اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افتتاح طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه در تهران


طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه به طول ۱۲ کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران افتتاح شد.

خبرگزاری فارس: طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه به طول ۱۲ کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران افتتاح شد.

عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت،  اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی بهره برداری می شود که ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می کنند و قطارها تا زمان تکمیل بخش هایی از ایستگاه های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره برداری رسید و فردا با افتتاح 12 کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یک گام برای تکمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران وشهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی می ماند.

برای این پروژه بزرگ شهری 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگ ترین پروژه سال شهری به حساب می آید.


ویدیو مرتبط :
افتتاح خط 3 مترو تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افتتاح طولانی ترین خط مترو خاورمیانه در تهران


طولانی ترین خط متروی خاورمیانه به طول 12 کیلومتر از چهار راه ولیعصر (عج) به اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران فردا افتتاح خواهد شد .

خبرگزاری مهر: طولانی ترین خط متروی خاورمیانه به طول 12 کیلومتر از چهار راه ولیعصر (عج) به اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران فردا افتتاح خواهد شد .

12 كیلومتر از خط 3 مترو، به عنوان شاهراه مترو تهران و نماد كاهش فاصله جنوب به شمال صبح فردا تحویل شهروندان پایتخت می شود .خط 3 مترو بزرگترین و طولانی ترین خط ریلی خاورمیانه محسوب می شودکه با 37 کیلومتر طول جنوبی ترین نقطه پایتخت را به شمالی ترین نقطه متصل می کند .

صبح فردا با حضور شهردار تهران و معاونین و مدیران شهری نخستین قطار مترو از چهارراه ولیعصر (عج) با طی مسیر 12 كیلومتر به اتوبان آزادگان در جنوب غربی تهران حركت می‌كند.

عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 كیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیكی داشت اما در یك ركورد كم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاكنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم كامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.

خط 3 مترو تهران به عنوان بزرگترین خط متروی خاور میانه ، با طول تقریبی 37 کیلومتر و با 28ایستگاه از کمربندی آزادگان آغاز شده و با گذر از بزرگراه سعیدی، میدان راه‌آهن، منیریه، چهارراه ولیعصر، بزرگراه صیاد تا میدان قائم امتداد دارد و  با خطوط 1،4،6و7 مترو نیز تقاطع دارد.

پیشرفت 90 درصدی نیمه جنوبی مترو در 15 ماه کاری

اجرای 12 كیلومتر تونل مترو و ایستگاههای آن در سخت ترین شرایط اجرایی ظرف مدت 15 ماه كاری به پایان رسیده است و این در حالیست كه پیشرفت فیزیكی كار در خرداد ماه سال 91 تنها 10 درصد ودر شهریور ماه 92 این پیشرفت به 90 درصدرسیده است.

عملیات اجرایی این پروژه عظیم ظرف مدت 15 ماه ؛2/1 میلیون متر مکعب خاک برداری انجام شده است. همچنین 40 هزار تن میلگرد به کار رفته که معادل 4 برابر برج ایفل است و نیز 330 هزار متر مکعب بتن ریزی در آن انجام شده که معادل 11 برابر برج میلاد است.

در ساخت خط 3 مترو خاک برداری صورت گرفته معادل وزن 12 هزار و 750 فروند هواپیمای بویینگ 747 است. در پروژه مذکور 330 هزار متر مربع یعنی 34 برابر مساحت یک زمین فوتبال استاندارد یا با نگاهی دیگر، 40 برابر وسعت یک استخر المپیک قالب به کار رفته است.

در ساخت خط 3دستگاه حفار اتوماتیک (TBM) از زیر خط در حال بهره برداری مترو بدون توقف خدمات رسانی به فاصله 6 متری و همچنین به فاصله 30سانتی متری از شمع های سازه نگهبان خط 2با همت و تلاش متخصصان داخلی و بدون دخالت كارشناسان خارجی با موفقیت عبور کرد.

ثبت ركوردهای استثنایی در احداث بخش جنوبی خط 3 مترو تهران

ثبت ركوردهای استثنایی در احداث بخش جنوبی خط 3 مترو تهران با عبور دو دستگاه TBMغول پیكر خط 3و7به طورهمزمان به فاصله 5 متری از یكدیگر،كه این مهم نه تنها در ایران برای اولین بار انجام وبه ثبت رسید بلكه در دنیا نیز بی سابقه می باشد،صورت گرفت.همچنین عبور دستگاه TBM از منطقه كاملا ریزشی بافت های فرسوده خیابان ولیعصر و تاسیسات غول پیكر بتنی ،احداث ایستگاههای زیرزمینی پس از اینورت و سگمنت كف تونل مكانیزه جهت ساخت رادیه كف ایستگاه، احداث ایستگاه چهارراه مولوی در زیر لوله فاضلاب فرسوده شهری ،لاینینگ 120متر تونل ایرانی اتریشی در هفته وركورد روزانه 270متر عملیات روسازی بستر تونل تمامی این ركوردها در حالی به دست آمده كه دستگاه حفار مترو در عماق زمین مشغول به كار بوده است.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 كیلومتر در شرایطی بهره برداری می شود كه ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می كنند و قطارها تا زمان تكمیل بخش هایی از ایستگاه های شهرك شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

تنها یگ گام تا تکمیل طولانی ترین خط متروی خاورمیانه باقیست

فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 كیلومتر به بهره برداری رسید و فردا با افتتاح 12 كیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یك گام برای تكمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 كیلومتر) كه قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران وشهرك قائم در شمال شرق تهران تا یك سال كاری دیگر به اتمام برسد، باقی می ماند.

برای این پروژه بزرگ شهری 2 هزار میلیارد تومان هزینه شده است كه هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگ ترین پروژه سال شهری بحساب می آید.

در این سال ها حمل و نقل ریلی ، جایگاه ویژه ای در شهر داشته بطوریکه یکی از اولویت های شهروندان احداث خطوط بیشتر ریلی و خطوط اتوبوس های تندرو در شهر تهران است ، از این رو شهرداری تهران به منظور رفاه شهروندانش و کاهش آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین کاهش ترافیک ، احداث سالانه 30 کیلومتر مترو را در دستور کار خود قرار داده است .

صاحبنظران و كارشناسان مدیریت شهری از خط 3 مترو تهران به خاطر شاخص های گوناگون و كم نظیر آن ازجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل آباد، ابراهیم آباد، یافت آباد، نعمت آباد، جوادیه، مولوی، راه آهن و ...به عنوان یك دستاورد بزرگ مدیریت شهری سال 1392 (سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی) یاد می كنند.

بهره گیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل (ترانشه باز،اتریشی و مكانیزه)، عبور از بافت فرسوده و قدیمی تهران و موانع متعدد تاسیسات فرسوده شهری، ساخت ایستگاه ها واجرای ریل گذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندك از زیر خط 2 درحال بهره برداری مترو و ده ها مورد دیگر در شمار ركوردها و شاخص های بخش جنوبی خط 3 مترو به حساب می آید.

این خط به عنوان اولین خط قطری شبكه مترو بیشترین ایستگاه های تقاطعی را با خطوط 7،6،4،1 و 8 مترو تهران داراست به طوری كه در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) با خط 4، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط 6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1 و در ایستگاه مولوی با خط 7 تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا كند.

خط 3 مترو همچنین با 7 بزرگراه، 6 میدان اصلی(میدان راه آهن و ...) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع و یا عبور می‌كند و ساكنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و كامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می دهد.

فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط ۱۲۰۰ متر است كه برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده كه در میادین اصلی به ۴ ورودی افزایش یافته است؛ این خط ظرفیت جابجایی روزانه یك میلیون مسافر را داراست كه طبعاً ظرفیت كامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود.

بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 كیلومتر در شرایطی آماده بهره برداری است كه ایستگاه های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می كنند و قطارها تا زمان تكمیل بخش هایی از ایستگاه های شهرك شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.

بزرگ‌ترین پروژه شهری سال 1392 در شرایطی به اتكای مدیریت جهادی و توان مهندسی بومی به افتتاح خود نزدیك می شود كه پایتخت بیش از پیش به خاطر مشكلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیك نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبار برای توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاك است بنابر این می‌توان این پروژه را در شمار مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی قلمداد كرد.

این خط یكی از شاخص ترین خطوط تهران به دلیل دسترسی به شهرك های اطراف و مركز تهران است كه فرصت های زیادی را برای استفاده مسافران فراهم می كند و از این رو افتتاح این خط از كارهای بی نظیر عمرانی است كه مردم جنوب شهر از ان بهره مند می شوند.