اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه



اخبار,اخبار بین الملل , انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

 

اخبار بین الملل - اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

در این انتخابات نسبت مشارکت مردم 74.13 درصد بود که کمترین میزان مشارکت مردمی در ترکیه را دارد. به رغم این نسبت مشارکت مردم در انتخابات در مقایسه با کشورهای دمکراتیک غربی بسیار بالا دیده می شود.

شورای عالی انتخابات ترکیه به عنوان تنها مرجع قضایی و مسوول برگزاری انتخابات در این کشور، ˈرجب طیب اردوغانˈ را با کسب 51.79 درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، ˈسعد گوونˈ رییس شورای عالی انتخابات ترکیه به دنبال اعلام نتایج قطعی انتخابات و معرفی رجب طیب اردوغان، به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری این کشور، لوح ریاست جمهوری وی را تقدیم ˈجمیل چیچکˈ رئیس مجلس ترکیه کرد.

اردوغان رهبر فعلی حزب حاکم ˈآکˈ و نخست وزیر فعلی این کشور قرار است روز پنجشنبه ششم شهریور ماه در مجلس حضور یافته و پس از سوگند، لوح ریاست جمهوری را دریافت کند.

در همین روز نیز مراسم تحلیف وی در کاخ ریاست جمهوری ترکیه ترتیب خواهد یافت تا ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری فعلی این کشور، این مقام را به وی تحویل دهد.

براساس نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تارنمای شورای عالی انتخابات این کشور درج شده، اردوغان در انتخابات روز یکشنبه گذشته توانسته است با کسب 51.79 درصد آرا به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شود. بنابر همین آمار پروفسور ˈاکمل الدین احسان اوغلوˈ دبیرکل پیشین سازمان همکاری اسلامی نامزد مشترک احزاب مخالف جمهوری خواه خلق، حرکت ملی حاضر در مجلس و 12 حزب کوچک خارج از مجلس نیز توانست 38.44 درصد آرا و ˈصلاح الدین دمیرتاشˈ نماینده کردهای مخالف 9.76 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار انتخاب کننده ها را 55 میلیون و 692 هزار و 841 نفر اعلام کرد و افزود از این تعداد 41 میلیون و 283 هزار و 627 نفر به پای صندوق های رای رفتند.

شمار آرای قابل قبول واریزشده به صندوق ها نیز 40 میلیون و 545 هزار و 911 و شمار آرای باطله نیز 737 هزار و 716 رای اعلام شده است.

در این انتخابات نسبت مشارکت مردم 74.13 درصد بود که کمترین میزان مشارکت مردمی در ترکیه را دارد. به رغم این نسبت مشارکت مردم در انتخابات در مقایسه با کشورهای دمکراتیک غربی بسیار بالا دیده می شود.

براساس این آمار، اردوغان در انتخابات روز یکشنبه توانست 20 میلیون و 770 هزار و 826 رای از داخل، 143 هزار و 873 رای از ترک های خارج نشین و 185 هزار و 444 رای در مبادی گمرکی و در مجموع 21 میلیون و 143 هزار رای کسب کند تا نسبت آرایش به 51.79 درصد برسد.

شمار آرای ریخته شده به نام احسان اوغلو در صندوق ها نیز در مجموع 15 میلیون و 720 هزار رای بود که برابر 64 هزار و 483 رای آن توسط ترک های خارج نشین و 89 هزار و 70 رای نیز در مبادی گمرکی به دست آمده است.

صلاح الدین دمیرتاش نیز در مجموع سه میلیون و 958 هزار و 48 رای آورده که 21 هزار و 107 رای در مبادی گمرکی و 22 هزار و 582 رای از صندوق های تعبیه شده در نمایندگی های رسمی ترکیه در کشورهای خارج می باشد.

ترک های خارج نشین برای اولین بار در انتخابات شرکت داده شدند. حزب حاکم امیدوار بود بتواند بخش عمده ای از آرای ترک های مقیم خارج را که شمار واجدین شرایط رای دهندگی در بین آن ها بیش از دو و نیم میلیون است، به دست بیاورد.

ولی گفته می شود کم تجربگی برگزار کنندگان این انتخابات و مقررات سختی که شورای عالی انتخابات ترکیه برای شرکت در انتخابات وضع کرده بود، موجب شد نسبت مشارکت یک دهم درصد شود.

رای دهندگان در کشورهای خارج می بایستی با کسب وقت قبلی از نمایندگی های سیاسی، در حوزه های رای گیری حاضر شوند. مشارکت کم ترک های خرج نشین در انتخابات موجب شد که حزب آک شدیدا از شورای عالی انتخابات ترکیه انتقاد کند.

در مبادی مرزی ترکیه نیز صندوق های رای گذاشته شده بود ولی باز نسبت مشارکت در این حوزه ها نیز بسیار پائین بود.

حزب آک مدعی است اگر زمینه مشارکت گسترده ترک های خارج نشین در انتخابات فراهم می آمد، نسبت آرای اردوغان به بالای 53 درصد می رسید.

جمیل چیچک در مراسم تحویل لوح ریاست جمهوری اردوغان، ابراز امیدواری کرد که این انتخابات برای اولین بار در ترکیه و در نمایندگی های ترکیه در خارج برگزار شد، سبب خیر برای ملت ترکیه شود.

وی با اشاره به این که مجلس ترکیه هفته گذشته وارد تعطیلات تابستانی شده است، گفت: مجلس ترکیه ششم شهریور ماه به طور فوق العاده تشکیل جلسه خواهد داد تا ضمن تقدیم لوح ریاست جمهوری اردوغان، وی در مقابل نمایندگان سوگند یاد کند.

حزب حاکم نیز قرار است یک روز پیش از مراسم تحلیف، کنگره فوق العاده تشکیل دهد تا جانشین اردوغان برای رهبری جدید این حزب را انتخاب نماید.

اردوغان و مقامات بلندپایه حزب آک سعی دارند دوران گذار را به نحوی مدیریت کنند تا خللی به اعتبار انسجام حزبی آن در نزد جامعه ترکیه وارد نشود و از این رو با حساسیت موضوع را دنبال می کنند.

گمانه زنی های مختلف در خصوص جایگزین برای اردوغان به رهبری حزب مطرح است که ˈبلند آرینچˈ معاون و سخنگوی فعلی دولت یکی از آن هاست. در برخی از گمانه زنی ها اسم ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه فعلی برجسته شده و شانس وی را بیش از سایرین دانسته اند.

گفته می شود اردوغان از روسای استانی حزب آک و نمایندگان این حزب در مجلس خواسته است تا در نامه ای سربسته ای اسم مورد نظر خود را برای رهبری حزب آک معرفی کنند.

رسانه های نزدیک به دولت آنکارا می گویند: بسیاری از این افراد ترجیح داده اند نامه خالی به اردوغان بدهند تا او شخصا جایگزین خود را تعیین کند.

به گمان همین رسانه ها در شرایط فعلی داوداوغلو بهترین گزینه پیش روی اردوغان است.

کنگره فوق العاده با یک دستور کار و برای انتخاب رهبر تشکیل می شود. در این کنگره قرار است فقط یک نامزد شرکت داده شود تا با آرای نمانیدگان حاضر در کنگره به رهبری انتخاب شود.

اردوغان گفته است به دنبال مراسم تحلیف، رهبر منتخب حزب آک را مامور تشکیل دولت جدید خواهد کرد.

اردوغان می خواهد کسی به رهبری حزب و نخست وزیری انتخاب شود که هم هماهنگی کامل با او در مدیریت کشور داشته و هم بتواند حزب را با حفظ قدرت فعلی تا انتخابات سرنوشت ساز خردادماه آینده که انتخابات مجلس جدید می باشد، به پیش برده و نه تنها کرسی های فعلی این حزب در مجلس را حفظ کند، بلکه با افزایش شمار کرسی ها، امکان تغییر قانون اساسی توسط آرای این حزب را به دست آورد.
اخبار بین الملل - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
امروز، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام نتایج قطعی انتخابات پارلمانی ترکیه


شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج قطعی انتخابات پارلمانی اول نوامبر را اعلام کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج قطعی انتخابات پارلمانی اول نوامبر را اعلام کرد.

بر این اساس از 54 میلیون و 49 هزارو 940 نفر واجد شرایط رای دادن 47 میلیون و 239 هزارو 370 نفر به پای صندوق های رای رفتند که از این میان آراء 46 میلیون 555 هزار و 267 نفر قبول و آراء 684 هزارو 103 نفر مردود اعلام شد.

در خارج از این کشور نیز از 2 میلیون و 899 هزار و 69 واجد شرایط رای دادن یک میلیون و 147 هزارو 692 نفر به پای صندوق های رای رفتند. بدین ترتیب میزان مشارکت مردمی در انتخابات اول نوامبر 85 ممیز 23 درصد بوده است.

بر این اساس میزان آراء حزب عدالت و توسعه 49 ممیز 5 ، حزب جمهوریخواه خلق 25 ممیز3 ، حزب حرکت ملی گرا 11 ممیز 9 و حزب دمکراتیک خلق ها 10 ممیز 8 دهم درصد بوده است. این احزاب به ترتیب 317 ، 134 ، 40 و 59 کرسی از کرسی های مجلس را تصاحب کردند.

بر اساس قوانین ترکیه مجلس 5 روز پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات و چاپ آن در روزنامه رسمی کشورتشکیل جلسه داده و نمایندگان منتخب ادای سوگند خواهند کرد که این مراسم در روز سه شنبه 17 نوامبر برگزار خواهد شد. در همین روز دولت موقت بطور خودکار از کار برکنار شده و رهبر بزرگترین حزب مجلس که احمد داود اوغلو است برای آغاز روند تشکیل دولت جدید به کاخ ریاست جمهوری خواهد رفت.

با توجه به تعداد کرسی های حزب عدالت و توسعه که بیش از نیمی از کل کرسی ها مجلس است ، این حزب می تواند به تنهایی تشکیل دولت دهد.

انتخاب رییس مجلس نخستین دستور کار مجلس ترکیه پس از تشکیل خواهد بود.