اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش آمار تلفات انفجارهای بغداد/دستور العبادی برای تغییرات در سازمان اطلاعات عراق



 اخباربین الملل  ,خبرهای  بین الملل,نخست وزیر عراق

در پی انفجارهای روز گذشته بغداد که 96 کشته و 190 زخمی برای گذاشت نخست وزیر عراق تغییراتی در سازمان اطلاعات این کشور ایجاد کرد. این در حالی است که مقتدی صدر انفجارهای بغداد را دلیلی بر ناتوانی دولت در حمایت از ملت خواند.

به گزارش ایسنا ، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواستار افزایش تلاش‌ها برای شناسایی گروه‌های تروریستی فعال در این کشور شد و بر لزوم حل اختلافات بین گروه‌های سیاسی و تلاش برای برقراری نظم در عملکرد موسسات دولتی تاکید کرد.

حیدر العبادی متعهد به مجازات و پیگیری عاملان انفجارهای بغداد شد.

سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر العبادی در کنفرانس خبری اعلام کرد که دشمن تروریستی به شیوه‌های جدید برای کشتار غیرنظامیان از طریق انفجارها در داخل شهرها رو آورده و از اوضاع سیاسی عراق سوء‌استفاده می‌کند و این اقدامی بزدلانه است که نشان از شکست تروریسم دارد.

حدیثی گفت: گروهک‌های داعش سعی می‌کنند بر شکست‌هایشان سرپوش گذاشته و با این انفجارها در رسانه‌ها جنجال به پا کنند که یعنی همچنان به پیروزی دست می‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: العبادی دستور تغییرات در سازمان اطلاعات را در جهت حمایت از شهرها در برابر تروریسم داده است و همچنین دستور بازداشت مسئول مستقیم امنیتی منطقه‌ای که در آن انفجار تروریستی رخ داد یعنی در شهرک الشعب صادر کرده است.

این در حالی است که مقتدی صدر، ‌رهبر جریان صدر در صفحه فیس بوک خود نوشت: انفجارهایی که مناطق مختلف بغداد را لرزاند و صدها کشته برجای گذاشت منعکس کننده ناتوانی دولت در حمایت از ملت است.

مقتدی صدر اعلام کرد که این انفجارها به شهرها، خانواده‌ها، رسیده و زندگی و امنیت مردم را مختل کرده است، لذا این دلیل روشنی است که دولت عاجز از حمایت ملت و تامین امنیت است.

مقتدی صدر ادامه داد: بدانید که هر قطره از خونی که در این ماه ریخته می‌شود درخت آزادی صلح و ثبات را آبیاری کرده و در جهت مخالفت با ظلم، فساد و تروریسم است.

رهبر جریان صدر افزود: خون شما هرگز پایمال نخواهد شد و من به شخصه حق واکنش نشان دادن به این اوضاع را برای خود حفظ می‌کنم.

در این راستا یان کوبیس، نماینده ویژه سازمان ملل نیز انفجارهای بغداد را محکوم کرد.
 


ویدیو مرتبط :
عراق:1392/10/25:انفجارهای زنجیره ای در بغداد و بعقوبه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بالاخره قیمت مسکن افزایش پیدا کرد یا نه؟ / تناقض گزارش مرکز آمار با اطلاعات وزارت مسکن وشهرسازی



  ,رشد قیمت ها,اخبار,اخبار اقتصادی,اخبار جدید اقتصادی

 

بالاخره قیمت مسکن افزایش پیدا کرد یا نه؟ / تناقض گزارش مرکز آمار با اطلاعات وزارت مسکن وشهرسازی

مسکن - آخرین گزارش مرکز آمار ایران خبر از افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال گذشته دارد.

 

علی پاکزاد: به این طرز تفکر که عدم انتشار اخبار می تواند به اصلاح وضعیت کمک کند، معتقدید؟ شما فکر می کنید اگر اتفاقی افتاده را بیان نکنیم یا تکذیب کنیم ،می توانیم با عدم توجه افکار عمومی به اصلاح وضعیت پیش آمده در شرایطی آرام تر بپردازیم؟

 

هر کسی می تواند به این سئوال پاسخی بدهد، ولی به نظر بنده حتما پاسخ مدیران وزارت راه و شهرسازی به این سئوالات مثبت است؛ تکذیب افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ امروز غیر ممکن است، البته مسئولان وزارت راه و شهر سازی با این توجیه به تکذیب موضوع می پردازند که اگر مسئولان هم بر این امر صحه بگذارند بازار مسکن آشفته خواهد شد و مردم زیان این مسئله را خواهند داد.

 

البته این مسئله نیز از جمله مباحث نظری است که هم می توان اثباتش کرد و هم برای رد آن مصداق پیدا کرد؛ واقعیت این است که فضای آشفته اقتصاد ایران با حجم بالای نقدینگی که در سالهای اخیر درون آن انباشته شده وضعیت اقتصاد کشور را به فردی شبیه کرده که با شکمی برآمده  از خوردن غذا سنگین سوار بر خودرویی در مسیری سنگلاخ به سمت خانه می رود.

 

هر پیچ جاده و هر دست اندازی به تشدید تهوع راننده منجر می شود، در چنین شرایطی منطقی به نظر می رسد به دنبال مسیری هموار بگردد، اما مسئله این است که نگفتن علت مشکل  کمکی به بهبود حالت تهوع راننده می کند.

در یکی دو سال اخیر هم مدیران بخش مسکن و البته جمع زیادی از مدیران اقتصادی کشور دچار این معضل بوده اند، نتیجه چه خواهد شد؟

 

تب قیمت و دماسنج های نامیزان

قیمت در بازار یک نشانگر محسوب می شود، تب تند قیمت و یا لرز شدید خبر از بی تعادلی است، بازار مسکن نیز در حال رفتن به سوی تب تند قیمت هاست، البته این تب بعد از لرزی حاصل شده که رکود دو ساله قیمت های مسکن را به دنبال داشت. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این رشد قیمت ها ناشی از آغاز جراحی اقتصادی کشور است (اجرای قانون هدفمندسازی) و برخی با اشاره به رکود و رونق دوره ای در بازار مسکن این مسئله را در نوسان عرضه دوره ای در بازار مسکن نسبت می دهند.

 

دلیل هرچه باشد در حال حاضر شاهد رشد قیمت ها هستیم، موضوعی که انکار کردنش نه تنها نمی تواند به کاهش تب قیمت ها کمک کند بلکه باعث بی اعتمادی مردم نسبت به دماسنج هایی می شود که متولیان بخش مسکن براساس آن برنامه ریزی می کنند.

 

بی اعتمادی مردم به مسئولان باعث عکس العمل وارونه مردم نسبت به دستورالعمل های مدیران می شود، یعنی  درست وقتی که مدیران بخش مسکن عنوان می کنند مردم نباید وارد بازار مسکن شوند مردم بنابر تجربه قبلی به بازار هجوم می آورند و مدیران در توجیه وضعیت پیش آمده به تئوری توطئه روی می آورند که «عده ای دلال، بازار را آشفته می کنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند»، اما هیچ وقت حاضر نمی شوند به دستی اشاره کنند که راه آب گل آلود را نشان داده.

 

رشد قیمت هایی که تکذیب می شود

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت قیمت مسکن در شهر تهران مربوط به تابستان سال 90 خبرداده ، متوسط قیمت هر متر مربع زمین و ملک کلنگی در شهر تهران به 1.9 میلیون تومان رسیده، قیمتی که حاصل نوسان قیمت در مناطق مختلف بین حداقل متری 300 هزار تومان با حداکثر متری 7.9 میلیون تومان است.

 

در این گزارش متوسط قیمت 1.9 میلون تومانی در مقایسه با تابستان سال 89 رشدی معادل 24 درصد داشته است. در مورد قیمت آپارتمان هم در این گزارش به متوسط قیمتی معادل 2.1 میلیون تومان برای هر متر مربع اشاره شده که محصول نوسان قیمتی بین حداقل 300 تا حداکثر 8.2 میلیون تومان بوده است، در این بخش هم متوسط قیمت در مقایسه با تابستان سال 89 بالغ بر19.5 درصد رشد کرده است.

 

البته این نرخ ها همانطور که اشاره شد مربوط است به نیمه نخست سال 90 و هنوز تا انتشار آمارهای رسمی از وضعیت قیمت مسکن در پاییز و زمستان سال 90 فاصله داریم ولی حتی در همین وضعیت هم نمی توانیم انتظار داشته باشیم ارقام مربوط به نیمه دوم سال کمتر از ارقام اشاره شده در بالا باشد چون در شش ماهه دوم سال 90 فضای بازار نشان از هیچ رکودی در قیمت ها نداشته است و گزارش های میدانی منتشر شده در رسانه ها نیز این موضوع را تائید می کند.

 

مهدی سلطان محمدی یکی از کارشناسان مستقل بازار که که طی شش سال گذشته به صورت مستمر بازار مسکن را رصد کرده است در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن در مورد آپارتمان های نوساز در محله های مرکزی و شمالی شهر تهران خبر از افزایش قیمت مسکن بین 19 تا 27 درصد می دهد که این ارقام با گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران مطابقت دارد./باشگاه خبرنگاران