اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش سقف برداشت از خودپردازها


تعدادی از بانکهای خصوصی و دولتی کشور طی اقدامی سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز افزایش داده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: تعدادی از بانکهای خصوصی و دولتی کشور به تازگی سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز خود را افزایش داده‌اند، این در حالی است که بانک مرکزی مصوبه‌ای در این خصوص نداشته است.

بررسی‌های میدانی از سطح شهر حکایت از آن دارد که این بانکها سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز که پیش از این 200 هزار تومان بود به حداکثر 500 هزار تومان افزایش داده‌اند البته این امکان در دستگاه‌های خودپرداز تعدادی از بانکها قابل مشاهده است و در تعدادی دیگر نیز ترفند جداگانه‌ای بکار گرفته شده است.

برای این مورد می‌توان بانکهایی را مثال زد که به صورت اسمی در دستگاه‌های خودپرداز حداکثر 200 هزارتومان را به صورت نقد پرداخت می‌کنند ولی به صورت عملی مشتری اگر بخواهد سقف بیشتری از 200 هزارتومان را برداشت کند می‌تواند در 2 مرحله این خواسته خود را برآورده کند.

بنابراین هم‌اکنون تعدادی از بانکها سقف حداکثر 500 هزارتومان و تعداد دیگر حداکثر 400 هزارتومان را برای برداشت نقدی از دستگاه خودپرداز به کار گرفته‌اند؛ ناگفته نماند که به تازگی در دستگاه‌های خودپرداز این بانکها هنگام برداشت وجه گزینه 400 یا 500 هزارتومانی نیز اضافه شده است.

این اتفاق البته برای مشتریان همین بانکها عملی است به گونه‌ای که دارنده کارت مبدأ می‌تواند از بانکی که (مبدأ) سقف برداشت نقدی را افزایش داده بیش از رقم تعیین شده توسط بانک مرکزی برداشت کند.

بانک مرکزی سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز را 200 هزارتومان تعیین کرده بود.


ویدیو مرتبط :
افزایش سقف برداشت از عابر بانک ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال افزایش سقف برداشت از خودپردازها/روزانه 400 هزار تومان



اخبار,اخباراقتصادی,برداشت روزانه از خودپردازها

گرچه سال گذشته بعد از بحث و هیاهوی بسیار برای تغییر میزان برداشت روزانه از خودپردازها موضوع منتفی شد اما این پرونده دوباره با پیشنهاد 400 هزار تومانی در بانک مرکزی باز شده است.

به گزارش ایسنا، در اواخر سال1392 بود که برخی از بانک‌ها بر اساس بخشنامه ها و آیین نامه‌های داخلی خود سقف برداشت روزانه از دستگاه‌های خودپرداز خود را که بنابر مقررات بانک مرکزی برای همه بانک‌ها 200 هزار تومان است را تا 500 هزار تومان افزایش دادند.

بعد از اینکه موضوع در اواسط سال گذشته رسانه‌ای شد، مقامات بانک مرکزی اعلام کردند با وجود اینکه طرح افزایش برداشت روزانه از خودپردازها در حال بررسی است اما هنوز مجوزی در این رابطه صادر نکرده و بانک‌ها خارج از ضوابط عمل کرده‌اند؛ حال جدا از اینکه به طور یقین بانک مرکزی هم از این موضوع مطلع بود اما تا آن زمان برخوردی نداشت و در ادامه با تذکر نسبت به کاهش سقف برداشت تا 200 هزار تومان به تدریج بانک‌ها نیز در این رابطه اقدام کردند.

به هر حال مدتی نگذشت که محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرد " با وجود اینکه بررسی‌هایی برای افزایش سقف برداشت از خودپردازها انجام شده اما به این نتیجه رسیدیم که با توجه به این‌که نباید پول نقد به دلیل مسائل امنیتی و سایر موارد دیگر به میزان زیادی در دست مردم در حال گردش باشد، بهتر است که این سقف از حد فعلی بیشتر نشود."

با وجود اینکه سیاست بانک مرکزی کاهش تمایل مردم به استفاده از پول نقد برای افزایش امنیت، کاهش گردش پول نقد و استفاده بیشتر از کارت‌های بانکی و برداشت‌های غیرنقدی است، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط تورمی در سال‌های گذشته و کاهش ارزش پول در مقابل تغییرات قیمتی کالا و خدمات، رقم 200 هزار تومان برداشتی روزانه نمی‌تواند با شرایط موجود منطبق باشد.

این در حالی است که اعلام اخیر دبیرکل بانک مرکزی نشان می دهد افزایش میزان برداشت روزانه از خودپردازها دوباره در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

احمدی رقم مدنظر بانک مرکزی را 400 هزار تومان عنوان کرده و گفته که این موضوع در حال بررسی است. گرچه وی زمان مشخصی برای اجرای این طرح اعلام نکرده ولی به نظر می رسد موضوع جدی‌تر از سال گذشته در دستور کار قرار دارد و احتمالا تا پایان سال، برداشت روزانه از خودپردازها از 200 به 400 هزار تومان افزایش یابد.

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا