اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش بار بیماری‌های مغزی در کشور


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه بار بیماری‌های مغزی در ایران افزایش یافته است، گفت: طبق برنامه‌ای که در بخش سلامت در پیش داریم در تلاشیم که طی 15 سال آینده میزان امید به زندگی در افراد به 80 سال افزایش یابد.

خبرگزاری ایسنا: دکتر رضا ملک‌زاده در افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران که از امروز در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، اظهار داشت: مغز یکی از پیچیده‌ترین اعضای بدن انسان است و با وجود پیشرفت‌های پزشکی هنوز در مرحله ابتدایی شناخت آ‌ن هستیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر، تعداد سالمندان افزایش یافته و به تبع آن بیماری‌های مغزی نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین طی 30 سال اخیر امید به زندگی 22 سال افزایش یافته است که این استاندارد در مردان 72 سال و در زنان 73 سال بوده است. البته طبق برنامه‌ای که در بخش سلامت در پیش داریم در تلاشیم تا ظرف 15 سال آینده میزان امید به زندگی در افراد به 80 سال افزایش یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که بیماری‌های مغزی - عصبی، بیشترین بار سلامت را برای هر جامعه دارد، تصریح کرد: بیماری‌های مغزی - عصبی در کشور هزینه‌های هنگفتی را به جای می‌گذارند.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های مهمی که در علوم اعصاب حاصل شده گفت: قرار است مطالعات گسترده‌ای روی 200 هزار سالمند بالای 40 سال انجام شود تا آنها را از نظر همگونی مورد مطالعه قرار داده و برنامه‌هایی طراحی کنیم تا از بار بیماری‌های مغزی کاسته و افزایش این بیماری‌ها را کنترل کنیم.


ویدیو مرتبط :
افزایش فشار داخل مغزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش بیماری‌ های آمیزشی در کشور


رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اگر چه آمار دقیقی از میزان ابتلا به بیماری‌های آمیزشی در کشور نداریم، اما مطالعات نشان می‌دهد که موارد بیماری‌های آمیزشی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اگر چه آمار دقیقی از میزان ابتلا به بیماری‌های آمیزشی در کشور نداریم، اما مطالعات نشان می‌دهد که موارد بیماری‌های آمیزشی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

محمد مهدی گویا در مورد میزان شیوع بیماری‌های آمیزشی در کشور خاطرنشان کرد: بیماری‌های آمیزشی اشکال و انواع مختلفی دارند و برای برآورد آماری نیاز به بررسی دقیق دارند، اما اطلاعات ما نشان می‌دهد که موارد بیماری‌های آمیزشی در سال‌های اخیر افزایش یافته است که دلیل عمده آن رفتارهای پرخطر و مراقبت نشده جنسی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که باید به نسل جوان آگاهی‌رسانی کرد تا از ارتباطات نامشروع و خارج از چارچوب خانواده که پیامد آن ابتلا به بیماری‌های مختلف عفونی و جنسی است، خودداری کنند.

گویا گفت:‌ زگیل و تبخال تناسلی، سوزاک، سیفلیس از جمله بیماری‌های رایجی است که موارد آن مشاهده می‌شود اما میزان ابتلا به سوزاک از همه شایع‌تر است.

وی ادامه داد:‌ این بیماری در مردان آزار دهنده و دردناک‌تر است و در زنان مبتلا ممکن است این بیماری تا مدت‌ها خود را نشان ندهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که فردی که به یک بیماری‌ آمیزشی مبتلا می‌شود، همزمان امکان ابتلا به چند نوع بیماری‌های آمیزشی از جمله HIV را دارد و نباید به آن به عنوان یک بیماری منفرد نگاه کرد.

به گفته گویا برخی بیماری‌های آمیزشی درمان کامل ندارند و حتی در صورت درمان پس از مدتی دوباره عود می‌‌کند که فرد مدام در عذاب بوده و این عفونت را به راحتی به شریک جنسی خود انتقال می‌دهد.

گویا به این نکته اشاره کرد که افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی از جمله سوزاک با عوارضی مانند حاملگی خارج از رحم در زنان و عقیمی، نازایی در هر دو گروه مواجه خواهند شد چرا که به این بیماری‌های آمیزشی سبب تنگی مجرا و در نهایت عقیمی مردان هم می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توصیه کرد: افراد رفتارهای جنسی را در چارچوب خانواده و ازدواج داشته باشند و مراجعات دوره‌ای به پزشک متخصص را جدی بگیرند.