اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش تراز آب دریاچه ارومیه


مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه روز چهارشنبه هشت سانتیمتر نسبت به زمان مشابه پارسال بیشتر شده که در 11 سال گذشته بی سابقه بوده است.

خبرگزاری ایرنا: مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه روز چهارشنبه هشت سانتیمتر نسبت به زمان مشابه پارسال بیشتر شده که در 11 سال گذشته بی سابقه بوده است.

مهرنگ دوستی رضایی افزود: اکنون تراز آبی دریاچه ارومیه طبق بررسی ها 1270.75 متر است که هشت سانتیمتر افزایش نسبت به تراز 1270.67 متری روز مشابه پارسال نشان می دهد.

وی ادامه داد: این میزان افزایش تراز در این زمان، در 11 سال گذشته بی سابقه بوده و در 20 سال گذشته نیز تنها یک بار در سال 83 رخ داد.

وی اظهار کرد: با توجه به تراز موجود و بررسی های کارشناسانه، حجم آب فعلی دریاچه ارومیه به حدود 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می رسد.

مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: با تداوم روند بارشی فعلی امیدواریم این روند افزایشی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

تراز آبی دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری 1270.08 متر و هفت سانتیمتر کمتر از ابتدای سال آبی گذشته (93 - 94) بود ولی در حدود 6 ماه و نیم گذشته این تراز با بارش های مناسب و اجرای طرح های تثبیتی ستاد احیای دریاچه ارومیه جبران و بیشتر نیز شده است.

طرح های احیای دریاچه ارومیه با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) به اجرا درآمده که شامل 26 پروژه می باشد.

رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اتصال رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود و انتقال آب آن به بستر آبی دریاچه ارومیه و همچنین اجرای طرح های پوشش گیاهی از جمله این طرح ها به شمار می رود.

دریاچه ارومیه بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور و دومین دریاچه شور جهان است که از سال 75 با مشکل کم آبی روبرو شده و این امر همچنان ادامه دارد.

آب دریاچه ارومیه تا پیش از اجرای طرح های احیایی و تثبیتی به حدود 600 میلیون متر مکعب نیز رسید که در صورت عدم اجرای طرح ها، خشکی آن صد در صد بود.

طرح احیای دریاچه ارومیه در دو مرحله تثبیت و احیا انجام می گیرد که مرحبه تثبیت آن سه سال و تا پایان سال آبی آینده برنامه ریزی شده و فرایند احیا نیز پس از آن آغاز شده و روند رسیدن تراز آبی دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک 1274.1 متری و حجم حدود 14 میلیارد متر مکعبی اجرایی می شود.


ویدیو مرتبط :
پروژه انتقال آب از جنوب دریاچه ارومیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سطح تراز آب دریاچه ارومیه چقدر افزایش داشته؟



اخبار,اخباراجتماعی,اجتماعی,دریاچه ارومیه


 اخبار اجتماعی - افزایش ۹ سانتی‌متری سطح تراز آب دریاچه ارومیه

مدیر عامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی از افزایش 9 سانتی متری سطح تراز آب دریاچه ارومیه به دنبال بارندگیهای روزهای اخیر در حوضه آبریز خبر داد.

مدیر عامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی از افزایش 9 سانتی متری سطح تراز آب دریاچه ارومیه به دنبال بارندگیهای روزهای اخیر در حوضه آبریز خبر داد.

به گزارش مهر، كیومرث دانشجو شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی با اشاره به اینكه تراز سطح آب دریاچه ارومیه به 1270.15 متر تا پایان شهریورماه امسال رسیده بود، افزود: در اثر بارش های دهه اول مهرماه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد افزایش 9 سانتی متری تراز سطح آب دریاچه بودیم كه هم اكنون تراز سطح آب این دریاچه 1270.24 متر رسیده است.

وی تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه ارومیه را 1274.10 متر اعلام و عنوان كرد: تراز حداکثر مشاهده شده سطح آب دریاچه ارومیه 1278.41 متر بوده كه از مهر سال گذشته تا پایان شهریور ماه امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 286.7 میلیمتر بارندگی ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل 374.9 میلیمتر و در دراز مدت مشابه 355.1 میلیمتر بود.

وی با اشاره به اینکه بارشها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 23.5 درصد و نسبت به دراز مدت مشابه 19.3 درصد کاهش یافته، ادامه داد: ارتفاع کل ریزشهای جوی طی  سال آبی گذشته 300.3 میلیمتر در استان بود که  نسبت به میانگین دراز مدت مشابه 14.9 درصد و نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل 24.7 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حجم بارشها بدون احتساب دریاچه ارومیه بالغ بر 11.27 میلیارد متر مکعب طی سال آبی گذشته ثبت شده، ادامه داد: حوضه آب ارس نیز طی سال آبی  گذشته 263.2 میلیمتر بارندگی ثبت شده این در حالی است که این میزان نسبت به بارش 354.6 میلیمتری سال گذشته 25.8 درصد کاهش یافته و نسبت به بارش 272.6  میلیمتری دراز مدت مشابه 3.4 درصد کاهش نشان می دهد.

دانشجو با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارشها در حوضه آبریز زاب گزارش شده است، اعلام کرد: در این حوضه طی سال آبی گذشته 564.4 میلیمتر ریزشهای جوی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 694.7 میلیمتر 18.8 درصد و نسبت به میانگین دراز مدت مشابه به میزان 624.2 میلیمتر با 9.9 درصد کاهش بارشها مواجه بودیم.

دانشجو با بیان اینکه در آذربایجان غربی طی سال آبی گذشته 300.3 میلیمتر بارندگی ثبت شده، یادآور شد: این میزان در مقایسه با بارش 398.8 میلیمتری مدت مشابه سال قبل و 352.7 میلیمتری دراز مدت مشابه به ترتیب با کاهش 24.7 و 14.9 درصد همراه بود

وی با اشاره به روند کاهشی آورد رودخانه های استان که با کاهش 45 درصدی نسبت به دراز مدت و 30 درصدی نسبت به سال قبل مواجه است، عنوان کرد: صرفه جویی و مصرف بهینه منابع آب، توسعه شبکه های مدرن آبیاری در سطح 60 هزار هکتار، تجهیز چاه های کشاورزی به کنتورهای هوشمند آب و برق و توسعه سیستمهای تحت فشار در داخل مزارع و همچنین کنترل برداشت‌های غیر مجاز از جمله اقدامات برای مصرف بهینه آب است.


اخباراجتماعی - مهر