اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

افتتاح آزادراه تهران - شمال؛شاید۲۰سال دیگر!



لاهوتی:دولت به توافقات خود با کمیسیون عمران مجلس عمل نکرد

افتتاح آزادراه تهران - شمال؛شاید۲۰سال دیگر

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس،با بیان اینکه آزادراه تهران- شمال ۲۰ سال دیگر هم تمام نمی‌شود، یادآور شد: در بازدیدی که اعضای کمیسیون عمران مجلس هشتم و در زمان وزارت آقای بهبهانی داشتیم، تمامی تکالیف و منابع این پروژه را مشخص کردیم و قرار بود سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد؛ اما متاسفانه بر اساس توافقی که میان کمیسیون و دولت شده بود، عمل نشد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اینکه کلنگ آزادراه تهران- شمال حدود ۱۴ سال پیش و در زمان دولت آقای هاشمی زده شد، بیان کرد: بر اساس قرارداد این پروژه، معادل ریالی هزینه‌های این پروژه وزارت راه و شهرسازی زمین‌هایی را به بنیاد مستضعفان بدهد تا کار این آزادراه به سرانجام برسد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: بخشی از زمین‌ها به بنیاد تحویل داده شده است؛ اما در همین حال بنیاد اظهار می‌کند که بخشی از آن زمین‌ها بدون سند هستند، بنابراین ۵۰ درصد پروژه آزادراه تهران- شمال به دولت و ۵۰ درصد به بنیاد واگذار شد.

وی ادامه داد: منابع مالی که تاکنون به این پروژه تزریق شده منابع محدود و چیزی نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان است، از سوی دیگر در قطعه کوچکی نیز از فاینانس چینی‌ها استفاده شد اما برآورد ریالی این پروژه نزدیک به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس نهم، با بیان اینکه مسئولان قصد افتتاح حد فاصل مرزن‌آباد تا چالوس را دارند، گفت: این مسیر تنها ۲۰ کیلومتر است و افتتاح آن به طور قطع نمی‌تواند تاثیری در کنترل ترافیک این محدوده داشته باشد.

لاهوتی مهم‌ترین مشکل پروژه آزادراه تهران- شمال را تعیین تکلیف وضعیت قراردادی این پروژه دانست و افزود: اختلاف بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی نیز در شکل و نوع قرارداد است، از یک سو بنیاد به تکالیف خود عمل نمی‌کند از سوی دیگر منابع مالی دولت نیز محدود است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس نهم، تصریح کرد: با ادامه این روند این پروژه به سرانجام نخواهد رسید، مگر آنکه از بخش خصوصی و یا فاینانس‌های خارجی استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه آزادراه تهران- شمال ۲۰ سال دیگر هم تمام نمی‌شود، یادآور شد: در بازدیدی که اعضای کمیسیون عمران مجلس هشتم و در زمان وزارت آقای بهبهانی داشتیم، تمامی تکالیف و منابع این پروژه را مشخص کردیم و قرار بود سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد؛ اما متاسفانه بر اساس توافقی که میان کمیسیون و دولت شده بود، عمل نشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نهم، همچنین تاکید کرد که بنیاد مستضعفان بر اساس زمین‌هایی که از دولت برای اتمام پروژه آزادراه تهران- شمال تحویل گرفته است، باید به تکلیف خود عمل کند و تکلیف قراردادها نیز مشخص شود.

سیداحمد صادقی مدیر عامل شرکت ساخت با بیان اینکه قطعه ۴ آزاد‌راه تهران‌ ـ شمال تا ۱۵ مهر امسال به بهره‌برداری می‌رسد، از خروج بنیاد مستضعفان از قطعات ۲ و ۳ این آزاد‌راه و انعقاد تفاهم‌نامه با ۲ شرکت خصوصی داخلی برای ساخت خبر داده است./خانه ملت

 


ویدیو مرتبط :
بهره برداری از آزادراه تهران شمال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افتتاح نمایشی قطعه 4 آزادراه تهران -شمال!



افتتاح آزادراه تهران شمال ساخت آزادراه تهران شمال,بنیاد مستضعفان

افتتاح نمایشی قطعه 4 آزادراه تهران -شمال!

در حالی که قطعه 4 آزادراه تهران - شمال در فروردین ماه امسال به صورت رسمی از سوی رئیس جمهور افتتاح شد اما هنوز این آزادراه به روی مسافران بسته است.

به گزارش مهر، ساخت آزادراه تهران – شمال آرزوی دیرینه تهرانی ها هنوز پس از 15 سال به جایی نرسیده است قطعه 4 این آزادراه از مرزن آباد تا چالوس که پیش از عید امسال با سرو صدای زیاد از سوی دولت افتتاح شد هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و در بیشتر روزها به دلیل اجرای عملیات عمرانی بسته است. ضمن آنکه قطعات 2 و 3 این آزادراه هنوز در مراحل اولیه قرار دارند و جز ساخت یک تونل در قطعه 2، هیچ کار عمرانی در آن انجام نشده است.

این در حالی است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی در اواخر سال گذشته اعلام کردند برای رفاه مسافران نوروزی، ساخت قطعه 4 را با سرعت به پایان رساندند و حتی در طول این مدت عوارضی را هم از مسافران دریافت نمی کنند اما با گذشت بیش از 4 ماه از افتتاح رسمی آن از سوی رئیس جمهور، این مسیر به طول کامل به پایان نرسیده است.

ساخت آزادراه تهران - شمال از سال های گذشته به بنیاد مستضعفان سپرده شده بود و در این میان دولت به عنوان کارفرما بر این پروژه نظارت می کرد بنابراین در زمان افتتاح قطعه 4، مسئولان بنیاد اعلام کردند که این قطعه آماده افتتاح نیست و هنوز عملیات عمرانی آن باقیمانده است.

براین اساس پیمانکار اعلام کرد که پل روشن دره و سیستم روشنایی و تجهیزات این آزادراه هنوز به پایان نرسیده است، همچنین تعریض کمربندی نوشهر احداث ایستگاه عوارضی و 2 پارکینگ در کیلومتر 15 و 16 که از پروژه های اجرایی در نقشه آزادراه بوده هنوز انجام نشده است که ممنوعیت تردد در چندماهه اخیر می تواند این امر را تایید کند.

بازشدن لاین غربی منطقه 4 از پنجشنبه گذشته
در حال حاضر ساخت قطعات 2 و 3 این آزاد راه از پیمانکار قبلی گرفته شده و به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپرده شده است. این منطقه 74 کیلومتر طول دارد و  برای ساخت آن 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است که تامین این رقم یکی از مشکلات ورود پیمانکاران به پروژه است.

همچنین قطعه 1 این آزادراه بطول 23 کیلومتر از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است و براساس وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید تا پایان سال 92 به بهره برداری برسد، وعده ای که به نظر نمی رسد در موعد مشخص اجرایی شود.

این آزادراه به دلیل عدم تکمیل عملیات عمرانی تا پنج شنبه هفته گذشته بسته بود اما به دلیل برخی مسایل، لاین غربی این آزادراه بازگشایی شده است.
روکش آسفالت لاین غربی به تازگی به اتمام رسیده و هنوز خط کشی های مسیر هم تمام نشده است. کارشناسان معتقدند به همین جهت این لاین هم آمادگی عبور ترافیک را ندارد. در همین حال، لاین شرقی هنوز به طور کامل بسته است.
در همین حال، گفته می شود در ابتدا هم قطعه 4 آزادراه آمادگی افتتاح را نداشت./مهر