اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش سقف وام مسکن بعد از اصلاح نرخ سود بانکی/پوشش ۲۰ درصد تسهیلات از قیمت مسکن



اصلاح نرخ سود بانکی,تسهیلات خریدمسکن,افزایش سقف تسهیلات مسکن

افزایش سقف وام مسکن بعد از اصلاح نرخ سود بانکی/پوشش ۲۰ درصد تسهیلات از قیمت مسکن

تصمیم‌گیری بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن به بعد از اصلاح نرخ سود بانکی موکول شد، در حال حاضر تسهیلات مسکن ۲۰ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد.

به گزارش فارس، پس از برگزاری چندین جلسه برای افزایش سقف وام مسکن، مسئولان ارشد بانک مرکزی تصمیم‌ گرفتند، تا بررسی این موضوع را متوقف کنند.

این گزارش می‌افزاید: توقف برگزاری جلسه برای تعیین افزایش سقف وام مسکن از سوی بانک مرکزی از دو هفته پیش به دلیل در دستور کار بودن اصلاح نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار است.

به نظر می‌رسد طرح اصلاح نرخ سود بانکی در راستای رویکرد جدید بانک مرکزی و بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

مسئولان بانک مسکن بارها بررسی‌ کارشناسی خود را در خصوص پوشش دادن میزان کنونی وام مسکن و کفاف دادن این وام برای خرید یک واحد مسکونی را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، اما ظاهرا بانک مرکزی تا زمانی که نرخ سود بانکی تعیین نشود، هیچ اقدامی برای افزایش سقف وام مسکن انجام نخواهد داد.

کارشناسان مسکن معتقدند، عدم افزایش سقف وام مسکن در 8 سال گذشته باعث شده، تا وام مسکن دیگر کفاف حتی 20 درصد قیمت یک واحد مسکونی در تهران را ندهد.

اگرچه برخی نیز اعلام می‌کنند، هر گونه افزایش سقف وام مسکن موجب رشد قیمت مسکن می شود و این در حالی است که در 8 سال گذشته قیمت مسکن علیرغم رشد سقف وام مسکن 5 برابر افزایش یافته است.

به تازگی بانک مسکن پیشنهاد کرده تا وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و وام ساخت مسکن از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یابد.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که تعیین نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

ظاهرا قرار است در جلسه هفته آینده شورای پول و اعتبار، موضوع «اصلاح نرخ سود بانکی» و کاستن فاصله و شکاف بین نرخ سود و تورم، در دستور کار قرار بگیرد./فارس


ویدیو مرتبط :
تاثیر نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه و مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سقف نرخ سود تسهیلات بانکی 22 درصد تصویب شد



اخبار ,اخبار اقتصادی ,نرخ سود تسهیلات بانکی

 

اخبار اقتصادی -  سقف نرخ سود تسهیلات بانکی 22 درصد تصویب شد

شورای پول و اعتبار ضمن تایید نرخ‌های تفاهمی بانک‌ها در اردیبهشت‌ماه سال جاری پیرامون نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی، نرخ سود تسهیلات عقود غیر مشارکتی را به میزان حداکثر 22 درصد تعیین کرد.

به گزارش ایسنا، پس از آن که با تفاهم بین مدیران بانک‌ها و تایید بانک مرکزی رقابت تنگاتنگی دریافت سود سپرده به پایان رسید و نرخ‌های جدید و تفاهمی در نیمه اردیبهشت ماه سال جاری به اجرا درآمد، بحث سامان‌دهی سود تسهیلات بانکی که در برخی موارد به 30 درصد رسیده بود مطرح شد.
 
این در حالی است که در روزهای اخیر رییس کل بانک مرکزی و هم‌چنین قائم مقام و معاون نظارتی بانک مرکزی از همان بررسی‌های مقدماتی درباره ساماندهی سود تسهیلات خبر داده و اعلام کرده بودند که در اولین جلسه شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
بر این اساس در جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی (مبادله‌ای) و تسهیلات اعطایی از سوی شرکت‌های لیزینگ به میزان حداکثر 22 درصد تصویب شد.
 
بنا بر تصمیم جدید شورای پول و اعتبار، بانک‌ها و موسسات اعتباری، موظفند ضمن رعایت نرخ‌های تفاهمی، سود علی‌الحساب سپرده‌ها، نرخ سود قطعی سپرده‌های خود را در قالب عقود اسلامی و بر اساس سودآوری، در پایان دوره بعد از حسابرسی عملیات مالی و تایید بانک مرکزی قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه تعیین و تصویب کنند.
 
بر اساس بند دیگری از مصوبه شورای پول و اعتبار، شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده عام و خاص (میزان انتشار، نرخ سود علی‌الحساب، سررسید و...) در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.
اخبار اقتصادی - ایسنا