اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش دکل‌های ایرانی در مرز عراق


همزمان با اخراج شرکت CNPCI چین از طرح توسعه آزادگان جنوبی، شرکت ملی حفاری ایران برای استقرار 10 دکل جدید حفاری در این میدان مشترک نفتی با عراق اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری مهر: پس اخراج شرکت CNPCI چین از طرح توسعه آزادگان جنوبی به دلیل 6 سال تاخیر و وقت کشی، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران خواستار مشارکت شرکت های سازنده و پیمانکار ایرانی در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق شد.

حمیدرضا گلپایگانی مدیرعامل شركت ملی حفاری ایران در راستای دعوت وزیر نفت از پیمانكاران ایرانی برای حضور در میدان های مشترك، از آمادگی این شركت برای استقرار 10 دستگاه حفاری در میدان آزادگان جنوبی خبر داد .

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شركت ملی حفاری ایران آمادگی این را دارد كه 10 دستگاه حفاری خود را به منظور شتاب بخشی به انجام عملیات حفاری در میدان آزادگان جنوبی مستقر كند، تصریح کرد: هم اكنون دو دستگاه حفاری 89 و 32 فتح نیز در میدان آزادگان جنوبی و دو دستگاه 65 و 37 فتح در حال انجام عملیات حفاری است كه در بخش جنوبی هم اكنون 4 حلقه چاه حفاری و تكمیل شده است.

به گفته وی شركت ملی حفاری ایران از سال 86 تاكنون در میدان آزادگان شمالی و جنوبی، 19 حلقه چاه توسعه‌ای حفاری كرده است كه با احتساب 6 حلقه چاهی كه در فاصله سال های 1379 تا 1382 برای اكتشاف و توصیف در موقعیت این میدان حفاری كرده بود، شمار چاه های حفاری شده تاكنون به 25 حلقه می رسد.

به گزارش مهر، اواسط اردیبهشت ماه شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ حکم خلع ید شرکت ملی نفت چین (CNPCI) رسما این پیمانکار آسیایی را پس از 6 سال وقت کشی از طرح توسعه مدیان مشترک آزادگان جنوبی کنار گذاشت.

در شرایط فعلی عراق با برداشت روزانه 210 هزار بشکه نفت از میدان آزادگان جنوبی بیش از چهار برابر ایران از این میدان مشترک طلای سیاه برداشت می کند و با پیشی گرفتن از ایران حالا شتاب در طرح توسعه میادین سندباد (مشترک با یادآوران ایران)، بدری (مشترک با میدان آذر ایران) و سایر میادین مشترک نفتی را در دستور کار قرار داده است.

با گذشت 6 سال از امضای قرارداد 2.5 میلیارد دلاری طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، شرکت ملی نفت ایران زمستان سال گذشته رسما به عملکرد چینی‌ها در توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انتقاد کرد.

طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی و شمالی از سوی شرکت CNPCI چین در دست اجرا است. هم اکنون روزانه 50 هزار بشکه نفت در قالب تولید زودهنگام  از میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است.

توسعه این میدان در دو فاز انجام خواهد شد که در فاز نخست توسعه، تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت و 197 میلیون فوت مکعب گاز و در فاز دوم توسعه، افزایش تولید نفت تا سقف 600 هزار بشکه در روز در برنامه است.


ویدیو مرتبط :
‬‎انفجار دکل 29 نفتشهر کرمانشاه هم مرز عراق در مجاورت م

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرط عراق برای افزایش بازرسی از هواپیماهای ایرانی عازم سوریه



اخبار,اخبار سیاست خارجی,بازرسی هواپیماهای ایرانی عازم سوریه

 
اخبار سیاست خارجی - شرط عراق برای افزایش بازرسی از هواپیماهای ایرانی عازم سوریه

بازتاب آزمایش نسل جدیدی از موشک های بالیستیک و همچنین نسل جدیدی از سانتریفیوژها در ایران، برنامه نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به آمریکا با موضوع ایران، دیدار رئیس جمهور فرانسه با همتای آمریکایی خود با محوریت موضوع هسته ای ایران و تصمیم عراق برای افزایش بازرسی هواپیماهای ایرانی عازم سوریه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش تابناک ، خبر آزمایش موفقیت آمیز دو موشک جدید در ایران، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. سایت خبری «آروتز شوا» ضمن پرداختن به این خبر می نویسد ایران دو موشک جدید را به صورت موفقیت آمیز مورد آزمایش قرار داده و حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور نیز این موفقیت را به نیروهای نظامی کشورش تبریک گفته است.

 

این سایت به نقل از حسین دهقان، وزیر دفاع ایران می نویسد موشک های آزمایش شده، نسل جدیدی از موشک های بالیستیک است که دارای قابلیت رادارگریزی نیز می باشند. به گفته وی، این موشک ها برای از میان بردن سامانه های تسلیحاتی دشمن طراحی شده اند.

اما به جز این خبر، یک دستاورد دیگر ایران، یعنی ساخت نسل جدیدی از سانتریفیوژها در ایران، موضوع دیگری است که در سطح بین المللی بازتاب داشته است.

 

روزنامه «گالف تودی» ضمن انتشار این خبر به نقل از علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد ایران نسل جدیدی از سانتریفیوژها را ساخته که 15 برابر قدرتمندتر از سانتریفیوژهای فعلی مورد استفاده در ایران هستند. صالحی در این زمینه گفته: «ما از نسل جدیدی از سانتریفیوژها رونمایی کرده که غربی ها را تعجب زده کرد... این دستگاه های جدید، 15 برابر از نسل قبلی خود قدرتمندتر هستند».

در میان دیگر مطالب، برخی مطبوعات و سایت ها، از جمله سایت خبری «آذری پرس» از برنامه نخست وزیر رژیم اسرائیل برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا و بحث درباره موضوع هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، بنیامین نتانیاهو اعلام کرده ماه آینده در واشنگتن با باراک اوباما دیدار خواهد کرد تا درباره موضوع جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای با وی به گفت و گو بپردازد.

 

قرار است وی در این سفر در کنفرانس لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) نیز شرکت کرده و برای اعضای آن به سخنرانی بپردازد. آذری پرس می نویسد دیدار نتانیاهو با اوباما، در راستای مخالفت های دائمی نتانیاهو با توافق هسته ای ایران قابل ارزیابی است.

البته نتانیاهو تنها شخصیتی نیست که درباره موضوع ایران با اوباما دیدار می کند، زیرا خبرگزاری کویت، از سفر رئیس جمهور فرانسه به آمریکا و دیدار وی با همتای آمریکایی خود خبر داده است.

 

به نوشته این خبرگزاری، یک مقام ارشد دولت فرانسه هدف سفر اولاند به آمریکا را در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران برای دستیابی به توافق نهایی، در راستای تأکید فرانسه بر شراکت خود با آمریکا در موضوعات امنیتی عنوان کرده است. این مقام فرانسوی تأکید کرده که فرانسه و آمریکا در چارچوب گروه 1+5 و در راستای حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران، از موضع مشترکی برخوردار بوده اند.

در نهایت، در مطلبی مربوط به منطقه، خبرگزاری فرانسه از تشدید بازرسی های عراق از هواپیماهای ایرانی عازم سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سفیر عراق در آمریکا اظهار داشته به محض اینکه کشورش سامانه کنترل ترافیک هوایی که از آمریکا خریداری کرده را تحویل بگیرد، بر بازرسی های تصادفی خود از هواپیماهای باری ایرانی که عازم سوریه هستند، خواهد افزود.

 

لقمان الفِیلی اظهار داشته کشورش برای بازرسی پروازهای عبوری از حریم هوایی خود، نیازمند قابلیت های دفاعی پیشرفته است. خبرگزاری فرانسه اشاره می کند که قرار است طی یک قرارداد 700 میلیون دلاری، عراق از آمریکا سامانه راداری کنترل ترافیک هوایی دریافت کند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک