اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش آمار زنان باردار و کودکان در میان کارتن خواب های تهران



اخبار,اخباراجتماعی ,  زنان آسیب‌پذیر

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: حضور زنان باردار و کودکان در شرایط حاد در میان کارتن خواب ها در حال شیوع است و حاشیه تهران به مامنی برای کودکان کارتن خواب تبدیل شده است.

فاطمه دانشوربا اشاره به فعالیت های سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در بخش های خاص، اظهار کرد: شاهد آن هستیم که برخی حوزه ها از کمک اشباع شده و به شدت مورد توجه است و برخی دیگراز حوزه های نیازمند، کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.

دانشور از پدیده رشد کارتن خوابی در شهر تهران از ابتدای امسال خبر داد و گفت: درحالی با رشد این آسیب اجتماعی شهر تهران مواجه هستیم که حضور زنان باردار و کودکان در شرایط حاد در میان کارتن خواب ها در حال شیوع است و حاشیه تهران به مامنی برای کودکان کارتن خواب تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه در شهر تهران مشکلات بر زمین مانده زیادی در حوزه آسیب های اجتماعی داریم، افزود: امروز شناخت درست و صحیح چالش های اجتماعی شهر تهران از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است در این رابطه منابعی را تولید و تالیف کنیم تا خیرین و کارآفرینان اجتماعی بیش از گذشته با این رویکرد یعنی توجه به نیازهای اساسی آشنا شوند.

دانشور به کارآفرینی اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روش های حمایت و همراهی از آسیب دیدگان اجتماعی اشاره کرد و گفت: نکته مهمی که باید در تاسیس سازمان های مردم نهاد به آن توجه کردآن است که این نهادها باید در سطحی باشند که کمترین نیاز به حمایت مالی را داشته باشند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، تاکید کرد: کارآفرینی اجتماعی باید برای بقای خودش برنامه داشته باشد. این به معنای آن است که باید خیریه ها و مراکز حمایتی درآمد داشته باشند و مهمتر آنکه سود کنند تا امکان ادامه حیات آنها وجود داشته باشد.

دانشور با پرداختن به لزوم همکاری سازمان های مرتبط در حوزه آسیب های اجتماعی اظهار کرد: سازمان های متولی در این حوزه باید بیشتر به وظایفی که دارند توجه داشته باشند تا اقداماتی که مدیریت شهری در این خصوص صورت می دهد، به نتیجه مطلوب برسد.
 
 اخبار اجتماعی - مهر 


ویدیو مرتبط :
زنان کارتن خواب و بی پناه تهران؛

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش زنان کارتن‌ خواب در تهران


اعضای شورای شهر تهران در ابتدای یکصد و دوازدهمین جلسه تذکراتی داشتند که بیشترحول محور کارتن خواب های شهر تهران بود.

ایسنا: رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اولین نفری بود که موضوع کارتن خواب ها را مطرح کرد و گفت: خبری که از سوی شهردار تهران مبنی بر حضور 15 هزار کارتن خواب در شهر تهران درج شد که این امر با توجه به اینکه هوا رو به سردی می گراید ما را نگران کرده است و این در حالی است که اگر به این موضوع به صورت جدی پرداخته نشود در اینده با مشکلات بسیار جدی تری نیز مواجه خواهیم بود.

دنیا مالی افزود: آمار کارتن خواب ها در سال های گذشته بالغ بر 4 تا 5 هزار نفر بود که رشد فزآینده این آمار جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: اعتیاد و فرزندان کار از جمله عوامل کارتن خوابی هستند و موضوع نگران کننده دیگر این است که نسبت زنان کارتن خواب نیز در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: کارتن خوابی پدیده نگران کننده ای است که فرایند آن کودکان معصومی می شوند که در خرابه ها و زیر پل های شهر زاده می شوند. از اینرو من از تمام اعضای عزیز شورا می خواهم توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.

در پایان سخنان دنیا مالی کلیپی از وضعیت کارتن خواب های شهر تهران پخش شد که بسیار متاثر کننده بود.

فاطمه دانشور: لزوم مداخله مددکاران متخصص اجتماعی

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر با تقدیر از توجه دنیا مالی به موضوع کارتن خواب ها گفت: از ابتدای فعالیت ما در کمیته اجتماعی، سعی کردیم سازمان متولی این امر بهینه تر در این زمینه عمل کند و تاکید ما بر این بود که جای خالی مدد کاران تخصصی اجتماعی در سازمان رفاه شهرداری خالی است.

فاطمه دانشور ادامه داد: اتفاقی که در حال حاضر می افتد این است که ما تنها کارتن خواب ها را نگهداری می کنیم در حالی که بهتر این است که با بهره گیری از مددکاران متخصص اجتماعی و مداخله آنان این افراد را به صحنه اجتماع باز گردانیم.

وی افزود: صحنه های پخش شده از کارتن خواب ها وقتی دردناک می شود که کودکان را هم به آنان اضافه کنیم و اتفاق ناخوشایند هم این است که آمار کارتن خواب ها در حال ازدیاد است.

رییس کمیته اجتماعی در ادامه با تاکید بر تعامل دستگاه های دولتی با شهرداری گفت: در حال حاضر شهرداری با اینکه ساماندهی کارتن خواب جز وظایف سازمانی اش نبوده اما از سازمان های متولی بهتر عمل کرده است و این در حالی است که برای حل این معضل وزارت رفاه ،سازمان تامین اجتماعی ،وزارت آموزش و پرورش ، وزارت بهداشت و درمان نیز باید جدی تر به صحنه بیاند و با شهرداری تعامل کنند.

دانشور در پایان افزود: اتفاقی که هم اکنون ما پیگیر آن هستیم اختصاص زمین به پروژه هایی است که قرار است به این اقشار خدمات رسانی کنند و ما در کمیسیون فرهنگی پیگیر آن هستیم.

حضور مددکاران تخصصی یک الزام در ساماندهی کارتن خواب ها است

رییس کمیته ایمنی نیز در ارتباط با ساماندهی کارتن خواب ها ،گفت: با شروع فصل سرما طبیعی است که تعداد افرادی که به گرم خانه ها مراجعه می کنند افزایش میابد و این در حالی است که فضاهایی را که شهرداری ایجاد کرده ، انصافا فضای آرام و مناسبی است که بعضا افراد دانشجو نیز در این گرم خانه ها حضور دارند.

معصومه آباد ادامه داد: با این حال نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در حال حاضر شهرداری وظیفه ای در این قبال ندارد و قانون این قبیل اقدامات را در حیطیه وظایف سازمان بهزیستی مشخص کرده است.

وی افزود: در جلسه‌ای که با مدیر کل بهزیستی استان تهران برگزار شد بر این نکته تاکید شد که حضور مددکاران تخصصی یک الزام در ساماندهی کارتن خواب ها است و این در حالی است که به عقیده سازمان بهزیستی هزینه های شهرداری در این مورد در برخی مسیر ها روند تخصصی ندارد.

رییس کمیته ایمنی شورا اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرداری در قبال این اقدامات مسئولیت قانونی ندارد چه بهتر که این موضوع از طریق شورای عالی استان ها مطرح تا وظایف شهرداری در این زمینه مشخص شود.

آباد گفت: سابقا در شهرداری اورژانس اجتماعی وجود داشت که تنها 24 تا 48 ساعت نسبت به نگهداری این اقشار اقدام می کرد اما امروزه به سبب ضعف دیگر دستگاه ها مدت نگهداری این افراد بیشتر شده حال آنکه اگر اتفاقی برای آنان بیافتد شهرداری باید پاسخگو باشد آن هم در شرایطی که شهرداری هیچ وظیفه ای در قبال این کار ندارد.

وی تاکید کرد: حال که از سوی شهرداری ظرفیت و همت حل مشکل این اقشار وجود دارد پس بهتر است از طریق شورای عالی استان ها تکلیف شهرداری مشخص شود.

مهدی چمران : شهرداری ناچارا تنها متولی ساماندهی کارتن خواب ها است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوع ساماندهی کاراتن خواب ها مدت ها است دغدغه شورا بوده، گفت: این موضوع از زمانی که آقای خادم رییس کمیسیون فرهنگی شورا بود مطرح بود که وی بسیار هم مصرانه این موضوع را دنبال می کرد.

مهدی چمران ادامه داد: در این موضوع باید دقت داشت که نه تنها وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی بلکه دادستانی هم باید حضوری فعال داشته باشد چرا که نگهداری افراد تخلف است اما در نظر داشته باشید در شب های یخبندان تهران در سالهای گذشته نمی توانستیم کارتن خواب ها را رها کنیم.

وی ادامه داد: در میان افراد کارتن خواب، دانشجویانی بودند که در وضعیتی اسفناک هم درس می خواند که در چنین شرایطی شهرداری اقدام به انتقال آنان به گرم خانه ها می کرد و متاسفانه این وظیفه به عهده شهرداری تا امروز مانده در حالی که تعداد کارتن خواب ها نیز رو به ازدیاد است چرا که مهاجرت به تهران نیز در حال افزایش است.

رییس شورای عالی استان ها گفت: تعامل دستگاه های دولتی با شهرداری هر چه سریعتر باید صورت گیرد و ما نیز در شورای عالی استان ها پیگیر آن هستیم که وظایف قانونی شهرداری مشخص شود.

در ادامه جلسه غلامرضا انصاری با اشاره به موضوع آلودگی آب که از سوی یکی از اعضای شورا مطرح شده بود، گفت: به نظر، دعوت از مدیرعامل سازمان آبفا و ارائه گزارش جامع در خصوص وضعیت آب تهران می تواند مناسب باشد و اگر هم مشکلی در این زمینه وجود دارد با پیگیری شورا رفع شود.

پیشنهادات کمیسیون ها به سیاست ها و رویکردهای بودجه سال 94 اضافه شد

همچنین علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از اضافه شدن نظرات و پیشنهادات دو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و همچنین کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سیاست ها و رویکردهای بودجه سال 94 شهرداری تهران در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران خبر داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تشریح پیشنهادات مطرح شده توسط کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، گفت: بیشتر این پیشنهادات دربردارنده نکات تاکیدی بود که در بودجه و سیاست‌های آن در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات این کمیسیون مربوط به کنترل و کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی بود که این موضوع در برنامه های بالا دست و برنامه 5 ساله نیز مورد تاکید قرار گرفته بود و جزو سیاست های بودجه قرار گرفت.

وی در ادامه به پیشنهاد این کمیسیون مبنی بر کاهش سقف بودجه سال 94 شهرداری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بودجه سال های 94 و حتی 95 و 96 و 97 شهرداری تهران بر اساس برنامه 5 ساله شهرداری پیش بینی و مصوب شده و در صورت نیاز به چنین کاری نخست باید برنامه های شهرداری تغییر کنند.

وی با تاکید بر معقولانه بودن رشد بودجه سال 94 شهرداری اظهار داشت: معنی صحیح اقتصاد مقاومتی درست هزینه کردن است و باید این موضوع مورد تاکید قرار گیرد.

همچنین رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز در دفاع از این بند گفت: دولت با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و کاهش درآمد نفت در سال جاری، بودجه سال آینده را 10 درصد کاهش داده است ما در این بند تنها تاکید کرده ایم که سقف بودجه سال آینده شهرداری با سال 93 برابر باشد.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در دفاع از این موضوع، گفت: با توجه به اینکه در سال آینده درآمدهای دولت کاهش می یابد و کاهش درآمد دولت بر توانمندی های مردم نیز تأثیر می گذارد و باعث کاهش ساخت و ساز خواهد شد بنابراین پیشنهاد کمیسیون سلامت مبنی بر حفظ سقف بودجه سال آینده شهرداری تهران مطابق با امسال پیشنهاد خوبی است که نیاز به اصلاح برنامه 5 ساله دارد.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه ما سالانه حدود 20 درصد تورم سالیانه داریم، گفت: ما اگر سقف بودجه سال آینده را 20 درصد افزایش دهیم به معنای آن است که قدرت اجرا برابر با امسال است بنابراین برابر گرفتن سقف بودجه سال آینده با امسال به معنای کاهش 20 درصدی بودجه است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جمع بندی این موضوع با اشاره به اینکه اکنون ما سیاست بودجه را بررسی می کنیم نه خود بودجه را، گفت: موضوع اقتصاد مقاومتی ،به عنوان هشداری در سیاست های بودجه سال 94 دیده شود تا شهرداری در هزینه کردها با صرفه جویی عمل کند.

در نهایت به پیشنهاد رئیس شورا موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان هشداری در سیاست های بودجه سال 94 گنجانده شد تا شهرداری در هزینه کردها با صرفه جویی عمل کند.

دبیر در خصوص پیشنهادات کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز ، گفت: یکی از مباحث مورد تاکید این کمیسیون اولویت بخشیدن به ماموریت های معوق در پروژه های شهرداری بود که موضوع درستی است و مورد تائید قرار گرفت.

وی ادامه داد: موضوع مصرف بهینه آب دیگر پیشنهاد این کمیسیون بود که مورد قبول اعضا قرار گرفت.

وی افزود: سیما و منظر شهری و معماری اسلامی هم دیگر مبحثی بود که توسط این کمیسیون پیشنهاد شد که این موضوع پیش از این در ماده واحده سیاست های تنظیم شده توسط کمیسیون برنامه و بودجه گنجانده شده بود.

وی در خصوص دیگر پیشنهاد این کمیسیون اظهار داشت: اجرای طرح های توسعه شهری؛ تکلیفی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران دیگر مبحثی بود که مورد تائید اعضا قرار گرفت.

وی در پایان اضافه کرد: مباحث مربوط به احیای بافت فرسوده شهر تهران و حرکت شهرداری برای ایجاد درآمد پایدار با اجاره داری املاک دو موضوع دیگر مورد تاکید این کمیسیون بود که به سیاست ها افزوده شد و در نهایت با رای مثبت اعضای شورای شهر تهران این طرح به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید