اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش احتمال کاندیداتوری خاتمی



افزایش احتمال کاندیداتوری خاتمی

منابع نزدیک به سید محمد خاتمی، از افزایش احتمال کاندیداتوری وی خبرمی دهند و عدم انصراف وی تا امروز را نشانه پذیرش درخواست های فراوان از وی برای کاندیداتوری می دانند.

 

احتمال کاندیداتوری خاتمی

دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در سال جدید با آیت الله هاشمی رفسنجانی را می توان نشانه ای از تقویت احتمال کاندیداتوری خاتمی دانست، به ویژه آنکه در این دیدار، سید محمد خاتمی از سیل فراوان تقاضا برای کاندیداتوری وی خبر داده است.

به گزارش بازتاب،نکته مهمتر در این میان، عدم انصراف خاتمی تا امروز، بزرگترین نشانه بر کاندیداتوری سید محمد خاتمی است، چرا که اگر وی تصمیمی برای کاندیداتوری نداشت، باید تا پیش از عید نوروز عدم حضور خود در انتخابات را اعلام می کرد تا سایر کاندیداهای احتمالی همسو با وی که نامزدی خود را مشروط به غیبت خاتمی کرده بودند، زمان حداقلی برای فعالیت داشته باشند.

همان گونه که میر حسین موسوی که در انتخابات 1376 و 1384 ریاست جمهوری که قصد کاندیداتوری نداشت، چهار ماه قبل از انتخابات با انتشار اطلاعیه ای عدم کاندیداتوری او را اعلام کرد.

تاخیر در اعلام کاندیداتوری خاتمی تا زمان انتخابات روشی است که می تواند در آغاز تخریب وی توسط رسانه های اقتدارگرا و اعمال فشار و دستگیری فعالان اصلاح طلب تاخیر ایجاد کرده و زمینه این گونه اقدامات، هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر باشد را کاهش می دهد.

گفته می شود در صورت حضور سید محمد خاتمی در این دوره از انتخابات، وی تنها کاندیدای اصلاح طلبان محسوب نخواهد شد و جمع زیادی از نیروهای فراجناحی و مستقل اعم از مراجع تقلید، آیت الله هاشمی رفسنجانی و همچنین اصولگرایان منتقد نیز از سید محمد خاتمی حمایت خواهند کرد.

منبع:reforms.ir

 

 


ویدیو مرتبط :
احتمال افزایش ۲۰درصدی قیمت اینترنت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به احتمال کاندیداتوری خاتمی



سخنگوی شورای نگهبان ,  کاندیداتوری خاتمی


سخنگوی شورای نگهبان گفت: مدارک مورد ادعا علیه برخی از کاندیدا چنانچه برای شورای نگهبان ارسال شود ، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی مصوبه مجلس درباره تابعیت فرزندان ‌زاده شده در ایران از پدر یا مادر ایرانی و اینکه اساسا مطابق قانون اساسی تابعیت در جمهوری اسلامی براساس خاک تعلق می‌گیرد یا خون اظهار کرد: سیستم قانونی ما نظام خونی را پذیرفته و تابعیت در ایران براساس خون شکل می‌گیرد و نه خاک.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای شرکتی ملی گاز در شرکت نفت گفت: این ایراد در حد یک ابهام است.

کدخدایی درباره ابطال انتخابات در برخی از حوزه‌ها خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی به صورت کلی و یا به صورت جزئی در حد یک نماینده انتخابات ابطال شده است.

وی با اشاره به حوزه تویسرکان ابطال انتخابات این حوزه را به دلیل تخلفات انتخاباتی اعلا م کرد و درباره حوزه انتخابیه ایلام خاطرنشان کرد: انتخابات در این حوزه نسبت به یکی از نامزد‌ها ابطال شد.

وی افزود: نظراتی که شورای نگهبان اعلام می‌کند ، مبتنی بر اظهارات کار‌شناسی شده است و اعضای شورای نگهبان براساس اسناد و مدارک متقن همه ابعاد موضوع را بررسی می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که مدعی تصویب برخی از مصوبات مجلس در حالت شتاب زدگی شد ، اظهار کرد: مصوبه مجلس هنگامی که در صحن به تصویب می‌رسد و با امضای رئیس مجلس به ما ارسال می‌شود ،آن را مصوبه تلقی می‌کنیم و این موضوع که عجولانه تصویب شده و یا فراغ بال مورد بررسی قرار گرفته از مواردی نیست که شورای نگهبان در آن ورود پیدا کند.

کدخدایی درباره آیین نامه سوال از رئیس‌جمهور و این موضوع که سوال نباید باعث استیضاح شود، گفت: آنچه مورد ایراد شورای نگهبان بوده این است که استیضاح نسبت به رئیس‌جمهور و یا وزرا از موارد خاص است ، مجلس در مصوبه قبلی این متن را اصلاح کرد، اما نظر قطعی شورای نگهبان این است که درمواردی که قانون اساسی ساز و کار مشخصی برای سوال یا استیضاح تعیین کرده است مجلس نمی‌تواند موارد خلاف این ساز و کار را به تصویب برساند و هیچ کدام از این موارد به طور خودکار نباید منجر به استیضاح شوند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تشکیل معاونت اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور نیز تاکید کرد: نظر شورای نگهبان درباره اصل ۱۳ قانون اساسی به زودی اعلام می‌شود.

خبرنگار دیگری با اشاره به این‌که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم گفت، اگر اصلاح‌طلبان و افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی وارد انتخابات شوند موضع شورای نگهبان چگونه خواهد بود؟ که کدخدایی به مزاح گفت: من نمی‌دانم بعد از این جلسه سالم از پله‌ها پایین خواهم رفت

وی افزود: سوال شما دشوار است. ان‌شاءالله عمر همه‌ی شما باقی باشد و در انتخابات آینده نظرات شورای نگهبان را ملاحظه کنید. من اکنون نمی‌توانم پیشاپیش قضاوتی کنم. نظر شورای نگهبان همواره این بوده که فعالیت کسانی که در چارچوب قانون اقدام می‌کنند بلامانع است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که جملات خود را با بیان این‌که تعداد بیکاران سیاسی زیاد شده، خواستار ارزیابی شورای نگهبان درخصوص معاونت اجرای قانون اساسی بود، گفت: ان‌شاءالله نظر شورای نگهبان در مورد اصل 113 قانون اساسی اعلام خواهد شد.

کدخدایی درباره عدم تایید اعتبارنامه برخی از نمایندگان مجلس و اینکه گفته می‌شود مدارکی علیه برخی منتخبان ارائه شده است، گفت: در برخی از موارد ممکن است مدارکی به دست ما نرسیده باشد و نمایندگان چنانچه مدرک مهمی در دست دارند اگر برای ما ارسال کنند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در مورد منتخبان مدارک موجود پیش از این توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است.

کدخدایی از اظهارنظر درباره مورد نماینده مبارکه خودداری کرد و گفت: در صورتی که اعتبارنامه نماینده مزبور در ‌‌نهایت تایید نشود، انتخابات میان دوری در حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.../انتخاب