اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش حقوق 92 به جای سیب زمینی 88 ؟!



افزایش حقوق 92 به جای سیب زمینی 88 ؟!

نگاهی به جدول افزایش حقوق کارمندان دولت در چند سال اخیر نشان از آن دارد که تنها در سال 85 و 88 افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم بوده است. حال دولت در سال 92 یعنی سال انتخابات ریاست جمهوری قصد بذل و بخششی دارد که شائبه انتخاباتی بودن و تبلیغاتی بودن آن را قوی کرده است.

نگاهی به جدول افزایش حقوق کارمندان دولت در چند سال اخیر نشان از آن دارد که تنها در سال 85 و 88 افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم بوده است. حال دولت در سال 92 یعنی سال انتخابات ریاست جمهوری قصد بذل و بخششی دارد که شائبه انتخاباتی بودن و تبلیغاتی بودن آن را قوی کرده است.

به گزارش تابناک، افزایش حقوق کارمندان دولت و کارگران چندین سال است که موضوع بحث و جدلهای بسیاری بین دولت، مجلس، نمایندگان کارگران و کارفرمایان است. سال گذشته شاهد نمود بارزی از دعوای دولت و مجلس بر سر افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان بودیم که در نتیجه عملا به 10 تا 12 درصد تنزل یافت.

امسال نیز بحث افزایش حقوق به بحثی جدی میان مجلس و دولت تبدیل شده است. بحثی که محور آن را گویا اهداف انتخاباتی دولت برای انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری کشور تشکیل میدهد.

 

طبق قانون هیئت وزیران میبایست هر ساله میزان ضریب ریالی افزایش حقوق کارمندان دولت را حداکثر تا سقف 50 درصد و با توجه به سقف اعتبارات مصوب در بودجه تعیین کند. نکته مهم دیگر در این میان است که دولت باید این افزایش حقوق را متناسب با نرخ تورم کشور برای حفظ قدرت خرید کارمندان و قشر حقوق بگیر جامعه صورت دهد.

امسال در بودجه دولت، پیشنهاد افزایش 20درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان داده شده است، موضوعی که هرچند نسبت به افزایش 10 درصدی حقوق در سال گذشته نشان از افزایش دو برابری دارد، اما هنوز 10 درصد کمتر از میزان نرخ تورم کشور است.

 

پس از آن رئیس جمهور اعلام کرد که برای نزدیک شدن میزان افزایش حقوق کارمندان به نرخ تورم کشور، 5 درصد دیگر به این رقم اضافه خواهد شد و عملا دستور افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان به میان آمد. از همین جا بود که مخالفت مجلس با این اقدام هویدا شد.

نگاهی به جدول افزایش حقوق کارمندان و حقوق بگیران دولت در چند سال اخیر نشان میدهد که تنها در سال 85 و 88 (سال انتخابات ریاست جمهوری دهم) حقوق و دستمزد به اندازه نرخ تورم کشور افزایش داشته است:

 

افزایش حقوق کارمندان

حال سوالی که مطرح میشود آن است که دولت بر چه اساسی اقدام به افزایش 25 درصدی حقوق در سالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود میکند و مبنای مخالفت مجلس با این رقم افزایش چیست؟

 

بودجه سه دوازدهم و عدم امکان افزایش در سه ماه اول

مبنای مخالفت مجلس از دو جنبه است. اول آن که دولت در سه ماهه اول سال به لحاظ قانونی امکان افزایش حقوق و دستمزد را نداشته زیرا در این سه ماه بودجه سه دوازدهم در اختیار دولت است که بر اساس سه ماه از بودجه سال گذشته است.

در این خصوص جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفته است: این که دولت بخواهد خودش چنین چیزی مصوب کند و به اجرا در بیاورد، در صورت این که خارج از چارچوب سه دوازدهم باشد، ایراد و اشکال قانونی دارد.

همچنین موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون تلفیق نیز امروز اشاره کرده است که: مصوبه دولت برای افزایش 25 درصدی حقوق در چارچوب قانون نیست زیرا در لایحه دولت، پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوق آمده و زمانی که بیش از آن را اعلام می‌کنند باید منابع درآمدی آن را نیز مشخص کنند.

 

قادری نیز عنوان کرده بود که اگر دولت می خواهد کاری قانونی انجام دهد، بهتر این است که این افزایش حقوق را در قالب طرحی دوفوریتی به مجلس ارائه کند و از مجلس مجوز بگیرد، در غیراین صورت افزایش حقوق وجهه قانونی ندارد.

اما در عین حال میر تاج الدینی معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی گفته است که افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت طبق قانون برنامه پنجم در اختیار دولت است. و نیازمند تایید مجلس نیست.

سخنان میر تاج الدینی در حالی است که سال گذشته رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ ریزی نظارت راهبردی ریاست جمهوری در توجیه چرایی عدم افزایش حقوق کارمندان به اندازه نرخ تورم کشور گفته بود: پیش بینی ما این است كه حدود پنج هزار میلیارد تومان برای اعمال ضریب 15 درصد برای حقوق و مزایا اعتبار نیاز باشد. برای افزودن این رقم به اعتبارات حقوق و مزایا ، در مجلس تلاش زیادی شد ، اما با وجود مثبت بودن اراده جمعی ، به هر علت مقدور نشد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا با توجه به نرخ تورم ، افزایش 15 درصدی حقوق ، منطقی است؟ گفته بود:‌ برابر قانون برنامه پنجم توسعه ، اعمال ضریب ریالی توسط دولت در چارچوب اعتبارات مصوب است. خیلی تلاش كردیم كه این اعتبارات افزایش پیدا كند ، اما نشد.

 

حال چگونه است که میر تاج الدینی سخن از اختیارات تام رئیس جمهور و هیئت وزیران برای افزایش حقوق کارمندان بدون نیاز به مصوبه مجلس میکند؟

سوال دیگر آنکه سال گذشته که حتی 15 درصد پیشنهادی دولت نیز اعمال نشد، چگونه است که امسال در سال انتخابات رئیس جمهور پیشنهاد بودجه را 5 درصد افزایش میدهد، و خواهان اعمال افزایش حقوق ها از ماه اول سال است؟ در حالی که همواره افزایش حقوق ها معمولا در ماههای سوم یا چهارم سال اعمال شده است؟!

 

از سویی دولت در سه ماهه اول سال باید بودجه سه دوازدهمی را برای هزینه های جاری خود مورد استفاده قرار دهد که هنوز تنها کلیات آن تصویب شده است. در نتیجه باید پرسید، دولت از کدام منبع قرار است افزایش 25 درصدی حقوق را از ابتدای سال تامین کند؟

این مسائل به گونه ای رقم میخورد که شائبه انتخاباتی بودن و داشتن جنبه تبلیغاتی افزایش حقوق کارمندان را برای دولت افزایش میدهد. این در حالی است که دولت تقریبا از نیمه سال جاری اختیارات خود را به دولت بعدی واگذار خواهد کرد و این بذل و بخششهای تبلیغاتی هزینه های گزاف و کسری بودجه اساسی را بر گردن دولت بعد قرار خواهد داد./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
افزایش بهره وری سیب زمینی در خاک با PH بالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش قیمت تخم‌مرغ، نارنگی، سیب‌زمینی و پیاز



 

 

 

تخم مرغ

 

 

فارس: پس از 2 ماه از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها قیمت كالاهای اساسی ثبات نسبی داشته است و افزایش و كاهش‌ها نامحسوس بوده است.

بر اساس اعلام متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراكی در تهران در هفته منتهی به 29 بهمن ماه یعنی دقیقا 2 ماه پس از قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در گروه لبنیات بهای پنیر غیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل كاهش قیمت داشته و بقیه اقلام این گروه بدون تغییر بوده است.

در این گروه بهای تخم‌مرغ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و از شانه‌ای 3080 تومان به 4300 تومان رسیده است.

در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی ثابت و برنج داخلی درجه یك و درجه دو نیز كاهش داشته است.

در گروه حبوبات قیمت لوبیا چیتی ثابت، قیمت لپه كاهش اندكی داشته و بقیه اقلام این گروه افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت تازه گاو، گوساله و گوشت مرغ افزایش ولی قیمت گوشت گوسفند كاهش اندكی داشته است.

همچنین قیمت روغن‌نباتی مایع در این هفته ثابت بوده است، اما قیمت قند و روغن نباتی افزایش اندكی داشته است.

قیمت تخم‌مرغ نسبت به هفته قبل 11.8 درصد و نسبت به ماه قبل 16.3 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 34.9درصد افزایش قیمت داشته است.

در حالی بانك مركزی قیمت تخم‌مرغ را هر شانه 3900 تومان تا 4300 اعلام می‌كند كه قیمت این كالای اساسی در سطح شهر شانه‌ای 4500 تومان و بیشتر عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش در گروه حبوبات قیمت هر كیلوگرم نخود 2300 تومان، قیمت لپه 2300 تومان، قیمت عدس 2350 تومان، قیمت لوبیا چیتی 2600 تومان، قیمت لوبیای چشم‌بلبلی 2450 تومان، قیمت لوبیا سفید 2250 تومان و قیمت لوبیا قرمز 2800 تومان است و گروه حبوبات نسبت به هفته قبل 0.3 درصد نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 25.8 درصد افزایش قیمت داشته است.

در گروه میوه های تازه سیب زرد لبنانی به قیمت 1900 تومان در سطح شهر و به قیمت 900 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 3.7 درصد و نسبت به ماه قبل 13 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت پرتقال درجه یك در سطح شهر 1700 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 850 تا 1100تومان است كه نسبت به هفته قبل 3 درصد كاهش و نسبت به ماه قبل 10 درصد افزایش داشته است.

قیمت نارنگی در سطح شهر 1650 تومان و در میادین میوه و تره‌بار 600 تا 900 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل 19 درصد و نسبت به ماه قبل 35 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انار در سطح شهر هر كیلوگرم 3000 تومان كه نسبت به هفته قبل 10 درصد و نسبت به ماه قبل 25 درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت انگور 1950 تومان در سطح شهر و 900 تومان در میادین میوه و تره بار بوده كه نسبت به هفته قبل 5 درصد و نسبت به ماه قبل 17 درصد رشد قیمت داشته است.

بنابراین گزارش در گروه‌ سبزی‌های تازه با رشد قیمت 5.4 درصدی نسبت به هفته قبل و رشد 64 درصدی نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه هستیم.

در هفته مورد مطالعه قیمت هر كیلوگرم خیار با 10درصد افزایش به 1300 تومان، قیمت گوجه فرنگی با 5 درصد افزایش به 850 تومان ، قیمت بادنجان با 5.6 درصد افزایش به 1050 تومان، قیمت كدو سبز با 13.6 درصد افزایش به 920 تومان ، قیمت سیب‌زمینی با 5 درصد افزایش به 850 تومان، قیمت پیاز با 1 درصد افزایش به 1150 تومان، قیمت لوبیا سبز با 3 درصد افزایش به 3100 تومان رسیده است.

گروه سبزی‌های تازه نسبت به هفته مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بنابراین گزارش قیمت گوشت گوسفند با استخوان هر كیلوگرم 16850 تومان عرضه شده است كه نسبت به هفته قبل 1.5 درصد كاهش داشته و گوشت گوساله بی‌استخوان با 1 درصد افزایش قیمت به 11950 تومان رسیده است.

همچنین گوشت مرغ با 1درصد افزایش هر كیلوگرم 3300 تومان در سطح شهر و 3050 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

قیمت قند و شكر در هفته مورد مطالعه افزایش و كاهش اندكی داشته است به طوری كه قیمت قند در سطح شهر هر كیلوگرم 1400 تومان و قیمت شكر هر كیلوگرم 1150 تومان عرضه می‌شود.

قیمت بسته 500 گرمی چای خارجی در سطح شهر 5300 تومان عرضه می‌شود كه نسبت به هفته قبل كاهش اندكی داشته است و قیمت روغن نباتی جامد هر حلب 5 كیلوگرمی در سطح شهر 10هزار و 400 تومان عرضه می‌شود كه تغییر چندانی با قیمت میادین میوه و تره‌بار ندارد و قیمت روغن‌نباتی مایع هر لیتر 1960 تومان عرضه می‌شود كه این كالا نیز تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشته است اما گروه كالایی روغن نباتی نسبت به سال قبل افزایش قیمت 22 درصدی داشته است..../تحلیل:عصرایران