قیمت خودرو را دست کم تا پایان سال جاری منتفی دانست.

به گزارش ایسنا ، محسن صالحی‌نیا امروز در نشست خبری با بیان این‌که هیچ یک از خودروسازان محصولات خود را خارج از فرمول شورای رقابت قیمت‌گذاری نمی‌کنند، گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده دست کم تا پایان سال جاری هیچ افزایش قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت.

او با اشاره به تولید 520 هزار دستگاه خودرو در 9 ماهه‌ی امسال گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل 24.5 درصد کاهش نشان می‌دهد. ضمن این‌که تولید 800 هزار دستگاه خودرو در کل سال جاری قطعی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه‌ی تولید امسال صنعت خودروسازی رسیدن به رقم 900 هزار دستگاه است که تلاش داریم به نزدیک این عدد برسیم. هم چنین در سه ماهه‌ی پایانی سال تولید ماهانه حداقل 90 هزار دستگاه خودرو قطعی است.

وی با تایید تفاوت زیاد قیمت برخی خودروها در کارخانه و بازار آزاد گفت: تلاش داریم با افزایش تیراژ تولید این تفاوت قیمت را کاهش دهیم.

صالحی‌نیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، درباره‌ی اخبار منتشر شده مبنی بر لغو برخی تحریم‌های خودرو در آستانه سال جدید میلادی نیز گفت: بحث تحریم‌ها چه در حوزه صنعت و چه در حوزه غیرصنعت در مذاکرات ژنو بین ایران و کشور‌های 5+1 مطرح شد به ویژه ما موضوع واردات برخی از مواد اولیه‌ی مورد نیاز صنایع داخلی را که الزاما نیاز به واردات آنها داریم مطرح کردیم.

 

ما پیشنهادات خود را از طرف ایران به تصمیم‌سازان ارائه کردیم و مباحث مربوط به لغو تحریم‌های صنعتی و غیرصنعتی در کارگروه فنی در حال بحث و بررسی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال از ارائه‌ی جزییات بیشتر درباره‌ی احتمال لغو تحریم‌های صنعت خودرو در اوایل سال 2014 میلادی خودداری کرد.

این مقام مسوول درباره‌ی برخی اخبار منتشر شده مبنی بر عدم تمایل شرکت رنو برای بازگشت ایران نیز گفت: در کنفرانس اخیر خودرو در تهران نفر دوم شرکت رنو نیز حضور داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این کنفرانس از عمق‌بخشی محصولات ساخت رنو در ایران تاکید کرد و مقام ارشد رنو نیز از این اظهارات یادداشت برداری کرد. تلاش می‌کنیم روابط ایران و رنو ظرف ماه‌های آینده بیشتر شود اگر چه این موضوع بنگاهی بوده و بیشتر به عملکرد شرکت خودروساز داخلی با شریک فرانسوی‌اش مربوط می‌شود.

وی درباره‌ی ادعای خسارت ایران از پژو به دلیل عملکرد این شرکت نیز گفت: شرکت ایران خودرو از نظر حقوقی پیگیری را در مورد شرکت پژو در دست انجام دارد. این موضوع بنگاهی نیز بوده و وزارت صنعت به صورت مستقیم ورود پیدا نمی‌کند. شرکت ایران خودرو در حال حاضر این موضوع و مباحث مربوط به احتمال دریافت خسارت از پژو را دنبال می‌کند. 

                                  ..............................................
بازگشت خودروسازان خارجی تا 3 ماه آینده

 یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: فعالیت خودروسازان خارجی در ایران تا سه ماه آینده آغاز خواهد شد.

شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با به نتیجه رسیدن مذاکرات جاری در زمینه نحوه اجرای توافقنامه ژنو تا سه ماه آینده شاهد آغاز فعالیت خودروسازان خارجی در ایران خواهیم بود.

وی با بیان این‌که با لغو رسمی تحریم صنعت خودرو از سوی آمریکا قراردادهایی بین خودروسازان داخلی و خارجی منعقد خواهد شد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون خودروسازان خارجی در حال مذاکره با خودروسازان داخلی بوده و توافقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات تا سه ماه آینده شاهد آغاز فعالیت خودروسازانی از کشورهای فرانسه، کره و احتمالا ایتالیا در ایران باشیم.

وی افزود: البته نتایج حضور خودروسازان خارجی در ایران به زودی مشخص نشده و از سال آینده شاهد نتایج مثبت حاصل از این اتفاق خواهیم بود.

آزادی با بیان این‌که با لغو تحریم صنعت خودرو قراردادهای بلند مدتی بین خودروسازان داخلی و خارجی منعقد خواهد شد، تصریح کرد: مطمئنا پژو و رنو در ایران حضور خواهند یافت ضمن این‌که حضور خودروسازانی از فرانسه، کره و ایتالیا نیز تقریبا قطعی است.

اخباراقتصادی - ایسنا