اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افراط گرایان داعش واقعا چه می‌خواهند؟



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - افراط گرایان داعش واقعا چه می‌خواهند؟

مقامات و محققان آمریکایی می گویند سربریدن عمومی مانند آنچه در مورد استیون ساتلوف و جیمز فولی رخ داد، بخشی از استراتژی رسانه اجتماعی و ویدئویی پیچیده داعش است.

به گزارش فرارو به نقل از ان بی سی نیوز، اما هدف این افراط گرایان چیزی بیش از اشاعه ترس به واسطه خشونت وحشیانه است، آنها می گویند دول عربی باید بپرسند: داعش واقعا چه می خواهد؟

بازسازی این خلافت
هدف اعلام شده داعش بازسازی این «خلافت» با خلیفه ای است که عموما باید جانشین حضرت محمد (ص) باشد. اما منظور داعش از «خلافت» بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که تاریخ در مورد قوانین اسلامی در سده های گذشته به ما گفته است. خلافت عباسی که در قرن هشتم میلادی تاسیس شد، دستاوردهای بسیاری در علوم و فلسفه داشت و در تاریخ با عنوان عصر طلایی اسلام از آن یاد می‌شود.

گاتسون ویت، محقق فرانسوی خاورمیانه در «بغداد: کلان شهر خلافت عباسی» می نویسد: اوایل قرن دهم بغداد پایتخت این خلافت، مرکز فکری جهان بود.

لیلا هادسون، استادیار دانشکده مطالعات شمال آفریقا و خاورمیانه در دانشگاه آریزونا معتقد است داعش برخلاف خلافت های گذشته، تفسیری آسیب شناختی و منحرف را از اسلام ارائه می دهد که در تقابل با فلسفه خلیفه های تاریخی است.

وی می گوید: «اسلام مذهبی است که بیش از یک میلیارد پیرو دارد و اکثر این پیروان از اعلام این گروه تروریستی به وحشت افتاده اند.»

در ماه ژوئن داعش مانیفستی را منتشر کرد که طی آن مدعی بود اصل و نسب رهبرش، ابوبکر بغدای مستقیم به پیامبر اسلام باز میگردد و از این طریق قصد داشت حقانیت خود برای برپایی این خلافت را ثابت کند!

قلمرو
داعش (دولت اسلامی عراق و شام) تنها یکی از نام های سازمانی است که "بغدادی" آن را رهبری می‌کند و با توجه به همین اسم هم می توان اهدافی که این گروه برای خود تعریف کرده را دریافت.

این گروه پیش از آنکه صراحتا از القاعده جدا شود، خود را دولت اسلامی عراق می‌خواند. طی یک سال اخیر نامی را برای خود برگزید که به گونه های مختلف ترجمه می شد؛ دولت اسلامی عراق و شام یا دولت اسلامی عراق و سوریه. و البته سرزمین شام از نظر زبانی به سرزمینی بزرگتر از سوریه وعراق اشاره دارد که شامل اردن، لبنان، اسرائیل و فلسطین می شود و دولت اوباما همچنان دقیقا از همین نام برای اشاره به داعش استفاده می کند.

در ماه ژوئن زمانیکه بغدادی اعلام خلافت کرد، این گروه تمام مرزهای جغرافیایی ادعایی خود را کنار گذاشت و خود را دولت اسلامی خواند تا بر اساس مانیفست اش تمام مسلمان را دربربگیرد. در حال حاضر نشانه‌هایی از حرکت داعش به داخل مرزهای لبنان به چشم می‌خورد و مردم این کشور نگران هستند.

هادسون می گوید: «بخشی از مسئله آتش بس غزه به این مربوط می شود که شرکت کنندگان در درگیری اسرائیل بتوانند برای رسیدگی به تهدیدات روزافزون داعش اعزام شوند.»

پول
محققان و مقامات اطلاعاتی آمریکا به "ان بی سی نیوز" گفتند داعش ثروتمندترین گروه تروریستی جهان است و طی دو سال گذشته صدها میلیون دلار جمع آوری کرده است.

آستین لانگ، استاد سیاست امنیت در دانشگاه کلمبیا ماه گذشته به ان بی سی نیوز گفت: «این گروه مانند مافیا هستند. زمانیکه فرصتی برای به دست آورد پول باشد، با هر دو پا هجوم می آورند. آنها از نظر تاریخی از هر وسیله ای برای کسب پول استفاده کرده اند؛ از راکت های حفاظتی تا دزیدن خودروی کمک های مردمی. حال آنها به فروش منابعی روی آورده اند که تصرف کرده اند؛ از میدان ها و پالایشگاه های نفتی تا... گرفتن باج در قبال قربانیان گروگان گرفته شده.»

انتقام گیری- بخصوص از آمریکا
داعش یکی از پیامدهای اشغال عراق توسط آمریکا است و بغدادی نیز کسی است که از سال 2005 تا 2009 توسط نیروهای آمریکایی در عراق زندانی شد. در ایمیلی که به والدین جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی که ماه پیش گردن زده شد، ارسال شده بود، داعش گفته بود «این اقدام نتیجه «مستقیم» تجاوزات شما علیه ما است.»

هادسون می گوید: «استفاده وحشتناک این گروه از رسانه های اجتماعی و ویدئوهای وحشیانه ای که منتشر می کنند، در ایجاد موقعیتی که جهان را ملزم به واکنش فوری کند، موفق بوده است. شما می توانید یک به یک به این اقدامات واکنش نشان دهید اما این همان چیزی است که آنها می خواهند. یک واکنش سطحی و پاسخی تاکتیکی، نمی تواند راه حل این بحران باشد.»

اخبار بین الملل - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
پله های سقوط(سرنوشتت را به افراط گرایان نسپار)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست جدید داعش از افراط‌ گرایان غرب



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

این روزنامه ایتالیایی افزود: منابع اطلاعاتی اروپا نیز تایید کردند داعش همدست قاچاقچیان انسان در لیبی است و افراط گرایان در میان پناهجویان پنهان شده و از طریق دریا به اروپا منتقل می شوند.

گروه تکفیری تروریستی داعش با انتشار کتابی الکترونیکی از افراط گرایان غرب خواست با تشکیل گروه های به اصطلاح 'جهادگرا' شهر رم مقر مسیحیت را فتح کنند.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'کوریره دلاسرا' نوشت، کتاب الکترونیکی که گروه تروریستی داعش منتشر کرده است، از افراط گرایان در غرب می خواهد با ایجاد جنبش های به اصطلاح 'جهادگرا'، شهر رم را فتح کنند.

کوریره دلا سرا افزود: سایت اینترنتی 'اینتلیجنس سایت' اقدام به انتشار این خبر و تصویر روی جلد این کتاب کرده است. روی جلد این کتاب تصویر جوانانی دیده می شود که پرچم سیاه داعش در دست دارند.

این کتاب احتمالا بخش تکمیلی کتاب راهنمای 'چگونه در غرب زنده بمانیم ' است که آغاز سال جاری میلادی منتشر شد.

کوریره دلاسرا نوشت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا پس از نشست شورای جنگی در پنتاگون، روز گذشته تاکید کرد می توان داعش را شکست داد و با وجود آن که نتایج مهمی بدست آمده ، نیاز به زمان بیشتری است. مبارزه علیه داعش کوتاه مدت نیست بلکه دراز مدت است و همزمان نیز باید علیه تهدیدات تروریستی چه از نوع افراط گرایانه و چه از نوع انفرادی آن مراقب بود.

این روزنامه ایتالیایی افزود: منابع اطلاعاتی اروپا نیز تایید کردند داعش همدست قاچاقچیان انسان در لیبی است و افراط گرایان در میان پناهجویان پنهان شده و از طریق دریا به اروپا منتقل می شوند.

سرویس های اطلاعاتی ایتالیا نیز اخیرا با اشاره به ابعاد کاملا جدید این پدیده تروریستی اعلام کردند که حدود 1500 نفر از فرانسه، یک هزار نفر از انگلیس، 700 نفر از آلمان، 500 نفر از منطقه بالکان و حدود 400 نفر از هلند و بلژیک و 70 نفر از ایتالیا به داعش پیوسته اند.

وزارت کشور ایتالیا در پی فجایع تروریستی اخیر در تونس، فرانسه و کویت، با بالابردن سطح تدابیر امنیتی، زنگ خطر بازگشت افراط گرایان را از صحنه های جنگی عراق و سوریه از طریق بنادر شرقی این کشور به ایتالیا و اروپا به صدا درآورد و اعلام کرد بنادر انکونا، باری و بریندیزی در شرق این کشور، هدف تروریست ها قرار دارند.

بر اساس این گزارش، در ماههای اخیر حداقل 400 افراطی خارجی که در سوریه توسط داعش آموزش دیده بودند، به اروپا باز گشته اند که سبب نگرانی شده است.

 

اخبار بین الملل - ایرنا