اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اغلب داروهای تقلبی مرگبار هستند


رئیس انجمن آترواسکلروز ایران گفت: تقلب در ساخت دارو یک روش سودجویانه و تقلبی بسیار پرخطر است که در بسیاری از مواقع به مرگ مصرف کننده منجر می شود.

خبرآنلاین: رئیس انجمن آترواسکلروز ایران گفت: تقلب در ساخت دارو یک روش سودجویانه و تقلبی بسیار پرخطر است که در بسیاری از مواقع به مرگ مصرف کننده منجر می شود.

دكتر مسعود قاسمی در آستانه روز مبارزه با قاچاق دارو و داروهای تقلبی با تاكید بر اهمیت توجه به موضوع داروهای تقلبی در کشور گفت: این روزها داروهای تقلبی موضوع بسیار بزرگ و پیچیده ای در جهان به شمار می آیند كه نیازمند رسیدگی و توجه بسیار است. چراكه داروهای تقلبی با جان مردم بازی می كنند.

رئیس انجمن آترواسكلروز ایران با اشاره به دسته بندی داروهای تقلبی گفت: دسته ای از داروها برای بیماران اهمیت حیاتی دارند. استفاده از داروی تقلبی و حتی داروی بی اثر بجای این داروها می تواند بیمار را در شرایط وخیمی قراردهد. اما دسته ای دیگر داروهای مصرفی هستند كه مصرف نوع تقلبی آنها در طولانی مدت باعث بروز عوارض ناشی از عدم مصرف دارو خواهد شد و سلامت بیمار را به خطر می اندازد. از میان این قبیل داروها می توان به داروهای چربی خون اشاره كرد.

وی افزود: اما در مورد گروه دیگری از داروها كه جنبه دارویی آنها كمرنگ تر است مانند ویتامین ها و پمادها ممكن است بیمار حتی متوجه نشود كه از نمونه تقلبی استفاده می كند.

متخصص قلب و عروق گفت: شكل و جعبه داروهای تقلبی آنقدر شبیه نوع اصلی آن است كه بیمار را به اشتباه می اندازد. در واقع صنعت داروهای تقلبی در همه دنیا وجود دارد. برای مثال این صنعت در كشورهای آمریكای شمالی و اروپایی بسیار كمتر و در كشورهای جنگ زده ای مانند افغانستان و پاكستان بیشتر است. در كشور ما نیز با وجود مشكلاتی مانند تهیه مواد اولیه مطلوب و كمبود برخی از داروها به دلیل تحریم،‌ بازهم درزمینه داروهای حیاتی با مشكل چندانی مواجه نیستیم.

قاسمی گفت: در گذشته در زمینه داروهای حیاتی بسیار مشكل داشتیم اما امروزه با نظارتهای انجام شده تقلب در این داروها بسیار كم شده است. درحالیكه با افزایش آمار تقلب در داروهای بدن سازی و محصولات آرایشی بهداشتی مواجه هستیم . به همین دلیل هرچه سیستم نظارت بر تولید، بسته بندی و توزیع قوی تر باشد خطر كمتری بیمار را تهدید خواهد كرد.

او به مردم توصیه كرد: به هیچ عنوان داروهای مورد نیاز را از منابعی غیر از داروخانه تهیه نكنند. همچنین بهتر است داروهای خاص و حیاتی از داروخانه هایی تهیه شود كه حجم تبادل دارو در آنها زیاد است.

بررسی آخرین وضعیت داروهای تقلبی و قاچاق در ایران، همزمان با هفتمین همایش انجمن داروسازی بالینی ایران و با همکاری شرکت سانوفی و مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی، از پنجم تا هفتم خرداد ۹۵ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.


ویدیو مرتبط :
مکمل ها و داروهای تقلبی ورزشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشریح جزئیات کاهش قیمت داروهای بیماران خاص/ اغلب داروها رایگان می شود



بیماران صعب العلاج ,قیمت داروهای بیماران خاص

تشریح جزئیات کاهش قیمت داروهای بیماران خاص/ اغلب داروها رایگان می شود

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، از تحقق وعده کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج خبر داد و گفت: بیماران با خیال راحت داروهایشان را دریافت کنند.

دکتر رسول دیناروند در ارتباط با وعده کاهش قیمت داروهای بیماران صعب العلاج افزود: از ابتدای سال 91 به علت تغییر نرخ ارز داروهای تولید داخل به طور متوسط حدود 50 درصد و داروهای وارداتی حدود 100 درصد گرانتر شد و برای بیماران خاص صعب العلاج که اغلب داروهای وارداتی دارند این افزایش قیمت فشار بیشتری وارد می آورد.

وی گفت : براساس تفاهمنامه ای قرار شد از ابتدای مهر به جز اقداماتی که در گذشته بیمه ها انجام می دادند و وزارت بهداشت هم تعهد داشت که هزینه های بیماران را پوشش دهد، کار جدیدی انجام شود و آن کار این بود که ما بتوانیم سهم پرداختی بیمه ها به گونه ای اصلاح شود که سهم بیمار کاهش یافته و مشابه سال قبل شود.

دیناروند افزود: در یک هفته گذشته اشکالات فنی در سیستم رایانه ای بیمه ها و نحوه اجرای آن در داروخانه ها سبب شد پوشش مورد انتظار تفاهمی که صورت گرفته، انجام نشود.

وی گفت: پس از برطرف کردن این ایرادها، از شنبه گذشته فهرست نهایی مورد تفاهم بیمه ها به آنها ابلاغ و از فهرست جدید در سامانه دو بیمه اصلی و نیروهای مسلح وارد شد و امیدواریم در یکی دو روز آینده به طور کامل اجرا شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در صورت اجرای آن، تعدادی از داروهایی که اصلا مشمول بیمه نبودند قیمت آنها برای بیماران نصف می شود.

دیناروند گفت: هزینه پرداختی بیماران سرطانی به 10 درصد کاهش می یابد، سهم پرداختی بیماران ام اس در خصوص داروهای تولید داخل 10 درصد می شود و با حمایت دیگری که صورت می گیرد تقریبا برای بیمار دارو رایگان تمام می شود و داروهای وارداتی آنها که خیلی گران تر است با سهم پوششی بیمه ای، 70 درصد می شود که این کار برای بیماران صعب العلاج آرامش بسیار خوبی به همراه دارد.

وی در خصوص نظارت بر این طرح نیز افزود: نظارتهای ما میدانی و به روز است.

دیناروند گفت:‌ نزدیک به 50 درصد داروهای بیماران خاص در تهران عرضه می شود از این رو کمیته ای تشکیل شده و در داروخانه ها مستقر هستند برای اینکه نحوه اجرای این کار را پیگیری کنند.

وی اظهار امیدواری کرد بیماران با خیال راحت و با قیمتهای جدید داروهایشان را دریافت کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند، بیماران متابولیک و مبتلا به ایدز و سل به قیمت بسیار نازل و حتی رایگان توزیع می شود.

دیناروند با اشاره به اینکه برای بیماران هموفیلی 150 میلیارد تومان یارانه دارویی پرداخت می شود و حدود 6 هزار بیمار نیز داریم افزود: با این کار جدیدی که انجام شده هزینه بیماران غیر از بیماران خاص که درمانشان سخت است همچون ام اس، سرطان و بیماری نارسایی ایمنی اینها را هم در فهرست حمایت قرار دادیم به نحوی که پرداختی بیماران 10 درصد می شود.

وی درباره دستورالعمل توزیع داروهای بیماران خاص در داروخانه گفت: دستورالعمل ما تغییر نکرده اما داروهای بیماران خاص وصعب العلاج از آنجا که گران قیمت و یارانه ای هستند نمی شود به شکل سراسری توزیع کرد و در مکانهای خاص و داروخانه های منتخب توزیع می شوند تا نظارت بر آنها جدی تر صورت بگیرد و به دست بیماران مورد نظر برسد.

دیناروند افزود: سیاست وزارت بهداشت این است که کل حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج را در خصوص حمایتهای دارویی به سازمانهای بیمه گر منتقل کند.

رئیس سازمان غذا و دارو، سرانه دارویی کشور را به طور میانگین سالیانه 70 هزار تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود 30 هزار تومان را بیمه ها پرداخت می کنند که هزینه های دارویی برای حداقل 99 و نیم درصد مردم در حد همین 40 هزار تومان است.

وی افزود: نیم درصد جامعه حدود 20 درصد هزینه های دارویی را به خود اختصاص می دهند که از آنها باید حمایت شود زیرا آنها هستند که از جبران هزینه های دارویی ناتوانند و این شیوه حمایت بر روی نیم درصد جامعه که نیاز به کمک دارد متمرکز است./مهر