اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش قیمت‌ها در راه است



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار فلزات

 

اخبار اقتصادی -  به رغم ریزش قیمت‌ها در بازار فلزات طی هفته گذشته
افزایش قیمت‌ها در راه است

با نزدیک ‌شدن به فصل تابستان، تولیدكنندگان داخلی در حالی ساز افزایش قیمت فلزاتی همچون مس و آلومینیوم را كوک كرده‌اند كه ثبات نرخ ارز، تسهیل مبادلات تجاری و افزایش تیراژ تولید در كنار افزایش عرضه این محصولات به دلیل واردات مواد اولیه مورد نیاز، به طور منطقی باید زمینه كاهش هزینه تمام‌شده این فلزات را فراهم آورده و انتظار مشتریان برای شكست قیمت‌ها را تشدید كند. این در حالی است كه با وجود روند نزولی قیمت‌ها، معامله‌گران از فروش محصولات خود خودداری کرده و امید به افزایش مجدد نرخ این محصولات را دارند.

از سوی دیگر طی هفته گذشته میزان تقاضای این محصولات در بازار آزاد نیز به دلیل ریزش ناگهانی قیمت‌های جهانی به شدت رو‌به کاهش گذاشته بود؛ چرا كه انتظار برای ریزش بیشتر قیمت‌ها از سمت مشتری موجب تشدید این رکود در معاملات شده است.


به این ترتیب به گفته فعالان بازار، ثبات قیمت‌ها در هفته‌ اخیر باز هم منجر به اعتماد تجار شده و از آنجا که تولیدکنندگان و معامله‌گران طی این مدت به دلیل نوسانات قیمت ناشی از نرخ ارز، خریدهایشان را انجام نداده‌اند به همین دلیل فرصت را مناسب دیده و احتمالا در هفته اول تابستان و قبل از ماه رمضان خریدهایشان را انجام خواهند داد در نتیجه بازار با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد.

مس قیمت مشخصی نداشت
هفته گذشته روند معاملات مس طی هفته گذشته به دلیل نوسانات قیمتی با ركود مواجه شد و قیمت مشخصی از این فلز در بازار آزاد داخلی وجود نداشت، اما به گفته برخی فعالان بازار شنیده شده كه این فلز با قیمتی بین 22 هزار و 500 تومان تا 23 هزار و 800 تومان در هر كیلو به فروش رسیده است.

 

این در حالی است كه آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌كنند، با توجه به آمارهای انتشار یافته از موجودی انبار بورس لندن، روند مثبت قیمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد. از طرفی نیز کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند طی هفته جاری، مس تقاضای بیشتری را نسبت به چند ماه اخیر تجربه خواهد کرد؛ چراكه با توجه به نزدیكی به ماه رمضان معامله‌گران سعی می‌کنند خریدهایشان را قبل از شروع این ماه انجام دهند.

نیكل تغییر مسیر داد
نوسان نرخ نیكل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی این محصول با ركود مواجه شود البته قیمت نیكل در بازارهای جهانی افزایش یافته است كه به گفته كارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیكل را فراهم كرده است. هم‌اكنون نیكل در بازارهای داخلی با نرخ 69هزار تومان در هر كیلو محاسبه می‌شود كه فاصله قیمتی قابل توجهی را بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعكس می‌كند.

  گرایش روی به سمت صعود
 قیمت روی نزدیک به 3 ماه است که به صورت عمومی در مسیر افزایش نسبی قرار گرفته است. موجودی انبارهای روی نزدیک به یک سال و نیم در مسیر نزولی قرار داشته و هم‌اکنون در کمترین سطح در 3 سال گذشته ایستاده است. با توجه به افزایش عمر معادن روی در اقصی نقاط جهان، کاهش عیار و مشکلات دستیابی به مواد معدنی در کنار افزایش هزینه فرآوری، شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت تمام شده هستیم. این در حالی است که در کنار بهبود بازار فولاد و استفاده بیشتر از ورق‌های گالوانیزه، این شرایط به برتری محسوس تقاضا به نسبت عرضه ختم شده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت شمش و سنگ آهن منجر به افزایش چشمگیر قیمت فرآورده‌های آهنی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت سنگ آهن در چین



 

 

افزایش قیمت سنگ آهن در چین

 

 

قیمت سنگ آهن در چین در پی بالا رفتن نرخ سنگ آهن وارداتی روندی صعودی را طی می‌کند. سنگ آهن خلوص ۶۶ درصد در ایالت هانکسین با قیمت ۱۴۰ دلار هر تن خشک همراه با مالیات ارزش افزوده عرضه می‌شود که نسبت به ۲ هفته قبل تغییری را نشان نمی‌دهد. این در حالی است که همین کالا در شهر هبی تانگشان با رشد ۲ تا ۵ دلاری در هر تن نسبت به هفته قبل با قیمت ۱۱۷ تا ۱۲۲ دلار هر تن خیس فروخته می‌شود.

 


به گزارش ایلنا به نقل از مرکز خدمات فولاد ایران، از اواسط دسامبر تاکنون قیمت سنگ آهن وارداتی چینی‌ها از هند با انعکاس رشدی شدید از قیمت ۱۰۳ تا ۱۰۵ دلار هر تن به قیمت ۱۱۷ تا ۱۱۸ دلار هر تن رسیده است و احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها نیز وجود دارد. افزایش سطح تولید چینی‌ها، توقف تولید سنگ آهن برخی از تولیدکننده‌های هندی و همچنین بالا رفتن تعرفه گمرکی صادرات این محصول در هند دلایل رشد قیمت سنگ آهن وارداتی چینی‌ها است.

 


به دلیل بی‌میلی تولیدکنندگان و تجار چینی برای خرید سنگ آهن نرخ این محصول در داخل چین از نرخ سنگ آهن‌های وارداتی پایین‌تر است. بازار سنگ آهن در چین از ماه اکتبر تاکنون در حال افول بوده و سطح معاملات در این کشور بسیار محدود بوده است. در پی روند صعودی قیمت سنگ آهن وارداتی احتمالا قیمت سنگ آهن در چین در ماه ژانویه شاهد رشد قیمت خواهد بود.

 


یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سنگ آهن چین مشکلات حمل و نقل این محصول به دلیل شرایط بد آب و هوایی در شمال این کشور است.