اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افت و خیز بورس در دامنه‌های محدود



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افت و خیز بورس

 

اخبار اقتصادی - افت و خیز بورس در دامنه‌های محدود

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد گرایش بازار از جو متعادل به سوی ركود و افت شاخص بود.در بازار دیروز هر چند شاخص تعادل نسبی خود را با كاهش 68واحدی حفظ كرد اما حجم اندك معاملات و نبود تقاضا در بازار نویددهنده یك دور جدید كاهش در بازار ارزیابی می‌شود.

اكثر كارشناسان نزدیكی ماه رمضان و همچنین اوج‌گیری فصل مجامع را دلیل ضعف بازار ارزیابی می‌كنند. در همین حال بازار از كمبود شدید نقدینگی و مسائل سیاسی نیز متاثر بوده و در انتظار مذاكرات پیش رو است.در بازار دیروز در تحولات سیاسی وزیر امور خارجه كشورمان با ارزیابی مذاكرات آتی با كشورهای 1+5 عنوان كرد هنوز احتمال خوبی می‌دهم كه اگر طرف مقابل وارد مذاكره جدی شود به نتیجه مناسب برای هر دو طرف می‌رسیم و اگر توافق نشود، به سیاست‌های قبل بر‌می‌گردیم.


در همین حال در تحولات اقتصادی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با تاكید بر اینكه رونق به بخش تولید با تصویب لایحه حمایت از تولید ملی بازخواهد گشت، گفت:‌ این لایحه تا هفته آینده نهایی می‌شود.در همین حال یكی از موضوعات نگران‌كننده در بازار دیروز شرایط صندوق توسعه بازار بود؛ در حالی كه ابتدا گفته می‌شد این صندوق با تامین نقدینگی فوری به میزان هزار و 50میلیارد تومان و در مراحل بعدی گسترش آن تا 5هزار میلیارد تومان در بازار نقش بازار گردانی را ایفا خواهد كرد.

 

دیروز مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه از تزریق نامنظم منابع به این صندوق توسط شركت‌های حقوقی بانكی و بیمه‌ای خبر داد. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس گفت: تاكنون برآورد زمانی و ریالی در مورد احداث پالایشگاه بیدبلند 2 انجام نشده زیرا باید تشریفات لازم برای واگذاری این طرح به هلدینگ صورت پذیرد اما این پروژه با توسعه پتروشیمی گچساران پیش خواهد رفت.عادل نژاد‌سلیم مدیر‌عامل هلدینگ خلیج فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینكه هنوز به پروژه احداث پالایشگاه بید بلند 2 ورود پیدا نكرده است گفت: در ابتدا باید تشریفات اولیه انجام و پس از آن هزینه ساخت این پالایشگاه برآورد شود به همین دلیل هنوز مراحل اولیه انجام نشده است و مشخص نیست كه احداث این پالایشگاه چه مقدار هزینه و چه مقدار زمان نیاز دارد.

 

در همین حال بازار دیروز شاهد انتشار خبرهای اولیه ای در مورد بازگشایی نماد خلیج فارس بود؛ گفته می‌شود خلیج فارس با انتشار اطلاعیه شفاف سازی به تالار بورس باز می‌گردد.بهبود عملكرد پتروشیمی برزویه و مبین و برنامه عرضه سهام شركت‌های زیر مجموعه هلدینگ در بورس و فرابورس منجر به بازگشایی این نماد خواهد شد.

 

در گروه لاستیكی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شركت ایران یاسا تایر و رابر با تقسیم سود سه هزار ریالی هرسهم به كار خود پایان داد.در گروه معدنی مجمع عمومی عادی سالانه شركت معادن منگنز ایران تشكیل شد كه در آن سود نقدی 100 ریالی بین سهامداران تقسیم شد.در گروه تجهیزات شركت آذرآب در جدیدترین گزارش خود پیش بینی سود هر سهم را برای سال جاری از 186 ریال به 255 ریال به علت اجرای عملیات قراردادهای منعقده در سال 1393، افزایش داده است.

 

به این ترتیب سود اعلامی با افزایش 43 درصدی نسبت به سود سال قبل همراه است.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخص منفی و كم رمق بود كه در آن ارزش معاملات در بورس به 74میلیارد تومان و فرابورس به 176میلیارد تومان بالغ شد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
عوامل موثر بر تصمیم خرید ارزیابی تبلیغات شرکت علل افت و خیز بهره وری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت و خیز آرام در بورس تهران


در معاملات امروز بورس تهران قیمت سهام شرکتها افت کرد و دماسنج بازار سرمایه به رنگ قرمز درآمد.

خبرگزاری ایسنا: در معاملات امروز بورس تهران قیمت سهام شرکتها افت کرد و دماسنج بازار سرمایه به رنگ قرمز درآمد.

در معاملات آخرین روز هفته تالار شیشه‌ای، قیمت سهام شرکتها افت کرد و دماسنج بازار سرمایه با کاهش 23 واحدی مواجه شد.

در بازار امروز شرکتهای پتروشیمی خارک،گسترش نفت و گاز پارسیان، فولاد خوزستان، ملی مس، توسعه معادن و فلزات و بانک صادرات بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند، اما شرکتهایی مانند هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه، گل گهر و بانک ملت با رشد قیمت خود مانع از ریزش بیشتر شاخص شدند.

به این ترتیب در بازار آخرین روز هفته صنایع محصولات شیمیایی، مخابرات، محصولات دارویی و بانکها از صنایع تاثیر گذار در افت شاخص بودند و در مقابل استخراج کانه‌های فلزی بیشترین نقش مثبت را ایفا کردند.

در بازار بی رمق امروز میزان خروج سهامداران از صنایع مختلف بیشتر از میزان ورود آنها بود به طوری که فعالان تالار شیشه‌ای از صنایعی همچون محصولات شیمیایی،خودرو و بانکها خارج شدند.بر این اساس در بازار امروز میزان فروش حقیقی‌ها بیشتر از میزان خرید آنها بود یعنی سرمایه گذاران حقیقی دربازار امروز 256 هزار و 141 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 266 هزار و 236 میلیون سهم فروختند.

در مجموع در بازار امروز حجم معاملات اندکی افزایش پیدا کرد و از ارزش معاملات کاسته شد به طوری که 574 میلیون سهم به ارزش 65 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار سرمایه به 322 هزار میلیارد تومان رسید.