اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افزایش۴۰درصدی زنان سرپرست خانوار



اخبار,اخبار اجتماعی ,زنان سرپرست خانوار

رئیس سازمان بهزیستی از افزایش سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصدی زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: سالانه ۴۰ هزار نفر به معلولان شدید اضافه می شود.

به گزارش مهر، دکتر انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: رصد آسیب های اجتماعی و شناسایی مناطق آسیب‌خیز، ارتقاء آگاهی ها و انعکاس اطلاعات واقعیت های موجود به مردم، اقدامات غربالگری، تقویت اورژانس اجتماعی، توسعه مراکز علمی و تخصصی درمان اعتیاد و توانمندسازی و بازتوانی مددجویان از جمله اصلی ترین برنامه های سازمان بهزیستی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲۰۰ مرکز درمان و اعتیاد در کشور فعال است، افزود: ۶۰ درصد درمان و پایش معتادان بر عهده سازمان بهزیستی است که در این خصوص اقدامات ویژه ای انجام داده است، به طوری که با ایجاد مراکزی در مکان هایی که در معرض سوءمصرف مواد قرار دارند، از شیوع آن جلوگیری شده است.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار معلول تحت حمایت سازمان هستند، ادامه داد: از این تعداد ۴۰۰ هزار معلول در روستاها زندگی می کنند که به دلیل عدم ایجاد مراکز تخصصی و همچنین نداشتن انگیزه بخش خصوصی با توسعه توانبخشی مبتنی بر خانواده و همچنین اعزام تیم های تخصصی به این مناطق نسبت به ارائه خدمات به معلولان اقدام خواهیم کرد.

محسنی بندپی از راه اندازی سایت مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی در هفته گذشته در ماه رمضان خبر داد و گفت: با راه اندازی این سایت نحوه مشارکت های مردمی ساماندهی شده  و شرایطی را فراهم کرده ایم تا از تمام ظرفیت های نیروهای داوطلب مردمی استفاده کنیم.

وی در مورد عدم اجرای طرح آفتاب در دوره جدید تصریح کرد: این طرح به دلیل کم تاثیر بودن و عدم توانمندسازی مددجویان کمرنگ شده است و همچنین با توجه به اینکه متولی برای رصد مشکلات اجتماعی و مطالبه خواهی حقوق مردم علی رغم فعالیت ۲۰ دستگاه در حوزه اجتماعی به وزارت رفاه پیشنهاد داده ایم که در برقراری بیمه های اجتماعی تاثیرگذار در حوزه های زنان سرپرست خانوار اقدام کنند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: هم در بودجه سال ۹۵ و هم برنامه ششم توسعه سعی خواهیم کرد که همه افراد جامعه از بیمه های اجتماعی برخوردار شوند.

محسنی بندپی در مورد آسیب های زنان نیز اضافه کرد: با توجه به مطالعات و مشاهدات انجام شده آسیب های اجتماعی زنان در حال افزایش است، به طوری که در سال ۷۵، یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار و در سال ۸۵، یک میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانوار با رشد ۳۸ درصدی داشتیم و این آمار در سال ۹۰ با رشد ۵۳ درصدی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. به همین دلیل در برنامه های خود به زنان سرپرست خانوار و کودکان توجه ویژه ای خواهیم داشت. در سال ۸۵ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد رسمی ۵ درصد آن را زنان تشکیل می دادند و این در حالی است که در سال ۹۰ تعداد زنان معتاد به ۱۰ درصد رسیده است.

وی از افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار در سال خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۸۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش هستند در حالی که در سال ۹۲ تعداد آنها ۱۳۵ هزار نفر بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی به اجرای طرح  جلوگیری از طلاق در ۹ استان اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا رفتن آمار طلاق این طرح در استان هایی که این معضل بیشتر مشاهده می شود به صورت پایلوت اجرایی شده و سعی داریم در زمینه کاهش طلاق اقدامات لازم را انجام دهیم.

محسنی بندپی به بودجه بهزیستی اشاره کرد و افزود: در سال جاری بر اساس عملکرد و برنامه های سازمان ها بودجه اختصاص پیدا می کند، اما در مجموع از بودجه عمومی در سطح ملی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به بهزیستی اختصاص داده شده است که امیدواریم از همین بودجه عملکرد خوبی را ارائه دهیم تا بتوانیم اعتبارات بیشتری دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ الی ۳۰ درصد به جمعیت معلولان کشور اضافه می شود، توضیح داد: بر اساس آمارها ۸ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند و همچنین سالانه ۴۰ هزار معلول شدید به معلولان کشور افزوده می شود.

رئیس سازمان بهزیستی به طرح ارزیابی معتادان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷۰۰ واحد ارائه خدمات به معتادان وجود دارد که ۱۰ درصد این خدمات به زنان معتاد ارائه می شود که البته در تهران مراکز مخصوص زنان بیش از سایر استان ها است. همچنین در سال جاری برنامه ای ویژه برای توسعه مداخلات زنانه و همچنین افراد زیر ۱۸ سال در دستور کار داریم که پروتکل آن نوشته شده و به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.

محسنی بندپی در پاسخ به اینکه آیا تعداد کارتن خواب های زن یک سوم کل این افراد است، اظهار کرد: آمار دقیقی در این خصوص نداریم، اما بر اساس مطالعات انجام شده از میان ۱۵ تا ۲۰ هزار کارتن خواب ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان هستند.

اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
شبگردی ستاد توانمند سازی بانوان سرپرست خانوار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج درصد متقاضیان مسكن مهر زنان سرپرست خانوار هستند



 

 

پنج درصد متقاضیان مسكن مهر زنان سرپرست خانوار هستند

 

 

تهران - مدیركل دفترمدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن گفت: آخرین آمارهای جمع آوری شده از مجموع یك میلیون و 500 هزار نفر متقاضی مسكن مهر نشان می دهد كه پنج درصد آنان زنان سرپرست خانوار هستند .

 

' صدیقه نظاری ' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت:آمارهای دریافتی از سامانه مسكن مهر نشان از آن دارد كه شمار زنان خود سرپرست (مجرد ) واجد شرایط برای دریافت مسكن مهر از اول بهمن ماه 1389 لغایت سوم خرداد ماه سال جاری بالغ بر دو هزار و 47 نفر ذكر شده است .

سرپرست امورزنان و خانواده وزارت راه وشهرسازی افزود : اطلاعات بدست آمده شده از سامانه مذكور حاكی است طی دوره یادشده تعداد دو هزار و 43 بانوی سرپرست خانوار نیز در فهرست متقاضیان مسكن مهر قرار گرفته اند .

وی اضافه كرد : بنیاد مسكن استان تهران نیز طی گزارشی در دوره زمانی یكم فروردین ماه 1389 لغایت 9 خرداد ماه 1390 ، تعداد 9 هزار نفر بانوی سرپرست خانوار را به عنوان واجد شرایط مسكن مهر معرفی كرد .

وزارت راه وشهرسازی برای اجرای طرح مسكن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر ، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی را به عنوان متولی و ناظر اجرایی تعیین كرد .

نظاری افزود: زنان سرپرست خانوار پس از شناسایی و احراز شرایط مربوطه برای واگذاری خانه های مهر به سازمان های مسكن وشهرسازی استان ها معرفی می شوند .

براساس طرح مسكن مهر افراد واجد شرایط چنانچه واحدهای مسكونی خود را به روش صنعتی احداث نمایند از تسهیلات 250 میلیون ریالی برخوردار می شوند ، چنانچه نیمه صنعتی یا سنتی ساخت وساز كنند به ترتیب 220 و 200 میلیون ریال تسهیلات بانكی خواهند داشت .

طبق وعده وزارت راه وشهرسازی قرار است در پایان نیمه نخست سال جاری در مجموع 937 هزار واحد مسكونی طرح مهر كه سهمیه مرحله نخست هستند به افراد واجد شرایط واگذار شود .

سازمان ملی زمین ومسكن وابسته به وزارت راه وشهرسازی علاوه بر تامین زمین طرح مسكن مهر در سطح شهرهای كشور ، مسئولیت این طرح ملی را در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت برعهده دارد .... / تحلیل : ایرنا