اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعمال معوقه چهار ماهه در قبوض بعدی مشترکان/افزایش قیمت گاز قانونی است



کمبود گاز,قبوض گاز,قیمت گاز,حمیدرضا عراقی

اعمال معوقه چهار ماهه در قبوض بعدی مشترکان/افزایش قیمت گاز قانونی است

معاون وزیر نفت در امور گاز، در مورد افزایش "قیمت گاز" به دلیل گنجاندن بند عوارض در قبوض گفت: بر اساس قانون بودجه سال ١٣٩٢ از ابتدای امسال می بایست این افزایش اعمال می شد، این در حالی است که از مرداد ماه امسال نیز بند عوارض به قبوض اضافه شده و معوقه چهار ماه نخست امسال نیز در قبوض بعدی مشترکان اعمال خواهد شد.

حمیدرضا عراقی در حاشیه همایش "گاز دیروز، امروز و فردا" در جمع خبرنگاران گفت: در مورد بهره برداری از مخزن ذخیره سازی شوریجه گفت: این مخزن آماده ذخیره سازی است، در همین حال به دلیل نیاز تزریق گاز به شبکه اصلی برای تامین سوخت رسانی، امسال این مخزن به بهره برداری نخواهد رسید و ذخیره سازی گاز طبیعی در شوریجه به سال 93 موکول می شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: اردیبهشت ماه سال آینده با کاهش دوباره مصرف گاز در کشور، تزریق گاز به مخزن ذخیره سازی شوریجه آغاز خواهد شد.

عراقی همچنین گفت: امسال از مخزن ذخیره سازی سراجه قم بهره برداری خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد:  دولت، مجلس و وزیر نفت تاکید دارند خطوط اصلی انتقال گاز ایران ایمن شود که این موضوع نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی در مورد افزایش قیمت گاز به دلیل گنجاندن بند عوارض در قبوض گفت: بر اساس قانون بودجه سال ١٣٩٢ از ابتدای امسال می بایست این افزایش اعمال می شد، این در حالی است که از مرداد ماه امسال نیز بند عوارض به قبوض اضافه شده و معوقه چهار ماه نخست امسال نیز در قبوض بعدی مشترکان اعمال خواهد شد.

معاون وزیر نفت در مورد تامین گاز و آمادگی این شرکت برای تامین سوخت زمستانی گفت: از نظر عملیاتی تمام اقدامات اعم از تعمیرات اساسی، آماده سازی خطوط انتقال، آماده سازی ایستگاه های تقویت فشار و دیگر تمهیدات لازم برای ارائه گاز مطلوب به مصرف کنندگان انجام شده است و بخشی از کمبود گاز نیز با جایگزینی سوخت نیروگاه ها انجام خواهد شد.
 
وی در همین حال با اعلام این که کمبود گاز در شرکت وجود دارد، گفت: این موضوع به امسال باز نمی گردد، بلکه در ٢٨ سال گذشته صنعت نفت کشور با کمبود گاز مواجه بوده است زیرا مصرف سریع تر از تولید و حرکت است.
 
عراقی اظهار داشت: تولید بیشتر از فازهای پارس جنوبی و خطوط انتقال جدبد گاز نیازمند سرمایه گذاری پالایشی نیاز دارد که به مساعدت دولت و مجلس نیاز است، در غیر این صورت در سال های آتی نیز با کمبود گاز مواجه خواهیم بود./باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت لبنیات غیر قانونی و ممنوع اعلام شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشریح دلیل افزایش قیمت قبوض گاز!


معاون وزیر نفت با تشریح دلایل افزایش بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی از افزایش متوسط قیمت هر مترمکعب گاز خانگی به حدود 84 تومان خبر داد.

خبرگزاری مهر: معاون وزیر نفت با تشریح دلایل افزایش بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی از افزایش متوسط قیمت هر مترمکعب گاز خانگی به حدود 84 تومان خبر داد.

حمیدرضا عراقی  درباره دلایل افزایش بار مالی قبوض گاز مشترکان خانگی، گفت: بر اساس قانون بودجه سالجاری مصوب مجلس شورای اسلامی به ازای هر مترمکعب بهای گاز مشترکان خانگی 10 تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه مطابق با مصوبه مجلس این افزایش قیمت گاز باید از یکم فروردین ماه سالجاری اعمال شود، تصریح کرد: اما شرکت ملی گاز این افزایش قیمت را از ابتدای تیر ماه در صورت‌حساب مشترکان گاز خانگی اعمال کرده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه از این رو در صورتحساب ماه‌های آینده مشترکان خانگی عوارض معوق گاز به ازای سه ماه نخست سال هم در قبوض مشترکان اعمل خواهد شد، اظهار داشت: با این افزایش قیمت متوسط بهای هر مترمکعب گاز مشترکان خانگی به حدود 84 تومان افزایش یافته است.

این مقام مسئول همچنین درباره سناریوهای افزایش قیمت گاز مشترکان خانگی، توضیح د اد: هم اکنون سیاستی که در دستور کار وزارت نفت قرار دارد تفکیک بین منابع مالی حاصل از فروش گاز بوده که برای پرداخت یارانه نقدی مصرف می‌شود و پول گازی بوده که مستقیما برای فعالیت اجرایی مجموعه شرکت گاز اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه عوارض 10 تومانی گاز برای توسعه شبکه گازرسانی به نقاط محروم و تقویت زیرساخت‌های صنعت گاز اختصاص می یابد، تبیین کرد: اما منابع مالی حاصل از فروش گاز به مشترکان مستقیم به خزانه واریز می‌شود و هیچ منابع مالی برای فعالیت‌های شرکت گاز اختصاص نمی یابد.

عراقی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت فروش گاز برای شرکت گاز به مراتب کمتر از سال 1389 است، تاکید کرد: از سوی دیگر تمامی منابع مالی که از فروش گاز به مردم حاصل می‌شود صرف پرداخت یارانه‌های نقدی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه از این رو باید بین منابع مالی شرکت گاز و منابع مالی پرداخت یارانه نقدی مردم از محل فروش گاز یک تفکیک حاصل شود، گفت: این برنامه در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و پیش بینی می‌شود روند پرداخت منابع مالی حاصل از فروش گاز برای سال آینده اصلاح شود.