اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افخم: پیشنهاد ایران به 1+5 در برگیرنده حقوق کامل هسته‌یی کشورمان است



پیشنهاد ایران به 1+5 , ایران و 1+5

افخم: پیشنهاد ایران به 1+5 در برگیرنده حقوق کامل هسته‌یی کشورمان است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها در رابطه با جزئیات پیشنهاد ایران به 1+5 هیچ ارتباطی نه در شکل و نه در محتوا با پیشنهادات ندارد، تاکید کرد: ایران کاملا جدی و منطقی مذاکرات را برای احقاق حقوق هسته‌یی خود و حفظ برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی‌اش آغاز کرده است.

مرضیه افخم خاطرنشان کرد: با انجام مذاکرات ژنو فصل نوینی در مذاکرات ایران و 1+5 برای خروج از بن‌بست مذاکراتی پیشین آغاز شد. ایران به طور جدی بر پایه اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و هیات ایرانی هم در مذاکرات به دنبال جایگزینی طرح "مذاکره برای نتیجه" به جای "مذاکره برای مذاکره" بود و زمینه برای اینکه بازی با نتیجه برد برد برای دو طرف شکل گیرد فراهم شده است.

وی افزود: طرح پیشنهادی ایران که تنظیم و به کشورهای 1+5 ارائه شد، طرح جامع و کاملی بود. طرح ایران در برگیرنده حقوق کامل هسته‌یی کشورمان است و این فرصت را فراهم کرده که مذاکرات برای رسیدن به نتیجه‌ای شکل گیرد و شاهد باشیم راهبرد فشار و مذاکره که پیش از این از سوی غرب به نمایش گذاشته شده بود و مفسران غربی و تحلیلگران از آن به عنوان راهبرد بی‌نتیجه یاد کرده بودند، بی‌نتیجه بودنش ثابت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران برای رسیدن به تفاهم وارد مذاکرات شد. با گام‌های متوازن دو طرف مسیر اعتمادسازی و همکاری ایجاد و زمینه برای حرکت در این مسیر فراهم می شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات ژنو از سوی طرف‌های مقابل نیز مفید و سازنده ارزیابی شد، اضافه کرد: دو طرف حاضر شدند برای اولین بار بیانیه مشترکی صادر کنند و توافقاتی درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات حاصل شد که طلیعه خوبی است. در این فضا با توجه به ارزیابی‌های اولیه‌ای که هیات ایرانی داشت و طرف مقابل هم آن را اعلام کرد تلاش شد فضای مذاکرات به دور از فضاسازی‌های مسموم حفظ شود و به همین شیوه ادامه یابد.

افخم اضافه کرد: تبلیغات و گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها و محافل مختلف مطرح می‌شود که بیشتر از سوی جریان‌های تندرو و افراطی و بخصوص محافل صهیونیستی است که تلاش دارند رویکرد جدید شکست بخورد از این رو سعی می‌کنند القا کنند که مذاکرات برد برد عملا نمی‌تواند شکل گیرد و می‌خواهند اساس آن را زیر سوال ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مطالب مختلفی درباره بندهای طرح ایران از سوی برخی رسانه‌ها و محافل مختلف ارائه شده که همگی ساختگی و گمانه‌زنی است. به طور صریح اعلام می‌کنیم این گمانه‌زنی‌ها هیچ ارتباطی نه در شکل و نه در محتوا با پیشنهادات ایران ندارد.

وی گفت: تیم ایران کاملا جدی و منطقی مذاکرات را برای احقاق حقوق هسته‌یی خود و حفظ برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران آغاز کرده و با تکیه بر اجماع داخلی و حمایت مردمی مذاکرات را به پیش می‌برد.

افخم تصریح کرد: افکار عمومی داخلی هم با هوشمندی این جوسازی‌ها و القائات را که در جهت ممانعت از خارج شدن از بن‌بست مذاکراتی و بی‌نتیجه بودن مذاکرات برد برد انجام می‌شود بی‌نتیجه خواهند گذاشت. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تعیین حقوق هسته ای ایران در دستشویی قطار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افخم: گزارش اخیر آمانو متوازن‌تر از گذشته بود/کاهش یا توقف فعالیت‌های هسته‌یی ایران درست نیست



برنامه هسته ای ایران ,مذاکرات ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه: گزارش اخیر آمانو متوازن‌تر از گذشته بود/کاهش یا توقف فعالیت‌های هسته‌یی ایران درست نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: طی روزهای سوم تا پنجم آذرماه سال جاری اجلاس بیست‌ویکم شورای وزیران خارجه اکو در تهران برگزار می‌شود.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تصریح کرد: در طی این اجلاس سه روزه وزرای خارجه کشورهای عضو با شروع دهه سوم فعالیت خود در ابعاد همکاری‌ها را بررسی خواهند کرد. در طی این اجلاس ریاست منطقه‌ای اکو به مدت یک سال بر عهده ایران قرار خواهد گرفت. ما امیدواریم که این سازمان بتواند فعالیت‌های خود را در ابعاد مختلف بیش از گذشته ادامه دهد.

وی همچنین با اشاره به سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به ژنو برای برگزاری مذاکرات هسته‌یی ژنو 3، اظهار کرد: وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه انجام دور جدید مذاکرات ایران و گروه 3+3 در مسیر ژنو توقفی در رم خواهد داشت و طی آن با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وی ادامه داد: این دیدار در چارچوب مشورت‌های سیاسی انجام می‌شود که ابعاد مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مساله سوریه و مذاکرات ایران با گروه 3+3 مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. مقامات ایتالیایی نسبت به روابط دوجانبه با ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه دیدگاه واقع‌بینانه‌ای دارند. ما هم بر اساس منافع ملی و احترام متقابل اهمیت خاصی به گسترش مناسبات با ایتالیا داریم.

وی درباره گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران، اظهار کرد: این گزارش در مقایسه با سایر گزارش‌های آژانس متوازن بوده که پیرو توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی است و بر پایه رویکرد جدید همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر کاهش یا توقف فعالیت‌های هسته‌یی ایران، گفت: این اظهارنظرها درست نیست. هیچگونه کاهش یا توقف در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران وجود ندارد و برنامه هسته‌یی کشورمان بر اساس زمان‌بندی تعیین شده در مسیر طبیعی خود ادامه می‌یابد، همان‌طور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد ممکن است برخی از فعالیت‌ها در مسیر خود بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده پیش نرود اما به هیچ‌وجه توقف یا کاهش در فعالیت‌های هسته‌یی رخ نداده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات اخیر رییس‌جمهور فرانسه و بیان شروطی برای دستیابی به توافق در مذاکرات ژنو در سفر خود به سرزمین‌های اشغالی، گفت: برخی اظهارنظرها درباره مذاکرات ایران و 3+3 که قرار است از فردا آغاز شود، شروع شده است. آن‌چه که مسلم است مذاکرات پشت میز مذاکره انجام می‌شود و امیدواریم برخی از اظهارنظرها این ملاحظه مهم را مدنظر قرار دهد که مسیر اصلی تفاهم و مذاکره حفظ شده و بستر مناسبی برای مذاکرات ایران و 3+3 فراهم شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تفاهم‌های کلی صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده و مورد استقبال طرف‌های مذاکره‌کننده قرار گرفته است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که کشورهایی که ادعاهایی مبنی بر جلب اعتماد ملت ایران داشتند این اظهارات را به اقدامات و رفتارهای عملی تبدیل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: مسیر طبیعی و بسیار جدی مذاکرات بر اساس حسن نیت و اراده سیاسی از سوی جمهوری اسلامی ایران طی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی دور جدید مذاکرات ایران و 3+3، گفت: ارائه پیش‌بینی پیش از انجام مذاکرات بسیار پیچیده و حساس کار دقیق و درستی نیست. ما این روند را کاملا واقع‌بینانه بررسی می‌کنیم؛ اگرچه با یک خوش‌بینی توام با واقع‌بینی این مسیر را آغاز کرده‌ایم اما امیدواریم بر اساس حسن نیت و اراده سیاسی که ایران بدین شکل وارد مذاکرات شده است در مسیر احقاق حقوق مسلم ملت ایران، مذاکرات به نتیجه مثبت برسد و هم نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شده و هم حقوق مسلم ملت ایران حفظ شود و امیدواریم در نهایت این مذاکرات به لغو تحریم‌ها بینجامد.

وی درباره سفر امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان به مسکو و گفت‌وگو با مقامات روسی درباره سوریه و مذاکرات ژنو 2، تصریح کرد: سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان در چارچوب مشورت‌های منظم میان ایران و روسیه پیرامون مسائل منطقه‌ای علی‌الخصوص سوریه انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: مسلم است که جمهوری اسلامی ایران و روسیه دیدگاه‌های نزدیکی برای حل این بحران دارند. ما امیدواریم به دلیل اشتراکات زیادی که در دیدگاه‌های دو کشور وجود دارد گام‌های موثر و مفیدی بتوانیم در حل سیاسی بحران سوریه برداریم.

افخم ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید بحران سوریه بیش از 30 ماه است که تداوم دارد. ما همواره اعلام کرده‌ایم که راه‌حل این بحران سیاسی است و باید در فرآیند سوری سوری و با توجه به رای و نظر ملت سوریه این راه‌حل شکل بگیرد. امیدواریم رایزنی‌هایی که انجام می‌شود باعث شود که سوریه در مسیر حل و فصل قرار بگیرد و رایزنی‌های آتی در قالب مذاکرات ژنو به حل مساله سوریه کمک کند و در این مذاکرات بستر مناسبی برای دستیابی به تفاهم ایجاد شود.

وی درباره تصمیم اعمال تحریم‌های جدید توسط اتحادیه اروپا علیه برخی از شرکت‌های ایرانی، گفت: اقدام اخیر اتحادیه اروپا در تحریم مجدد نهادها و شرکت‌های ایرانی از نظر ما یک برخورد جهت‌دار و سیاسی است. بدون تردید این اقدام وجهه اتحادیه اروپا را خدشه‌دار می‌کند. در این برهه از مذاکرات ایران و 3+3 انتظار طبیعی این است که نه تنها بر تشدید فضاهای تنش‌زا تاکید شود بلکه با اقدامات سازنده در مسیر مذاکرات حرکت کرده و به مذاکرات کمک شود.

وی تاکید کرد: ما این اقدام را رد می‌کنیم و گامی در جهت تشدید فضای بی‌اعتمادی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تاکید برخی از اعضای1+5 درباره بازدید و توقف از تاسیسات آب سنگین اراک، گفت: اجازه دهید پیش از انجام دور جدید مذاکرات وارد جزئیات نشویم. در حال حاضر بحث‌های جدی، فشرده و متعددی در جریان است، آن‌چه که مسلم است طرح پیشنهادی ایران که با استقبال طرف‌های مذاکره‌کننده مواجه شده رویکرد جدیدی برای خروج از بحران است.

وی درباره مرحله پایانی توافق احتمالی میان ایران و 1+5، افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران، محترم شمردن حقوق مسلم و طبیعی برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی و لغو تحریم‌ها مرحله پایانی است؛ لذا بر این اساس ما به برداشتن گام‌های متوازن برای رسیدن به این مرحله در مذاکرات ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: به هر حال در مذاکرات بحث‌های متعددی به طور جدی در حال پیگیری است. ما مذاکرات را بر اساس حفظ خطوط قرمز کشور آغاز کرده و در این مسیر هم ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار خبری در مجله فارین پالیسی مبنی بر ارسال دعوت‌نامه‌هایی برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 به 10 کشور از سوی مسوول کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل، گفت: بنده تا این لحظه از دریافت دعوت‌نامه اطلاع ندارم چنانچه ابعاد دیگری درباره این مساله روشن شود ما آن را به اطلاع عموم می‌رسانیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت شهروند ایرانی دستگیر شده در جمهوری آذربایجان و ادعاهای مطرح شده مبنی بر شکنجه وی در زندان‌های این کشور، اظهار کرد: طی انتشار اخباری مبنی بر دستگیری یکی از اتباع ایرانی در جمهوری آذربایجان به دلیل عبور از مقابل سفارت رژیم صهیونیستی، سفارت ایران در این کشور اقدامات اولیه را آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: طی ارسال یادداشتی به مسوولان آذری درخواست شده است که وضعیت شهروند ایرانی و صحت و سقم این خبر روشن شود و متعاقب آن طی یادداشتی خواستار دسترسی کنسولی برای این شهروند شدیم. ما خواهان همکاری بسیار موثر و فوری طرف آذری در این‌باره هستیم. همچنین در تهران اداره امور کل ایرانیان با مسئولان سفارت آذربایجان در تهران دیدار داشته و درباره آخرین وضعیت این شهروند گفت‌وگو کردند.

وی افزود: متاسفانه در روز گذشته اخباری مبنی بر شکنجه این شهروند ایرانی در زندان‌های آذربایجان منتشر شد. از انتشار این اخبار بسیار متاثر و متاسف شدیم. اگر این اخبار صحت داشته باشد باید مسوولان آذری نسبت به آن پاسخگو باشند. طی آخرین تماسی که با سفارت ایران در آذربایجان داشتیم با ارسال یادداشت رسمی دیگری صحت انتشار چنین اخباری مورد پیگیری قرار گرفته است. من در همین جا اعلام می‌کنم که این موضوع با حساسیت دنبال می‌شود. در عین حال باید مسوولان آذری در ارائه پاسخ سریعا اقدام کنند.

وی درباره اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر ترک مذاکرات در صورت تصویب تحریم‌های بیشتر از سوی کنگره آمریکا، گفت: اعمال هرگونه تحریم جدید و یا تشدید تحریم‌ها مسیر مذاکرات را تضعیف و حصول تفاهم و توافق را تخریب می‌کند. آن‌چه که مسلم است این مسیر با جدیت دنبال می‌شود. ما پیش از این نیز اعلام کردیم که رویکرد فشار و مذاکره کارآیی خود را در گذشته نشان داده و برای ما قابل پذیرش نیست. امیدوار هستیم که چنین اقدامی صورت نگیرد و مسیر سالم مذاکرات تخریب و تضعیف نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود؟ تصریح کرد: نسبت به جزئیات و روند مذاکرات پیش از برگزاری آن اظهارنظر نمی‌کنیم. آن‌چه که مسلم است اراده سیاسی برای حل یک بحران غیرضروری در صحنه وجود دارد. مذاکره‌کنندگان ایرانی به دنبال احقاق حقوق مسلم ایران هستند. بایستی حقوق ملت ایران در هر تفاهمی در نظر گرفته شود. در عین حال ما نگرانی‌های طرف مقابل را برطرف می‌کنیم.

وی گفت: من در اینجا اطمینان می‌دهم که تیم مذاکره‌کننده با حساسیت و جدیت کامل همه نگرانی‌های ملت ایران را پیگیری کرده و همه سوابق تاریخی پرونده هسته‌یی ایران را در اختیار دارد و برای احقاق تمام حقوق ملت ایران وارد مذاکرات شده‌اند. ما امیدواریم که این مسیر با یک رویکرد حقوقی مبتنی بر محترم شمردن حقوق ملت ایران آغاز شده و به یک توافق بینجامد. پیش‌داوری عجولانه درباره مذاکرات و نتایج آن نباید داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وجود واکنش‌های متفاوت در داخل ایران و تصمیم برخی از دانشجویان برای ایجاد زنجیره انسانی در مقابل تاسیسات هسته‌یی فردو، گفت: جامعه ایرانی یک جامعه زنده، پویا و در سطح منطقه منحصر به فرد است. دیدگاه‌های متنوع و متعددی درباره رویدادها و تحولات وجود دارد. اینکه چنین واکنش‌هایی درباره مسائل مهم جاری صورت گیرد کاملا طبیعی، منطقه‌ای و قابل درک است؛ لذا ابراز احساسات و اقدامات دانشجویان را ما در این چارچوب بررسی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: با احترام به این احساسات و راه‌های ابراز آن امیدواریم که اقدامات آن‌ها در چارچوب قانون باشد. در عین حال تیم مذاکره‌کننده و مجموعه کلان کشور که دخیل در مذاکرات هسته‌یی هستند تمام خطوط قرمز ایران را در نظر گرفته و این خطوط قرمز روشن و آشکار است و پیروی از این خطوط قرمز و عدول نکردن از آن محور اصلی مذاکرات است.

وی درباره مطرح شدن مسائل حقوق بشر در کنار مذاکرات هسته‌یی ایران از سوی برخی، گفت: بحث هسته‌یی یک بحران غیرضروری است. ما تلاش داریم که از طریق مذاکرات جدی این بحران را حل کنیم. این‌که حل این مساله تصمیم جامعی برای مسائل دیگر نیز سنجیده شود درست نبوده، ما همه مسائل را در جای‌جای خود بررسی می‌کنیم؛ لذا دیدگاه‌های ارائه شده را دنبال کرده و ارزیابی‌های خود را در این‌باره داریم. ارتباط دادن موضوعات مختلف به یکدیگر را منطقی نمی‌دانیم. فکر می‌کنیم عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشور به گونه‌ای است که به تدریج این چارچوب‌ها را بیان می‌کند.

وی درباره طرفداری برخی از مخالفان ایرانی در خارج از کشور از اظهارات اخیر رییس‌جمهور فرانسه درباره مذاکرات ژنو، اظهار کرد: بحث مذاکرات هسته‌یی ایران و 3+3 نقطه‌ای را در بطن خود روشن کرد و این‌که محافل و گروه‌هایی که خواهان حل نشدن بحران هسته‌یی ایران هستند شناخته شدند. فکر می‌کنم این مساله برای ما و جامعه جهانی یک دستاورد بزرگ است. ما شاهد تلاش‌های متعدد، اقدامات و بحث‌های گروه‌های مخالف نظام و رژیم صهیونیستی و در کل بدخواهان هستیم که می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد اما این‌گونه اظهارات آخرین تکاپوی آن‌ها برای تاثیرگذاری بر مذاکرات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما نگران چنین تلاش‌ها و تماس‌هایی نیستیم. روند عملکرد و سوابق آن‌ها برای همه طرف‌ها روشن شده است؛ لذا آن‌ها نیز هم با هوشیاری این مباحث را دنبال کرده و تصمیم واقع‌بینانه و درستی می‌گیرند.

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که همه گزینه‌های احتمالی درباره ایران بر روی میز است، گفت: ما با امید به خدا در مسیر مذاکرات حرکت می‌کنیم. پشتوانه این حرکت، ملت ایران و رهنمودهای مقام معظم رهبری است. درباره تکرار این‌گونه اظهارات باید گفت که برخی از گزینه‌ها درباره ایران بیش از پنج یا شش دهه است که از روی میز برچیده شده است لذا فکر نمی‌کنم این فضاسازی‌ها بتواند تاثیری بر مذاکرات داشته باشد.

وی ادامه داد: مذاکرات ایران و 3+3 کاملا فنی و جدی پیش می‌رود. اگر مذاکرات به جلو پیش رفته و به توافقی برسیم ملت بسیار راضی خواهد بود و مسیر این بحران غیرضروری به پایان می‌رسد، اما اگر مذاکرات به توافق نرسد ما باز هم نگرانی نداریم. ملت ایران برای هر دو حالت خود را آماده کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: این مذاکرات در واقع تلاش و اراده سیاسی ایران برای خروج از بن‌بست موجود را نشان داده و از سوی دیگر فرصتی برای جامعه جهانی است تا بتواند اعتماد ملت ایران را جلب کند و از آن به عنوان فرصتی برای اعتمادسازی استفاده کند. دو طرف مذاکره نسبت به مذاکرات و سلامت آن نگران هستند. هم ایران و هم طرف مقابل شرایط یکسانی دارند و خواهان پیش‌روی فرآیند مذاکرات و دستیابی به نتایج هستند.

/ایسنا