اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افت کیفی یازده خودرو



 

افت کیفی یازده خودرو

 

 

تازه‌ترین ارزیابی سطح کیفی خودروهای سواری تولید داخل در حالی اعلام شد که ۱۱ خودرو از جمله تندر-۹۰، پژو ۲۰۶ و ریو با افزایش نمرات منفی در مقایسه با ارزیابی اسفند ماه روبه‌رو شدند.


همچنین به‌رغم انتشار اخباری مبنی بر خروج بنز از ایران، محصول E۳۵۰ این شرکت در صدر جدول رده‌بندی نشسته و سایپا ۱۴۱ نیز با تداوم قعرنشینی خود، همچنان کم‌ کیفیت‌ترین خودرو سواری تولید داخل لقب دارد.


در این ارزیابی که نتایج آن روی سایت رسمی ‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته و به فروردین ماه امسال مربوط می‌شود، ۲۰ خودرو، مانند ماه‌های گذشته در ۹ معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت،‌ ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ تحت ارزیابی قرار گرفته‌اند.


بر این اساس خودروهایی که نمره منفی آنها بین صفر تا ۱۲۰ شده، در گروه خیلی خوب، بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ در جمع خوب‌ها و بین ۲۰۰ تا ۲۷۷ در دسته قابل قبول‌ها جای گرفته‌اند.


در این رده‌بندی‌ها البته خودروهایی که نمره منفی آنها بین ۲۷۷ تا ۴۱۰ و بالاتر از ۴۱۰ باشد به‌ترتیب در گروه محصولات حداقل قابل قبول و غیرقابل قبول قرار می‌گیرند که طی اولین ماه بهار امسال، هیچ خودرویی حائز این شرایط نشده است.


از نکات مهم ارزیابی کیفی فروردین ماه، می‌توان به افزایش نمرات منفی مگان، تندر، زانتیا، پژو ۲۰۶(هاچ‌بك و صندوق‌دار)، ریو، سمند،آوانته،روآ، پژو ۴۰۵ و لیفان، اشاره کرد.


سبقت تندر پارس‌خودرو از همتای ایران‌خودرویی‌اش و همچنین صعود آوانته به رده سوم جدول رده‌بندی نیز از دیگر نکات قابل توجه این ارزیابی به شمار می‌رود.


در رده‌بندی فروردین ماه، چند خودرو از جمله مزدا۳، نیسان رونیز، پراید نسیم و پژو ۴۰۵ و پارس خراسان، غیبت دارند که این موضوع احتمالا با عدم تولید این محصولات طی اولین ماه بهار امسال، در ارتباط است.


بنز هنوز هست!


اگرچه بنزی‌ها چندی پیش از قصد خود برای خروج از خودروسازی ایران خبر دادند، اما آن طور که در تازه‌ترین جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای سواری تولید داخل آمده، این شرکت آلمانی هنوز ایران را ترک نکرده و محصول E۳۵۰ آن در فروردین ماه به تولید رسیده است.


صدر جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در شرایطی به بنز E۳۵۰ رسیده که این محصول مونتاژی ایران‌خودرو در هیچ یک از ۹ معیار تحت بررسی، نمره منفی کسب نکرده است.


این محصول در رده‌بندی قبلی با ۵/۷ نمره منفی در صدر ‌نشست، اما این بار کاملا بی‌عیب، صدرنشین شده است.


تیراژ E۳۵۰ بسیار اندک است و اگر تصمیم بنزی‌ها در زمینه خروج از ایران جدی باشد، این محصول با کیفیت و البته گران با جدول کیفیت خودروهای داخلی وداع خواهد کرد.


ماکسیما، تنها ژاپنی جدول


با حضور نیافتن مزدا۳ و سوزوکی گرندویتارا در جدول رده‌بندی کیفیت خودروهای داخلی، ماکسیما تنها نماینده ژاپنی‌ها در این جدول به شمار می‌رود، خودرویی که پس از بنز، با ۳/۱۸ امتیاز منفی، جایگاه دوم را در اختیار دارد.


ماکسیما که هرگاه بنز نباشد به صدر جدول می‌رود، طی ارزیابی فروردین ماه، در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن نیز با بخش رنگ در ارتباط است.


نمره منفی این خودرو که تحت برند نیسان در پارس‌خودرو به مونتاژ می‌رسد، در مقایسه با ارزیابی قبلی، اندکی کاهش یافته است.


پس از ماکسیما با هیوندایی آوانته در جایگاه سوم جدول مواجه می‌شویم، خودرویی که محصول بخش خصوصی است و ۹/۲۸ امتیاز منفی دارد.


نمرات منفی آوانته در چهار معیار تجهیزات الکتریکی، تزئینات، بدنه و رنگ به دست آمده است.


اختلاف تندری بالا گرفت!


اگرچه ایران‌خودرویی‌ها به تازگی اعلام کرده‌‌اند که تندر آنها باکیفیت‌تر از تندر پارس‌خودرو است، اما جدول کیفی فروردین ماه، خلاف این گفته را نشان می‌دهد.


طبق این جدول، تندر ایران‌خودرو با کسب ۵/۳۷ امتیاز منفی، جایگاه نهم را در اختیار دارد، حال آنکه همتای پارس‌خودرویی آن با ۳۰ نمره منفی، چهارمین عضو جدول رده‌بندی کیفیت خودروها در فروردین ماه، به شمار می‌رود.


تندر ایران‌خودرو که در مقایسه با ارزیابی قبلی، ۵/۷ نمره به نمرات منفی آن اضافه شده، در پنج معیار سیستم تعلیق، ترمز، تزئینات، بدنه و رنگ، امتیاز منفی دارد و بیشترین آن با معیار رنگ در ارتباط است.


این موضوع در شرایطی است که تندر پارس‌خودرو در چهار معیار تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن به بخش رنگ مربوط می‌شود.


اختلاف کیفی تندرهای تولید داخل در حالی است که هر دو شرکت، تحت نظارت رنوی فرانسه این محصول را به تولید می‌رسانند.


افزایش نمرات منفی فرانسوی‌ها


رده‌های پنجم تا هشتم جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی را در حالی فرانسوی‌ها تصاحب کرده‌‌اند که همه آنها یعنی مگان، پژو ۲۰۶‌ هاچ‌بک و صندوق‌دار و همچنین زانتیا، در مقایسه با ارزیابی قبلی، با افزایش نمرات منفی روبه‌رو شده‌‌اند.


در جدول فروردین ماه، مگان پس از تندر پارس‌خودرو، پنجمین عضو جدول به شمار می‌رود و در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ امتیاز منفی دارد.


این برند فرانسوی و مونتاژی پارس‌خودرو در مقایسه با ارزیابی اسفند ماه، ۲/۲ امتیاز منفی بیشتری کسب کرده و جمع نمرات منفی آن به عدد ۳۰ رسیده است.


پژو ۲۰۶‌ هاچ‌بک نیز که ۳۰ امتیاز منفی دارد در مقایسه با ارزیابی قبلی، جمع نمرات منفی آن سه واحد افزایش یافته است.


این خودرو در شش معیار از جمله نفوذ آب و سیستم موتور، نمره منفی به خود می‌بیند.


همچنین مدل صندوق‌دار پژو ۲۰۶ نیز که در رده بعدی جا دارد نیز افزایش نمرات منفی را در کارنامه کیفی خود می‌بیند و با ۴/۳۲ امتیاز منفی، هشتمین عضو جدول به حساب می‌آید.


بالاترین نمره منفی ۲۰۶ صندوق دار به معیار تزئینات آن مربوط است.


رده قبل از ۲۰۶ صندوق‌دار را نیز در شرایطی زانتیا تصاحب کرده که این محصول هم از افزایش نمرات منفی در امان نمانده و امتیاز منفی آن ۱/۲ واحد افزایش یافته است.


ریو هم افت کرد


اما نگاهی نیز به اوضاع کیفی ریو بیندازیم.


این محصول مونتاژی سایپا که پس از تندر ایران‌خودرو، جایگاه دهم جدول را در اختیار دارد، به جز نفوذ آب و ترمز، در سایر معیارها امتیاز منفی به خود می‌بیند و در مقایسه با ارزیابی اسفند ماه، ۱/۱ امتیاز منفی بیشتری کسب کرده است.


بالاترین نمره منفی این محصول کره‌ای به معیار رنگ مربوط می‌شود. ریو البته در معیار سیستم موتور نیز نمره منفی بالایی دارد.


افت سران ایران‌خودرو


نمرات منفی سمند و پژو ۴۰۵ به عنوان دو محصول اصلی و مهم ایران‌خودرو نیز در مقایسه با ارزیابی قبلی افزایش یافته و بنابراین باید عنوان کرد که این دو نیز با افت کیفی روبه‌رو شده‌اند، به نحوی که سمند، یازدهمین عضو جدول، ۷/۳ امتیاز منفی بیشتری را کسب کرده و پژو ۴۰۵ نیز که دو رده بعد از سمند قرار دارد، با افزایش ۶/۳ واحدی نمرات منفی خود روبه‌رو شده است.


سمند و پژو ۴۰۵ در تمام معیارها نمره منفی دارند و بیشترین این نمرات نیز به بخش تزئینات مربوط می‌شود.


پژو ۴۰۵ البته در معیار ترمز، حائز بیشترین نمره منفی بین كل خودروها شده است.


افزایش نمره منفی سمند و ۴۰۵، در شرایطی است که پارس با کاهش امتیاز منفی روبه‌رو است و در بخش سیستم تعلیق، نمره منفی به خود نمی‌بیند.این محصول دوازدهمین عضو جدول به شمار می‌رود.


همچنین روآ نیز به عنوان دیگر محصول ایران‌خودرو با افزایش نمره منفی مواجه شده و با کسب امتیاز منفی در تمام معیارها، پانزدهمین عضو جدول است.


بدترین سیستم تعلیق


اما نگاهی نیز به کیفیت چینی‌های بازار خودرو کشور بیندازیم.


در این بین MVM با ۳/۱۳۸ نمره منفی چهاردهمین عضو جدول است و در معیار سیستم موتور، رکورددار امتیاز منفی به شمار می‌رود.


این خودرو در چهار معیار دیگر از جمله بدنه و تجهیزات الکتریکی نیز حائز نمره منفی شده است.


لیفان دیگر محصول چینی تولید داخل نیز که شانزدهمین عضو جدول به حساب می‌آید، به جز ترمز، نفوذ آب و صداهای غیرعادی، در سایر معیارها امتیاز منفی دارد.


این خودرو نیز ۱/۲ امتیاز منفی بیشتری در مقایسه با ارزیابی قبلی کسب کرده است.


رکوردهای منفی در اختیار پراید


اما به سراغ خاندان پراید برویم.چهار عضو این خانواده؛ یعنی ۱۳۲، صبا، پراید پارس‌خودرو و سایپا ۱۴۱، چهار رده انتهایی جدول را در شرایطی به خود اختصاص داده‌‌اند که در هفت معیار، رکوردار امتیاز منفی شده‌اند.


در این بین، سایپا ۱۳۲، در معیارهای نفوذ آب و رنگ، بیشترین امتیاز منفی را به خود اختصاص داده و با کسب امتیاز منفی در تمام معیارها، عضو هفدهم جدول به شمار می‌رود.


صبا نیز که در رده بعدی قرار دارد، در همه معیارها امتیاز منفی کسب کرده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود.


همچنین پراید پارس‌خودرو نیز که در معیارهای تجهیزات الکتریکی و بدنه بالاترین نمره منفی را بین ۲۰ خودرو تحت ارزیابی فروردین ماه به دست آورده، با ۷/۱۹۰ امتیاز منفی، در جدول رده‌بندی، یکی به آخر شده است.


پراید ۱۴۱ نیز که مدت‌ها است میهمان آخرین ستون جدول رده‌بندی کیفیت خودروها است، در سه معیار سیستم تعلیق، تزئینات و صداهای غیرعادی، رکورددار امتیاز منفی به شمار می‌رود.


این محصول در همه معیارها نمره منفی دارد و بیشترین امتیاز منفی آن به بخش تزئینات مربوط می‌شود.... /  گزارش : روزنامه دنياى اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
قطعه سازان عامل افت کیفیت خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت شدید قدرت خرید وام خودرو



وام خودرو,خرید وام خودرو

افت شدید قدرت خرید وام خودرو

در پی افزایش قیمت خودرو، وام 7 میلیون تومانی خرید خودرو قدرت خرید خود را از دست داده و سهم این وام در خرید خودرو به شدت کاهش یافته است.

تا همین چند ماه پیش بود که می شد با وام 7 میلیون تومانی خرید خودرو، تا 80 درصد وجه خرید یک خودرو مانند پراید را تامین کرد و حتی می شد با این مبلغ 40 تا 50 درصد مبلغ خرید یک خودروی صفر مانند پژو 206 یا 405 را پرداخت.

این در حالی است که با افزایش قیمت خودروهای داخلی در پی افزایش قیمت ارز و بالارفتن هزینه های خودروسازان، قدرت خرید وام 7 میلیون تومانی خودرو به شدت کاهش یافته و همین امر باعث کاهش درخواست برای استفاده از این وام در شبکه بانکی شده است.

در حال حاضر قیمت مدل های مختلف خودروی 206 بین حدود 34 تا 53 میلیون تومان، پژو پارس 35 تا 47 میلیون تومان، پژو 405 بین 26 تا 29 میلیون تومان و سمند بین 24 تا 35 میلیون تومان است.

در پی افزایش قیمت خودرو، قدرت خرید وام خودرو برای خرید خودرویی مانند پراید که ارزان ترین خودروی داخلی در بازار است به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است یا خودروهایی که در رده بالاتری از قیمت قرار دارند مانند سمند، پژو 405، پارس، تندر یا 206 قدرت خرید این وام به کمتر از 35 درصد تقلیل یافته است.

بر این اساس خریداران خودرو دیگر مانند گذشته با توجه به مشکلاتی که همواره برای دریافت وام خودرو وجود دارد، تمایلی برای تقاضای اخذ ان وام ندارند، زیرا دیگر نمی توان به این وام به عنوان یک کمک هزینه خرید خودرو نگاه کرد.

پیش از این برخی از اعضای شورای پول و اعتبار و مدیران بانکی از افزایش وام خرید خودرو و اینکه در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد و همچنین ارائه پیشنهاد افزایش این نوع وام به شورا خبرداده بودند و برخی از اعضا برای آن مبالغی را اعلام کرده بودند.

یکی از اعضای شورای پول و اعتبار از افزایش وام 7 میلیون تومانی خرید خودرو به 14 میلیون تومان خبرداده بود، این در حالی است که بانک مرکزی این موضوع که شورای پول واعتبار وام خودرو را افزایش خواهد داد و این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار است را تکذیب کرد.

بانک مرکزی مطرح کرده بود که تاکنون از مراجع مربوط هیچ درخواستی درباره افزایش مبلغ وام خودرو دریافت نشده است و بنابراین هیچ برنامه‌ای برای افزایش تسهیلات خرید خودرو در دست نیست.

برخی از اعضای شورای پول و اعتبار افزایش 100 درصدی وام خودرو را یکی از دلایل مهم برای افزایش وام خودرو عنوان می کنند. تورم موجود در کشور لزوم تغییرات منطقی در مبلغ وام را جدی تر می کند.

اما خودروسازان که در یک سوی مهم این قضیه قرار دارند با توجه به بالا رفتن قیمت خودرو از افزایش وام خودرو استقبال می کنند. نکته مهم دیگر رونق بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم با توجه به افزایش نرخ ها است و خودروسازان برای رونق دوباره بازار خرید خودروی نو خواستار افزایش وام خودرو هستند.

در عین حال با توجه به اینکه هنوز هم قیمت ها در بازار خودرو به ثبات کامل نرسیده است، برخی از فعالان بخش خودرو مطرح می کنند که هر گونه خبر یا تصمیمی مبنی بر افزایش مبلغ وام خودرو، بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و منجر به افزایش دوباره قیمت ها می شود، اما برخی دیگر نیز افزایش این وام را باعث رونق بازار خرید و فروش خودرو می دانند.

از سوی دیگر نباید از یاد برد که در حال حاضر برخی از بانکهای کشور با سودهای بالایی وام هایی با مبالغ بالا می پردازند که می توان برای خرید خودرو از آنها استفاده کرد یا به صورت لیزینگ به خرید خودرو اقدام کرد که البته سودهای کلانی با فرمول های منحصر به فرد باید پرداخت./مهر

قیمت انواع خودرو در بازار ایران