اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش بی سابقه آمار ابتلا به ایدز


دکتر عباس صداقت در حاشیه کارگاه پیشرفته کشوری نسل دوم نظام مراقبت HIV ایدز اعلام کرد: طبق آمار اعلام شده در سال 89، انتقال ویروس HIV در ایران 66.9 درصد از طریق مصرف مواد تزریقی بوده و 21.1 درصد از طریق ارتباطات جنسی کنترل نشده ثبت شده است.

دکتر عباس صداقت در حاشیه کارگاه پیشرفته کشوری نسل دوم نظام مراقبت HIV ایدز اعلام کرد: طبق آمار اعلام شده در سال 89، انتقال ویروس HIV در ایران 66.9 درصد از طریق مصرف مواد تزریقی بوده و 21.1 درصد از طریق ارتباطات جنسی کنترل نشده ثبت شده است.

وی تشریح کرد: با توجه به آمار ثبت شده از سال 65 تا کنون 69.9 درصد انتقال ویروسHIV  از طریق مصرف مواد تزریقی و 10 درصد از طریق ارتباطات جنسی کنترل نشده، اتفاق افتاده که این آمار در سال 89 افزایش تصاعدی ابتلا به ایدز را از طریق رابطه های جنسی نشان می دهد.

دکتر صداقت همچنین تصریح کرد: 46.5 درصد مبتلایان به ویروس HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشتند که بالا ترین نسبت سنی را به خود اختصاص داده اند و این نشان از وجود آسیب های اجتماعی در میان جوانان از همان زمان اشتغال به تحصیل را دارد.

به گفته صداقت، طبق آمار اعلام شده یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور مصرف کننده مواد مخدر بوده که در این میان 200 تا 300 هزار نفر مصرف کننده تزریقی هستند.

رئیس دفتر مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یاد آور شد: البته این امر بدیهی است که از نظر سیمای اپیدمی یک بیماری وقتی در یک گروه تحت کنترل در آید ویروس مسیر خود را تغییر داده و در میان گروه های پرخطر دیگر افزایش می یابد و از آنجایی که آسیب های اجتماعی در ارتباط با ایدز بوده و از طرف دیگر شیوع مصرف مواد روانگردان و محرک در بسیاری از کشورها از جمله ایران افزایش یافته، خطر انتقال ویروش را از طریق ارتباطات جنسی کنترل نشده بیش از گذشته افزایش داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تکیه بر سومین برنامه استراتژیک کشور و با کمک سازمانهای آموزش و پرورش، صدا و سیما، زندانها و بهزیستی شاهد موفقیت هایی برای کنترل HIVهمچون مصرف مواد تزریقی باشیم.

منبع: مهر



ویدیو مرتبط :
انیمیشن ایدز و خانواده (3) زمینه های ابتلا به ایدز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش آمار ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی


مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی در کشور کاهش نیافته گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی شیب سن به سمت پایین بوده و آسیب های ما زنانه تر شده است.

خبرگزاری مهر: موسوی چلک در هم اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان پزشکی قانونی برای بررسی آسیب های اجتماعی گفت: خوشبختانه سازمان پزشکی قانونی درهای گفتگو را برای بررسی آسیب های اجتماعی باز کرده است اما آسیب های اجتماعی همچنان در ایران خط قرمز هستند و آمارها را به صورتی تهیه می کنیم که اگر کسی آن را پیدا کرد تصور می کند که گنج پیدا کرده است.

وی افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی دچار بیماری مزمن شده ایم. اگر حالا نیز کار در این حوزه را شروع کننیم باز هم عقب هستیم.

مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مولفه های حوزه آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: در هیچ آسیب اجتماعی روند کاهشی نداشتیم. در ایران با تنوع آسیب اجتماعی روبرو هستیم. در آسیب اجتماعی شیب سن به سمت پایین است نکته دیگر زنانه تر شدن آسیب های اجتماعی است. همه اینها برای ما تهدید است. آسیب های اجتماعی را نمی توان در قالب یک جزیره دید و برای برخورد با آن باید همه دستگاه های مسئول وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: براساس آخرین سرشماری جمعیت کشور 75 میلیون نفر اعلام شد که تغییرات جدی در تقسیمات داریم. در حال حاضر 71 درصد جمعیت شهری و 29 درصد روستایی هستند. این آمار 30 سال قبل برعکس بود. در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز از سال 75 تا 85 آمار 39 درصد افزایش یافته که از سال 85 تا 90 این آمار رشد بیشتری داشته است که علت اصلی آن طلاق است. اغلب نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت حضور دارند فرزندان طلاق هستند.

موسوی چلک در ادامه به آسیب های اجتماعی حوزه سالمندان اشاره کرد و گفت: در جامعه امید به زندگی بالا رفته است. سرقت از سالمندان، قتل سالمندان تنها و خودکشی سالمندان از جمله آسیب های حوزه سالمندان است. اقدام به خودکشی در سالمندان بالا رفته است. بیشتر آزاری که سالمندان می بینند روانی است.

وی با انتقاد به عدم انتشار آمار از سوی برخی از دستگاه ها اظهار داشت: مخفی کردن آمار یک اشتباه است باید با مردم صادق و شفاف باشیم. دو سال است آمار زندان را منتشر نمی کنیم و هندوستان با یک میلیارد جمعیت یک میلیون و 200 زندانی دارد اما ما با 75 میلیون جمعیت چه تعداد زندانی داریم؟ آمار اختلاس را می دهیم اما آمار آسیب های اجتماعی را نمی دهیم. سال 58 هر سال 10 نفر در زندان حضور داشتند الان این آمار 68 نفر است.

وی به آسیب های حوزه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: سال گذشته 570 تن مواد مخدر در کشور کشف شد که در خوشبینانه ترین حالت 30 درصد مواد مخدری که وارد کشور می شود کشف می شود. بخشی از این مواد استفاده و بخش دیگر ترانزیت می شود.

مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: براساس آخرین آمار 27 هزار و 41 نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که 90 درصد آن را مردان و 10 درصد دیگر را زنان تشکیل می دهند. افراد مبتلا به ایدز بین 25 تا 34 سال سن دارد. تا سال 90، 69 درصد این بیماری از طریق تزریق و 10 درصد از طریق روابط جنسی انتقال می یافت که در پایان سال 91 این آمار به 52 درصد از راه تزریق و 36 درصد از راه روابط جنسی تغییر یافت.

موسوی چلک به آسیب های حوزه خانواده اشاره کرد و گفت: بیشترین طلاق برای زنان بین سن 20 تا 26 سال رخ می دهد. فاصله زندگی مشترک افراد به دو تا سه سال نزدیک می شود و طلاق بعد از عقد زیاد شده است.

در سال 92 به 91 آمار طلاق چهار درصد افزایش و آمار ازدواج 6.8 کاهش می یابد. همچنین بیش از 80 درصد کودکانی که مقیم مراکز شبانه روزی بهزیستی هستند والدین بدسرپرست دارند جرائم اطفال نیز طی سال های اخیر افزایش یافته است. دعاوی خانوادگی نیز در جامعه در حال افزایش بوده و 31 درصد قتل ها با انگیزه خانوادگی رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: درخصوص جرائم جنسی آماری نداریم اما آمار ایدز نشان می دهد در این بخش باید نگرانی داشته باشیم. خودکشی نیز 11 درصد افزایش یافته است. به ازای هر صد هزار نفر جمعیت هفت نفر دست به خودکشی می زنند.

در حال حاضر 851 سکونتگاه غیر رسمی در کشور داریم که این محل ها بستر مناسبی برای جرم است. در زمینه آسیب های اجتماعی نهادهای اجتماعی ما خوب کار نکردند و سیاست های اجتماعی مشخصی نداریم.

مدیر کل توسعه مشارکت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر به آسیب های اجتماعی سایبری اشاره کرد و گفت: نگاه ما به فضای مجازی نگاه تهدید است و این در حالی است که ما بدون فضای مجازی نمی توانیم زندگی کنیم.

آن سوی مرز خرم سلطان و بفرمایید شام برای ما درست می کنند و ما در عوض هیچ کاری نمی کنیم افراط و تفریط در جامعه باعث بروز پدیده ساپورت پوشان شده است.